Vratislav (Wrocław) - Poměrně nezvyklý dárek k osmnáctým narozeninám přichystal pro svoji dceru pan Janusz Skopowski. Jen čtrnáct vteřin před uzávěrkou se mu podařilo učinit rozhodující příhoz v historicky první polské on-line aukci na název vlaku. Za cenu těsně převyšující sto tisíc korun (16 100 PLN) získal možnost pojmenovat vlak společnosti PKP PR i zvolit si jeho trasu. Jméno "Anastazja Skopowska" tak od počátku února nově ponese jeden vybraný pár rychlíků spojujících Prahu s metropolí Dolního Slezska.
Aukci zaštítila organizace WOSP, která získané prostředky použije k zakoupení diagnostických přístrojů pro včasné odhalení rakoviny u dětí. Zahájení aukce se odehrálo v úterý 6. ledna, během něhož nabízená cena dosáhla jednoho tisíce zlotých (6 300 Kč). O den později byla veřejná dražba oficiálně anoncována a hned následující den již cena dosáhla hranici 5 000 zlotých (31 500 Kč). Poté aukce pokračovala ještě dalších 12 dní, během nichž nabízená cena vzrostla na trojnásobek. Za dobu jejího trvání bylo zaznamenáno celkem 15 příhozů a samotná webová stránka této aukce byla zobrazena téměř 85 000krát.
Na pragotronech i v hlášení
Zájem účastníků výrazně předčil očekávání společnosti PKP PR, která k dražbě název vlaku nabídla. "Kromě uživatelů sledujících aukci Allegro nás přímo oslovilo i několik představitelů komerčních společností, organizací a soukromých osob", prozradil její tiskový mluvčí. Nicméně, sotva minutu před koncem všechny překvapil pan Skopowski. Jméno jeho dcery se tak bude objevovat ve společnosti jako Chopin, Sobieski anebo Kiepura.
Dle vyjádření PKP PR bude nové jméno uvedeno jak na informačních tabulích vlaků, tak i ve staničních hlášeních, na odjezdových tabulích či v jízdních řádech. Otázkou však zůstává, zda Anastazji bude dopřán mezinárodní věhlas i v ČR. České dráhy totiž poskytují nejen soupravy vozů (řady B) pro všechny rychlíky Praha - Wrocław, ale navíc i přibližně 65 % trasy je vedeno po českém území. Z informací polských železnic prozatím není vůbec jasné, jaké vlaky vlastně nový název ponesou. Je proto otázkou, zda-li se budeme se záhadným jménem "Anastazja Skopowska" setkávat i na českých nádražích?
Klidná síla byla levnější
Komerční názvy vlaků nejsou žádnou novinkou ani na našem území, ačkoliv zejména v porovnání s Rakouskem jsou spíše výjimkou. V minulosti jsme se mohli setkat například s názvy Chodovar, Náchodský primátor anebo Žatecký chmel. Největší rozruch však pravděpodobně vzbudil název rychlíku "Klidná síla", který byl veden trasou Praha - Hradec Králové - Týniště nad Orlicí - Letohrad - Lichkov (kudy jezdí i rychlíky Praha - Wrocław). Název si za 80 tisíc Kč zakoupila politická strana KDU-ČSL, ale služeb tohoto vlaku nakonec nevyužila.
Vzhledem k úspěchu dražby se nabízí myšlenka, zda by se tento koncept ujal i v našich podmínkách. Získané prostředky by mohly být využity nejen k charitativní činnosti, ale například i k financování osobní dopravy nebo k obnově zastarávajícího vozového parku... OTÁZKA DO DISKUZE: Zaujala by vás možnost koupit si název vlaku? Kolik by jste za něj byli ochotni utratit?
Autorský text; zdroje: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy a Polskie Koleje Państwowe Przewozy Regionalne
Další podklady: Allegro - aukce na název vlaku PKP PR, Arkady - castingový profil Anastazje, Kurzovní lístek: 1 PLN = 6,295 CZK
Co se týče rekonstrukcí á la Dunakeszi, tak není problém v tom, že by ty naše z MOVO byly o tolik horší, jako tím, že jsou 12 let staré a vývoj od té doby pokročil. A obávám se, že české vlakové čety znají z maďarských vozů jen B (výběhové to vozy na druhořadé rychlíky) a Bmz z CAF Zaragoza, které jsou už dnes v docela mizerném stavu (taky co bychom za cca. 30 mil. Kč po 15-ti letech nechtělí, že?), ale zase na druhou stranu Španělé taky nejsou vzor čistoty a pořádku, takže jsou to vozy navržené tak, aby ta (ne)údržba cestujícím až tak moc nepřišla. Nicméně Dunakeszi rekonstrukce MÁV české čety znát nemůžou, neb ty vozy nejsou RIC a za hranicemi Maďarska je ještě nikdo neviděl. Ostatně se začínají nahrazovat, zatím je objednaných 50 vozů "3. generace", což je reko Bo z Pafawagu Wroclav, a další by měly následovat. Opět by jeden neřekl, jaká krása se z toho otřesného shitu může za pár drobných vyloupnout!
Ale musí se nechat, že právě Poláci mají s údržbou svého vozového parku stejné potíže jako my, byť skladbu vozového parku mají podstatně lepší. Ovšem ta nebohá Polka dostala zrovna vlak, který patří k nejhnusnějším spojům v celém širém Polsku, zřejmě byla nechtěné dítě:-).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.