..: Obnovení provozu mezi Aší a Selbem možná již brzy :..

VT 46, foto: MirKo Aš/Selb — Již několikrát zvažované obnovení pravidelného provozu na trati mezi Aší a bavorským Selbem během posledního měsíce nabývá zřetelnější obrysy. Sporadická vozba nákladních vlaků zde byla ukončena zhruba v polovině 90. let a poslední osobní vlak po této trati projel již v padesátých letech minulého století. Do povědomí veřejnosti se dostal zejména spoj 3717 jako Vlak svobody. Ten bez zastavení v Aši projel se 110 cestujícími přes přísně střeženou státní hranici do tehdejší SRN. Tento incident následně výraznou měrou přispěl k vytrhání kolejí na mnoha přeshraničních tratích. Příhraniční trať je jednou z celostátních drah, které SŽDC požaduje po ministerstvu zrušit i navzdory těmto plánům. V pátek však bylo správní řízení přerušeno — právě díky poptávce po obnovení provozu do Bavorska.

Opakované snahy o znovuobnovení provozu zatím vždy narážely spíše na nezájem sousední strany, města Selb a bavorských ministerských úředníků. Nedávno se však situace obrátila a zemský rada okresu Vogtland Tassilo Lenk informoval, že společnost Vogtlandbahn má zájem provozovat vlaky mezi Aší a Selbem v hodinovém intervalu. Prostředky na obnovu zchátralé a řadu let nepoužívané infrastruktury by měly být čerpány ve výši 50 procent z finančních dotací EU, přičemž největším problémem bude úsek před samotným městem Selb, kde několik desítek metrů kolejí ustoupilo stavbě silničního obchvatu. „Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ sdělil zástupcům médií ašský místostarosta Pavel Klepáček. Zastupitelstvo Selbu již na projekt odsouhlasilo částku v přepočtu 8,6 milionu korun.

Trať Aš - Selb, foto: JRtrain Obyvatelé Selbu, žijící v blízkosti zrušené tratě, paradoxně se znovuobnovením provozu nesouhlasí a vytvořili petici. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček. Německá strana se však i přes tuto překážku obrátila na české ministerstvo dopravy s žádostí o obnovení provozu. To se však původně chystalo zrušit dráhu v úseku Aš – Aš státní hranice, a to i navzdory zájemcům soukromého sektoru o převzetí tratě. Poté, co se ašská radnice o tomto kroku dozvěděla, odeslal tamní starosta jménem města za podpory karlovarského kraje a Správě železniční dopravní cesty nesouhlasný dopis. Děj poté nabral rychlý spád a dne 14. ledna 2011 bylo Ministerstvem dopravy ČR vydáno usnesení o přerušení řízení s účinností do 31. července 2011.

SŽDC poukázala na obsah dopisu předsedy Účelového sdružení Zweckverband ÖPNV Vogtland. Ten v textu sdělil, že Bavorská železniční společnost (BEG) je připravena na zmíněný úsek mezi Selbem a Aší objednat hodinový takt regionálních vlaků. To je totiž také základním předpokladem realizace přímého železničního spojení z německého Hofu do Chebu. Nezbývá, než pevně doufat, že jednání mezi českou a německou stranou budou mít jen pozitivní výsledky, díky nimž osobní vlaky mezi Aší a Selbem opět vyjedou…

Hektor v Aši v únoru 2005, foto: Jiří Randa, JRtrain Mechanická návěstidla na chebském zhlaví ašského nádraží (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain Nákladní fotovlak v čele s hektorem T 435.0145 v žst. Aš (2/2005), foto: Jiří Randa, JRtrain

Zdroje: iDNES, Wikipedie – Aš, město Aš, Usnesení MD ČR (PDF)


Vítek_V | 18.1.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.01.2011 (19:12)  
Karosa: Hlavně si nepoprskejte vzteky monitor. Za žádného ultrašotouše jsem vás neoznačil, a pokud tak dovozujete z předchozích příspěvků zde, zopakujte si prosím čtení nebo dnes tolik moderní "porozumění textu." Možná tomu opravdu "hovno" rozumím, ale ať počítám jak počítám, vychází mi průměrný sklon od hlavní ulice asi 8%. To je pro pěší vážně taková hrůza (i ty "méně zdatné")?
Každopádně, jak se jistě rád přesvědčíte níže, nezpochybňoval jsem vedení autobusů na "hlavní" nádraží. Za ony "další obce" tedy můžete v tomto smyslu považovat i hůře dostupnou část samotné Aše.
Jen tvrdím, že je i přesto třeba jezdit vlakem až na město. Nebo si myslíte, že kolem není dostatek osídlení, který by generoval poptávku po přímém spojení?
registrovaný uživatel karosa  mail  
21.01.2011 (17:23)  
T.Z. je vidět, že jste v Aši nikdy nebyl,. je sice pravda, že nádraží město je blíž k centru města, než "hlavníů, ale z většiny města je cesta k němu do poměrně příkrého kopce, který zejména starší a nemocní lidé moc dobře nezvládají, proto raději jedou tím busem na hlavní. A považovat mě za nějakého ultrašotouše, to je pro mě stejné, jako kdybyste vy byl ministr dopravy v celé EU. Ale serou mě lidé, kteří se serou do všeho a hovno tomu rozumí. howwg, domluvil jsem a dosledoval jsem všechny železnišní webové stránky.
21.01.2011 (17:05)  
Téoz: Ten odpolední vlak je do nebe volající hovadina. Prakticky ve stejnou dobu (každý den včetně víkendů!) totiž jezdí i bus Aš - Hranice s návazností na vlak od Chebu v Aši (hl.n.), totéž zpět. Když se v tom vlaku sejdou dva cestující, je to úspěch.
Nákladní doprava je nulová. Pokračování z Hranic do Německa zrušeno po válce, obnova je nereálná (stálo by to nehorázný peníze, navíc jaksi není důvod).
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
21.01.2011 (13:00)  
ad Majra: postavit spojku za přejezdem ulice Nádražní by samozřejmě šlo. Otázkou je, zda je to účelné. Předpokládejme, že pokud má být alespoň trošku provoz na přeshraniční trati úspěšný a účelný, pak musí jezdit rameno Hof - Cheb. Již zde je problém s tratí do Selbu města, která generuje z Hofu dvě vozidla, přestože to frekvence negeneruje. Zde ale pro vzdálenost Plossbergu od Selbu nevidím jiné řešení. Koukneme - li se ale na mapu Aše, zjistíme, že pro většinu Ašanů je Město nebo hlavní nádraží stejně daleko. Tedy navrhuji provoz na Aš město zrušit nebo výrazně omezit a cestující v Aši vyřešit městskou dopravou na bavorské nádraží. Potud to beru ze šotoušského pohledu.
Teď ekonomicky: vzhledem k relativně fungujícím tratím Cheb - Aš město a Hof - Selb Stadt považuji obnovu tratě Selb - Plossberg - Aš Bavorské nádraží za naprostou pitomost, neřku - li zhovadilost a to z důvodu nevyhovujícího zapojení jak v Aši, tak v Plossbergu, kde toto neřeší současné vazby cestující veřejnosti. V nákladní dopravě je trať dle mého názoru obtížně využitelná. Navrhuji tedy zavést autobus v trati Selb (kde to bude nejvýhodnější) - Aš město jako přípoj od vlaku na vlak a na reko za stovky miliónů se vykašlat.
Petr Šimral
registrovaný uživatel Téoz  mail  
20.01.2011 (22:58)  
rád bych se zeptal někoho znalého, jak je to s úsekem Aš město - Hranice v Č., jaký je důvod existence jednoho spoje osobní dopravy na této trati (více než, že to ve varech na kraji objednali..)?? je zvláštní, že jezdí právě jeden a to každý den.. že nejede třeba ranní a večerní.. a ještě, jak moc trať využívá nákladní doprava??

+ v jakém je stavu pokračování Hranice v Čechách - státní hranice - Německo...?? jak to tam bylo se zastavením dopravy?

