..: Praha-Bavorsko - současnost a budoucnost této relace :..

ČD 754 059 4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 4.8. 2008, foto: Josef Petrák Praha / Mnichov / Norimberk — Dopoledne jsme představili jednu z novinek – Českými a Německými drahami provozovanou autobusovou linku Praha–Norimberk. V odpoledním ohlédnutí se podíváme, jaké spoje a služby jsou dostupné na této relaci v současnosti, kolik za ně zaplatíme a co se chystá při nejbližší změně jízdních řádů v prosinci tohoto roku. Mluvíme–li o Bavorsku, jsou míněna hlavně cílová města Mnichov, Norimberk a Regensburg (Řezno). Z Prahy se lze do těchto destinací dopravit čtyřmi páry spojů, z nichž vždy dva jsou přestupní. Do Norimberka navíc od 9. 8. 2009 jezdí z Prahy denně 6 párů autobusových spojů trasovaných po dálnici přes Rozvadov. Na nabídce spojů se podílí České dráhy, Arriva, DB Regio Bayern a DB Fernverkehr (autobusy).

Do Bavorska vlakem 4× denně

Karel Čapek, Franz Kafka, Jan Hus a Albert Einstein — čtyři páry, které denně spojují Prahu, Plzeň, Schwandorf a odtud vždy dva jedou směrem na Regensburg a Mnichov, další dva do Norimberka. Pro opačný směr je vždy přestup. Spoje jedou v intevalu 4 hodiny. Dva páry z Prahy jsou tvořeny vozy Českých drah, pár z Mnichova zajišťuje Arriva a norimberský pak DB Regio Bayern. Na českém území jsou vlaky vedeny jako rychlíky, na německém pak jako regionální spoje napojené do „Bavorského taktu“ organizovaného Bavorskou železniční společností (Bayerische Eisenbahngesellschaft). V únoru jsme se při rekapitulaci novinek v eShopu Českých drah zmínili, co vedení mezinárodních spojů jako regionálních vlaků v Německu přináší — nemožnost rezervovat si místo ve vlaku, ale naopak možnost využít regionálních tarifních nabídek, které jsou mnohdy výhodnější než mezinárodní jízdné. Ale o cenách později.

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Řazení souprav všech dopravců můžeme označit za relativně kvalitní a víceméně i dodržované — ČD nabízí vozy Aee147 jako první třídu, BDbmrsee jako služební a vozy Bee246 jako vozy druhé třídy. Občas se na soupravě objeví některý z flotily vozů -mz. Arriva většinou řadí jeden vůz ABvmz a 3 nebo 4 vozy Bm. DB má kupodivu s dodržením řazení největší potíže — souprava ve složení 1× Aimz a 3× Bimz bývá někdy řazena v opačných počtech (tj. 3 jedničky a jedna dvojka), v některých případech je o 1 až 2 vozy kratší. V polovině června došlo k zajímavé změně v nasazované trakci — místo tradičních lokomotiv Českých drah řady 754 převzaly některé výkony z Plzně do Německa lokomotivy Arrivy — herculy řady 223. I v současnosti ale dochází u některých spojů k přepřahu dieselových lokomotiv ve stanici Furth im Wald — mezi českými brejlovci 754, resp. herculy Arrivy a lokomotivami řady 218 německého DB Regio. V červnovém rozhovoru pro ŽelPage uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, že původně měly být lokomotivy Arrivy nasazeny již od prosince 2008, projekt se však podařilo po zkouškách realizovat až v červnu. Od prosince by pak měly české lokomotivy německým ustoupit zcela.

RE 353 Karel Čapek, Schwandorf, foto: Josef Petrák Na rozdíl od dřívějších let, kdy na soupravách byly řazeny postarší bistrovozy řady BRm/BRcm, je v současnosti catering řešen pouze roznosem z minibaru na českém úsemí; obsluhované úseky se v jednotlivých spojích liší (aktuální informace by měly být dostupné v řazení jednotlivých rychlíků). Cestující v první třídě mohou využít zásuvek 230 V, ale pouze v soupravách ČD a Arriva. V soupravách ČD je řazen vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku, s externí plošinou lze takového cestujícího naložit také do soupravy ALEX. Jak již bylo zmíněno, není možné si rezervovat místo k sezení v celé trase. Ve směru z Prahy lze rezervovat místo k sezení pouze po Domažlice – poslední stanici na českém území – v opačném směru se místenky vydávají pouze do posilových vozů z Plzně. To nám také začátkem roku potvrdil tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Na kolik nás cesta do Bavorska či naopak vyjde? Porovnejme ceny obyčejného jízdného, resp. mezinárodního tarifu TCV, zákaznického jízdného s využitím In–karty Českých drah, stejnou zákaznickou kartou podmíněné akční elektronické jízdní doklady eTiket, které můžete zakoupit v eShopu ČD a jako variantu „levněji bez slevové karty“ nabídku ČD Net v kombinaci s německým Bayern–Ticket. Ten existuje ve variantách pro jednu osobu nebo skupiny 2–5 osob. My budeme uvažovat o cestě jednotlivce.

RelaceTCV tarif jednosměrně / zpátečníIn–zákazník jednosměrně / zpátečníeTiket jednosměrně / zpátečníČD Net + Bayern–Ticket *Obyčejný jednosměrný / zpáteční lístek Praha hl.n. – Furth im Wald Gr. + Bayern–Ticket
Praha — Mnichov54 € / 108 €40,50 € / 81 €26 € / 52 €cca. 36 € (450 Kč + 20 €)cca. 30 € / 37 € (234 Kč + 20 € / 421 Kč + 20 €)
Praha — Norimberk43 € / 86 €32,30 € / 64,60 €26 € / 52 €cca. 36 € (450 Kč + 20 €)cca. 30 € / 37 € (234 Kč + 20 € / 421 Kč + 20 €)

*) Cena platí jak pro jízdu jedním, tak oběma směry, pokud jsou ve stejném dnu. Tato kombinace dokladů platí nejen z Prahy do Mnichova/Norimberka, ale také ze vzdálenějších stanic v České republice, resp. do vzdálenějších cílových stanic ve Svobodném státě Bavorsko.

Kde nestačí vlak, nasadí dráhy autobus

Setra S413DT, DB-Expressbus / SC Bus, Nürnberg Hbf, 8.8. 2009, foto: Josef Petrák 5 hodin 3 minuty, tak dlouho trvá vlaku urazit 355 km dlouhou trasu mezi Prahou a Norimberkem. Pokud porovnáme jízdní dobu třeba s relací Praha – Ostrava, kde jízda vlakem SuperCity Pendolino trvá 3 hodiny, pochopíme, že rychlost spoje není vůbec závratná. Ačkoliv se dlouhodobě diskutuje o projektech jako vysokorychlostní tunel Praha – Beroun nebo tzv. Donau–Moldau–Bahn, kdy mezi Plzní a Regensburgem má vzniknout moderní koridor v rychlostním rozsahu 160 až 200 km/h, realitou je trasa, kde úseky s rychlostí nad 120 km/h teprve vznikají díky projektu Optimalizace Beroun - Zbiroh a z Plzně se stále jezdí max. 100 km/h v nezávislé trakci; jízdní dobu tedy prodlužují i přepřahy hnacích vozidel v Plzni a Furth im Wald.

Z tohoto důvodu hledaly Deutsche Bahn a České dráhy alternativní řešení a odpovědí je poněkud netradičně autobus. Jízda po dálnici mezi těmito velkoměsty od Hlavního nádraží k Hlavnímu nádraží trvá bez zastavení o hodinu a čtvrt kratší dobu než vlakem. Dohoda ČD, DB a Frankenbus tedy přináší cestujícím od 9. 8. 2009 každý den 6 párů kategorie SC Bus / DB–Expressbus. Jak jsme v dopolední reportáži zmínili, cestovat touto linkou není nijak špatná volba — nasazeny jsou nejmodernější dvoupatrové autobusy Setra S413DT.

Na rozdíl od rychlíků, kde si rezervaci zakoupit nemůžete, jsou linky SC Bus povinně místenkové. Vyjma „obyčejného“ jízdného pro tuto relaci jsou uznávány další standardní nabídky v kombinaci s rezervací — komplexní přehled cen spojů SC Bus podle aktuálně platného tarifu TCV jsme přinesli nedávno. Na palubě mají cestující k dispozici catering; ti v první třídě základní občerstvení v ceně jízdního dokladu. Podobnost se spoji SuperCity Pendolino není náhodná, což přiznává i Aleš Ondrůj z Českých drah. „Na palubě jsou dostupné stejné časopisy a denní tisk jako ve spojích SC. Cestující mají přístup do ČD Lounge ve stanici Praha hl.n.,“ doplňuje informace o produktu.

Před zavedením těchto spojů byla diskutována obsazenost. Podle našich informací činila průměrná obsazenost 20 osob/spoj během prvního dne provozu linky. Celkem jich během neděle využilo této linky 208. Výhodou je hlavně integrace do drážních jízdních řádů a tarifů. V Norimberku mohou cestující přestupovat z/na vlaky ICE ve směru Regensburg – Pasov – Vídeň, Ingolstadt – Mnichov nebo Frankfurt – Kolín nad Rýnem – Dortmund. V Praze pak na spoje do Českých Budějovic, Brna a Ostravy. A že lze díky těmto autobusům absolvovat cestu v různých nevšedních relacích, o tom není pochyb — z prodaných mezinárodních dokladů jsou relace Kufstein – Brno, Stuttgart – Hradec Králové, Erlangen – Olomouc či Bochum – Ostrava více než zajímavé.

Zlepší se i spojení vlakem

183.002 Arriva, ALX 37978, München Hbf, 26.4. 2009, foto: Josef Petrák V lednu jsme zmínili, že jednou z hlavních komplikací rozvoje na této trase je jednání se dvěma subjekty - Arrivou a DB Regio. Od prosince 2009, díky dohodě mezi Ministerstvem dopravy ČR, Českými drahami, Arrivou a Bavorským ministerstvem ekonomiky, intrastruktury, dopravy a technologií se stanou ČD a Arriva jedinými partnery v provozování těchto spojů. Vlaky do Norimberka nově pojedou taktéž jako ALEX, relace do Mnichova se zrychlí.

První novinkou bude nasazení lokomotiv řady 223 Hercules v Plzeň hl.n. – Nürnberg Hbf, resp. Regensburg Hbf, kdy odpadne přepřah ve Furth im Wald. Díky dílčím investicím na trati Regensburg – Mnichov budou moci spoje ALEX jezdit nově rychlostí až 160 km/h, mezinárodní spoje Arrivy budou jezdit jako expresní linky a počet jejich zastavování bude omezen na stanice Landshut(Bayern) a výjimečně Freising. Česká i bavorská strana hovoří o úspoře 20 minut jízdní doby.

Zlepšovat se má nejen jízdní doba, ale také komfort cestujících. Podle dohody nasadí České dráhy na své soupravy klimatizované vozy, některé také kategorie RIC 200 a podle posledních návrhů jízdního řádu se počítá také s novinkou ve vozidlovém parku ČD - bistrovozy ARmpee. Ty zatím získávají svou podobu v dílnách ŽOS Vrútky. Všechny vlaky budou vybaveny vozy pro přepravu cestujících na vozíku stejně jako pro přepravu jízdních kol. Cílem je tyto spoje přiblížit kvalitě EuroCity, ale stále je integrovat do regionální dopravy v Bavorsku.

I když jsou všechny tyto novinky více než znatelným krokem dopředu, je stále co zlepšovat. Vyjma rozsáhlejších investic do infrastruktury, které mohou ovlivnit pouze bavorský a český správce infrastruktury, je zde nabídka služeb — ve vlacích možnost plnohodnotné rezervace v celé trase, obsluha cestujících a catering v první třídě stejně jako ve spojích SC Bus či SC Pendolino, akční mezinárodní nabídky také pro první třídu. U autobusových linek pak bezproblémové značení lokace zastávky B2 ve stanici Praha hl.n. – směrovky na zmíněném nádraží vůbec označení „B2“ neobsahují.

Příloha: Přehled vlakových a autobusových spojů mezi Prahou, Norimberkem, resp. Mnichovem, jejich jízdní doba a časové omezení.

Příloha: Přehled leteckých spojení mezi Prahou a Mnichovem či naopak. Přímé spojení do Norimberka neexistuje.

Zdroje: ŽelPage, České dráhy (ČD Net, eTiket), Arriva, Deutsche Bahn (Bayern–Ticket, Expressbus Norimberk – Praha, Jízdní řád) Integrovaná doprava Plzeňska (návrh JŘ 09/10), Bayerische Eisenbahngesellschaft, Ministerstvo dopravy ČR; přílohy zpracoval Vlad


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.8.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel vodavod  mail  
11.08.2009 (16:27)  
I když se strojvedoucí na spojích Arriva ve Furthu jenom střídají, v jízdním řádu zůstal pobyt 10 minut. V Plzni je dalších 10 minut kvůli přepřahu na eso s přídavkama (většinou 3 vozy). Kdyby se v Herkulech jezdilo až do Prahy bez přídavků, ušetřilo by se 20 minut. Bylo by zajímavé vědět, jak rychle by se do Norimberka dostala souprava po stávající trati, kdyby taky nikde nestavěla.
Potom se dá malýma úpravama zrychlit provoz na dílčích úsecích (třeba mezi Plzní a Vejprnicemi by se dalo jezdit 120km/h), Herkules má na to dost síly, ale nemá návěstní opakovač a tím je jeho rychlost v ČR omezena na 100km/h.
11.08.2009 (15:26)  
Ačkoliv se dlouhodobě diskutuje o projektech jako vysokorychlostní tunel Praha – Beroun
Tenhle projekt je jistý, jinak se nedá řešit problém trati 171. Spíše je otázka kdy. Současná optimistická varianta dokončení je 2020.

Sice se spojení příští rok na německé straně možná zrychlí, ale u nás bude rozkopáno od Zdic až do Plzně.
11.08.2009 (13:49)  
D_N) Obyčejnou vnitrostátní jízdenku jsem nekalkuloval. Dobře, uděláme tedy variantu "striktně tam a zpět" a "vyjet i z jiné stanice než Praha hl.n a pokračovat za Mnichov, resp. Norimberk".
registrovaný uživatel D_N 
11.08.2009 (13:44)  
Josef Petrák: I obyčejná zpáteční vyjde levněji než ČD Net.
11.08.2009 (13:20)  
SzKT) No ale to je varianta "levně bez In-karty pro jednu osobu", takže zákaznické jízdné je dané osobně nedostupné - uvažujme třeba takového "M", který In-kartu odmítá :) jako referenčního cestujícího, kterému by se tato varianta mohla hodit.

Dalších x variant si člověk může ve volném čase propočítat; já jich více pokrýt nechtěl.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
11.08.2009 (13:16)  
Jen drobnost: u těch regionálních nabídek bych řekl, že kombinace ČD Net s bayernTicketem nebude nejobvyklejší. A spojení Praha- Furth im Wald Gr. na zákaznické jízdné a dále Bayern Ticket vyjde podstatně levněji. Nemluvě už o tom, že pokud jede víc lidí spolu, je to ještě mnohem výhodnější- ostatní nabídky se totiž při vyšším počtu osob násobí tímto počtem.
Jinak eShop ČD je tuze pěkná věc, pokud člověk jede do Mnichova/Norimberka a zpátky. Když chci jet někam dál, nedejbože každou cestu jinak, tak je eShop k ničemu. Tudíž chybí zmínka o německých nabídkách obdobného charakteru.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko