..: První turecká vysokorychlostní trať otevřena :..

Turecká jednotka HT65000, foto: HalfaliveAnkara - V pátek 13. března turecký premiér Recep Erdoğan oficiálně zahájil provoz na 245 km dlouhé železniční trase, spojující metropoli Ankaru s 600-tisícovým univerzitním městem Eskişehir. Trasa zahrunuje i 206 km dlouhý úsek nové trati Esenkent - Eskişehir. Výstavba trati začala v roce 2003, přičemž podle původních plánů měl být provoz zahájen již v roce 2007 (a to na delší trase Ankara - Istanbul). Na trase jsou provozovány jednotky řady HT65000 od španělského výrobce CAF, které dosahují maximální rychlosti 250 km/h.

Mapa projektu vysokorychlostní tratě Ankara - Istanbul, foto: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollar#305;První úsek je součástí 533 km dlouhého projektu nové dvoukolejné vysokorychlostní tratě, která má spojit Ankaru s Istanbulem. Nová trať má umožnit zkrácení jízdní doby ze současných sedmi na 4,5 hodiny, a lépe tak konkurovat silniční a letecké dopravě. V této relaci zatím železnice přepraví jen 10 % pasažérů; vedení Tureckých drah (TCDD) však doufá, že po dokončení úseku jejich tržní podíl vzroste až na 78 %. Podle optimistických přepokladů má být provoz na celé trase zahájen v roce 2010, ovšem výstavba některých úseků ještě ani nezačala.

Zatímco na testování tratě byly používány pronajaté italské jednotky ETR500, v ostrém provozu jsou již nasazeny jednotky HT6500, odvozené od řady 120 Renfe. Šestivozová jednotka HT6500 pojme 419 pasažérů, z toho 55 míst v luxusní business třídě v kožených sedačkách s příčným uspořádáním 2+1. Turecké dráhy podepsaly se španělským výrobcem CAF smlouvu na dodávku 12 jednotek při ceně 17,5 mil. eur (467 mil. Kč) za jednotku. Zatím mají k dispozici pouhé tři soupravy, z čehož jedna je ještě pořád využívána pro testy.

Interiér oddílu Business Class, jednotka HT65000 TCDD, foto: Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollar#305;Kromě projektu tunelu Marmaray a výše zmíněné trasy Ankara - Istanbul je také od roku 2006 ve výstavbě 306 km dlouhá vysokorychlostní jižní trať Ankara - Konya, která by měla být dokončena v roce 2010 a na prvních 90 kilometrech využívá tratě Ankara - Istanbul. Od roku 2008 se také staví 131 km dlouhá východní trať Ankara - Sivas. V roce 2007 byla také uzavřena smlouva mezi tureckou vagonkou TÜVASAŞ a korejským Rotemem, podle které postaví společnou továrnu, jež bude produkovat licenční odvozeniny od korejské řady HSR-350x, dosahující maximální rychlosti až 350 km/h.

Zdroje: Wikipedia, Turecké drahy, Hürriyet Gazete, Today's Zaman, Railway Gazette International
Fotografie: Turecké železnice


jk | 18.3.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa


  1 2      Zpráv na stránku:   
18.03.2009 (16:35)  
wałbrzych: ...přál bych vám projížďku po zbytku sítě TCDD

On bohatě stačí dojezd v Istanbulu na evropské Sirkeci
18.03.2009 (16:22)  
DJTiësto: Vše je o politické vůli a prioritách
Něco je taky "o" krajině, hustotě a struktuře osídlení. Á propos, přál bych vám projížďku po zbytku sítě TCDD.
registrovaný uživatel koyot 
18.03.2009 (15:28)  
M:Srovnej si fakta, než tady začneš něco nesmyslně porovnávat! Podle mě je téměř jasné, že ten čas 4,5 hodiny platí nyní. Konvenční vlaky tam jedou ještě o něco rychleji než 4,5 hodiny při přestupu na tu VRT.
Tudíž o nějakých 530 km VRT zde nemůže být ani řeč, již v první větě máš trať mezi Ankarou a Eskisehir a z toho, že je první, lze snadno odvodit, že žádný navazující úsek do Istanbulu ještě nestojí, tudíž jezdí se tam konvenčně.

EDIT: ten čas je podle toho jízdního řádu od walbrzycha 5:42, ne méně než 4:30 jak jsem napsal
registrovaný uživatel M 
18.03.2009 (14:50)  
Tiesto - v Turecku maji trat, kterou vlak (ktery teoreticky umi 250) projede (az to bude hotove) rychlosti 117 kmh. U nas (pricemz my jsme ti zaostali, co na rozdil od Turku nemaji VRT) mame vlak, ktery teoreticky umi 230 a trat Praha-Ostrava projede prumernou rychlosti 117 kmh. Takze to s tim "zatimco u nas" se ti moc nepovedlo...

Pokud u nas mame houpacku 120-160-140-160, tak prumer bude nad 120, ne? Aneb ze tam budou mit vlak, co umi 250 neznamena, ze to bude 250 i jezdit...
registrovaný uživatel M 
18.03.2009 (14:44)  
Az rychlost 250 kmh a 530 kilometru to ujede za 4.5 hodiny? Aneb mam auto, ktere umi 330, ale jezdim 60. Clovek by rekl, ze na to jezdit sedesatkou bude stacit aji Felda...

Co mne ale trocha prekvapilo - ze to postavili celkem rychle

Pocet objednanych a dodanych - asi to domlouvali experti na zeleznici od nas:-)
18.03.2009 (14:42)  
Zatímco u nás se staví koridory na max 160km/h nebo spíš houpačky 120,160,140,160 a to v lepším případě. V horším na závratnou houpačku 120,90,100,80,120...Ach jo. Vše je o politické vůli a prioritách
18.03.2009 (14:36)  
JŘ je zatím poměrně řídký:
http://www.tcdd.gov.tr/yolcu/anahattrenleri.htm
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko