Praha - Aprílový žertík skutečností? Ano, i tak by se dala nazvat myšlenka sociálnědemokratického poslance Cyrila Zapletala a Karla Sehoře z ODS. ŽelPage 1. dubna 2009 přinesla aprílově laděnou zprávu o zavedení tzv. šrotovného pro vlaky. A tak se možná trefná prognóza "Čím starší vrak, tím větší dotace" kolegy Twixe stane skutečností. Poslanci návrh na finanční příspěvek za sešrotování letitých drážních vozidel přednesli při nedávném jednání Poslanecké sněmovny o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
"Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem" nechal se v médiích slyšet poslanec Zapletal. Podle něj je současný stav vozového parku Českých drah neutěšený a dráhy s ním zajišťují až 98% osobní dopravy. Lokomotivy a vozy v osobní dopravě jsou v průměru staré 30,1 roku. Předkladatelé zároveň srovnali stav se zahraničním, kde provozovaná drážní vozidla dosahují průměru věku 14 let. Podle nich by se finance měly čerpat ze státního fondu životního prostředí a jednalo by se o částku ve výši 3 miliard během 3 let. Návrh poslanců Sehoře a Zapletala počítá s tím, že by dráhy například za lokomotivu provozovanou více jak 20 let mohly vyinkasovat sumu až 40 milionů a za osobní vozy zhruba polovinu.
Úsměv na tváři budí fakt, že právě většina lokomotiv a vozů národního dopravce tuto podmínku bez problému splňuje. Pokud bude tento návrh schválen, bude tedy zajímavé sledovat postup při obnově značně zanedbaného parku. Mezi veřejností však panuje názor, že tato myšlenka tu měla být již mnohem dříve než nyní, kdy většina vozidel v osobní dopravě předpoklady pro šrotovné splňuje. Současně s tímto problémem si pokládáme otázku, zdali již právě není pozdě na to, co dráhy dlouhou dobu nereflektovaly a zanedbávaly. Zde je pak na místě i další otázka, jestli je korektní, aby tedy ZDO již několik let po sobě vyhrával jen jeden, státem ovládaný dopravce, který provoz zajišťuje letitými vlaky.
Zdroje: ČT24, Finanční noviny; námět: city.elefant
Dotovat prázdné vlaky je vyhazování peněz z daní do luftu. Jak sem již dávno vyhrabal z loňské výroční zprávy ČD, průměrná vytíženost vlaku ČD je 58 míst - to se vejde do 810 nebo 15 m autobusu. Prostým pohledem na nádraží lze zjistit, že většina vlaků vypadá jinak než sólo 810, zde je tedy základní kámen úrazu... Přestože je obvykle aritmetický průměr zavádějící, zde celkem dokáže vypovídat.
Naopak ve variantě bez soukromníků nemá na vybranou a musí zaplatit molochu to co bude chtít.
(Já jsem podobnou řeč slyšel o Penny Marketu, že prej přijde s nízkejma cenama, zničí všecky ostatní obchodní řetězce a pak hrooozně zdraží. Stejně o SA. Tyhle myšlenky ale mají drobné mušky, že...)
Ale všeobecně se tu furt zaměňuje kategorie "náklady" a "cena". Potřebovali byste nějakýho fundovanýho pravicovýho ekonoma, kterej by vám vysvětlil, že "cena" neni "náklady plus deset procent" jako za plánování, ale prostě částka, za kterou váš výkon bude zákazník (v tomto případě Liberec-kraj) ochoten koupit. Jaký náklady s tim bude Arriva mít, to vám sama nepoví (ani nevim, jak by se to dalo tak přesně na jednotlivou trať rozpočítat) a v podstatě to ani nikoho nezajímá. Zisk netvořej jen peníze za ujetej vlkm, ale třeba i reference a pozice na trhu.
Z vlastní zkušenosti -- ročně mam pod rukam tak dvanáct patnáct zakázek, na polovině je celkem slušnej zisk, část je vyrovnaná, část ztrátová, protože jde o nový věci ve kterých je hodně vývoje, ale přesto se do toho jde, aby se vzápětí nebo za rok dva dosáhlo i na ty ziskový (opakovaný nebo podobný) zakázky, nejlépe celé hnízdo u stejného zákazníka (zvyšuje to mj. efektivitu údržby a servisu). Kdybych tomu zákazníkovi napálil při první aplikaci mechanicky plný vývojový náklady plus deset procent zisk (mmch to se taky nedá ani přibližně přesně spočítat předem), tak mě už nebude v životě chtít vidět. No a nějak podobně to bude i s těma "soukromejma dopravcema s moderníma vozidlama".
A oni chtěli na tento výkon dostávat 136-45 Kč/km, tedy 91 Kč/km.
Aha, uz chapu. Mozna je to tedy trochu jinak. Musim to propocitat.
DJ: obracene je to - ta vozidle z LBC, zajistuji obsluhu i jinych trati a i v jinem kraji.
Tak to vychází (ale jen do jisté míry) možná dnes, ale ne v případě, kdy bude mít Liberecký kraj jasné požadavky na kvalitní vozidla, takže těžko bude možné - pokud to vyhrají ČD - nasadit na ty tratě 034 a 036 - 039 něco z jiných tratí, protože to nebude splňovat ty kvalitativní požadavky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.