Ankara - V pátek 13. března turecký premiér Recep Erdoğan oficiálně zahájil provoz na 245 km dlouhé železniční trase, spojující metropoli Ankaru s 600-tisícovým univerzitním městem Eskişehir. Trasa zahrunuje i 206 km dlouhý úsek nové trati Esenkent - Eskişehir. Výstavba trati začala v roce 2003, přičemž podle původních plánů měl být provoz zahájen již v roce 2007 (a to na delší trase Ankara - Istanbul). Na trase jsou provozovány jednotky řady HT65000 od španělského výrobce CAF, které dosahují maximální rychlosti 250 km/h.
První úsek je součástí 533 km dlouhého projektu nové dvoukolejné vysokorychlostní tratě, která má spojit Ankaru s Istanbulem. Nová trať má umožnit zkrácení jízdní doby ze současných sedmi na 4,5 hodiny, a lépe tak konkurovat silniční a letecké dopravě. V této relaci zatím železnice přepraví jen 10 % pasažérů; vedení Tureckých drah (TCDD) však doufá, že po dokončení úseku jejich tržní podíl vzroste až na 78 %. Podle optimistických přepokladů má být provoz na celé trase zahájen v roce 2010, ovšem výstavba některých úseků ještě ani nezačala.
Zatímco na testování tratě byly používány pronajaté italské jednotky ETR500, v ostrém provozu jsou již nasazeny jednotky HT6500, odvozené od řady 120 Renfe. Šestivozová jednotka HT6500 pojme 419 pasažérů, z toho 55 míst v luxusní business třídě v kožených sedačkách s příčným uspořádáním 2+1. Turecké dráhy podepsaly se španělským výrobcem CAF smlouvu na dodávku 12 jednotek při ceně 17,5 mil. eur (467 mil. Kč) za jednotku. Zatím mají k dispozici pouhé tři soupravy, z čehož jedna je ještě pořád využívána pro testy.
Kromě projektu tunelu Marmaray a výše zmíněné trasy Ankara - Istanbul je také od roku 2006 ve výstavbě 306 km dlouhá vysokorychlostní jižní trať Ankara - Konya, která by měla být dokončena v roce 2010 a na prvních 90 kilometrech využívá tratě Ankara - Istanbul. Od roku 2008 se také staví 131 km dlouhá východní trať Ankara - Sivas. V roce 2007 byla také uzavřena smlouva mezi tureckou vagonkou TÜVASAŞ a korejským Rotemem, podle které postaví společnou továrnu, jež bude produkovat licenční odvozeniny od korejské řady HSR-350x, dosahující maximální rychlosti až 350 km/h.
Zdroje: Wikipedia, Turecké drahy, Hürriyet Gazete, Today's Zaman, Railway Gazette International
Fotografie: Turecké železnice
1 2 | Zpráv na stránku: |
On bohatě stačí dojezd v Istanbulu na evropské Sirkeci
Něco je taky "o" krajině, hustotě a struktuře osídlení. Á propos, přál bych vám projížďku po zbytku sítě TCDD.
Tudíž o nějakých 530 km VRT zde nemůže být ani řeč, již v první větě máš trať mezi Ankarou a Eskisehir a z toho, že je první, lze snadno odvodit, že žádný navazující úsek do Istanbulu ještě nestojí, tudíž jezdí se tam konvenčně.
EDIT: ten čas je podle toho jízdního řádu od walbrzycha 5:42, ne méně než 4:30 jak jsem napsal
Pokud u nas mame houpacku 120-160-140-160, tak prumer bude nad 120, ne? Aneb ze tam budou mit vlak, co umi 250 neznamena, ze to bude 250 i jezdit...
Co mne ale trocha prekvapilo - ze to postavili celkem rychle
Pocet objednanych a dodanych - asi to domlouvali experti na zeleznici od nas:-)
http://www.tcdd.gov.tr/yolcu/anahattrenleri.htm
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.