Díky moc za odp!! Hodně zdaru pro ašskou "148" :)
registrovaný uživatel Majra  mail  
20.01.2011 (19:35)  
Ad Frantisek / spojování souprav v Aši: Dotaz trošku mimo - byl jsi někdy na ašském nádraží a víš zhruba, jak tam jsou řešeny koleje? Né že by spojování nebylo technicky možné, ale trať od Hranic a Aše-města vede z jedné strany budovy a trať od Selbu z druhý strany, společné mají pouze chebské (hazlovské) zhlaví. Případné spojování by tedy muselo probíhat až v záhlaví - vzhledem k možnostem automatických spřáhel by to technicky zas takový problém nebyl, ale cestující by určitě neměli moc radost s čekání "někde za vyhybkama" mimo nástupiště. Postavit spojku od Aše-města přímo před druhou stranu budovy asi taky nebude zrovna ono vzhledem k poměrně prudkému sklonu tratě od Hranic.
Jinak ale myšlenku obnovení provozu podporuji.
20.01.2011 (16:34)  
Ad Jindraš x Záruba: Vidíte, jak SŽDC elegantně řeší jinak neřešitelný problém. Prostě u dveří na jižní straně krásné budovy v Aši (hl.n.) se dá cedule "Tam jsou lvi" a šmitec.

Pokud ten nahoře osvítí lebky u Gagarinovy kolonády, tak se bude zajíždět do Aše město a bude to v pohodě.

Až někdy vy mladí založíte státní firmu adekvátní Ředitelství silnic a dálnic, která bude stejným způsobem investovat do železnice - třeba by se mohla nazývat ŘKD - Ředitelství kolejové dopravy, tak ta švihne trasu Frantovo Lázně - Aš přímo se sklonem 20 promile (odpustí si ty serpentiny, které byly budovány pro sklon na parní nákladní provoz) a elektrizuje. Tím pádem je jasné, že rychlíky z Plzně budou obracet v Aši městě, protože to sjedou systémově za 2 hodiny. Když pojedou po dvou hodinách, tak v prokladu může přijet šukafon se špičatým čumákem od/do Selbu. Něco víc je tam luxus. Ten autobus si může dojet do Hranic.
19.01.2011 (22:47)  
Musím říci, že souhlasím s panem Zárubou. Prioritou musí zůstat spojení Aše města s Chebem (resp. Selbu Stadtu s Hofem v Německu). To je hlavní přepravní proud v této oblasti! Nechci kazit zdejší šotoušské sny, ale nečekejte, že ty spoje přes hranice budou nějak extra vytížené. Prostě a jednoduše: Ve výsledku byste získali pár nových cestujících, kteří by využívali spoje přes hranice, ale ztratili byste většinu těch současných. Jediné řešení bych viděl, jak už zmínil pan Záruba, v trianglu u Aše, kdy by osobáky zajížděly úvraťovat na město. Na německé straně by se zase nějak musel řešit Selb. Kdybych měl navrhnout svoje řešení, pak bych prozatím zavedl autobusové přeshraniční spojení v trase Cheb - FL - Aš město - Erkersreuth (přestup na vlaky na Hof) - Selb (Stadt) ve dvouhodinovém taktu (ve špičce klidně jen hodinu). Samozřejmě by se musely nasadit nějaké moderní autobusy - stará Karosa moc substrátu nenaláká. Podle vytíženosti těchto busů by se pak uvážilo, jestli by obnova tratě měla pro osobní dopravu smysl.
registrovaný uživatel Busman 
19.01.2011 (18:16)  
Dopravce má zájem v hodinovém taktu jezdit kamkoli. Jen si to u něj někdo musí objednat a zaplatit. Takže jde primárně o politické rozhodnutí. Tento případ bude o to složitější, že to politické zadání musí být v Německu i u nás.
19.01.2011 (16:34)  
happy: Byly by nesjízdné, ale stačilo by jen vyměnit kolejnice - o čemž netvrdím, že by u nás šlo kdovíjak hladce. Dnes je třeba vyměnit celý svršek, někdy i spodek, a to je tak velká investice (oproti silničním modernizacím sice drobnost), že ze zrušených přechodů bylo obnoveno minimum. Čímž tehdejší počin neodsuzuji, protože život zde byl pro mnohé jistě těžko snesitelný, ale má to ten smutný důsledek. Nelze ovšem vyloučit, že pokud by se nestalo toto, nestalo by se třeba něco jiného jindy :).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko