Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.
Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.
Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.
Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.
Autorský text
http://www.k-report.net/discus/messages/28/160245.jpg
Problém je úplně někde jinde: DB a OBB (stejně jako SA, Veolia atd.) u nás nejsou proto, že by jim v tom někdo bránil, ale protože podmínky jsou tu nastavené tak, že odjezdit objednané výkony za cenu, kterou jsou kraje a stát ochotny zaplatit je likvidační pro každého dopravce! Právě z toho důvodu si z toho hraní na Švýcarsko nesedám na pr... jako mnozí, protože dráhy by neměly být od toho, aby konaly charitativní činnost, zejména bez toho, aby se zeptali, jestli přesně tohle ti sociálně potřební vlastně chtějí! Ony jsou totiž tratě, kde by kraje musely akceptovat jakoukoliv cenu, protože jinak by se ty národy prostě neodvezly (130, okolí Prahy, okolí Brna, okolí ČB) a ten zbytek je stejně dost neprovázaný, takže pokud člověk nejde vysloveně na výlet, je ten rozsah stejně na nic.
A hlavněmi strašně vadí, že dráhy (stejně jako kterákoliv jiná firma) si nejdřív neudělaly podnikatelský plán koho chtějí vlastně vozit a podle toho zařídit svou strategii. Takhle za dumpingové ceny honí mnoho zajíců naráz, takže nezvládají dobře vlastně nic, kvalita služeb jde dolů (což znemožňuje zdražování jízdného jako v Maďarsku), dráha se profiluje jako "socka", tudíž kraje ani nemají potřebu uvažovat o změně ceny (naše veřejná správa je dost asociální a babička z Horní Dolní většinu politiků moc nezajímá) a bludný kruh se uzavírá. A je nakonec vcelku jedno, jestli se k tomu neblahému výsledku dopracujeme skrze rozhazovačnou a populistickou politiku ČD nebo přes ignoranci slovenských zákonodárců, konečný efekt je dost podobný.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.