Liberec - Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna. Na jedné ze zdejších tratí totiž vyjedou osobní vlaky, které nebudou provozovat České dráhy. Výběrové řízení na provoz osobní dopravy zde totiž vyhrála firma Vogtlandbahn patřící britské dopravní společnosti Arriva. Ta od prosince 2010 po dobu 10 let zajišťovat provoz na železniční trati Liberec - Žitava - Varnsdorf - Rybniště. České dráhy se do soutěže ani nepřihlásily.
Ředitel společnosti Korid LK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu, Petr Prokeš uvádí, že nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu. Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na případná odvolání.
Firma předpokládá nasazení souprav Siemens Desiro Classic. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," říká ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Vlaky budou jezdit na trase Liberec - Varnsdorf v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé 2 hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/ Seifhennersdorfu. Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.
Arriva chce ovšem expandovat dále, a proto má zájem i o další tratě na Liberecku. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodává. Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Vogtlandbahn už v Česku zajišťuje dopravu na tratích Marktredwitz - Cheb, Zwickau - Falkenstein - Kraslice (- Karlovy Vary) a Zwickau - Plauen - Cheb - Mariánské Lázně.
O provozování těchto vlaků se zajímal i český státní dopravce. Dráhy měly jít původně do soutěže společně s pobočkou německých drah DB-Regio. Management německé firmy ale nakonec rozhodl, že nabídku nepodá. "Důvodem bylo neúměrně vysoké obchodní riziko při realizaci zakázky," uvádí Petr Štáhlavský z ČD.
Zdroj: iDNES.cz


http://www.financninoviny.cz/zpravodajstvi/zpravy/md-a-kraje-proveri-ztratu-drah/362501
Jedná se o dotaci. Druhou půlku dostává dopravce ve formě jízdného od cestujících.
Neřekl bych, že pro zaměstnance, přesnější by asi bylo říci .. pro managment ČD.. Řadovým zaměstnancům(výpravčím, signalistům, apod.) je totiž úplně jedno, komu který vlak patří,musejí ho obsloužit tak jako tak. A s tím názorem, že každý státní ( nejen drážní) zaměstnanec by měl aspoň rok pracovat v soukromém sektoru, naprosto souhlasím. Jen by to muselo být u soukromníka typu právě p. Šatavy a jemu podobných, kterým nejde jen o svůj zisk, ale má zájem i o to, aby firma prosperovala a zároveň byli spokojeni i její zaměstnanci a zákazníci.
Problém je v tom, že tahle mince má 2 strany. Tu modrou nemá cenu rozvádět, ale na druhé straně je děsivé, že kraje se mylně domnívají, že by soukromý dopravce mohl být levnější, než ČD. A tenhle důsledek "obchodní politiky" ČD je pro budoucnost nesmírně tragický.
Asi by nebylo špytné kdyby každý zaměstnanec ČD měl možnost pracovat pár měsíců v soukromém sektoru.
Klienta, který drží v ruce peníze, skutečně brzy nebude zajímat nějaká vnitřní zadluženost či jiné, dříve se říkalo objektivní potíže. Skutečně bude jedno, zda po našich kolejích jezdí Viamont, Student Agency nebo ÖBB. Pak můžete milí modří přátelé nostalgicky debatovat o tom jak ty krabice od bot (810) byly ekonomicky výhodné…a že i těmi Béčky se dalo v EC a IC nakonec cestovat a že v tom Pendolinu se člověk taky mohl napíchnout na muziku, tedy když si přinesl nebo koupil sluchátka… ČD by se konečně měly probrat, píše se rok 2009.
Mimochodem autobus skutečně neplatí za používání dopravní cesty, jenže tutéž dopravní cestu může každý občan používat se svým individuálním vozidlem.
Cestující už věčné nářky a vydírání ze strany přirudlých odborů nebaví. Mám pocit, že si mnoho moudrých modrých mužů neuvědomuje, že cestující je ten kdo platí (jízdným i svými daněmi na dotaci ztrátové hromadné dopravy) a jeho požadavek cestovat slušně, rychle a pohodlně by se měla firma snažit naplnit. Chce-li se skutečně nadále věnovat tomu, čemu se věnuje.
Mno levnější je zajímavý pojem. To co se platí dopravci je dorovnání prokazatelné ztráty a nikoliv výplata. Větší vlak má větší kapacitu není tedy nutné aby produkoval větší ztrátu (spíše naopak - ale nesmí být poloprázdný).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
