..: Konec "Schlierenů" na vlacích ER z Győru do Vídně :..

ER 9435, Wien Südbf., foto: Josef Petrák Hegyeshalom, Rajka – Dlouhá léta byli cestující a dopravní znalci zvyklí na ustálenou podobu vlaků EURegio, které již několik let spojují maďarský Győr s vídeňským jižním nádražím. Tato podoba je však od pondělka 2. února minulostí. Další změnou v dopravě na hranicích Maďarska, která se v župě Győr - Moson - Sopron chystá, je již dlouho plánované (a toužebně očekávané) spojení slovenské metropole Bratislavy s příměstskými obcemi hned za hranicemi v Maďarsku. Bohužel, spojení nikoliv železniční (byť by se nabízelo samo), ale mezinárodní linkou MHD, aneb kterak železnice kvůli neschopnosti mezistátní dohody drah vyklízí zcela zbytečně pole.

Generační změna v Hegyeshalom

Tyto vlaky od počátku provozu až do začátku letošního roku nabízely stále stejný obrázek: dvousystémová lokomotiva řady 1014 ÖBB (zvaná v Maďarsku podle populární císařovny "Sissi") táhne několik od pohledu obstarožních, ale oblíbených vozů řady Bp nezaměnitelného švýcarského vzezření. Zatímco v čele vlaku Sissi stále častěji nahrazoval klasický Taurus (obvykle řady 1116 ÖBB, ale občas i skoro identické lokomotivy MÁV-TRAKCIÓ řady 1047), vozy zůstávaly stále stejné, ačkoliv z provozu na vnitrostátních rakouských výkonech pozvolna mizely. Zatímco jejich novější "bratrance" řady Bmpz čekal v nedávné době "facelift" do podoby všeobecně rozšířených vozů CityShuttle, vozy řady Bp nakonec skončily převážně na výletních vlacích a na odstavných kolejích. Rakouské koleje brousí již od roku 1965, kdy byl dodány první z nich, nikoliv ze Švýcarska (jak by se mohlo zdát), ale od rakouských výrobců SGP a Jenbacher Werke. Výroba probíhala až do roku 1981 a jedinou větší změnou byl jiný typ dveří od roku 1973. Až do posledních dnů jsme je mohli vidět v červeno-žlutém nátěru, který měl 2 verze: v letech 1977 - 1988 se vozy lakovaly s úzkým červeným pruhem pod oknem a později došlo ke zjednodušení nátěru. Vmax byla od počátku 140 km/h.

Už se zdálo, že tito nesmrtelní veteráni budou jezdit do Győru navěky (8x denně, dříve některé spoje zajížděly až do Tatabáni), nicméně první únorový den byl jejich poslední. Od následujího dne provoz ER vlaků převzaly čtyřdílné nízkopodlažní jednotky řady 5342 MÁV, což není nic jiného, než populární "Talenty" firmy Bombardier, od nichž se neodlišují téměř ničím, dokonce ani nátěrem. Těchto jednotek mají MÁV-START ve stavu celkem 10 kusů a protože umožňují provoz na obou střídavých systémech Evropy, byly od počátku uvažovány právě pro přeshraniční dopravu do Rakouska přes pohraniční přechodový bod Hegyeshalom. Všechny jsou z tohoto důvodu udržovány depem v Győru.

4023.001-3 ÖBB Ani nová podoba přeshraničních vlaků však nepostrádá na zajímavostech. V současné době totiž provoz části vlaků probíhá tak, že mezi Győrem a Hegyeshalomem jezdí pouze jediná jednotka, v Hegyeshalomi se připojí druhá a ta jede až do Bruck an der Leitha nebo dokonce až do Vídně bez cestujících. Oficiálním důvodem je nezvyk ÖBB provozovat sólo Talenty a nepřipravenost zabezpečovacího zařízení, ačkoliv prokazatelně samostané Talenty v provozu s cestujícími jsou na nesčetných tratích - Arlbergbahn, Brennerbahn, Westbahn. Proč však jezdí "naprázdno" nikdo nevysvětlil, což potvrzuje, že nejen v Česku vládne na železnici spousta nelogičností. Nicméně v každém případě se doprava v tomto koutě Střední Evropy výrazně zkvalitnila. V Burgenlandu patří Talenty již řadu let ke každodennímu obrázku a na maďarské straně hranice mezi Győrem a Rajkou rovněž nenajdeme téměř nic jiného. Popisovaná změna byla tudíž posledním krokem k regionální dopravě 21. století v župě Győr - Moson - Sopron.

Naděje v přeshraniční dopravě mezi Bratislavou a Rajkou

Od počátku platnosti GVD 2008/9 došlo k ukončení osobní dopravy na hraničním přechodu Rusovce - Rajka, kde má pouze v létě jezdit sezónní rychlík Jadran. Ten však bude pro regionální dopravu nevyužitelný, mimo jiné kvůli existenci maďarského předpisu, že ve vlaku, v němž cestující překročili státní hranici, musí mít zakoupenu mezinárodní jízdenku až do výstupní stanice (neexistuje tedy tarifní bod "Gr").

Maďarská strana se sice již delší dobu snaží prosadit prodloužení linky Győr - Rajka ve dvouhodinovém intervalu až do Bratislavy-Petržalky, ale problém je navrhované nasazení Talentů MÁV-START, což je bohužel pastva pro úředního šimla kvůli slovenskému vnitrostátnímu úseku Rusovce - Petržalka (přitom na Petržalku už Talenty léta jezdí, ale jen na přeshraničním úseku z rakouského Kittsee).

Vlaky tak v této destinaci nejsou a, dle prognóz, v nejbližší budoucnosti ani nebudou. Zato přibývá počet slovenských obyvatel maďarských obcí kolem hranic (Rajka, Bezenye), což vedlo k myšlence zavést mezinárodní autobusovou linku z Bratislavy do Rajky. Dlouhou dobou bylo však problémem financování, neboť žádný zůčastněný orgán veřejné správy nechtěl platit 400 tisíc euro, které by podle propočtů roční provoz linky stál. Po nesčetných jednáních se však rýsuje možné řešení. Symbolických 20 tisíc euro uhradí město Bratislava a zbývajících cca. 380 tisíc bude financováno ze strukturálních fondů EU, konkrétně z Programu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika - Slovenská republika 2007- 2013.

Linka bude označena číslem 801 a bude jezdit od Slovenského národného divadla přes Petržalku, Jarovce, Rusovce a Čunovo až do Rajky, tedy v částečném souběhu s dnešní linkou 91 do Čunova. V Rajce by měly být spoje navázané na vlaky z/do Győru (z čehož lze usuzovat použití dvouhodinového intervalu) a zároveň na autobusy obou regionálních autobusových linek dopravce Kisalföld Volán v Rajce (7255 Mosonmagyaróvár - Dunasziget - Rajka a 7294 Mosonmagyaróvár - Rajka - Dunakiliti).

Otázkou však nadále zůstává, do jaké míry se záměr zdaří, protože obě linky jsou primárně určené pro obsluhu obcí před Rajkou a jejich vazba na vlaky v Rajce je minimální. Spoj 7294 zhruba půlí interval vlaků v obci Bezenye mezi Rajkou a Hegyeshalom a na lince 7255 jsou jen 3 spoje ve špičce. Zajímavostí je speciální tarif 0,60 euro (160 HUF) za jednu jízdu z Bratislavy do Rajky. Nezbývá tedy nic jiného, než si přát, aby linka 801 bratislavské MHD co nejdříve vyjela a aby byla posléze následována plnohodnotnou železniční linkou.

Zdroj: Indohaz.hu (1), (2)


SzKT Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
16.02.2009 (9:40)  
ufo: Díky za informaci, jak jsem koupil, tak jsem prodal. Co se týče nátěru, tak nějaké rozdíly mezi OBB a MÁV-START tam samozřejmě jsou, když stojí jednotky obou správ vedle sebe, tak asi budou i dost výrazné (mě osobně se to nikdy nepoštěstilo), nicméně je nátěr maďarských Talentů velmi výrazně odlišný od modro-bílého "corporate designu" MÁV- START. Analogická situace je už léta u oblíbených Desir, která mají nátěrové schéma rovněž více než podobné schématu DB Regio.
K financování jen tolik, že kolem toho autobusu do Rajky se strhly docela solidní vášně, tak jsem předpokládal, že v případě vlaku to bylo podobné. Jinak pro Maďary by nebyl sebemnší problém protáhnout linii do Petržalky (stejně ty vlaky v Rajce dlouho stojí), takže by je to stálo jen proud a poplatky za dopravní cestu. Ale když na železnici něco nejde, tak to holt nejde...
Registered user ufo 
15.02.2009 (17:34)  
AD maďarské Talenty na ÖBB - cez víkend jazdia len sólo na ER vlakoch. Dva na jednom vlaku som nevidel. Inak náter je dostatočne rozdielny od rakúskeho.

Vlaky z Rajky do Petržalky, ktoré mali jazdiť v minulom grafikone, boli vopred dohodnuté na náklady MÁV, čiže skončilo to len na tom, že Talent nie je schválený na ŽSR.
Registered user SzKT  mail  
12.02.2009 (9:22)  
Georgo: Děkuju za chválu, však on ten Tvůj článek o tragédii české IC/EC vozby byl taky jeden z nejlepších, co jsem tu v poslední době četl!
Co se týče problematiky dopravy BA- Rajka, tak ono tu bude ve dvou věcech. V první řadě by se muselo aspoň na jedné straně chtít (a ono se evidentně moc nechce) a v druhé řadě je tu tradiční středoevropský problém: "Kdo to zaplatí?" A když vidíš tu cca. roční anabázi s financováním toho autobusu, tak je evidentní, že s vlakem by to bylo ještě horší. Prostě nejdřív musí dopravnímu panstvu na obou stranách dojít, že cestující mají zájem překračovat hranice a oni jsou tu od toho, aby jim to umožnili a financování vyřešili oboustrannou spoluprací. Ovšem do té doby ještě hodně vody v Dunaji uplyne...
A ještě perlička na závěr: doporučuju se podívat na ten odkaz z Indóházu: není to samoúčelné, protože jsou tam nádherné fotky! Hlavně ta poslední s vrakem Karosy (tuším v Čunovu) s popiskem ve smyslu "typický čs. autobus, který bude do Rajky jezdit" je fakt vypečená:-)
11.02.2009 (22:32)  
Tak za toto autorovi rozhodne patrí pochvala - ďakujem za priblíženie situácie a skvelé spracovanie!

Čo sa týka nových vozidiel na Slovensku, situácia už fakt prekračuje únosné medze. Je mi jasné, že maďarské zab.zar. sa od československých odlišuje, ale zaujímalo by ma, v čom spočívajú tie priepastné rozdiely, pre ktoré na trate ŽSR nemôže dohromady žiaden moderný stroj (ak nerátam ER20 s obmedzeniami). Druhou otázkou potom je, prečo na tie vlaky nenasadiť 240 ZSSK, ktorá na MÁV bežne jazdí a na osobáky úplne postačuje. Vyrovnávka vlkm by sa určite dala nejako elegantne zariadiť.
Registered user SzKT  mail  
10.02.2009 (12:51)  
Ufo: No vidíš, na Amicus jsem zapomněl:-). Co se týče frekvence, tak bych viděl hrob právě v tom císařském předpisu MÁV-START, že cestující musí v přeshraničním vlaku jet celou cestu s mezinárodním jízdným. Sice existuje velmi výhodná zpáteční nabídka ZSSK/MÁV a naopak(což nemusí každému vyhovovat), ale pořád by řada lidí, kteří třeba dojíždí do Györu za prací (nebo třeba z Bezenye do Blavy) určitě uvítali možnost pořídit si třeba "vonal bérlet" (nevím teď přesně, jak se to jmenuje) a přes hranice jet třeba na relační jízdenku Rajka- Petržalka. Nic takového ovšem na MÁv nehrozí: za "Ferencjošky" to bylo dobré, tak to bude dobré i ve 22. století:-).
Registered user ufo 
10.02.2009 (10:46)  
SzKT: Okrem Jadranu bude v lete cez Rajku jazdiť aj Amicus, ktorý teraz končí v Břeclavi.

Inak s tou osobnou dopravou cez Rajku to bola vždy bieda, vždy tam jazdili Os úplne prázdne a každý rýchlik, ktorý sa prehodil cez ten prechod, skončil pre slabú frekvenciu. Do Budapešti to tadiaľ trvá dlhšie ako cez Štúrovo a presun ľudí madzi BA a Györom je takmer žiadny. Pre Slovákov žijúcich v Rajke a okolí bude lepší bus MHD, ktorý bude zákonite jazdiť s lepsím intervalom ako keby tam jazdil vlak.
Registered user SzKT  mail  
09.02.2009 (23:42)  
Anowis: Pokud je mi známo, v létě tam bude jezdit jen a pouze Jadran. Fakt by mě moc zajímalo, kdo za ten tristní stav vlastně může! Zatím mi přijde, že Maďaři obviňují Slováky a naopak, ovšem konkrétní informace kde nic tu nic. Přitom do Rajky je od Györu dvouhodinový takt, položený navíc nějakými spoji ve špičce...
Registered user tomi  mail  
09.02.2009 (21:56)  
Je smutné, čo sa na úseku Petržalka - Rajka deje s osobnou dopravou. Ako som sa tešil, keď v minulom CP boli uvedené 4 páry vlakov BA - Győr. Dúfam, že aspoň tá MHD prejde.
A vďaka za informáciu o spájaní súprav, to som netušil. Najbližšie to pôjdem pozrieť.
Registered user Anowis 
09.02.2009 (18:18)  
Úsek Poszóny-Rajka, je v současné době z hlediska osobní dopravy tragedií. Vždyt po zrušení Pannonie tam v zimě nic nejede. V letní sezoně tuším tři vlaky.
09.02.2009 (15:14)  
No zrovna za taurusy stojí právě problém s přepínáním VZ a nikoliv nějaký výmysl úředníka. Ale firma siemes přece nemá nějaké problémy s technikou zato můžou úředníci DÚ a EBA.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2022 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko