..: On-line: jízdní řád 2010 přichází :..

ikona ŽP, foto: CSPSV Síť SŽDC/Praha/Brno/Olomouc/Bratislava — (Konec 18:00) Zazvonil zvonec a on–linu je konec. Za celých 36 hodin našeho sledování nedošlo k vážnějším komplikacím na sítích SŽDC a ŽSR, většina vlaků jede na čas, s drobným zpožděním nebo naopak náskokem. V České republice je jediným opozdilcem EC 102 Polonia a na Slovensku R 608 Kúpele Lúčky, který bohužel usmrtil osobu v kolejišti. Od redakčního kormidla se s vámi pro dnešek loučí Josef Petrák, děkujeme všem z redakce i čtenářům, kteří přispěli informacemi či fotkami nebo nabídli pomocnou ruku při psaní zpravodajství. Vám čtenářům děkuji za přízeň a možná za rok na shledanou při další relaci.

(17:45) Zatímco EC 105 Sobieski z Varšavy do Vídně překročil hranice s třičtvrtěhodinovým zpožděním, protijedoucí EC 102 Polonia z Villachu do Varšavy opustila Českou republiku téměř včas. Polonia, stejně jakou Vindobona, je nový mezinárodní spoj, který zajíždí až na jih Rakouska. V 17:44 z Pardubic vyjel také R 253 Orlice. Po mnoha zastávkách regionálního charakteru na Pardubicku bude přes Letohrad a Lichkov pokračovat do Wroclavi. Na spoji je turnusována polská lokomotiva EU 07. Tím začíná výraznější zajíždění této řady na české území. Během pobytu v Pardubicích odveze také několik osobních vlaků mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, popř. Jaroměří – například Os 5606 nebo Os 5661. V tuto minutu vyjíždí poprvé z Bohumína také IC 540 s pro Ostravsko známým jménem Landek. Stejně, jako jsme před cca. hodinou zmínili Zr 1904, i Zr 1906 Slanec z Humenného do Košic si zaslouží pozornost. Ode dneška je tento „typicky studentský“ spoj, co do řazení, výrazně zkvalitněn. Místo klasických koženek jsou řazeny nejmodernější slovenské vozy Bmpeer. Z Humenného vyjíždí v 18:41.

(17:15) Za minutu by měl na holešovickém nádraží zastavit EC 177 Johannes Brahms. (Pokud si nepodrží svůj 2minutový náskok, který měl v Nelahozevsi.) Stejně jako ranní EC 378 veze také 4 přímé vozy do Bratislavy. Tedy dle vyjádření ZSSK adekvátní náhradu za jednotku 680, která byla na spoji SC Slovenská strela do včera turnusována. U ranního spojování souprav EC 278 a EC 378 se v praxi ukázalo, že konstrukce jízdního řádu dává pouze nedostatečných 7 minut pro manipulaci v Břeclavi. Pobyt se o 10 minut prodloužil. Uvidíme, jestli je v opačném směru 14 minut pobytu dostatečných. S mírným zpožděním do Zwardoně dorazil R 334 Skalnica. Dnes by na něm měla být poprvé nasazena polská pantografování jednotka ED 72 namísto klasické soupravy ZSSK s lokomotivou řady 162 Českých drah. Po 20minutovém pobytu bude pokračovat do Katowic.

(16:40) Včera ještě EC 100/101 Jóže Plečnik do Salcburku, dnes se vrací jediný vlak vyšší kvality v jižních Čechách z Rakouska jako IC 100 Anton Bruckner z Lince. Do Rybníku dorazil s 3minutovým náskokem. Na podzim zveřejnily ČD v tiskové zprávě, že v Linci české cestující nově vítá a informuje staniční hlášení také v českém jazyce. Podobnou výsadu mají slovensky mluvící cestující ve stanici Wien Südbf., a to snad i po jejím téměř kompletním uzavření. Spoje z Bratislavy do této stanice zajíždějí i nadále. Na Slovensku krátí po minutách své hodinové zpoždění R 608 do Bratislavy. Se sedmi minutami se z Humenného do Košic blíží Zr 1904 Ondava, který veze přímé vozy do Budapešťi.

(16:10) EC 149 Jan Perner opouští pražské hlavní nádraží a směřuje přes Ostravu do Žiliny. Po několika měsících je to první spoj s tímto názvem, který jede do Žiliny přímo. Z důvodu výluky a výrazného zpožďování se totiž v Bohumíně od července muselo přestupovat do náhradní výlukové soupravy složené z vozů A150 + 3× B vedené v tomto úseku jako rychlík. Za 15 minut vyjede ze smíchovského nádraží také nově prodloužený rychlík R 623 Bečva do Vsetína. Počet a jména valašských rychlíků byly zachovány, jen ranní Vsacan vyjíždí z Hradce Králové hl.n. namísto Pardubic. Novinkou u Bečvy je také hnací vozidlo – peršing vystřídala lokomotiva řady 150.2. Z pražského hlavního nádraží se přes Nové Spojení vydá v 16:44. Souprava pro ranní R 625 Vsacan se do Hradce Králové dostane spolu s lokomotivou na vlaku R 957 z Prahy do Hradce Králové přes Poděbrady. Obnovuje se tak pravidelné zajíždění banánů na trati 231 a 020.

854.217, R 1161, Ústí nad Labem hl.n., 13. 12. 2009, foto: faigja (15:50) Po roční pauze se do Ústí nad Labem vrací také motorové jednotky řady 854. Turnusovány jsou na rychlících v trase Ústí nad Labem hl.n. – Liberec. Společně s nimi jezdí do Liberce ještě brejlovci řady 750 a motorové jednotky řady 843. Spoj R 1161, vedený hydrou 854.217 „Maruška“ před několika minutami včas dorazil do Liberce.

(15:15) Za pár minut, v 15:19, vyjede do Žatce ze zasněžené Moldavy v Krušných horách prodloužený Os 6519. V minulém jízdním řádu jezdil pouze do Mostu. R 609 Svatava, dříve R 619, vyrazil před několika desítkami minut z Chebu a míří na Chomutov. R 966 (dříve R 964) z pražského hlavního nádraží do Klatov. Na Slovensku registrujeme první zpožděný spoj – R 608 Kúpele Lúčky z Košic do Bratislavy. S 68 minutami opustil štrbskou stanici.

(15:00) Petr Borženský nám zaslal fotku dopoledního EC 136 a EC 103. Se sedmi minutami zpoždění projíždí Velké Leváre také spoj Bratislava – Praha, EC 274 Slovan. Minulý rok byl veden v této relaci pouze mimo letní sezonu a v létě nahrazen výletním rychlíkem Jadran do Splitu. Letos není Jadran v jízdním řádu uveden a pokud vyjede, tak pouze jako charterový spoj. Slovan pak měl být veden jednotkou řady 680 Pendolino jako klasické EuroCity, o čemž se uvažovalo po neprodloužení smlouvy na vlak SC Slovenská strela, ale nakonec je řazen klasickou soupravou z vozů ČD.

(14:00) Zatímco čtenáři marně diskutují nad datem spuštění nové verze webu Českých drah, www.cd.cz, stojí za to zmínit drobná vylepšení webu slovenských kolegů. Ten, po mnoha letech, ve vyhledávání konečně nabízí možnost „našeptávání“ a co více, při zadání stanice Trnava již není předvolena ta nacházející se v Chorvatsku, ale ta slovenská. Stejně tak Žilina je již správně předvolena. A na Slovensku zůstaneme. Stav dálkové dopravy na síti ŽSR je klidný. Právě do Bratislavy z Čierné nad Tisou dorazil R 604 Hodina deťom, dřívé známý jako Dargov. Je to jeden z mnoha spojů ZSSK s reklamními názvy. Párový R 605 MALL.SK zastavil včas v Liptovském Mikuláši. Obě soupravy expresu Odra, Ex 142 a Ex 145, se potkaly v Kysuckom Novom Mestě.

362.118, EC 103 Polonia, Otrokovice, 13. 12. 2009, foto: Petr Borženský (12:15) Načas do Bohumína přijíždí také EC 145 Odra, zatímco EC 144 Detvan včas odjel z Ostravy–Svinova směrem na Prahu. Nový jízdní řád přináší bez jediného páru dvouhodinový interval vlaků mezi Ostravou a Žilinou vedených po trati 320, a to i přesto, že tato trať, stejně jako slovenský úsek, je stále ve výstavbě. Po této trati zajíždí také páteční SuperCity Sprinter, ve kterém se hlásí cílové stanice také v polštině. Na trati najdeme také čtyři stanice, které mají nově v názvu své polské ekvivalenty; v polštině jsou také některé vysvětlivky na listech trati 320 v jízdním řádu SŽDC.

362.161, EC 136 Moravia, Otrokovice, 13. 12. 2009, foto: Petr Borženský (11:50) Jen krátce zmíníme ranní mimořádnost na trati 183. V úseku Plzeň–Valcha — Dobřany došlo k porušení celistvosti koleje a doprava byla od od 8:30 do cca 9 hodin částečně přerušena. Před Otrokovicemi se nachází načas jedoucí EC 136 Moravia, řazený výhradně ze slovenských vozů. V minulém jízdním řádu jsme v tomto složení potkávali vlak EC 132/133 Devín. Párový EC 137 ale z Bohumína nepojede jen do Bratislavy, ale až do Nových Zámků. Zaječím projel EC 75 Franz Schubert, ještě včera jako EC 73 jel do stanice Wien Südbf., dnes již pod novým číslem bude pokračovat až do Wiener Neustadt. Od 1. 2. 2009 by na něm být řazen také nový bistrovůz ARmpee. Pokud jedete rychlíkem z Brna přes Českou Třebovou do Prahy, pojedete nově po Novém spojení a můžete pokračovat až na Prahu–Smíchov. Ještě včera tyto spoje končily na hlavním nádraží. Rychlíky do Děčína také nově vyjíždí z Prahy hl. n. namísto z Prahy Masarykova n. Některé tyto rychlíky také mimo jiné dostaly i svá nová jména: Říp, Rádobýl, Milešovka, Střekov.

(11:40) K prohlédnutí je fotografie včerejšího posledních SuperCity 19 Slovenská strela do Bratislavy. Dnes tento spoj legendárního jména přijel přes Nové spojení již jako přívažek (tj. přímé vozy) na EC 378 Carl Maria von Weber, dva vozy z bratislavského kurzu pokračují na Ostseebad Binz. Dnes je první den, kdy přepřah vlaků do Německa probíhá v rámci úvrati na pražském hlavním nádraží. To se stává centrálním přestupním bodem.

(11:15) Dobré ráno či dopoledne všem. Z Černého mostu se redakčního kormidla opět ujímá navrátilec z Bratislavy, Josef Petrák. V noci bylo na síti mnoho přetahů souprav, zejména pro nové vlaky vyšší kvality. V Letovicích vzorný dvouřad pro ranní rozjezd osobních vlaků, souprava s vozy Bdtmee do České Třebové už z 2/3 v designu Najbrt. Na R 441 Excelsior pak 151.023. Co se událo dál?

Z terénu nám hlásí Filipo a Domin, který si na pozorování v Berouně dokonce přivstal. Os 7806 odjel z Berouna s 15 minutami zpoždění. Čekal na přípoj. Před devátou poprvé zaznělo hlášení o prodloužených osobních vlacích od Protivína. Vzhledem k výluce byl Os 7904 v úseku Beroun – Lochovice nahrazen autobusy. R 354 Franz Kafka projel dál na západ se zpožděním 35 minut, aktuálně má 20 minut v Chrástu u Plzně. Tento vlak, stejně jako R 351 Jan Hus ale jede ve zcela správném řazení. Ten první veze českou soupravu včetně vozů RIC 200, které na Plzeň pravidelně nejezdily několik let. Ten druhý je veden soupravou Arriva/ALEX.

(02:00) S příchodem nového grafikonu připravily dráhy i mnohé personální změny. Jednou, vcelku razantní, z nich projde dříve stanice, nyní výhybna Praha-Vyšehrad na trati 171. Ta se stává v pracovní dny nejfrekventovanějším nádražím v Praze, Středočeském kraji a možná i v rámci celého Česka. Elektromechanické zabezpečovací zařízení z předminulého století, přes 230 vlaků za 24 hodin je podle Provozního obvodu Praha hl.n. práce o víkendu a nočních pro jediného výpravčího. Zatímco v Hostivaři na trati 221 stejný provozní obvod zřejmě aplikoval pravidlo nepřímé úměry. Tak tedy počet vlaků zhruba stejný, jako při minulém GVD, avšak odedneška již ve dvou.

Personálním změnám neunikla ani noční směna v redakčním velínu. Nepůjde však o tak markantní zásah. I tak nicméně vyhlašujeme přerušení, či chcete-li výluku služby, která skončí s výjezdy prvních denních vlaků. Prozatím se s Vámi za redakci ŽelPage loučí a dobrou, nově grafikonovou noc přejí Lukáš Procházka a Vít Voráček.

(01:00) Pro dnešní den připravily České dráhy i jednu virtuální změnu. Mělo by dojít ke spuštění nových webových stránek Českých drah. Jejich novou součástí by měl být i cenový asistent, který by cestujícímu měl rychle a snadno pomoci najít nejvýhodnější jízdní doklad. Zatím ale adresa www.cd.cz nabízí starou verzi stránek. Stejně tak ani Babitron momentálně nenabízí aktuální informace o poloze vlaků. Proto přinášíme alespoň zde malý přehled polohy vlaků: R 401 Silesia (Přerov příj. 00:52), R 406 Chopin (Otrokovice průj. 01:11), R 408 Vltava (Ostrava hl.n. 00:52), R 409 Vltava (Třebovice v Č. průj. 01:04), EN 425 Slovakia (Dluhonice průj. 01:02; ve stanici Hranice na Moravě zastaví pro výstup cestujících), R 440 Excelsior (Přerov příj. 00:49), EN 476 Metropol (Vranovice průj. 00:54), R 471 Amicus (Č. Třebová) a EN 477 Metropol (Odb. Blatov průj. 01:05). A opomenout bychom neměli ani tradiční poštovní expres do Prahy, který dnes z Ostravy se 163.010 v čele jede jako NEx 50554 a v 1:33 projíždí Zámrskem.

(00:30) Pro začátek si shrňme některé změny, které nás čekají. Již ode dneška se do Šumperka ze Zábřehu vydají vlaky v elektrické trakci, pravidelný provoz vlaků v elektrické trakci je ode dneška zahájen i mezi Znojmem a Vídní. Na třetí trati z Lysé nad Labem do Milovic, která prošla také elektrizací, se vlaky v elektrické trakci rozjedou až od pondělí, neboť víkendový provoz je zajištěn motorovými vozy řady 810. Podle informací od šéfredaktora Josefa Petráka má EN 476 nyní 10 minut zpoždění a z Břeclavi ho potáhne taurus 1216.233. K další změně by také mělo dojít v Břeclavi. R 202 Chopin by totiž odtud měl odjet jako R 406 Chopin a po roční pauze zastavit opět v Přerově, avšak pouze pro výstup cestujících.

(00:00) Vážení čtenáři, právě jsme vstoupili do nového „železničního roku“ – jízdní řád 2009/10 vstupuje v platnost. Přejme si, aby nás v tomto novém roce čekalo co nejméně zpoždění a komplikací při cestování a naopak si přejme, aby nás čekalo co nejvíce pozitivních změn na českých, ale i zahraničních kolejích. V informování o různých změnách dnes budeme stále pokračovat v tomto on-line zpravodajství, které pro vás připravujeme, a na kterém se můžete podílet i vy. Ve zpravodajském velíně stále sedí Lukáš Procházka, který vám za několik minut přinese i první informace z nového jízdního řádu.

(23:30) R 209 Vltava vyrazil z Prahy hl.n. s mírným zpožděním. Zpoždění do 10 minut má také několik osobních vlaků na našem území. R 661 Rožmberk má v současnosti 11 minut zpoždění a „rekordmanem“ je EC 70 nyní již pouze s 21 minutami zpoždění v Českém Brodě. V Úvalech je momentálně Ex 140 Beskyd, který dnes jako poslední osobní vlak od Kolína zastaví v Praze–Vršovicích. Od půlnoci totiž budou, až na pár nočních výjimek, všechny vlaky do Prahy hl.n. vedeny přímo přes Prahu–Libeň.

SC 19 Slovenská strela, Bratislava hl.st., 12. 12. 2009, foto: Josef Petrák (23:00) Železniční nový rok se neúprosně blíží. Do jeho příchodu nám chybí hodina. Přesně ve 23:00 by do Moskvy měl naposledy vyrazit R 209 pod tímto číslem. Nově bude na síti SŽDC veden jako R 409. S posledním rychlíkem do Děčína se rozloučí stanice Praha Masarykovo nádraží. Bude jím R 788 s odjezdem ve 23:22. Od zítra se přesunou i děčínské rychlíky na pražské hlavní nádraží. V Havlíčkově Brodě ukončil ve 23:00 svou jízdu R 911. Zítra však touto dobrou bude ještě na své trase. Do Havlíčkova Brodu dorazí až o půlnoci, čímž poskytne cestujícím z Vysočiny pozdní noční spojení z Prahy. Ze Slovenska zdraví naše čtenáře Pepa Petrák. Hlásí odjezd jednotky 680.004 jako Sv 1. nsl 476 ve 22:46 z Bratislavy, která zda ukončila jízdu na vlaku EC 19 SC Slovenská strela.

(22:30) Dobrý večer všem čtenářům přeje z velína Lukáš Procházka. Situace ohledně zpoždění se stále víceméně nemění. EC 70 si drží zpoždění 31 minut a v současnosti přesně hodinové zpoždění má i R 765. K Bohumínu přes Přerov se také naposledy blíží R 661 Rožmberk. Ten od zítřka bude svou jízdu končit už na brněnském hlavním nádraží. Stejně tak i R 660 Rožmberk bude výchozí ze stanice Brno hl.n. Tato změna přinese ukončení vozby přímého lůžkového vozu WLAB z Českých Budějovic do Košic na tomto vlaku.

(21:55) Z Prahy právě vyjíždí R 471, dnes ještě ve starém čase avšak pouze do České Třebové. Ve 23:11 pak již vyrazí „správná“ souprava, která bude pokračovat již v novém čase a po trase přes Brno. Přetrasování Amica dochází ke zrušení jakéhokoliv nočního spojení Zlína a Otrokovic s Prahou. Navíc noční relace Vídeň – Praha se stává více než neatraktivní. Při cestovní době 23:11 - 6:22, resp. 22:08 – 6:15 tj. 7:11h a 8:07h, se člověk příliš nevyspí. Provoz na síti je vesměs klidný, rekordmany ve zpoždění jsou pouze dva spoje. Již jmenovaný EC 70, který si přes Letovice veze 35 minut a R 765 projíždějící na blok za R 357 Zbirohem se 64 minutami zpoždění. S končícím grafikonem se prozatím loučí i Vít Voráček, který pro Vás od odpoledne zprostředkovával čerstvé informace z provozu. Pomyslné žezlo v redakčním velínu přebírá kolega Lukáš Procházka. Pokud máte jakékoliv postřehy, i Vy máte prostor připojit se do on-line zpravodajství.

(21:30) Jako právě na Liberecku si teď připadají cestující „vychlazené“ náhradní soupravy od vlaku Sp 1932, který svou jízdu ukončil v Českých Budějovicích. Do Prahy pokračuje se dvěma vozy Bdt a pouze jediným Btee(!). Na R 207 je nyní k vidění trnavská rekonstrukce ve formě jednoho Bee a dvou dalších Bmee. Své loučení s většinou dálkových spojů prožívá i nádraží Praha-Holešovice. Ve 21:30 odsud odjíždí EC 179 a zakrátko se stane posledním rychlíkovým spojem, který projede po spojce mezi Holešovicemi a Libní. Od této chvíle už je minulostí přímá vozba vlaků kategorie EC od severu na východ, všechny budou zajíždět na hlavní nádraží, stejně tak už se do Holešovic nepodívají slovenské lokomotivy řady 350 a na nějaký čas ani taurusy, zbyvší EC už budou projíždět s řadou 371.

01, foto: Tomáš Krupička(20:45) Taktéž poslední osobní vlak Os 6210 letošního GVD z Liberce do Varnsdorfu čekal v půl sedmé na povolení k odjezdu. Další spoj pojede v tomto směru až zítra a začne tím poslední rok Českých drah na peážní trati 089, a tedy i starých známých „šukafónů“ a jejich přípojných vozů, kterými je tato trať charakteristická. Od 12. 12. 2010 je na dalších deset let nahradí nové soupravy Siemens-Desiro společnosti Vogtlandbahn, patřící britskému dopravci Arriva. Zachovány zůstanou jen dálkové spěšné vlaky Drážďany – Liberec (- Tanvald) a zpět s německými „RegioSwingery“. S potížemi se však potýkal na jih od Prahy osobní vlak 19013 z Prahy-Vršovic, který si do Dobříše přivezl 40 minut zpoždění, obratový 19044 tak odjíždí z Mníšku p. Brdy do Vraného nad Vltavou s 15 minutami navrch.

02, foto: Tomáš KrupičkaVlevo v pozadí se ve stejnou dobu chystala trojdílná Regionova na cestu do Staré Paky. Každou další sobotu to však bude už jen dvoudílná. Dvoudílná Regionova se vůbec poprvé v historii turnusově podívá na tratě kolem Liberce. Konkrétně nahradí většinu osobních vlaků Liberec – Děčín a zpět a ráno si také zajede do Nové Paky. Na tratích 086 a 080 se objeví i soupravy řídicího vozu 943 s motorovým vozem 843. Jejich první nasazení můžeme vidět vpravo na Os 6614.

(20:00) Do Gmündu dorazila v tomto JŘ poslední Silva Nortica z Vídně v režii lokomotivy 1142 a čtyřech vozů Bmz. Tyto vozy byly po výstupu cestujících uzamčeny a přivěšeny na vlak R 361, který však dále do Vídně pokračuje se čtyřmi netradičními vozy City Shuttle a Taurusem v čele. Do Českých Budějovic se tak vrací původní souprava Sp 1932. Jak již bylo řečeno, provoz na síti je klidný, jen v Jaroměři došlo ke zpoždění vlaků R 858 a R 994, které zde na sebe čekaly. Z rakouského Gänserdorfu si však EC 70 Gustav Mahler veze již 40 minut zpoždění.

SC 19, poslední jízda v GVD 08/09, foto: Josef Petrák Přes odjezdovou skupinu obvodu vršovického nádraží právě projíždí v tomto jízdním řádu poslední EC 19 Slovenská strela, dnes vedená jednotkou 680.004 s reklamními polepy protokolárního vlaku do Vídně. O tom, že se vskutku jedná o poslední vlak stylově svědčí veškeré panely na dveřích soupravy. Tento vlak se pak bude z Bratislavy během noci soupravově vracet zpět. V těchto chvílích máme na palubě Pepu Petráka, který přislíbil poctivé zdokumentování cesty i pobytu v cílové stanici. Na Ostravanovi, který s lokomotivou 151.004 v čele projíždí Poříčany, bylo zřejmě aplikováno řazení ve stylu "co depo dalo", tzn. převážně vozy řady Bee272, Beer a nevábné B, na konci vlaku dva jídelní vozy a jeden Apee ING v čele.

(17:45) Z Bohumína naposledy vyjíždí EC 133 Devín do Bratislavy. Ve vnitrostátní části pojedou místo něj příští rok hned dva nové vlaky kategorie InterCity - Hukvaldy a Rastislav. Ten byl letos veden jako rychlík z Bratislavy Nového Mesta do Břeclavi v ne příliš reprezentativním řazení. V Plzni zatím od odpoledne na svou lokomotivu vyčkává Pn 67561 - v tomto grafikonu poslední cisternová dodávka leteckého benzínu z Ingolstadtu do Středokluk.

(16:45) Provoz na síti SŽDC je klidný a pln očekávání nových vlaků a změn, které si pro cestující přichystaly zejména České dráhy. Z Berouna před malou chvílí taktéž naposledy v tomto roce vyrazil tradiční Křivoklátský expres v režii parní lokomotivy Albatros. Na zhlaví ho minul protijedoucí 8 minut zpožděný R 762. Jak se do Plzně se zpožděním popere 363.055 v jeho čele a laku Najbrt uvidíme během podvečera. Na vlaku 8849 bude za pár minut k vidění nejmladší jednotka CityElefant 471.058 ještě s upoutávkou na jízdu do Milovic.

(16:40) Dobrý večer z jihozápadu metropole, než kolega Petrák dorazí na pražské hlavní nádraží a přichystá pro nás aktuální novinky a postřehy, pojďme se podívat na stav provozu do podvečerní tmy nořícího se Česka. Podvečerní částí on-line zpravodajského maratonu vás bude provázet Vít Voráček. Pokud jste byli svědky netypického řazení, mimořádnosti a máte-li aktuální postřehy k provozu či k nově přicházejícímu jízdnímu řádu, i Vy můžete přispět!

(16:00) Dnes bude také posledním dnem provozu klasický souprav s vkusně lakovanými dieselovými lokomotivami řady 754 na trati 251, „Staré Tišnovce“ I když RegioJet Radima Jančury zakázku na provoz vlaků na Brněnsku nezískal, Tišnovce od zítra zavládne žlutá – jen loga na soupravě budou nést nápisy České dráhy a Regionova. Jedním z posledních klasických vlaků je dnešní Os 14921 a Sp 1767 Pernštejn. Josef Petrák se s vámi prozatím loučí, předává otěže redakčnímu kolegovi Vítku Voráčkovi a vydává se z pražských Petřin do terénu.

(15:00) Vindobona srazila za Prahou své zpoždění na 18 minut a pokračuje dále do Hamburku. Před třiceti minutami se z Prahy vydal na poslední cestu do Bratislavy spoj EC 277/Ex 277 František Křižík. Bude zrušen bez náhrady. Soupravu ZSSK od zítra budeme nově vídat na spojích IC 540 Landek nebo třeba jako přímé vozy EC 378 Carl Maria von Weber. Na Slovensku ještě zůstaneme. Novinky jízdního řádu u našich východních sousedů dnes dopoledne shrnul redakční kolega Juraj Kováč. Po 14h se vydal na cestu z Humenného do Košic Zr 1904 Ondava řazený naposled z klasických vozů řady B, od zítra je nahradí klimatizované maďarské vozy. Jejich nasazení je možné díky přechodu z IC spojů z Maďarska: IC532/Os8907 Budapešť – Košice - Humenné a zpět Zr1904/IC533. Dnes ukončí svůj provo na trati Humenné - Prešov také jeden pár osobních vlaků tvořených velkou soupravou a nahradí ho souprava tvořena motorovým a přívěsným vozem. Od zítra se tak na zhruba 70 kilometrové trati 193 Humenne - Prešov v pracovní dny setkáme pouze se dvěma páry osobních vlaků tvořených klasickou soupravou taženou dieselovou lokomotivou řady 750/754, mimo pracovní dny pouze s jedním.

(14:15) Děkujeme všem čtenářům, podporovatelům na Facebooku a komentujícím–korektorům za dosavadní pomoc. Puly hlásí, že na dnešním IC 517 Leoš Janáček jede stylově řazená lokomotiva 151.001 a méně stylový humanizovaný vůz první třídy řady A. Takové mimořádnosti v řazení se dnes a zítra mohou vyskytovat častěji, nikoliv však z důvodu poruch, ale kvůli přesunům vozů mezi jednotlivými soupravami. Na ranním IC 518 Manažer byla pak řazena 151.007. Oba dva vlaky od zítra již nebudou zařazeny jako „vložené“ do SuperCity–taktu Praha — Ostrava. Manažer, který jako prémiový spoj založil tradici vlaků SuperCity a non–stop jízdou spojoval Ostravu s Prahou, končí. Leoš Janáček obsadí místo po zrušeném Comeniovi a bude stavět ve všech obvyklých rychlíkových stanicích.

(14:00) Česko–rakouské hranice překročil i „sudý“ Zdeněk Fibich, tedy EC 74, který od zítra pojede, jak již bylo zmíněno pouze ve vnitrostátní variantě. V současnosti dochází ke komplikacím v podhůří Krkonoš, kde má vlak Sp 1867 31 minut zpoždění a vlak Sp 1868 48 minut. V 14:09 také vyrazil na poslední cestu do Krakowa vlak EC 119 Comenius, který však svou pouť zakončí v Bohumíně. Původně jméno tohoto české a světového reformátora školství nesly vlaky spojující Budapešť s Prahou, resp. Berlínem,

(13:00) Před půlhodinou opustil naposledy Prahu spoj EC 75 Zdeněk Fibich, který je od zítřka zkrácen do Břeclavi jako vnitrostátní spoj IC 570/571. R 250 z Wroclavi zkrátil své zpoždění na konečných 19 minut ve stanici Praha hl.n. V 13:06 odjel z Prahy do Norimberka také R 352 Jan Hus. Dnes jsou na jeho mezinárodní části naposledy řazeny červené vozy DB Regio Bayern. Zítra již vozbu tohoto vlaku převezme firma Arriva a vystaví modro-šedo-žluté vozy ALEX, stejné jaké jsou nasazovány na spoji Albert Einstein z Mnichova.

(12:30) Zatímco jeden z posledních rychlíků z Wroclavi do Prahy přes Hradec Králové krátí své zpoždění na současných 27 minut v Poděbradech. Naopak poslední EC 172 Vindobona z Vídně zvýšila své zpoždění za Brnem na 31 minut. Dnes naposledy jede v řazení převážně z vozů ČD. Od zítra bude tento spoj veden v relaci Hamburk — Villach a řazen vozy Německých a Rakouských spolkových drah. 9 minut v Šakvicích má také předposlední pendolino z Vídně, SC 14 Smetana. Od zítra bude jezdit jediný spoj, který bude zajíždět až do Wiener Neustadt. S 16 minutami projel Bezprávím také poslední přímý mezinárodní spoj z Krakowa, EC 118 Comenius. Od zítra je zrušen bez náhrady.

(12:00) Dobré poledne všem z Palackého náměstí v Praze přeje vedoucí redakce Josef Petrák, který se ujímá velení a provede vás prvními hodinami on-line zpravodajství. Za 12 hodin, úderem půlnoci, přestává platit první jízdní řád sestavený a také vydaný Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC) a začíná nový, neméně přelomový. Ten bude platit od 13. 12. 2009 do 11. 12. 2010. Pokud jste se chtěli dnes naposledy svézt jednotkou 470.003+004 zvanou kraken, již nějaký ten měsíc máte smůlu. Podle původních plánů mělo být ukončeno jeho turnusové nasazování právě dnes a měl být převeden do zálohy. Bohužel je již po boku druhé jednotky, 470.001+002, na vrakovišti v České Třebové.

V současné chvíli je stav na sítích SŽDC i ŽSR klidný. V Česku je jediným výrazněji zpožděným vlakem R 250 z Wroclawi, který do Hradce Králové přijel s 31 minutami a dále pokračuje na Prahu. Vlaky na Slovensku jsou zcela bez komplikací. Největší zpoždění má EC 170 Hungaria do Berlína, která projela Galantou s pouhými 6 minutami.

V noci ze včerejška na dnešek se však v Novém Sedle, na vlečce Sokolovské uhelné, převrátilo z neznámých příčin 7 nákladních vagonů. Ty nijak neomezily provoz na trati Cheb - Sokolov. Odklizeny byly dnes v dopoledních hodinách.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, babitron, Poloha vlaků na sieti ŽSR, ČTK/České noviny

Scénář: Josef Petrák, Martin Grill, Twix, Vítek Voráček; střih, režie a kamera: Josef Petrák, Walker, Vítek Voráček, Chary; zpravodajství z terénu: Puly, milloss, Domin, Tomáš Krupička, Petr Borženský, faigja


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 12.12.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád ŽelPage

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 22      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
12.12.2010 (20:56)  
MZ:
jj s temi kartami máte pravdu, take me zarazi proc se nikdo nedotazal CD na moznost spoluprace......

rozhodne (notorickemu potizistovi M navzdory) je lepe mit jednu kartu nez dve, takze pokud by se sloucili ty city, kraj, CD karty do kompatibilního systemu bylo by to rozhodne prinos,

a jak pisete, kdyby se dotazali CD a nabidnute podminky byly neprijatelne, pak lze pochopit a obhajit, proc se zvolilo "jine" reseni..... chyba organizatoru je, ze nikdo o spolupraci nikdy nejednal (alespon o tom nevim)......
registrovaný uživatel Petlan 
18.01.2010 (17:35)  
To: M, Sim, Zikmund:
Nerozumím moc Vaší diskusi, protože na tu proklínanou Opencard jezdím již nějakou dobu z Černošic a mám na ní nahrané čtvrtletní jízdenky pásmo P a 0 (MHD) a P1 (Radotín-Dobřichovice) a nemám žádné problémy, jde spíš o to přečíst si podmínky, ne?
20.12.2009 (14:21)  
M : to by se asi nelíbilo vydavateli té platební karty. nehledě na různé doby platnosti karty a aplikace "jízdenka".

Přečtětě si to prosím ještě jednou. Cestující používající služeb dopravce České dráhy a.s., které jsou součástí "Pražské integrované dopravy", část své cesty absovuje vlakem ČD ve dvou odlišných tarifních režimech, jednak režimu "traťová jízdenka ČD", jednak režimu "PID", musí ve vlaku předkládat dvě čipové karty, za každý tarifní režim odděleně, i když se jedná o dopravce působícího v režimu PID.
Nabízí se logická otázka - proč nemůže mít obojí nahráno na jedné čipové kartě a to kartě, která existovala ve fyzickém provedení dříve ... a je z hlediska nákladovosti na jednu kartu levnější ...

Tuším, že jste z Brna nebo okolí, kde platí tarif IDSJMK, který - pokud jsem to správně pochopil, čipových vymožeností zatím nevyužvá. Takže cestující dojíždějící do zaměstnání v Brně například z Vlkova u Tišnova si pořídí pro jízdy z Vlkova do Níhova (hranice IDS) traťovou jízdenku na IN-Kartě ČD, pro jízdu z Níhova do Brna a pro MHD Brno pak jízdenku IDS. Takže se prokazuje buď dvěma papírovými jízdenkami nebo jednou papírovou a jednou čipovou. Případně má IN-GOLD a pro MHD Brno má papírovou jízdenku.
Připusťmě, že se v Brně někdo rozhodne využívat v MHD čipové karty, takže se zřejmě bude muset přizpůsobit celý IDS JMK ... takže ten náš "vzorek" z Vlkova se dostane do stejné situace. Buď si moudré hlavy IDSJMK řeknou - nebudeme vymýšlet vymyšlené, jsou tu sice "potížistické" ČD, ale s fungujícím systémem čipových karet, tak se jich zeptáme, jaké jsou možnosti ... a "vzorek" bude mít obě aplikace nahrány na jedné čipovce ...
Nebo si podle vzoru "Praha" vymyslí nějakou kartu "Štatlcard", pokud možno s jiným typem čipu, aby si "potížistické" ČD musely svoje čtečky za svoje peníze zase upravit ... a "vzorek" bude mít čipovky dvě ...
registrovaný uživatel M 
16.12.2009 (16:16)  
MZ - platebni karty maji cip taky - tak proc zavadet In-karty, kdyz by to mohlo byt na tech platebnich?
PS: Jako vul si s dvema kartama nepripadam. Protoze stejnak v penezence mam jeste obcanku, ridicak, technicak a "zdravotak" (a naky dalsi). Pritom vsechno by slo dat na jeden cip treba do obcanky...
16.12.2009 (13:30)  
Sim: Abyste mohl optimalizovat jízdné včetně MHD, pak byste musel zadat, ve kterých městech máte síťovku a pro která pásma, v případě, že síťovku nemáte, byste musel přesně zadat, z které zastávky a na kterou jedete. Nezlobte se, ale toto opravdu není smyslem webu ČD.
16.12.2009 (13:02)  
Sim : např. z Radotína platí v osobáku přestupní jízdenka MHD (PID) za 26 Kč, takže můžete dojet vlakem na Smíchov / HLN a pak pokračovat v rámci časové platnosti jízdenky libovolným spojem MHD nebo vlakem v rámci pásem 0,P. Takže třebas z Radotína se do Uhříněvsi dostanete na jízdenku MHD za 26 Kč, zatímco základní nebo zákaznické jízdné ČD činí za 42/32 Kč.
Když pojedete na HLN nebo Smíchov, tak je samozřejmě výhodnější tarif ČD (HLN 24/18, Smíchov 19/15), což je dáno předražeností jízdenek MHD pro jednotlivou jízdu, o čemž rozhoduje "velká pražská radnice".
ROPID je "organizátor" dopravy, nikoli tarifér...

O tomhle by se dalo diskutovat dlouho. Například ta skvělá Opencard jako jízdenka MHD dělá z lidí idioty. Kdo dojíždí třebas z Berouna, tak má traťovku do Radotína, řekněmě v podobě IN Karty, protože jezdí po Praze MHD, má i časovou jízdenku MHD v podobě OPC ... takže ve vlaku se prokazuje dvěma čipovými kartami - jednou pro cestu vlakem do RA, druhou týmž vlakem z RA v rámci PID (pásmo 0,P). Samozřejmě by bylo jednodušší, aby se na IN-Kartu ČD nahrála aplikace MHD, cestující by tak mohl učunit i v Berouně v sobotu či neděli, kdy jsou "obchodní místa OPC" samozřejmě mimo provoz ... Co na tom, že místo 1 380 Kč, na které má z cca 2 400 klesnou cena OPC by se za IN-Kartu zaplatilo cca 350 Kč ... a cestující by nebyl za vola se dvěma čipovkami... obíhající obchodní místo OPC v jeho pracovní době (pondělí až pátek)...
registrovaný uživatel Sim 
15.12.2009 (9:26)  
M > ja mel za to, ze treba z Radotina je vlak vedeny jako MHD v ramci integrovaneho systemu - potom rozliseni jizdenek CD na "jejich" a "cizi" pada, protoze listky MHD jsou taky "jejich".

Pokud to je jinak, tak se omlouvam - vim to jen z doslechu a proklikat se k danym informacim se mi zatim nepodarilo.

Ale samosebou chapu, ze by draha byla blba, kdyby na tohle pristoupila dobrovolne. Pokud by neco takoveho melo fungovat, tak tlacit by mel organizator systemu, tedy zde zrejme Ropid.
registrovaný uživatel M 
15.12.2009 (0:12)  
Sim - jako ano, vytunit jde urcite tisic veci (treba ty obrazky v razeni). Ale "kupte si MHD listek" snad neradi nikde v Evrope takhle. To uz by ve vyhledavaci spojeni mohli psat "jedte autobusem, je to rychlejsi"... Rekl bych, ze fakt, ze nabizi jen svoje listky urcitou logiku ma:-)

Jinak technicka: Olomouc-Brno (pricemz clovek nema cil cesty v nadrazni hospode) vyjde vlak+MHD na X penez. Kombinace vlak do Nezamyslic plus IDS vyjde celkem o dost min (mimo jine i protoze MHD v Brne je potom "zdarma"). Jenze by dotycnej musel vybehnout na peron a rychle si cvaknout. Takze by v pruvodci muselo byt napsane neco jako "Pri pouziti jizdenky IDS muzete cestovat i levneji, ale pozor at vam neujede vlak":-)
15.12.2009 (0:01)  
Kontrolní otázka: Co když mám zájem cestovat po ČR vlakem, ale neumím česky?

Jinak jsou ale stránky pro mě velmi příjemným překvapením, zvlášť "integrovaný Babitron" s možností volby rozlišení.
14.12.2009 (23:04)  
znojmák: Os 4509 v Bořím lesu nestaví. Ani zítra, ani nikdy jindy.
  1 2 3 4 5 ... 22      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko