..: Prototyp Bdteer ZSSK jede na zkoušky do Velimi :..

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Žilina - Nevšední pohled se naskytl cestujícím v pátek 30. ledna 2009 na pravidelném spoji Ex 140 Beskyd ze Žiliny do Prahy. Vedle tradiční (ač ne zcela standardní) soupravy ČD, složené z vozů A, B a Bc, nemohl zraku člověka znalého poměrů uniknout vskutku exotický začátek vlaku: tři vozy slovenského dopravce ZSSK pro regionální dopravu. První dva byly vozy Bdt v tradičním celozeleném nátěru, který už pamatoval i lepší časy, ovšem třetí článek soupravy se lesknul ve zbrusu novém laku podle schématu "Blonski" a na jeho obrys si budeme ještě nějakou dobu zvykat. Na typové zkoušky na železniční zkušební okruh do Velimi míří prototyp nové řady rekonstrukcí - 61 56 20-00 001-3 řady Bdteer. Pro tuto chvíli je jediným svého druhu. Pokud se osvědčí a dopravce bude mít k dispozici potřebné finanční prostředky, mohla by ho v příštích měsících následovat až 69kusová série stejné řady.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Vůz z produkce ŽOS Trnava představuje kompletní rekonstrukci osobního vozu Bdt 21-08 s délkou 24,5 m a obrysem skříně podle vzoru UIC-Y. Série vozů od Vagónky Studénka pro regionální dopravu pod tímto označením vstoupila do služby v letech 1986-1992 a dodnes tvoří jeden z nejpočetnějších typů u ČD a ZSSK. Mezi jejich základní znaky patří relativně moderní podvozky GP200 s kotoučovou brzdou a u novějších kusů i střecha z nerezového plechu s charakteristickými prolisy. Tyto dvě vlastnosti si zachovává i prototypová rekonstrukce, ovšem přidává k nim okna s atermickými skly, nové nástupní a přechodové dveře, klimatizaci, vakuové buňky WC a kompletně vyměněný interiér s informačním systémem pro cestující.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Kromě zmiňované střechy a podvozků nenese Bdteer prakticky žádnou podobnost s původní řadou a v každém ohledu se jedná o jednu z nejrozsáhlejších modernizací, jaké u nás lze spatřit. Přestože některé detaily rekonstrukce byly známy již z původního zadání výběrového řízení, není neoficiální pohled na první Bdteer zcela bez překvapení. Vůz nově splňuje podmínky pro zařazení do režimu RIC, včetně podpory všech běžných napájecích napětí a přítomnosti datových UIC zásuvek, a teoreticky tedy nic nebrání jeho nasazování i do zahraničí. Na bočnici se objevuje pro naše prostředí velmi netypické označení 120RIC, udávající maximální rychlost 120 km/h, danou ponecháním podvozků bez výraznějších úprav.

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo 120RIC - Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo

Prototyp vozu Bdteer ZSSK, Žilina, 30.1.2009, foto: Georgo Ačkoliv se o řadě Bdteer (původně uváděné jako Bdtee) dlouho uvažovalo jako o kroku ke zlepšení mnohdy tristní kvality regionálních spojů na Slovensku, reálná podoba prototypu a jeho parametry naznačují, že tento typ v případě zdárného zahájení sériové výroby možná vůbec nebude jen králem příměstských spojů. Sedm desítek podobných vozů by ZSSK vytáhlo příslovečný trn z paty hned na několika místech: dopravce by tak disponoval přibližně 370 novými nebo modernizovanými vozy s klimatizací, což by umožnilo zcela pokrýt všechny rychlíky a především na "jižním tahu" stabilizovat často velmi proměnlivá řazení souprav. Nakonec, na jižní tranzitní trase přes Zvolen se ještě nějakou dobu maximální rychlost 120 km/h ani zdaleka nevyužije, stejně jako na spojnici Banská Bystrica - Vrútky, po niž jezdí pravidelné spěšné vlaky z/do Žiliny. Pro tato nasazení by se řada Bdteer jevila jako ideální. Otázkou ovšem zůstává, jak by dopravce pokryl výpadek desítek vozidel regionální dopravy, pro které zatím ani nejsou naplánovány adekvátní náhrady.

Autorský text


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 31.1.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kade  mail  
25.02.2009 (16:24)  
pro archiváře jen upřesnim, že na Ex 140 jely vozy jen do bohumína a dál na "správkovém" Sv 1308. Taktéž zpět odjely v pátek 13. na Sv 1309 do Boumína
03.02.2009 (20:16)  
tu je foto interieru zo žel.magazinu kde bola oznacena tato foto ako ilustracna ale podla toho co som videl by to viac menej mohlo sediet s realitou:
http://www.k-report.net/discus/messages/28/160245.jpg
03.02.2009 (16:34)  
Zdravím.... nemáte někdo foto interiéru? Či neznáte odkaz kde by se dal interiér vidět? Docela by mě to zajímalo (a určitě nejsme sám)...děkuji
02.02.2009 (20:14)  
Oni Bt A Bdt i na EX je normální..
02.02.2009 (0:16)  
MS, v klidu, já je tam před týdnem v neděli viděl taky... Takže to asi nebude přelud.
registrovaný uživatel MS 
02.02.2009 (0:09)  
Je mozny, ze jsem prave na vlaku R628 Portas videl razeny asi 3 vagony Bt nebo Bdt, proste ty z osobnich vlaku? Mozna uz se zacina projevovat muj nezdravy zivot, nevim, proto se ptam.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (23:45)  
A ještě něco: právě tím rozsahem ČD přispívají k tomu, že problém s financováním veřejné dopravy tu nebyl tak zřejmý jako na Slovensku, až do dnešního stavu, kdy už na jakoukoliv změnu strategie je zřejmě pozdě a nezbývá než čekat na poslední ránu z milosti. Dokud tu byl čas něco smysluplně řešit, politici s tím nic dělat nemuseli, neb ČD provozovaly charitu na dluh.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (23:42)  
Jirka Pospíšil: No nevím, ale přes víkend jsem se na SLovensku vždycky všude dostal, na rozdíl od ČR, byť samozřejmě spoje nenavazovaly a vlakem to bylo málokdy.
Problém je úplně někde jinde: DB a OBB (stejně jako SA, Veolia atd.) u nás nejsou proto, že by jim v tom někdo bránil, ale protože podmínky jsou tu nastavené tak, že odjezdit objednané výkony za cenu, kterou jsou kraje a stát ochotny zaplatit je likvidační pro každého dopravce! Právě z toho důvodu si z toho hraní na Švýcarsko nesedám na pr... jako mnozí, protože dráhy by neměly být od toho, aby konaly charitativní činnost, zejména bez toho, aby se zeptali, jestli přesně tohle ti sociálně potřební vlastně chtějí! Ony jsou totiž tratě, kde by kraje musely akceptovat jakoukoliv cenu, protože jinak by se ty národy prostě neodvezly (130, okolí Prahy, okolí Brna, okolí ČB) a ten zbytek je stejně dost neprovázaný, takže pokud člověk nejde vysloveně na výlet, je ten rozsah stejně na nic.
A hlavněmi strašně vadí, že dráhy (stejně jako kterákoliv jiná firma) si nejdřív neudělaly podnikatelský plán koho chtějí vlastně vozit a podle toho zařídit svou strategii. Takhle za dumpingové ceny honí mnoho zajíců naráz, takže nezvládají dobře vlastně nic, kvalita služeb jde dolů (což znemožňuje zdražování jízdného jako v Maďarsku), dráha se profiluje jako "socka", tudíž kraje ani nemají potřebu uvažovat o změně ceny (naše veřejná správa je dost asociální a babička z Horní Dolní většinu politiků moc nezajímá) a bludný kruh se uzavírá. A je nakonec vcelku jedno, jestli se k tomu neblahému výsledku dopracujeme skrze rozhazovačnou a populistickou politiku ČD nebo přes ignoranci slovenských zákonodárců, konečný efekt je dost podobný.
registrovaný uživatel JiP 
01.02.2009 (23:22)  
SzKT - vezmu to od konce, kolegum Slovakum se nesmeji, pouze v porovnani se stavem u nas, je cestovani verejnou dopravou u nas mnohem snazsi a to je holy fakt. Proc obhajuji tolik zeleznici oproti autobusove doprave? Nic jineho nez zkusenost v tom neni-prestoze pripoje na CD nejsou vzdy uplne idealni, tak si zeleznice az do soucasnosti zachovala vlastnost celostatniho sitove dopravce. Zkuste jet nekam autobusem s prestupem, to je temer nemozne, autobusy na sebe temer ze zasady nenavazuji a to jsou placeny mnohdy stejnym objednavatelem. Verte mi ze nemam nic proti tomu aby byla polovina vlaku zrusena, a aby zde vznikl onen svycarsky model verejne dopravy s prihlednutim k tomu, ze bude mnohem vice zalozen na autobusech. Koupit si jednu jizdenku a jet treba kombinaci bus-vlak-bus. Jenze zde se nic takoveho netvori at je stav na CD jakykoliv. O tvorbu neceho podobneho-sitoveho zde neni zajem prakticky nikde a jediny kdo tuto sluzbu zatim alespon castecne nabizi jsou CD-at se to nekomu libi nebo ne. A za posledni-ze onen soucasny model vede do pekel a ze by ho neufinancoval zadny dopravce-zde je ma odpoved velmi jednoducha, za stav nemuzou dopravci, ale ten kdo si dopravu objednava a plati-za financnich podminek tekoucich do verejne dopravy by stejne jako CD zkoncily za chvili i slavne DB s OBB. Je nutne si nalit cisteho vina, protoze nove dopravni prostredky kupuji sice dopravci, ale vzdy za penize od objednavatele dopravy. Takze (ted nechci rict aby CD nehledali rezervy ve vlastnich radach) penize na verejnou dopravu mel hledat hlavne stat a mel na to spoustu casu, ale nedelal nic. Na katastrofalni stav vozoveho parku CD se upozornuje od prijezdu prvniho EC Antonin Dvorak a to je temer 20let !!!! A za 20 let nedokazal zadny ministr dopravy vytvorit dlouhodoby plan rozvoje verejne dopravy a zde je zakopan pes-nejen v doprave zeleznicni. A ze by tato hromadna obnova vozoveho parku CD nebyla mozna-ja si myslim ze zrovna v soucasne dobe by to byl vyborny nastroj nastartovani slibneho prumysloveho odvetvi, vzniku tisicu pracovnich mist v dodavatelskych firmach-jenze u nas se bohuzel uvazuje ze se budou rozdavat penize na nakup novych aut........... asi jedu do Svycarska;-))))))
registrovaný uživatel SzKT  mail  
01.02.2009 (23:18)  
imisa: No, v regionálním vlaku ČD už se mi mnohokrát chtělo a většinou to vedlo jen k tomu, že to pak chtělo jít horem... Ono chybí-li papír a neteče-li voda, je možnost vykonání biologických potřeb dost omezená. Kromě toho málo lidí jezdí do práce déle než hodinu (pokud ano, je nejspíš cosi špatně) a to zdravý člověk obvykle vydrží bez újmy. Já tu hodinu jezdím MHD a ještě nikdy jsem se nepo....
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko