..: Česko má třetího celostátního osobního dopravce: Rapid Express :..

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT na spoji Leo Express dopravce Rapid Express, foto: Rapid Express Praha — Počet osobních železničních dopravců na celostátních drahách v Česku tento týden vzrostl na tři. K Českým drahám a RegioJetu se přidala společnost Rapid Express, jež se v současnosti prezentuje především projektem dálkových spojů LEO Express mezi Prahou a Ostravskem. Mezi celostátní hráče v přepravě osob po kolejích se soukromý dopravce Leoše Novotného zařadil podpisem rámcové smlouvy se SŽDC, která si zájem nových subjektů vykládá jako důsledek úspěšného otevírání tuzemského železničního trhu; přesto nás od vyjetí prvního soukromého a čistě komerčního spoje na české koleje pořád dělí přinejmenším několik měsíců. Správce infrastruktury zároveň zpřísňuje podmínky úhrady poplatků za přidělenou dopravní cestu, údajně na základě špatných zkušeností z minulosti.

Podle nových pravidel mají být všichni dopravci povinni uhradit poplatek za objednanou a přidělenou kapacitu dopravní cesty i v případě, že ji reálně nevyužijí. Toto opatření se patrně zaměřuje na praxi zavedení spojů do jízdního řádu "ode dne vyhlášení", díky níž v roce 2007 po dobu přibližně sedmi měsíců plnily stránky jízdních řádů mj. spoje RT-express dopravce Railtrans, které ovšem do skutečného provozu nikdy nevyjely. Stejný systém využívá v aktuálním grafikonu RegioJet, jenž chce nasadit své spoje InterCity z Prahy do Ostravy, Návsí a Žiliny od letošního července. Rapid Express je první společností, na niž se nová pravidla SŽDC vztahují; vedení organizace se ale netají tím, že by co nejdříve přísnější režim přeneslo i na zbylé dva dopravce.

Interiér jednotky Stadler FLIRT v dálkové verzi pro dopravce NSB, foto: Juraj KováčDodrží-li Rapid Express svůj původní harmonogram zavedení komerčních spojů, nemusí si z poplatků za nevyužitou kapacitu dopravní cesty dělat těžkou hlavu – pět objednaných jednotek Stadler FLIRT ve verzi pro dálkovou dopravu by mělo být připraveno ke konci příštího roku, tedy v přibližně v době začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013. V současnosti firma teprve uskutečňuje internetovou anketu, jíž se snaží docela triviální cestou zjistit preference potenciálních cestujících z pohledu zastávek spojů LEO Express. Nad rámec několika propagačních informací se ale černo–zlatý dopravce, stejně jako konkurenční RegioJet, v současnosti mediálně výrazněji neprojevuje. To se ovšem může razantně změnit s koncem letošního roku, kdy ministerstvo dopravy vyhlásí avizovaný tendr na provoz prvních dvou rychlíkových linek. Stejně jako další zájemci, i Rapid Express totiž v subvencované dopravě vidí výrazně atraktivnější podnikatelskou příležitost, než v případě několika exponovaných úseků s otevřenou konkurencí více společností.

Zdroj: SŽDC [1], [2]


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.3.2011 (23:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
04.04.2011 (17:19)  
Nepsali? Že se přesunou miliardy od EU z železnice na silnice jsme psali dřív, než se to novinářům na iDnesu apod. jen zdálo ve snu. Že je binec kolem lokálek jsme psali a několikrát.
04.04.2011 (17:09)  
Josefe, při vší úctě, právě to, že si SŽDC dělá z Prohlášení o dráze a dokonce i ze zákona o dráhách (!) trhací kalendář (přičemž stejně na zákon kašle i Napoleonek a ostatně i ten přístup SŽDC má v pozadí jeho, protože holt jinak dotyční skončí jako Komárek), by pro vás mělo být impulsem pro kritičtější pohled na věc, zatímco opisování tiskových zpráv můžete klidně přenechat lžidnesům a hovínkám.cz.
Proč zrovna právě těch pár bodů, co jste teď napsal, nerozpracovat do podoby článku?
04.04.2011 (13:45)  
Bohumile, při vší úctě, prohlášení o dráze se v posledním roce ukázalo jako cár a ne závazný dokument. Stejně tak jako další legislativa ohledně drážní dopravy. Jak si jinak vysvětlit, že
– může běžet souběžně správní řízení o zastavení provozu a zrušení dráhy,
– může běžet a být ukončeno správní řízení o zrušení dráhy, aniž by o něm kdokoliv věděl,
– dopravci nezískají poptanou trasu na některé tratě, i když jsou uvedeny v prohlášení o dráze, např. viz http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/dopravci-se-bouri-nemohou-na-cast-trati
– ve správních řízeních se poukazuje na nulový provoz na tratích, kde SŽDC dokonce má na stole objednávku od dopravců na další rok,
– nebo viz poslední spor DI vs. SŽDC, kde SŽDC kašle na vlastní předpisy a neopravuje závady na svršku, které podle svých interních předpisů opravit musí.

Při takto jasném legislativním prostředí si dovolím ocitovat tiskovou zprávu SŽDC a nic si z toho nedělat.
03.04.2011 (22:48)  
JK ml: Vzít před autoblokem za brzdu, aby se na dalším bloku mohli zase rozjet ...na to jsou fírové všude na zeměkouli pohodlní úplně stejně a ve Vršovicích tuplem :-):-)Ovšem pokud se bude muset dohodnout žlutý peršing s paštikářem, pak lituju výpravčí předem....:-(
No a to je další důvod k tomu, aby si Regiojet na své mašiny namontoval AVV. Pokud bude tento systém ještě trošku vypilován a dopravci ho budou využívat, nebude důvodu považovat jízdu "na blok" za problematickou.
registrovaný uživatel JK ml. 
03.04.2011 (22:34)  
Juraj: Jako že násled byl veden v identické časové poloze s kmenovým SC????? Jak to jelo před třemi lety si nevybavuju :-(. Nevím, jak na tom bylo nové spojení...tou dobou asi hotové ve smyslu hotové hlavní - libeň, ale jezdilo se tuším stejně přes vršovice, bo se rozkopalo libeň běchovice....Je otázka jestli obě soupravy tenkrát vyjely opravdu jedním směrem např. Vršovice...Navíc řekl bych že fírové z pendolin ČD, zvlášť pokud je jedno vedeno jako nsl., se mezi řečí, na téma co vánoce a tak, dohodnou kdo a jak a kde bude tlačit na pilu, aby nemuseli koumat jestli se ten blok před nima překlopí na poslední chvíli zpátky na zelenou....Vzít před autoblokem za brzdu, aby se na dalším bloku mohl fíra úspěšně rozjet...na to jsou fírové všude na zeměkouli pohodlní úplně stejně a ve Vršovicích tuplem :-):-)Ovšem pokud se bude muset dohodnout žlutý peršing s paštikářem, pak lituju výpravčí předem....:-( Jakkoliv přítomnost dalšího dopravce (jakožto platící cestující) naprosto vítám a pokud pojede Praha - Ostrava do 4 hodin a levněji než EC / Ex ČD pak je mi srdečně jedno čím, a jak to zvládne. Kdy mi lhostejné není, tvrdím, že včera bylo pozdě....
03.04.2011 (17:56)  
M

Ano, jelikož SA (ani jiný dálkový autobusový dopravce) do/přes Kopřivnici nejezdí, 99% procent cestujících do Prahy/Brna jezdí vlakem. V Novém Jičíně je to procento výrazně nižší (navíc zde zastavují i busy 3ČSAD či Veolie do Olomouce/Brna). To vše lze podložit třeba situací v pátek. Zatímco na Nový Jičín jede regionova zaplněná na 75%, na 325ce jezdí stejně zaplněný ropovod.
03.04.2011 (17:31)  
Při vší úctě, SA nikde netvoří s busy univerzální obslužnost - už kvůli kapacitě a povinnému místenkování
Při vší úctě, např. mezi Prahou a Libercem tvoří busy "Sudet-Agency" naprosto nepochybně ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost ve veřejné dopravě a kdyby si MDČR ráčilo vyndat hlavu z řiti Českých drah, dotovalo by tu nějaký ten 23:00 bus jako státní objednávku.
03.04.2011 (17:25)  
Proč jsem se ptal, jestli jste četli Prohlášení o dráze (a nejste tedy jen hlásnou troubou píárka ČD / SŽDC / MDČR, ale dokážete o tom přemýšlet kriticky):
SŽDC je oprávněna přiměřeně omezit dopravci přidělenou kapacitu dráhy na dotčeném úseku dopravní cesty v případě, že přidělená vlaková trasa byla dopravcem po období jednoho měsíce využívána z méně než 25 % přidělené kapacity dráhy.
Pro přetíženou infrastrukturu může SŽDC požadovat na dopravci omezení rozsahu nebo četnosti jízd vlaků v určitých dnech nebo v určitém období, tj. vzdání se trasy vlaku, která byla po období jednoho měsíce využívána z méně než 50 % přidělené kapacity dráhy, pokud to nebylo způsobeno důvody, které dopravce nemohl ovlivnit.
Pokud dopravce po období jednoho měsíce využívá méně než 50 % přidělené trasy vlaku a nehodlá se vzdát nevyužívané kapacity dráhy, je SŽDC oprávněna požadovat uhrazení poplatku, který se nejvýše rovná maximální ceně za užití dopravní cesty, kterou by dopravce zaplatil za vlakové kilometry přidělené a nevyužité kapacity dráhy. Je-li omezení využití kapacity dráhy způsobeno důvody, které dopravce nemohl ovlivnit, je možno uvedenou maximální cenu snížit.
...
SŽDC je oprávněna odebrat dopravci přidělenou kapacitu dráhy v případě, že:
a) nebyla po období jednoho měsíce využívána;


Připomínka "komplikace" s RT-Expresy je tudíž mylná, protože Railtransport se veškeré kapacity pro ně řádně vzdal (nevzdání je nutná podmínka sankce!) a k přetížení kapacity nedošlo (nutná podmínka sankce!). Problém SŽDC je totiž jinde - mraky nevyužívaných pp tras Carga, které omezují konstrukci tras dalších vlaků (nejen na hlavních tratích, ale i např. tratích typu Mladá Boleslav - Nymburk), protože SŽDC přechází i u ad-hoc vlaků z konstrukce "nějak to projede" ke konstrukci konkrétní trasy, která nesmí kolidovat s již existujícími. Každopádně mi není jasné strašení se sankcemi v rámcové smlouvě (žádný dopravce není povinen rámcovou smlouvu uzavírat) a "přísnější režim" pro další dopravce, když možnosti odebírání kapacity nebo jejího zpoplatnění až do výše, jako by šlo o využitou trasu, má i dnes a pokud vím, NIKDY je nevyužila.

P.S. Vzhledem k tomu, že Prohlášení o dráze musí být vyhlášeno nejpozději dvanáct (nebo 14?) měsíců před platností GVD, tak se minimálně do konce roku 2012 už nemůže nic změnit (pro GVD 2011/2012 už bylo vyhlášeno).
03.04.2011 (14:46)  
registrovaný uživatel JK ml. 
03.04.2011 (10:31)  
Joska: Na blok se dá jet z libně na hlavní nebo z úval do běhovic a podobně....ale jet na blok 360km ????:-) To nechcete ani jako fíra nebo průvodčí ani (a to hlavně) jako cestující....SŽDC by se to taky pěkně prodražilo....Znamenalo by to skoro jistě povinnou zastávku mimo jiné při cestě z Prahy před Kolínem, Pardubicemi, v Chocni zřejmě i v Olomoci před Přerovem na vjezdu do Dluhonic.....říkám tohle nechcete:-) Neklopící soupravy s JŘ spočítaným na v max 140mh (ať je to paštikář se soupravou , žlutý peršing nebo 151 ČD) si prostě neujedou a šlapali by si celou cestu na paty v momentu, kdy ten první bude nucen zpomalit...myslím že klopící pendolíno odskočí hlavně v tunelech mezi třebovou a zábřehem....
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko