Praha - Dobré jitro. Možná jste to přes noc nepostřehli, možná se to ještě vůbec nestalo. Vlaky i městská doprava jezdí zatím bez přerušení, nicméně to, co bylo doposud koloritem Francie, Itálie či Řecka, tedy permanentní hrozba stávek a snaha odborů ovlivňovat i politiku, se dnešním dnem stává realitou i v Česku. Zástupci 13 odborových centrál dopravních firem se dohodli na koordinované stávce, kterou mohou počínaje dneškem spustit kdykoli. Paralýza hrozí především železnici a pražské MHD. Odbory k radikálním výhrůžkám sáhly kvůli novele daňových předpisů, která by jejich členům začala danit režijní jízdenky a stravenky. O této problematice můžete hlasovat i v anketě.
Je to vlastně jen politika. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) plní svůj předvolební slib, snaží se zjednodušit daňovou soustavu a v důsledku i snížit daňové zatížení obyvatel. To ovšem znamená, že by rád zrušil i všemožné daňové výjimky. A jednou z nich jsou tzv. zaměstnanecké benefity, tedy různé naturalie přidávané k platu. Pro zaměstnavatele je to dobrá příležitost k tomu, aby zaměstnancům nemuseli zvyšovat plat, protože se na rozdíl od oficiální mzdy nepodrobují odvodům a zdanění. Svůj byznys na této mezeře postavili i prodejci stravenek.
Nový zákon o dani z příjmů sice zatím existuje pouze v podobě věcného záměru a dříve, než za rok stejně fungovat nebude, odbory ale chtějí celý záměr utnout už v samém zárodku. "Termín stávky upřesníme co nejdříve," řekl mluvčí odborářů Libor Poláček po jednání odborových svazů v dopravě.
Vláda prý nebude vědět dne ani hodiny
"Stávka může začít zítra, pozítří, pochopitelně, že veřejnost budeme informovat," tvrdí prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. Veřejnost straší i výrok šéfa autobusových odborů DP Praha Jiřího Čady, který vyhrožuje velmi rozsáhlou stávkou. "Bylo by to už od ranního výjezdu," citoval Čadu server FinančníNoviny.cz.
Jak velký bude rozsah případné stávky, to ukáží až následující dny. Jednotlivé regionální odborové svazy totiž v nastalém zmatku ještě neobdržely od svých centrál pokyny, zřejmá není ani podpora samotných zaměstnanců. Patrně by se ale jednalo o stávku velkého rozměru, která by mohla překonat i únor 1997. Tehdy se Odborové sdružení železničářů pokusilo zcela změnit směřování firmy a kvůli svým rozsáhlým požadavkům zastavilo dopravu na čtyři dny. Tehdy stávkovala zhruba polovina zaměstnanců ČD.
Tehdy šlo ještě o profesní záležitosti, tedy věci, kvůli nimž právo na stávku v českém právním řádu je. Letos ale dopravní odbory začaly stávkou vyhrožovat kvůli celostátní politice. Nesouhlas s vládními reformami už v červnu demonstrovali hodinovou stávkou strojvůdci. Dle očekávání požadavky odborářů využil i předseda ČSSD Jiří Paroubek. "Je to věc, která je těžko přijatelná pro zaměstnance, a která povede ke snížení životní úrovně lidí," prohlásil Paroubek.
Ministr Kalousek oponuje, že jeho záměrem je jednotný tzv. "zaměstnanecký paušál", který by měl přinést stejné výhody všem zaměstnancům. "Trvám na tom, že budou-li v zákoně nějaká osvobození a výjimky, pak budou jen celospolečensky přínosné," řekl Kalousek. Jeho zajímavý projekt redukce finanční správy a zjednodušení daňové soustavy se potýká se značnými problémy a nestabilní podporou reformní vlády v Poslanecké sněmovně. Stravenky mohou být jeho definitivním hrobem, stejně jako byly regulační poplatky v případě reformy zdravotnictví. Ta totiž ztroskotala také na zdánlivé malichernosti - symbolických regulačních poplatcích, které většina české veřejnosti nepřijala. I v tomto případě nasadila opoziční ČSSD velmi útočnou a levicovou rétoriku.
Je hrozba reálná, uskuteční se stávka? Hlasujte v naší anketě!
Zdroj: Finanční noviny.cz/ČTK
Jak je to s tim v ci kapse skonci? V kapse lekaru. Je to teda prijem lekaru? Ne, pojistovny jim o tyto castky zkratily platby...
Jak je to s drahotou zpracovani? Zpracovavani darovacich smluv draho jiste prijde. To bezesporu...
Jestli průměrný člověk zaplatí (což ovšem nevím) na regulačních poplatcích také těch 220 Kč za měsíc, tak to stále vyjde nastejno.
Vždyť to vidíte i v téhle stávce a diskusi kolem ní - jde o to co se sebere/nesebere stávkujícím, nikoli zda se tím ušetří na něco jiného, zda tím získá někdo jiný.
waszyn, asi jsem divný, ale ani jeden z níže jmenovaných nejsem, zdravi duchodci, kterym se moc nepovedly deti, nefunguje manzelstvi, s nikym se moc nebavi a nemaji si jit kam pokecat. a nikdo jim nic neda zadarmo...
přesto si myslím, že tak jak jsou zavedeny poplatky teď, nic to zásadně neřeší, ti všichni co jmenuješ, si časem zvyknou i na ty poplatky, a to co zmiňuješ budou provozovat dál. Tak budem časem regulovat stokorunou a za recept platit devadesát, ve špitále tři stovky...
Pokud jde o dluhy na pojisteni, tak tuhle bylo ve zpravach, ze nejakej cestovatel visi dopravnimu podniku v Hradci (nebo Pardubicich?) trinact mega. Jestli to byl podnikatel nerikali... Tak ci onak, to, kolik kdo dluzi nebo nedluzi neni vec sazeb, ale vymahatelnosti...
Čímž netvrdím, že ty poplatky byly nastaveny správně.
Nebudu házet všechny podnikatele a živnostníky do jednoho pytle, tak jak se tu nakládá s nádražáky, ale jsou známy případy, kdy jdou částky dlužené na zdravotním pojištění do značných výšin. Pak se naskýtá otázka, jestli po těch 30,- nebo 90,- korunách nelepíme dluhy, které nadělali jiní.
Ty furt nechapes ten princip:-)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.