..: Konec "Schlierenů" na vlacích ER z Győru do Vídně :..

ER 9435, Wien Südbf., foto: Josef Petrák Hegyeshalom, Rajka – Dlouhá léta byli cestující a dopravní znalci zvyklí na ustálenou podobu vlaků EURegio, které již několik let spojují maďarský Győr s vídeňským jižním nádražím. Tato podoba je však od pondělka 2. února minulostí. Další změnou v dopravě na hranicích Maďarska, která se v župě Győr - Moson - Sopron chystá, je již dlouho plánované (a toužebně očekávané) spojení slovenské metropole Bratislavy s příměstskými obcemi hned za hranicemi v Maďarsku. Bohužel, spojení nikoliv železniční (byť by se nabízelo samo), ale mezinárodní linkou MHD, aneb kterak železnice kvůli neschopnosti mezistátní dohody drah vyklízí zcela zbytečně pole.

Generační změna v Hegyeshalom

Tyto vlaky od počátku provozu až do začátku letošního roku nabízely stále stejný obrázek: dvousystémová lokomotiva řady 1014 ÖBB (zvaná v Maďarsku podle populární císařovny "Sissi") táhne několik od pohledu obstarožních, ale oblíbených vozů řady Bp nezaměnitelného švýcarského vzezření. Zatímco v čele vlaku Sissi stále častěji nahrazoval klasický Taurus (obvykle řady 1116 ÖBB, ale občas i skoro identické lokomotivy MÁV-TRAKCIÓ řady 1047), vozy zůstávaly stále stejné, ačkoliv z provozu na vnitrostátních rakouských výkonech pozvolna mizely. Zatímco jejich novější "bratrance" řady Bmpz čekal v nedávné době "facelift" do podoby všeobecně rozšířených vozů CityShuttle, vozy řady Bp nakonec skončily převážně na výletních vlacích a na odstavných kolejích. Rakouské koleje brousí již od roku 1965, kdy byl dodány první z nich, nikoliv ze Švýcarska (jak by se mohlo zdát), ale od rakouských výrobců SGP a Jenbacher Werke. Výroba probíhala až do roku 1981 a jedinou větší změnou byl jiný typ dveří od roku 1973. Až do posledních dnů jsme je mohli vidět v červeno-žlutém nátěru, který měl 2 verze: v letech 1977 - 1988 se vozy lakovaly s úzkým červeným pruhem pod oknem a později došlo ke zjednodušení nátěru. Vmax byla od počátku 140 km/h.

Už se zdálo, že tito nesmrtelní veteráni budou jezdit do Győru navěky (8x denně, dříve některé spoje zajížděly až do Tatabáni), nicméně první únorový den byl jejich poslední. Od následujího dne provoz ER vlaků převzaly čtyřdílné nízkopodlažní jednotky řady 5342 MÁV, což není nic jiného, než populární "Talenty" firmy Bombardier, od nichž se neodlišují téměř ničím, dokonce ani nátěrem. Těchto jednotek mají MÁV-START ve stavu celkem 10 kusů a protože umožňují provoz na obou střídavých systémech Evropy, byly od počátku uvažovány právě pro přeshraniční dopravu do Rakouska přes pohraniční přechodový bod Hegyeshalom. Všechny jsou z tohoto důvodu udržovány depem v Győru.

4023.001-3 ÖBB Ani nová podoba přeshraničních vlaků však nepostrádá na zajímavostech. V současné době totiž provoz části vlaků probíhá tak, že mezi Győrem a Hegyeshalomem jezdí pouze jediná jednotka, v Hegyeshalomi se připojí druhá a ta jede až do Bruck an der Leitha nebo dokonce až do Vídně bez cestujících. Oficiálním důvodem je nezvyk ÖBB provozovat sólo Talenty a nepřipravenost zabezpečovacího zařízení, ačkoliv prokazatelně samostané Talenty v provozu s cestujícími jsou na nesčetných tratích - Arlbergbahn, Brennerbahn, Westbahn. Proč však jezdí "naprázdno" nikdo nevysvětlil, což potvrzuje, že nejen v Česku vládne na železnici spousta nelogičností. Nicméně v každém případě se doprava v tomto koutě Střední Evropy výrazně zkvalitnila. V Burgenlandu patří Talenty již řadu let ke každodennímu obrázku a na maďarské straně hranice mezi Győrem a Rajkou rovněž nenajdeme téměř nic jiného. Popisovaná změna byla tudíž posledním krokem k regionální dopravě 21. století v župě Győr - Moson - Sopron.

Naděje v přeshraniční dopravě mezi Bratislavou a Rajkou

Od počátku platnosti GVD 2008/9 došlo k ukončení osobní dopravy na hraničním přechodu Rusovce - Rajka, kde má pouze v létě jezdit sezónní rychlík Jadran. Ten však bude pro regionální dopravu nevyužitelný, mimo jiné kvůli existenci maďarského předpisu, že ve vlaku, v němž cestující překročili státní hranici, musí mít zakoupenu mezinárodní jízdenku až do výstupní stanice (neexistuje tedy tarifní bod "Gr").

Maďarská strana se sice již delší dobu snaží prosadit prodloužení linky Győr - Rajka ve dvouhodinovém intervalu až do Bratislavy-Petržalky, ale problém je navrhované nasazení Talentů MÁV-START, což je bohužel pastva pro úředního šimla kvůli slovenskému vnitrostátnímu úseku Rusovce - Petržalka (přitom na Petržalku už Talenty léta jezdí, ale jen na přeshraničním úseku z rakouského Kittsee).

Vlaky tak v této destinaci nejsou a, dle prognóz, v nejbližší budoucnosti ani nebudou. Zato přibývá počet slovenských obyvatel maďarských obcí kolem hranic (Rajka, Bezenye), což vedlo k myšlence zavést mezinárodní autobusovou linku z Bratislavy do Rajky. Dlouhou dobou bylo však problémem financování, neboť žádný zůčastněný orgán veřejné správy nechtěl platit 400 tisíc euro, které by podle propočtů roční provoz linky stál. Po nesčetných jednáních se však rýsuje možné řešení. Symbolických 20 tisíc euro uhradí město Bratislava a zbývajících cca. 380 tisíc bude financováno ze strukturálních fondů EU, konkrétně z Programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika - Slovenská republika 2007- 2013.

Linka bude označena číslem 801 a bude jezdit od Slovenského národného divadla přes Petržalku, Jarovce, Rusovce a Čunovo až do Rajky, tedy v částečném souběhu s dnešní linkou 91 do Čunova. V Rajce by měly být spoje navázané na vlaky z/do Győru (z čehož lze usuzovat použití dvouhodinového intervalu) a zároveň na autobusy obou regionálních autobusových linek dopravce Kisalföld Volán v Rajce (7255 Mosonmagyaróvár - Dunasziget - Rajka a 7294 Mosonmagyaróvár - Rajka - Dunakiliti).

Otázkou však nadále zůstává, do jaké míry se záměr zdaří, protože obě linky jsou primárně určené pro obsluhu obcí před Rajkou a jejich vazba na vlaky v Rajce je minimální. Spoj 7294 zhruba půlí interval vlaků v obci Bezenye mezi Rajkou a Hegyeshalom a na lince 7255 jsou jen 3 spoje ve špičce. Zajímavostí je speciální tarif 0,60 euro (160 HUF) za jednu jízdu z Bratislavy do Rajky. Nezbývá tedy nic jiného, než si přát, aby linka 801 bratislavské MHD co nejdříve vyjela a aby byla posléze následována plnohodnotnou železniční linkou.

Zdroj: Indohaz.hu (1), (2)


SzKT Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Maďarsko Slovensko Bratislavský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.02.2009 (13:25)  
Rail-2005: Informaci o slovenském drážním úřadě mám z několika "per huba" zdrojů, proto jsem to nechtěl blíž rozvádět. Zase na druhou stranu- pokud by Maďaři vzali osvědčenou V43, co už tam leta letoucí stejně jezdí, a za to zapřáhli pohodlné "Halberstadty" z pozůstalosti DB (minimálně 1x denně stejně do Rajky dojedou), tak nic nebrání železniční dopravu zavést. Ono to asi bude tak, že modré gumy všech zamí jsou všechny stejné a vzájemně si jen vymýšlí nejrůznější důvody, proč většina prospěšných věcí nejde.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
09.02.2009 (13:09)  
Za tohle by si slovenský drážní úřad zasloužil přes hubu!

A nejen ten, i ten německý v případě Schöna GR. Řady 1016, 1116 a 1216 mohou volně cirkulovat přes jakýkoliv přechod mezi D/A, mohou mezi CZ/A, ale nesmí mezi D/CZ. Technicky tomu nic nebrání, jen debilní úředník neví, která bije.
registrovaný uživatel karosa  mail  
09.02.2009 (11:57)  
Díky autorovi za zajímavý článek o dopravě v jiném(i když ne moc vzdáleném) koutě Evropy. Zvlášť mě zaujala zmínka o busové lince 801.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.02.2009 (10:39)  
Ufo: Zrovna tu informaci o naprázdno jedoucím druhém Talentu jsem převzal slovo od slova z internetové verze Indóházu. Sám to moc nechápu, osobní zkušenost nemám (když jsem tím jel 08.01. naposledy, byly tam ještě Schliereny) a každopádně uvítám jakýkoliv aktuální údaj o osobním pozorování. Bohužel Indóház je co se týče věcné stránky dost nespolehlivý, třeba o té mezinárodní lince jsem musel ještě konzultovat Kisalföld Volán a slovenské zdroje, ovšem Talenty fakt hodnověrně ověřit nešlo, sorry.
registrovaný uživatel ufo 
09.02.2009 (10:36)  
Že by preto teraz jazdia Schliereny do Bratislavy cez Marchegg?

Sólo talent je samozrejmosť aj na trati 700 (vlacky do Brucku, Petržalky, Neusiedlu a aj Hegyeshalomu).
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko