..: Městská dráha v Praze - realita nebo planý předvolební slib? :..

Elektrická jednotka řady 471, foto: Louis Armstrong Praha(Aktualizováno 12. října 18.10) Kromě Brna by nyní mohla městská dráha vyrůst i v našem hlavním městě. Alespoň tak zní plán koalice Evropských demokratů a Strany zelených, která prohlásila, že Praha do silničních sítí investovala dostatečné částky a teď je na řadě železnice. Politici totiž chtějí obnovit staronový projekt městské železnice. Ačkoliv je již zapracován do územního plánu, dále se bude jednat až po jeho případném schválení. Nově vystavěná městská dráha by značně urychlila cestujícím dopravu napříč městem. Propojit by měla například Smíchovské nádraží s Václavským náměstím či Karlínem. Opomenuto by nebylo ani pražské hlavní nádraží, ze kterého by vlaky jezdily do Albertova či Edenu. Vybudováno by bylo celkem pět podzemních stanic, další by byly na povrchu. A plány nejsou vůbec skromné – v závěrečné fázi by vlaky měly představovat nejrychlejší způsob dopravy po Praze. Stavba, která by podle předběžných odhadů trvala osm let, však podle předsedkyně Strany Zelených začně nejdříve v dalším volebním období, tedy za čtyři roky. Náklady by se pohybovaly okolo třiceti až čtyřiceti miliard korun. Takovou částku totiž město zatím nemá.

Postavíme druhé Nové spojení a zlepšíme tak dopravu v Praze

Realizace městských železnic si získala oblibu po celé Evropě. Dopravně–urbanistické řešení projektu nazvaného Nové spojení II. etapa (městský železniční tunel) počítá s výstavbou dvou tunelů vedoucích pod centrem Prahy, které je navíc možno vzájemně propojit. Návrh předpokládá na severní straně zahloubení tratí od Negrelliho viaduktu a Nového spojení (Prahy–Karlína) v prostoru Florence se zřízením stejnojmenné přestupní zastávky. Jižním směrem je navržena jedna trať vedoucí přes Karlovo náměstí do železniční stanice Praha–Smíchov, kde může být část vlaků ukončena, anebo může pokračovat dále směru do Prahy–Radotína a Řevnice. Druhá trať bude trasována ve směru na Vršovice se zastávkou pod náměstím Bratří Synků. Dále pak vyústí na povrch a zapojí se do železničního koridoru před budoucí zastávkou Praha–Eden. Celkem by mělo být realizováno 12,5 km tratě, z čehož téměř deset kilometrů bude vedeno tunelem. Je počítáno s průjezdem všech vlaků městské a příměstské dopravy napříč centrem do protilehlé části města, včetně vlaků jedoucích od letiště Ruzyně.

Stávající stav železnice, foto: Sudop.czPlánovaný stav, foto: Sudop.czZaústění tratí od Negrelliho viaduktu, foto: Sudop.cz

Je tak zatím otázkou budoucnosti, zda se podaří projekt prosadit a financovat. Výstavbu podporuje i Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Po dokončení by došlo nejen ke zkvalitnění dopravy, ale také ke snížení počtu osobních automobilů a přestupů při cestě do centra hlavního města.

Parametry městské dráhy:

  • maximální sklon 35 ‰
  • délka nástupišť 170 – 200 m (6 – 8 vozů)
  • traťová rychlost 60 – 80 km/h
  • směrové uspořádání centrální stanice
  • délka celkem zhruba 12,5 km (z toho cca 9,7 km pod povrchem)
  • pět podzemních a dvě povrchové stanice
  • elektrické jednotky CityElefant

Související odkazy:

Zdroj: Deník Metro, ekolist.cz, Sudop.cz, Finanční noviny


Dominik Jaroš | 11.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Rozhovory

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 6 ... 16      Zpráv na stránku:   
13.10.2010 (19:41)  
Ajaj, co to vylezlo ze šuplíků... Osobně se mi tenhle projekt vůbec nelíbí a to hlavně proto, že za neúměrně (astronomicky) vysokou investici bude mít jen malý přínos. V podstatě je to paralení trasa k lince B metra, ale poněkud méně výhodně položená (nevhodné přestupní vazby).

Pořád jsem v šoku z toho, že necháme infrastrukturu první republiky pracovat do 21. století, podle toho vyvozujeme neprostupnost dopravní cesty a vybudujeme megalomanský projekt který je využitý na pár (desítek) procent. Místo aby se modernizovalo zabzař na "vyšehradské cestě", pomocí štíhlých výměn využil tříkolený úsek a kapacita se tak vymáčkla do dna, raději to objedeme tunelem za několikatísicinásobnou cenu.

Ještě nemáme dokončen ani jeden koridor, tratě chátrají, není na údržbu ani obnovu, VRT projekt je sci-fi a budeme si vymýšlet projekt jež má sporadické odůvodnění.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.10.2010 (18:26)  
R.U.R: Proč hned metro? Stačí něco v podobě linky 125, na kterou jsem dlouhá léta toužebně čekal. Totéž bych zavedl v relaci Smíchovské nádraží/Anděl- Dejvická tunelem a bylo by opět o něco veseleji. Celé to stojí pár drobných- alespoň ve srovnání s těmi miliardami na spoustu betonu. Tedy- ne, že bychom metro stavět nepotřebovali, trasa D po tom dost urgentně volá, namísto toho stavíme s budovatelskou radostí podivné metro v Dejvicích, které málokomu pomůže, leckomu cestování zhorší a většině bude na nic. To vše zakonzervováno na dlouhá desetiletí- podobně jako v případě podobně "úspěšné" stavby metra do Letňan. Bohužel ty železniční plány v předložené podobě na mě působí úplně stejně, prostě kterak prostavět miliardy, aniž by to řešilo podstatné problémy. Hlavně že musíme rozsáhle škrtat, abychom sanovali veřejné finance...
Prostě to chce před takovými stavbami dvakrát měřit a jednou stavět. Sama o sobě je myšlenka železničního tunelu dobrá, jen to provedení je opět nedotažené, leč o to dražší.
13.10.2010 (18:14)  
R.U.R.:
Nápad už tu pár desítek let je, akorát od převratu hodně hluboko v šuplíku ;-) - trasa E.
Zajděte si do Muzea MHD ve Střešovicích, snad tam na jedné z nástěnek věnovaných metru to schéma (pro rok 2020?) ještě visí...
Pokud si dobře vzpomínám, vedla od Strahova někam na Anděl nebo Smícháč, pak k Pankráci (trojitý přestupní bod - C, D, E...), pak přestup D/E na Chmelnici, pak přes Prosek, Bohnice nebo Čimice nějak přes Prahu 6 na ten Strahov.

Tolik pro odlehčení.

Ale pokud chcete Nové spojení 2 házet do jednoho pytle s těmihle vizemi, zkuste to nějak rozumně zdůvodnit. Já vidím narvanou MHD, zácpy a centrum, které není nafukovací.
A taky skutečnost, že když už se ten beton vyleje, bude v téhle podobě muset 50, ale spíš 100 let vydržet. Proto se děsím boudy na lidi v Brně a nekoncepčnosti "kapitánů infrastruktury", ale i obav z velkého projektu, za nějž můžeme být za 20 let rádi (chápu, že betonlobby spolu s úřednictvem ty velké projekty dost zdiskreditovala...).
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
13.10.2010 (17:24)  
SzKT: Jako bych tady viděl náznaky nápadu na okružní linku metra po vzoru například Moskvy:-) Což je něco, o čem jsem asi ještě neslyšel, pročpak? Nebyla by třeba nakonec nějaká okružní linka (metro nebo jiný vlak v tunelu) řešením lecčehos? Bylo by to možná s přehledem nejdražší z navržených variant, ale proč si dávat malé cíle, že :-))
13.10.2010 (16:11)  
SzKT:
Obecně mi u dopravních staveb v ČR chybí přesný propočet, kam lidé cestují a zda jim to cestování zlepší.
Tak tak - na Zapade a v USA je o tomhle cela rozsahla veda. Uz si posvicuji i na socialni site, aby vedeli, proc a za kym se cestuje ;-).
U nas je toho tak nejak malo. O aplikovane vedy v doprave neni nouze, ale samotne studuim dopravy nam, skoro bych se nebal rict, skomira...
13.10.2010 (16:06)  
honzatvs

Aha, tak to moc se omlouvam, ona je tam jen ukazka vystupu, ne text :-(. Tak mi dejte mailovou adresu a ja Vam ji poslu.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
13.10.2010 (15:12)  
Robert Antonio: Jasně, od severního konce nástupiště 250 metrů, takže v průměru kolem 300 metrů. Já nepsal, že mi pěší přechod z Masaryčky nevadí, nicméně tak nám to předkové zanechali a je to zadarmo. Můžeme maximálně nadávat, jak naši předchůdci bezkoncepčně "rozvíjeli" železnici. Nicméně ta Opera je nová a za utěšenou řádku miliard- teprve si ten "user friendly" přechod budeme muset postavit. Navíc ta úspora 100 metrů je vyvážená tím, že Opera nutně nebude mít žádnou vazbu na povrchovou MHD, neb v okolí horního konce Václavského náměstí žádná není a hned tak nebude. Hlavní nedostatek hl.n. jakožto uzlového bodu S-Bahnu je totiž v tom, že komu se nehodí přetížené metro C, je odkázán na dlouhé procházky "příjemným" parkem na tramvaj (což taky bude kolem 200-300 metrů) nebo zhruba stejně daleko na Jindřišskou. Od Opery by se běhalo celým Václavákem do prostředka, kde jezdí (rovněž přetížené) tramvaje, které už není možné posílit, protože by se na tu jedinou trať v centru prostě nevešly. Ono by to chtělo se konečně zbavit základního bludu, kazícího (jinak možná kvalitní) veřejnou dopravu v Praze: VN není nejdůležitější cíl cest Pražanů. Nutnost objíždět na většině městských relací přes centrální trojúhelník právě vede k přetíženosti metra. Zároveň v řadě relací (typicky Modřany- Břevnov) je MHD zcela nekonkurenceschopná s IAD. Výsledkem těhle malůvek by bylo zrušení (pro příměstskou dopravu ideální) Masaryčky, namísto výstavba jakési stanice Florenc (pokud by to bylo v místech dnešního viaduktu, cestující by se na metro/tramvaj/autobus pěkně prošli) a to ještě jen z jednoho, toho méně zatíženého směru. Lidi od Kolína by se třeba na Náměstí Republiky jinak, než dlouhým pěším pochodem od stanice Opera nedostali. Stejně tak se nedostanou od stanice Opera na Žižkov (pěšky 250 metrů k hl.n.+ dalších 250 metrů "Sherwoodem"), ti, na něž by vyšlo spojení od Opery na Vršovice by přišli o spojení se Smíchovem (buď pěší pochod půlkou VN nebo do Vršovic a tram 7- ani jedno není zlepšení oproti Masaryčce+metro B) a tak by se dalo dlouho pokračovat.
Obecně mi u dopravních staveb v ČR chybí přesný propočet, kam lidé cestují a zda jim to cestování zlepší. Tohle bude opět jen krok k tomu za drahé miliardy udělat veřejnou dopravu v Praze ještě méně atraktivní, než dnes- dlouhá pěší chůze totiž v dobách všeobecné lenosti a široce dostupného automobilu jaksi vyšla z módy...
13.10.2010 (14:38)  
to Michal Drábek

Nejde mi nějak stáhnout ta Vaše diplomka. Každopádně ta dálkovka pčes Semmering...to mi zní hodně divně.
13.10.2010 (14:33)  
to Michal Drábek

S tou redukcí zastávek (a pouze nahrazováním), včetně Bus místo Os na hlavních tratích mimo příměstké linky, jak jste psal, naprosto souhlasím...už jsem se bál, že jsem sám :-)
Ale obávám se, že u nás je to bohužel asi zcela nereálné....
13.10.2010 (13:17)  
SzKT
Já pořád nevidím ten zdlouhavý přestup mezi Operou a Wilsonem. Podle plánku má být severní konec nástupiště na Opeře asi 250 metrů od jižního podchodu na Wilsonu, což je zhruba stejně jako na Wilsonu od metra k 7. nástupišti.
No a pokud se vám i takový přestup zdá dlouhý, tak proč vám nevadí 400metrový podchod mezi Wilsonem a Masaryčkou?
  1 2 3 4 5 6 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko