Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
Brno hl.n. 17:41 EC 272 Jaroslav Hašek
Česká Třebová 18:43 18:48 R 623 Bečva
Zábřeh na Mor. 19:12
Brno hl.n. 18:44 R 878
Česká Třebová 19:56 20:05 IC 581 Ostravan
Zábřeh na Mor. 20:28
Protože jsem ale člověk nedůvěřivý, dívám se na záznamy v Babitronu a co nevidím:
EC 272 - Příjezd do ČT zpožděný v průměru 32 minut (!), max. 142
R 623 - Odjezd z ČT zpožděný v průměru o 9 min (max.: 49)
Na to člověk nemusí být jasnovidec, ani zázračný počtář, aby došel k tomu, že mu rychlík téměř vždy ujede. Další vlak jede za víc jak hodinu a kvůli tomu jsem nemusel vyjíždět o hodinu dřív. No nic, podívám se na druhé spoje:
R 878 - příjezd do ČT zpožděný v průměru o 8 minut, max. 26
IC 581 - odjezd z ČT zpožděný v průměru o 11 minut, max. 76 (Zábřeh 12, max. 79)
Tohle bych stihnout měl, ale v Zábřehu o půl deváté nejspíš nebudu. Když si uvědomím, že bude pátek večer, nejspíš tam nebudu ani těch 20:40.
Asi nakonec pojedu kombinací R 876 Těsnohlídek a IC 531 Hutnik, kde bych měl přestup stihnout, ale vlak jede už v 16:44 - budu muset vypadnout z práce o dost dřív a navíc pojedu kolem dvou hodin (1:41 + neexistující, ale zdokumentované zpoždění Hutnika) místo plánované hodiny a půl.
Kdybych měl k dispozici auto, tak neváhám ani chvíli, sice by to něco stálo, ale v Zábřehu bych byl z Brna přes Olomouc za hodinu, při předpokládaném silném provozu za hodinu a půl. S daleko menším nervováním se.
Mimochodem, celou dobu se bavíme o provozu na koridoru - tak jak je to, pane Kovařík?
ted prosim jen takove citove vyliti (nepisu to jako argument) na tom streni troleje byl docela zazitek, ze pak beroun-zdice jeli breznicky rychlik i plzensky osobak na jedne koleji tesne za sebou na Pn
Co se tyka tech ucpanych silnic ... kdyz je to kvuli havarce, neda se nic delat - stejne jako kdyz nekde vykoleji vlak. Ale jinak se s tim da pocitat, takze si muzu dat fora. Problem u vlaku/busu je ten, ze vyrazit driv je jaksi houby platne a jet predchozim spojem taky neni reseni.
mimo jine jestli dokazete vzdy naplanovat dobu jizdy autem tak Vas zamestnam jako vestce...
nebo je tu taky tohle jedu v nedeli dopoledne plzen-praha (zacpu by vetsina lidi necekala) mam pul hodiny rezervu... no a najednou v praze zacpa na 2 hodiny.. stalo se nam v cervnu
nebo muzu pouzit vase argumenty, jel jsem minuly vikend trasy plzen-kojetin, kojetin-bratislava a zpet, kojetin-plzen, vsechny vlaky jeli na cas tak kde jsou ta zpozdeni????
ono je to o tom, ze vzdy se muze neco prihodit na silnici i zeleznici, proto ani jedno neni na 100% spolehlive na cas
takze jsem chtel rict pouze to, ze i auto muze mit zpozdeni
Když teď koukám na mapu zpoždění, pouze 2 vlaky u nás mají zpoždění nad 30 minut.
A další příklad - letos jsem najel necelých 9000 km, zpoždění v cíli cesty nad 20 minut bylo jenom jedno a druhé bylo zachráněno konkurenčním autobusem.
Ale pokud jste jel po iks letech poprvé (tomu ale moc nevěřím, takoví lidé zpravidla nesledují želpage), tak vás asi nikdo nepřesvědčí.
Jinak je tady taky tohle: Jedu autem Praha-Brno (funguje to teda vsude:-), mam to naplanovane i s rezervou na 2:30, ackoliv vim, ze realne (pokud nebude nikde problem) to bude nekde kolem 2:00. Jedu jedu, podle toho realneho planu, takze jedu 1:45 a jsem u Rosic. Najednou ta zacpa teda a nakonec je z toho 2:30, cili dle planu.
Tedka vlak - jizdni rad rika 2:30, Praha-Kolin jsme rychlejsi o 10 minut proti jizdnimu radu. Kolin-Pardubice jsme rychlejsi o 10 minut proti jizdnimu radu. Totez Pardubice-Trebova. U Blanska "zacpa" a zpozdeni 30 minut. U auta se "pozitiva a negativa" vyrusily, prijelo se dle planu. U vlaku ale pozitiva vysumela do ztracena, protoze jsme na nadrazi vzdycky 10 minut stali a prijelo se o 30 minut pozdejc...
No a jestli teda jedu nekam pres Prahu a fakt musim zrovna v cas, kdy jsou ty zacpy, tak je to snad uz zakalkulovane v te jizdni dobe, ne? Kdyz jedu v patek to Praha-Brno, tak si to taky nenastavim na 1:30, abych se pak vztekal, ze nestiham...
za posledni 4 roky co jezdim pravidelne vlakem (tj. min jednou za 14 dni) Plzen-Morava, jsem se se zpozdenim 90 minut nesetkal, takze zase tak hrozne akutni, ze by vzdy a vsechny vlaky meli zpozdeni to nebude
a ted (taky dulezite):
"notesovi" odesla zakladni deska, tudiz pominul duvod cesty do brna (skoda, chtel jsem vyzkouset jednodenni sitovku CD za 450 CZK - to je super cena, pokud to funguje tak, jak myslim, ze funguje). na druhou stranu jsem potreboval neco duleziteho vyridit v usti n/l, tak jsem jel do usti. mezi prijezdem do ul a zpatecni cestou jsem mel cca 90 minut na vyrizeni veci, otimalni cas.
zkraceny prubeh a dojmy:
litvinov - teplice v cechach: pohoda. misto sukafonu uz nam tu jezdi regiohnata, pohodli nesrovnatelne, jelo se na cas, parada.
teplice v c. - usti n/l, krusnohorem R617, zpozdeni 90 minut, po te vzrostlo na 110. shit.
jedu osobakem o 50 minut pozdeji, jede presne, ja prisel o 50 minut cenneho casu.
za 40 minut jsem v ul vyridil, co jsem potreboval, byt v presu.
zpatky jedu R616, zpozdeni 15 minut, jeste ze regiohnata v teplicich ceka.
vysledkem je totalni znechuceni. kaslu na cenu a kaslu i na slevy - jde mi o cas. mozna, ze spousta jinych zakazniku CD ma cas na to, aby pracne hledala slevy, mozna maji cas i na to, aby v ramci zlevneneho jizdneho absolvovali ruzna zpozdeni... bohuzel ja tolik casu proste nemam. priste jedu autem - a je mi jedno, jestli to bude stat o 100 korun vic. a tady je asi ukryta definice vyberu dopravniho prostredku pro danou cestu - nez riskovat, ze u vlaku mi krachnou casy, radeji si priplatim za presne odjetou cestu. a nerikejte mi, ze jsem mel smulu, protoze jindy to jezdi na cas - nejezdi. ta zpozdeni paternich spoju jsou dost alarmujici, a zadna sleva to nezachrani.
Dle mých zkušeností jsou dopravní problémy vlaků a busů na těchto spojích srovnatelné. Železnice má malé mínus v probíhající pracích na třetí železničním koridoru. Zase výhodou je, že jízdenka platí na libivolný spoj.
Jinak, trochu odbočím s dotazem ohledně Facebooku: Když se tam chceš přihlásit, musíš dostat aktivační mail? Díky:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.