Česko - Pokuta čtvrt miliardy a erotika v pendolinu; díky těmto informacím se opět do popředí dostávají České dráhy. Ty mají na základě rozhodnutí antimonopolního úřadu uhradit pokutu za zneužití svého postavení v nákladní železniční dopravě. Již během loňského roku ÚOHS drahám vyměřil sankci ve výši 270 milionů za tentýž prohřešek. Dopravce, který se tehdy teprve chystal na oddělení nákladní přepravy, se vůči rozhodnutí odvolal. Úřad nyní po přezkoumání všech podmětů stanovil výslednou sumu, kterou musí dráhy zaplatit, na 254 milionů.
Podle ÚOHS České dráhy v období od 1. 1. 2004 do 30. 11. 2007 uplatňovaly bezdůvodně vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry ovlivňujícími výši nákladů na tyto služby a rovněž i rozdílné výše marží. Dále údajně znemožnily v letech 2006 a částečně 2007 společnostem SPEDIT-TRANS, a.s. a ŠPED-TRANS Levice, a.s. bez objektivně ospravedlnitelných důvodů uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu, a získat tak slevu z veřejného ceníku, a dále stanovily povinnost skládat stoprocentní zálohy na jimi poskytované služby železniční nákladní dopravy. ČD tento verdikt zásadně odmítají a hodlají prostřednictvím Krajského soudu v Brně podat správní žalobu, ve které se budou snažit zrušit rozhodnutí úřadu. Dopravce bude zároveň žádat o odložení splatnosti. Podle generálního ředitele drah Petra Žaludy se však jedná jen o další dědictví z minulosti a pokud by soud dal ÚOHS zapravdu, zapříčinilo by to ekonomicky značně negatovní dopad na samoté ČD a.s. Za Žaludu se však postavilo i ministerstvo dopravy.
Každý sám za sebe
Dráhy tak ustoupily do defenzivy a ústy jejího ředitele daly najevo, že uhrazení pohledávky bude po jejím případném soudním potvrzení z větší části ležet a bedrech dceřiné společnosti ČD Cargo. Žaluda v tiskové zprávě staví dráhy do pozice, jakoby neznaly dceru a s Cargem neměly nic společného. "Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," dodává.
Pokud by však došlo k potvrzení soudem, bude tato suma znamenat značné finanční a ekonomické problémy na celkové hospodaření. V opačném případě bude otázkou, jestli na případná následná interní omezení nedoplatí řadoví zaměstnanci. V řádu milionů se však pohybují i náklady na právní zastoupení. I tato částka se bude v závislosti na vzniklé situaci navyšovat.
Akty v pendolinu
Poněkud úsměvně vedle antimonopolního správního řízení pak vyznívá zpráva, kterou zveřejnil portál iDNES.cz, o nafocení erotických snímků v interiérech jednotky ČDT 680 Pendolino na odstavném nádraží v Praze. Dráhy tak prostřednictvím mluvčího Ondřeje Kubaly musely během včerejška podávat další vysvětlení. "Loni v létě nás kontaktovala agentura s žádostí o focení v pendolinu. Počítali jsme s uměleckými akty a erotickými fotografiemi, které k luxusním produktům běžně patří. Podívejte se na vozy Ferrari, podívejte se na kalendář Pirelli a do luxusní řady patří i pendolino." Dnes však dráhy hovoří o podvodu a faktu, že by focení pornografických snímků vědomě nepřipustily. "Přijali jsme opatření, aby tak odvážné fotografie už vzniknout nemohly, a kontrola je nyní mnohem důkladnější," dodal Kubala.
b to jsem nikde netvrdil, takovej dement snad nikdo neni
Vyzadovat zalohu 100 procent mi pri milionovych a vyssich castkach opravdu normalni neprijde a svedci to o neserioznosti firmy. Na druhou stranu se neda rict, ze by zakaznici tady nemeli jinou moznost, takze dobre jim tak.
K tomu, ze 40% vykonu se odehraje predem - no taxik taky pro mne napred musi dojet a stejne plati az pri vystupu:-)
Srovnávejte v rámci dopravy. Silniční dopravce má také náklady na jízdu kamionu mezi místem vykládky a opětovné nakládky. Ty však mě jako zákazníka absolutně nezajímají. A pokud nějaký silniční dopravce by chtěl zaplatit předem , půjdu k jinému.
Nemyslíte , že tento požadavek na 100% platbu předem může mít v konečném důsledku za následek , že na přepravu zboží si radši objednám kamiony ,kde zaplatím měsíc po provedení přepravy než železnici , kde po mě budou chtít zaplatit dopředu ? Není to jeden z těch "geniálních" kroků , které mají za následek , že se zákazníci od železnice odvracejí ?
otázka zní: jak je na tom Cargo?.........Určitě existují náklady které musí proběhnout než se vůz k nakládce dostane k zákazníkovi. No a jestli ten vůz jede stejnou trasu tam prázdný zpět plný, tak se to logicky bude blížit ke 40-45%.........celkových nákladů. Zálohy ve výši 100% mi nevadí, horší jsou (pokud to tak skutečně je) ty speciální ceníky pro známé apod.....To je věc ve zdejší kotlině již folklorní a ve výsledku to dopadá tak, že se celý řetězec kvůli úplatkům, protekcionismu a různým známostem, tlačenkám jen prodražuje a přestává být efektivní
Jeden takovej peknej mam tady pobliz. Byty za ty obvykle lidove ceny (tzn. za trojku a tak), hotove to melo byt vloni v zari, zatim to hotove neni. Ve vizualizacich samozrejme kolem sama zelen, nikde ani noha. Realita: hned u silnice, pres silnici drive postavene panelaky, z boku autocentrum a vyhled do krajiny neni krajina, ale tovarna (Zetor), pricemz hned pod oknama jezdi salina. Ale obrazky byly pekny, letos to asi hotovy bude, takze proc nedat trojku dva roky pred nastehovanim:-))
Dobře , a je to solidní ? To je další případ zneužití dominantního postavení. Vsadil bych se , že pokud byste měl na výběr 10 elektrárenských firem , tak si ČEZ nevyberete.
Něco jiného je , pokud je zákazník v insolvenci a je zde značné riziko , že své závazky nevyrovná.
Ono pokud nejde o nakup jizdenek za jizdy ve vozidle, tak i bezna preprava (autobusem, vlakem, letadlem) je vlastne zaloha 100% predem ... jenze tady to prijde kazdemu normalni.
Ono to taky normální je. Ale ve styku dvou firem a v případě větších částek to normální není.
Co byste řekl takovému stavebníkovi , kdyby po Vás chtěl 4 mil Kc na výstavbu rodinného domku ještě před prvním kopnutím. Zaplatil byste mu to ? Já ne.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.