Praha — V pondělí 9. srpna 2010 vydalo Ministerstvo dopravy pokyn k přerušení stavební činnosti na železniční infrastruktuře. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tak pozastavila investice do rozsáhlých rekonstrukcí a staveb v rozsahu 90,2 mld. korun, a to jak do staveb již započatých, tak plánovaných spustit v nejbližších týdnech a měsících. Ministr dopravy Vít Bárta vysvětlil tuto radikální změnu nutností okamžitě hledat další finance pro proplácení faktur stavebním firmám, ale také nutností zkontrolovat jak fakturované náklady, tak samotné projekty. Zároveň požádal firmy o možné slevy, které však nebyly většinou nabídnuty — zejména od stavebníků na železnici. Prozatím byly vyšetřené finance přesunuty do aktuálních projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že pro příští rok se budou hledat dodatečné finanční zdroje pro znovurozběhnutí stavební činnosti SŽDC. Zastavena byla více jak třicítka staveb menšího i většího charakteru, které mohly po svém dokončení přinést vyšší bezpečnost, zkrátit cestovní dobu, zvýšit kapacitu tratí, případně zjednodušit vstup nových dopravců na železniční síť pomocí implementace komunikačního systému GSM–R a zabezpečovacího systému ETCS.
V pátek 13. srpna ministr dopravy představil seznam jak silničních, tak železničních staveb, které budou zastaveny v důsledku úsporných opatření. ŘSD údajně hledalo úspory v oblasti výstavby silniční infrastruktury už více jak rok. Snížení nákladů bylo dosaženo zejména škrty požadovaných dílčích staveb na technické minimum. Jen pro letošní rok se jedná o úspory v hodnotě cca. 600 mil korun. Díky tomu bude asi třetina staveb moci pokračovat. Kvůli nedostatku financování na pokračování v příštích letech musí být zastaveny 4 stavby v plné realizaci, 11 staveb v přípravě nebo s minimální rozestavěností. U dalších dvou staveb dojde pouze k časovému a věcnému rozložení výstavby. Poněkud překvapivě pak působí informace, že 1,1 mld. rozpočtu SŽDC bude převedena do ŘSD pro financování výstavby silnic. Jedná se o finance původně vyčleněné Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) na výstavbu železniční sítě. Na těchto stavbách tak probíhá útlum. Některé se podaří zastavit téměř okamžitě nebo se ani nezačalo, viz přehledová tabulka projektů a předpokládaných investic.
Název investiční akce | Celkové investiční náklady |
---|---|
Rozestavěné stavby, které je možné zastavit prakticky ihned | |
Optimalizace trati Planá u M.Lázní – Cheb | 4,474 mld. |
Optimalizace tratě Č.Velenice – Veselí n.L.–1.stavba | 851 mil. |
CDP Přerov | 234 mil. |
Racionalizace tratě Svitavy – Žďárec u Skutče | 286 mil. |
Rozestavěné, které se zastaví postupně | |
Optimalizace tratě Stříbro – Planá u M.Lázní | 4,4 mld. |
Optimalizace tratě st.hr.SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice n.Olší | 6,136 mld. |
Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy | 6,757 mld. |
Optimalizace trati Beroun – Zbiroh | 5,111 mld. |
Optimalizace trati Bystřice n.O. – Č. Těšín | 3,145 mld. |
Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany | 4,530 mld. |
Rekonstrukce žst. Přerov 1.stavba | 4,108 mld. |
Modernizace traťového úseku Praha Libeň – Praha Běchovice, 1.část (včetně 2.části) | 3,184 mld. |
Stavby, jejichž zahájení se zastavuje | |
Plzeň průjezd uzlem ve směru III. TŽK | 2,407 mld. |
Modernizace trati Rokycany – Plzeň | 9,971 mld. |
Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí — 2.část úsek Horusice – Veselí n.L. | 1,852 mld. |
Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I | 1,214 mld. |
ETCS – I. koridor úsek Kolín – Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko | 1,062 mld. |
GSM–R trať Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n/L Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n/L. – Kolín | 515 mil. |
GSM–R v úseku Ostrava – st.hr. SR a Přerov – Č. Třebová | 686 mil. |
Rekonstrukce a zkapacitnění tratě Studénka–Mošnov | 699 mil. |
Rekonstrukce Střelenského tunelu vč.kol.č.1 a 2 v km 22,480-23,610 a kol.č.1 v km 21,110-27,261 trati Horní Lideč – sh. SR | 669 mil. |
Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha Vysočany, 1. stavba | 229 mil. |
Rekonstrukce žst. Stará Paka pro DOZ | 412 mil. |
Rekonstrukce R110 kV a T110 kV trakční měnírny Pečky | 259 mil. |
Úprava SZZ a TZZ pro ETCS v úseku Kolín – Choceň | 274 mil. |
Rekonstrukce mostu v km 9,531 tratě Čerčany – Skochovice | 89 mil. |
Rekonstrukce koleje Chrudim – Hrochův Týnec v km 13,867 – 15,422 a v km 17,670 – 18,610 | 50 mil. |
Rekonstrukce plochy 1.nástupiště v žst. Pardubice hl.n. | 35 mil. |
Modernizace tratě Tábor – Sudoměřice u Tábora | 4,127 mld. |
Železniční uzel Brno modernizace průjezdu a I. část osobního nádraží | 20,410 mld. |
Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí | 2,042 mld. |
Navzdory generálnímu stopu na projekty SŽDC ujišťuje její ředitel Jan Komárek, že budou dokončeny práce v místech, kde byly zavedeny výluky, popř. náhradní autobusová doprava. Už jen proto, že taková dočasná situace nemůže panovat o měsíce či roky déle, než bylo v původním plánu. I přesto na seznamu staveb k okamžitému zastavení figuruje i koridor Praha – Plzeň – Cheb, resp. jednokolejný úsek Stříbro – Planá u Mariánských Lázní, kde byla výluka zavedena teprve 31. července 2010 a měla trvat do dubna příštího roku.
Zastaveny byly i kontroverzní projekty
Aniž by to možná tušil, najde si nový ministr dopravy mnoho sympatií mezi Brňany. Necelý měsíc potom, co získal projekt Železničního uzlu Brno a tedy přesunu hlavního nádraží do nové lokace územní rozhodnutí, odkládá se v rámci úspor na neurčito. Jestli se dvacetimiliardová investice někdy uskuteční a jestli na ni SŽDC získá dotace z Evropské unie, to teď nedokáže říct asi nikdo. Na stejném seznamu se objevil neméně kontroverzní projekt stržení nádražní budovy v Ústí nad Orlicí. Tato demolice je podle SŽDC nutná pro přestavbu kolejiště stanice. Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí tak bude i v následujících letech stejně pomalý jako dosud. Aktivista Martin Kadrman již dříve spustil petiční akci Nádraží nedáme! a nakonec dosáhl prohlášení budovy za kulturní památku. V současnosti ale volá spíše po rozpočtově odpovědném a rychlém řešením. Začátkem srpna ale do médií vystoupil starosta města Richard Pešek, který touto formou položil SŽDC ultimatum — buď na své náklady postaví novou nádražní budovu nebo nezíská od ústeckoorlického stavebního úřadu stavební povolení, což později rozšířil o hrozbu změny územního rozhodnutí, které by škrtlo koridor od Brandýsa nad Orlicí po Českou Třebovou z mapy. Otázkou zůstává, nakolik může starosta města legitimně vstupovat do činnosti stavebního úřadu. Petiční výbor bojující za původní budovu se od prohlášení starosty distancoval.
Úspory mohou přinést problémy pro soukromé dopravce
Současná drážní infrastruktura je v některých ohledech problémem pro vstup nových dopravců na trh, popř. pořízení nových vozidel těmi stávajícími. Několik odlišných národně specifických komunikačních a zabezpečovacích systémů a poměrně přísné normy jsou problémem pro homologaci mnoha moderních vozidel pro provoz na tratích SŽDC. Jsou hned dva příklady, které to dokazují — Alstom a jeho jednotka řady 680 Pendolino pro České dráhy a lokomotiva Siemens ES64U4–C Taurus Rakouských spolkových drah, kdy obě jsou schváleny jen na vyjmenované tratě a s různými provozními omezeními mimo hlavní koridory. Řešením má být jednotný evropský zabezpečovač ETCS a komunikační síť GSM–R. Plán sice počítal s pokrytím celého I. národního koridoru od Děčína po Břeclav ještě v tomto roce, ale SŽDC bude muset své plány odsunout. Seškrtány jsou stavba GSM–R sítě na tratích Děčín – Všetaty – Kolín, Přerov – Česká Třebová a Ostrava – Čadca (státní hranice). V rámci své rekonstrukce se pro instalaci měl připravit i Střelenský tunel na trati Hranice na Moravě – Vsetín – Púchov. ETCS se mělo instalovat od Kolína po Břeclav.
Stavět se budou alespoň koridory. Hledají se finance
Sledovat aktuální situaci s dopravními investicemi státu je problematické. V pátek třináctého bylo jasné, že se zastaví veškeré investice SŽDC a peníze na ně hned tak nebudou, v úterý 17. srpna už se situace pomalu obrací. Současný návrh rozpočtu SFDI poskytuje dostatek financí na již započaté stavby. Na nové však zatím nemá. Investovat se má do českobudějovického i plzeňského koridoru, které jsou v současnosti v silně rozestavěném stavu.
Celkový rozpočet SFDI pro rok 2011, čerpající peníze ze státní pokladny, úvěrů Evropské investiční banky i fondů Evropské unie, bude činit 67 mld. korun. Gustav Slamečka hospodařil v předešlém roce s 96 mld. Bývalý ministr Aleš Řebíček, který nastartoval během svého trojročního působení velké množství staveb, hospodařil každoročně se 70 až 80 mld. korun. A začínají se hledat možnosti nových zdrojů příjmů do rozpočtu. Pod drobnohledem jsou i ceny za dopravní cestu účtované SŽDC. Ta díky pětinovému zlevnění v minulém roce a propadu objemu nákladní dopravy přišla v posledním roce o dvě miliardy korun. Ministr začíná uvažovat o myšlence podpory nákladní železniční dopravy zvýšením mýta a zlevněním poplatků za dopravní cestu. Stejně tak může dojít ke zdražení dálničních známek.
Problémů je mnoho – neztratit již schválené dotace z evropských fondů, maximálně naplnit rozpočet SFDI, aby mohly být již rozběhnuté investice dokončeny, ale stejně tak zrevidovat náklady na výstavbu v době, kdy některé firmy mohou mít až 20% marže. Ministertvo dopravy a SŽDC by také měly co nejdříve sestavit dlouhodobý plán rozvoje železniční sítě tak, aby byly jasně stanovené priority další výstavby a oprav. Ten zde totiž dlouhodobě chybí.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Hospodářská komora ČR, Ministerstvo dopravy, ČT24 [1] [2], Aktuálně [1] [2], E15, MF Dnes/iDnes [1] [2] [3], Lidové noviny, Parlamentní listy, Českotřebovský deník


Co se zastavení staveb týče mají být definovány "body", kde se jednotlivé stavby zastaví. Předpokládám, že právě jednání o těchto "bodech" bude rozhodující pro to, zda dojde k žalobám. Je potřeba si uvědomnit, že stávající smlouvy se rušit nebudou, dojde pouze k posunutí realizace.
Zruseni brnenskeho presunu je vyrazne pozitivni prvek. Fakticky tim zrejme pada i druha srovnatelna debilita, kterou byl tunel do Berouna (tim nepopiram, ze by se hodil, ale ty prachy jsou potreba jinde).
Jedina spatna zprava je od zirecka a tyka se udrzby. Na udrzbu (i vyssich stupnu) tu by se naopak mely usporene penize presunout...
Je nutné zdůraznit, že některé stavby nelze buď z technologických nebo provozních důvodů okamžitě zastavit, ale musí být dokončené do určitého stádia, ve kterém lze dílo zakonzervovat. U železničních staveb by to v naší historii nebyl první případ - některé projekty byly pozastaveny a po nějaké době dokončeny (např. trať Havlíčkův Brod - Brno) nebo nebyly dokončeny vůbec (např. Ejpovická přeložka nebo trať Opava - Trenčín). Uvidíme, která varianta postihne koridorové i ostatní stavby.
Z těchto důvodů bude scénář asi následující: Nebudou se vypisovat žádná nová výběrová řizení, tedy žádné zahajování nových staveb. Stavby v nízkém stupni rozpracovanosti (pouze provedená skrývka nebo jen hrubé zemní práce) budou pozastaveny a toto bude ošetřeno nějakou dohodou smluvních stran. Stavby ve vysokém stupni rozpracovanosti (hotové hrubé stavby mostů, téměř hotová zemní tělesa atd.) budou dokončeny do nějakého stavu, kdy nehrozí poškození klimatickými vlivy (provedou se izolace betonových a nátěry ocelových konstrukcí, dokončí se osetí holých ploch travou a zprovozní se odvodnění atd.) a pak se práce přeruší před pokládkou kolejových polí. U staveb, kde již začala pokládka kolejí, se tato pokládka dokončí, zprovozní se dotčený úsek včetně trolejí ale bude se provozovat jen na provizorní ZZ (tedy bez autobloku). Uvidíme.
Já jsem samozřejmě žádnou smlouvu neviděl, ale s ohledem na celkové poměry a charakter staveb žádná ze smluvních stran při uzavírámí smlouvy nepředpokládá, že by se od smlouvy odstoupilo (ono se to někdy stalo ?), takže nemají potřebu vytvářet nějaká zvláštní ujednání odchylná od obchodního zákoníku.
Tím spíše, že investorem (= smluvní stranou) je SŽDC s.o.,
nikoli ministerstvo dopravy...
Kouzelné je zdůvodnění návrhu na rušení tratí > kritériem je tržba SŽDC s.o. za dopravní cestu. Podle toho kritéria je pak třeba zrušit všechny autobusové spoje v ZDO, protože tržba provozovatele silnic za jízdu vozidel ZDO po pozemní komunikaci je nulová ...
Další důkaz diskriminace železniční dopravy ...
Když ŘSD nebo SŽDC nezaplatí dobrovolně, tak nastoupí exekuce odpisem požadované částky z účtu ...
Soud nezajímá, že někdo objednatele nemá peníze ... přesněji řečeno, že je nechce vybrat.
Fascinující je zdůvodnění ústy mluvčího úřadu, proč třeba nezvýšit cenu roční dálniční známky - před nedávnem byla její cena zvýšena z 1 000 Kč na 1 200 Kč (= o 0,55 Kč / denně ... ) on by totiž musel zvýšenou cenu platit i pan ministr a o to méně by přinesl do domácího rozpočtu, což by mu manželka vyčetla ...
Prostě pan ministr se zhlédl v socialistém šafáření "ušetříme korunu, ať to stojí, co to stojí" ... Se škodami, které tímto "hospodařením" vznikly se naše ekonomika za 20 let nevyrovanala - jedním z příkladů, o němž se diskutovalo je taky jednokolejný most přes Labe v Pardubicích- Rosicích ... brzda moderního provozu ...
PS: Kdy naposledy se stalo "listky budou ZASE drazsi, vyplaty nam zustanou"? Ona realna mzda nejak dlouhodobe klesa? Mozna jo, mzdu nemam...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
