..: Brno vydalo územní rozhodnutí o železničním uzlu :..

754.023, Brno, foto: Puly Brno — Plán přestavby brněnského železničního uzlu včetně odsunu hlavního nádraží získal územní rozhodnutí. Vydal ho stavební úřad Brno–střed dne 2. července 2010 formou veřejné vyhlášky pod číslem jednacím STU/01/0502840/000/037. K nahlédnutí je na internetových stránkách městské části Brno–střed včetně přílohy. Účastníci řízení mají čas na odvolání do 9. srpna. Tato investice bezpochyby bude největší stavbou Brna za několik posledních desetiletí, avšak také kontroverzní, neboť ji lidé v několik let starém referendu odmítli. Nynější radniční koalice, vedená ČSSD, přesto stavbu podporuje s tím, že je rozpracovaná; s odsunem nádraží naopak nesouhlasí Strana Zelených. Projekt je značně zpožděn – územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již pětapadesát měsíců. Zajímavostí je, že toto rozhodnutí je druhým v pořadí. První, vydané v listopadu 2006, nakonec zrušil o dva roky později krajský soud. V nynější žádosti uvedla Správa železniční dopravní cesty menší rozsah staveb – vypuštěny tak byly například objekty trakční napájecí stanice Černovice, nového areálu ČSAD či inženýrských sítí v Komárově.

Podmínky pro umístění a projektovou přípravu stavby

Stavba zahrnuje modernizaci a optimalizaci stávajících tratí I. tranzitního železničního koridoru na území města Brna, výstavbu nového osobního nádraží a přestupních terminálů, nové sítě pro zajištění obsluhy nového nádraží, související inženýrské stavby a provozní soubory umožňující provoz budovaných zařízení.

Přestavba železničního úseku bude započata v km 137,8 tratě Břeclav – Brno (počínaje severním zhlavím železniční stanice Modřice) a následně bude pokračovat až do km 161,5 tratě Brno – Česká Třebová. Na obou koncích pak již navazuje na modernizovanou trať. Nové osobní nádraží se bude skládat ze šesti ostrovních nástupišť, čtrnácti kolejí pro osobní a dvou pro nákladní dopravu. Navrženo je na mostní konstrukci, pod kterou bude umístěna odbavovací hala včetně příjezdových hal a parkoviště s kapacitou více než 600 míst. Prostřednictvím obloukové estakády, vedoucí přes Masnou burzu, dojde k novému zapojení trati Brno – Přerov do stávající koleje trati Brno – Veselí nad Moravou a k napojení této na trať směrem do Chrlic mostní estakádou. Trať Brno – Střelice bude v úseku Horní Heršpice až nadjezd Vídeňská zdvoukolejněna, kdy v prostoru křížení se stejnojmennou ulicí bude zřízen nový přestupní uzel IDS. Samotná trať Břeclav – Brno povede až po železniční stanici Horní Heršpice ve stávající stopě. Od nově vybudovaného osobního nádraží bude ve směru Židenice (tj. v trase současného nákladního průtahu) vybudováno šest traťových kolejích – vždy po dvou ve směru Česká Třebová, Havlíčkův Brod a Veselí nad Moravou. Hranicí bude tzv. černovický triangl, za nímž bude trať čtyřkolejná až po zastávku Brno–Židenice, před kterou se však opět rozvětví na šest, a v krátkém úseku za místem napojení na stávající trasu osobních vlaků jedoucích z hlavního nádraží dokonce na sedm kolejí. Tím dojde k rozšíření železničního tělesa, což si vyžádá nezbytné úpravy nynějších železničních mostů a výstavbu opěrných zdí v místech svahů náspu tělesa. Modernizované drážní těleso bude z důvodu nově řešeného napojení tratí v porovnání se současným stavem v některých částech města zvýšeno. Zatímco některé rozdíly dosahují nízkých hodnot, za ulicí Sokolova se tyto zvýší až o 5,5 metru. Změn doznají i místní vlečky firem Ferona, Feramo a Kovošrot. Přemístěno bude také stávající drážní technické zázemí – přesunut bude areál ČD SDC Brno do prostoru podél trati Břeclav – Brno, konkrétně mezi ulici Moravanskou a Moravanský potok v katastrálním území Přízřenice. Stavba zahrnuje rovněž nový autocouchet, objekt pošty a výpravní budovu Brno–Jih, umístěnou východně od ulice Heršpická, a velké množství provozních souborů (měnírny, trakční napájecí stanice, trafostanice aj.) a inženýrských sítí. Napojeno a servisními objekty doplněno bude rovněž i kolejiště odstavného nádraží, jehož realizace v současné době již probíhá jako 1. stavba "ČD Brno – 1. část odstavného nádraží". Jelikož bude železniční uzel Brno připojen ke stávajícímu městskému dopravnímu systému a technickým sítím, bude nezbytné vybudovat příslušnou městskou infrastrukturu, tedy nové pozemní komunikace doplněné o tramvajové tratě, zastávky MHD, chodníky, parkoviště, cyklostezky a další. Stavba dále řeší protipovodňovou ochranu území na levém břehu Svratky, a to formou úpravy příčného profilu koryta řeky, umístěním ochranné zdi a hráze, hradidlových komor a dalších vodohospodářských děl.

2. stavba: Železniční uzel Brno – 1. část osobního nádraží

Tato stavba zahrnuje hlavní pozemní objekty pro zajištění provozu nového osobního nádraží (odbavovací hala 1. část, provozní budova, krytá lávka nad kolejištěm 1. část), pět kolejí pro osobní dopravu, realizaci nástupišť I a II včetně poloviny nástupiště V, zdvoukolejnění úseku Horní Herpšice – nadjezd Vídeňská, přestupní uzel v ulici Vídeňská, autocouchet, budovu pošty a výpravní budovu Brno–Jih, areál SDC a související inženýrské stavby a provozní soubory.

3. stavba: Železniční uzel Brno – Modernizace průjezdu

Jak již název z části vypovídá, předmětem této stavby bude úprava stávajícího nákladního průtahu uzlem Brno, která spočívá především ve zvýšení počtu kolejí, úpravě nivelety, zapojení tratí směr Tišnov, Přerov a Veselí nad Moravou, nástupiště III a IV v osobním nádraží, 6 kolejí pro osobní dopravu a 2 koleje nákladního průtahu přes osobní nádraží, dva přestupní uzly a související inženýrské stavby a provozní soubory.

4. stavba: Železniční uzel Brno – 2. část odstavného nádraží

Stavba počítá s dokončením potřebného rozsahu kolejí a zařízení pro čištění a údržbu souprav osobních vlaků, halu provozního ošetření lokomotiv, přístavbu myčky lokomotiv, a související inženýrské stavby a provozní soubory.

5. stavba: Železniční uzel Brno – 2. část osobního nádraží

V této fázi bude postaveno nástupiště VI a položeny tři koleje pro osobní a dvě pro nákladní dopravu. Dokončeno bude nástupiště V, odbavovací hala a krytá lávka nad kolejištěm.

6. stavba: Městská infrastruktura

Vystavěna bude pozemní komunikace, chodníky, parkovací plochy, cyklistické stezky, tramvajové tratě se zastávkami, mosty a související inženýrské stavby a provozní soubory, které připojí nové osobní nádraží na stávající dopravní síť a zajistí technickou infrastrukturu pro zapojení nádraží do urbanistické, dopravní a inženýrské struktury města.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Úřad MČ Brno-střed – [1], [2]


Dominik Jaroš | 23.7.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hank 
30.07.2010 (13:01)  
Koncem 80. a začátkem 90. let jsem v Brně žil a pracoval, chvíli dokonce přímo na hl. n. - jako "ingóst" v zásobovacím skladě HÚŽ. Diskuse o rekonstrukci/odsunu jsou stejně staré jako dnešní budova hl. n. Za bývalého režimu se tradovalo, že komunisti nechali postavit Prior na jeho místě mj. i proto, aby se hl. n. nemohlo rozšířit tím směrem.

Podle sdělení jednoho bývalého pracovníka SÚDOPu se hned po převratě ozvali staří projektanti s tím, že už v r. 1938 byl zpracován návrh přestavby ve stávající poloze, který by po oprášení a malých změnách byl použitelný i pro podmínky koridoru. Jenže dědky a staré struktury tehdy nikdo neposlouchal.

Pokud to jako mírně poučený laik mohu posoudit, domnívám se, že nejrozumnější názory tady prezentuje IR. Jenže t. č. v této zemi nejde v politice - a toto JE vrcholně politický problém - o používání rozumu, ale o namaštění kapes těch, kdo potřebují prachy jako prostředek získání a realizace neomezené politické moci.

Jo a mimochodem, jestli se odsun prosadí, bude to konec městských investic v Brně nejméně na 30 let, protože obsluha dluhu za přestavbu spolkne většinu příjmů města. A věřitelům budou zastupitelé muset dát takové garance, že nakonec Brňákům ve městě nebude patřit ani budova radnice.

zdraví
hank
registrovaný uživatel hank 
30.07.2010 (12:28)  
K tomu referendu: Zúčastnilo se ho 24,9% registrovaných voličů. Ze všech místních referend za celou existenci ČR to byl v absolutním vyjádření největší počet lidí - 79 243 - kteří se kdy referenda zúčastnili.

zdraví
hank
registrovaný uživatel M 
30.07.2010 (11:03)  
doom - argumentu je prece hodne, neni to jen kapacita...
Stavajici je nehezke a spinave (nove bude krasne a ciste), stavajici je do zatacky (kdyz pominu, ze stare-nove nebude do zatacky, tak mi prijde divny, ze se to zvladlo v dobe pary a ted v dobe pocitacu to bude problem), stavajici neumoznuje prujezd VR vlaku (v Brne totiz nebudou stavet a budou jim projizdet - az za 20 let budou:-)
Proste argumentu je spousta a jsou neprustrelny
registrovaný uživatel M 
30.07.2010 (10:59)  
Asi by to vyslo levnejc (nez ta rychlodraha), ale jinak je to fakt naplata na diru, kterou si sami udelame. A skoro se mi chce rict, ze pak se jeste pochvalime, jak jsme to dobre udelali...
30.07.2010 (10:50)  
Takový chodník by byl úplně stejná kravina jako ta rychlodráha mezi nádražími. Drahá zbytečnost, kterou by se jen hasil průser vzniklý jinou drahou zbytečností. Není mnohem jednodušší nechat nádraží tam, kde je? Navíc když tam není žádný reálný problém s kapacitou (jak tady i bylo prokázáno), který bývá jedním z největších argumentů zastánců odsunu. Těžko si lze představit lepší polohu pro nádraží než tu dnešní. To ví i zastánci odsunu, proto vymýšlí tu spojovací rychlodráhu apod. Bez ní by bylo nutno překopat celou MHD, aby k novému nádraží aspoň něco jezdilo, což by bylo opět zbytečné a drahé. Myslím, že nejsou dvě rozumné varianty na výběr. Je na výběr jedna rozumná a jedna přímo zločinná.
registrovaný uživatel SYN 
30.07.2010 (1:07)  
Jasne ze by to muselo byt nad urovni ulice, asi nejakej prosklenej tubus ne? Je to neresitelny?
registrovaný uživatel M 
29.07.2010 (23:58)  
Ten chodnik by jako byl mezi stavajicim nadrazim a tim odsunutym? To by to bylo aji s jezdicima prechodama, ne?:-)
A takovej obecnejsi dotaz - je nekde nejake jezdici neco pod otevrenym nebem?
registrovaný uživatel SYN 
29.07.2010 (13:20)  
Jako Brňák rodilej je mi jasný že občas se něco nově postavit musí, nejde všechno udržet donekonečna stejný. Jde jen o to aby se nedělaly zbytečný kraviny a to co se dělá se udělalo rozumným způsobem.

V tomhle konkrétním případě je to tak že ty plevelem a zbořeninama zarostlý fleky na jih od současného hlavasu (Opuštěná a další) čekají na to "co bude" už minimálně 30 let. Chodil jsem tam za strejdou do baráku co patřil ČSAD jako malý děcko, docela si to pamatuju. Teď se už některý z nich pohly (Vaňkovka a spol.) a ty další to ještě čeká. Principiálně není moc velkej rozdíl jestli tam bude nový nadraží (ale je to lokalita která je starýmu nejblíž jak to jde, koleje už tam vedou a drážní stavby už tam jsou (nákladní nádraží), jestli se zastaví tak pak další možnost nebude "10 minut od starýho" (podobně jako v Praze Masaryčka a Wilsoňák) ale buď teda dlouhodobě udržet/rozšiřovat starou polohu nebo přesídlit někam hoodně jinam) anebo tam investoři nastavěj kanceláře, obchody a byty. Prostě už to nepůjde donekonečna odkládat, vývoj to brzo vyřeší za nás. Když se nový nádraží brzo nepostaví tak bude rozhodnuto, pak už tam ten flek nebude. Jsem pevně přesvědčenej že to si mnozí (možná ne všichni) zdržovatelé uvědomují a na to hrajou - že se obstrukcema dá dosáhnout varianta kterou chtějí, protože druhá odpadne. To je ovšem podle mě podpásovka, maj říct jasně jakou chtějí variantu a neutíkat k obstrukcím. Takové jednání v očích normálního člověka dlouhodobě zdiskreditovává všechny odrůdy "zelených" a ti už na to začínají dojíždět.

Jinak uznávám že tu máme dvě rozumné varianty na výběr a vůbec mi není evidentní že by byla některá výrazně lepší, ono se to líp ukáže teprve až bude pozdě:-)
Jedna z variant je protlačovaná oficiálními orgány a díky tomu má citelně vyšší propracovanost (detailnější údaje co, kde a za kolik), druhá trpí poněkud nižší propracovaností jelikož ji převážně podporují lidi s nižším rozpočtem na rozhazování. Tam by se ovšem při detailním dopracování taky mohlo ještě ledacos okolo cen vyvrbit, osobně bych čekal že moc odlišné nebudou. Pak už je to dost o tom kdo čemu dává přednost.

Nevím proč ale zdá se mi že řešení používaná na moderních letištích (jezdící chodník mezi staré-nové) by mohl dost zmírnit tu vzdálenost a udělat z toho nějakých okrajových 5 minut navíc (a to ješte ne pro všechny, jisté procento lidí to bude mít naopak blíž z nového)...
registrovaný uživatel M 
29.07.2010 (1:17)  
protože Brňák si řekl, jaká to bude paráda, mít půlku města nového...

Osobne jako Brnak rikam, ze vetsina Brnaku by Brno radeji nemenila. Tim myslim Brnaky jakoze Brnaky, ne naplaveniny bez vztahu.
Nicmene ciste muj nazor (Brnaka)
28.07.2010 (10:38)  
A teď konečně k odsunu. Asi se všichni shodneme, že něco udělat s nádražím je nutnost. Pokud je možno ho postavit na stávajicím (resp. jen posunutém) místě, jsem pro všemi deseti, ta dostupnost do centra a návaznost na MHD už nebude nikdy taková jak nyní, i kdyby se vedení všech linek překopalo. Jestli je to ale možné nedokážu posoudit. Celý postup města je však od začátku špatný. Kdyby lidem jasně nabídli obě varianty a nechali je hlasovat mezi nimi, stejně by asi odsunutá varianta vyhrála (ať je dobrá nebo ne), protože Brňák si řekl, jaká to bude paráda, mít půlku města nového...Takhle ale mvětšinu lidí znechutili, nikdo je nepodporuje a aktivisté možná budou tu stavbu blokovat do nekonečna, až to skončí někde v půlce velkým fiaskem. Proč to ale dělají vyjádřil vystížně IR. My z toho samozřejmě nebudeme mít nic, pořád staré smradlavé nádraží a promrhané miliony teď a později milirdy.
P.S. někdo tu zmiňoval, že se město neumí vypořádat s bezdomovci. Na to jsem si vzpomněl dnes ráno když jsem šel přes zrekonstruované náměstí Svobody, samé srdce města: lavičky plné somrujicích bezdomovců:-) ale co, p. Onderka a spol. to z okna limuzín nevidí a odporným podchodem pod nádražím taky nemusí chodit
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko