Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
Pokud vadi tykani, omlouvam se - z principu nemam vykani ve forech rad, ale v pripade vytky se prizpusobim.
Takze z toho usuzuju, ze pres veskere negativa regionovy rozhodne smysl maji a v pripade nasazovani tam kam patri (tedy ne jezdeni pod dratama) jsem rad, ze je muzem na nasich kolejich vidat a pouzivat.
Podobna situace je po nasazeni elefanta na nektery spoje kolem Ostravy - tam mi dokonce mlada sama navrhla, ze pojedem na vylet vlakem, kdyz jezdi elefant. Fakt, ze misto toho sme trefili spoj obslouzeny 560 nesla docela nelibe.
Ono totiz nejde jen o to, co se skutecne zmeni... jde spis o to, jak to vnimaji lidi. A pokud se jim soucasna situace nelibi, je v podstate kazda zmena vnimana vesmes pozitivne. Proto se nestavim zady k novemu unifikovanemu nateru jako principu - jen to konkretni provedeni mi neprijde zrovna stastne. A jako doslova nestastne vidim vagon jen prelakovat a vnitrek nechat tak jak je ... jak by se vam libil elefant v kozence? Tim se lidi svezou jednou, dvakrat a pak uz opravdu utecou k autobusu na trvalo :-(
ad Kamiš: železnice má být pohodlným a moderním, ekologickým dopravním prostředkem a ne sockou pro pár lidí, kteří nemají zbytí jet jinak. To, že má šukafon novej motor, to fakt do vlaku nikoho nepřiláká. Navíc tónovaná skla má dneska kdejakej gumokol.
Z pohledu "řadových cestujících" došlo k razantnímu zvýšení kultury cestování oproti 810/010, a cestující vnímají tyto jednotky jako moderní, a někteří si i myslí, že jde o zcela nová vozidla. ;-)
Ale pokud se vrátím ke kraji Vysočina, tak si nejsem jist, jestli by jakýkoliv soukromý železniční dopravce dokázal odjezdit ty vlaky za průměrných 59 Kč/vlkm (mluvíme o dotaci, ne úhradě za službu), nebo myslíte, že ano?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.