Brno, Chomutov - Na počátku letošního roku byly na podporu nové koncepce dálkové dopravy objednávané Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeny dvě nové akviziční slevy. Výše akvizičního relačního jízdného pro relaci Praha - Brno byla stanovena na 175 Kč, pro relaci Praha - Chomutov na 125 Kč. Slevy však v platnosti nevydržely ani rok a s příchodem nového jízdního řádu byly z nabídky Českých drah bez upozornění staženy.
Klíčová výhoda zrušené nabídky spočívala v jednoduchosti - jediným výraznějším omezením byla podmínka zakoupit tento jízdní doklad alespoň s jednodenním předstihem. Pro přiznání akvizičního jízdného nebyl vyžadován žádný slevový průkaz Českých drah, proto byla tato sleva populární především mezi cestujícími, kteří vlakem necestují pravidelně. Dobu jízdy vlakem i autobusem totiž lze u obou relací považovat za srovnatelnou (s mírným náskokem autobusu). Nicméně, s ohledem na delší trasu vlaku, cenová nabídka drah zaostává (obzvlášť bez vlastnictví slevového průkazu) - což se právě snažilo akviziční jízdné napravit.
Trnitá cesta relačních slev
Akviziční sleva přitom není u Českých drah žádnou novinkou. Mezi Prahou a Brnem byla poprvé zavedena již v červnu 2003. Výše relačního jízdného byla 140 Kč - bez ohledu na typ použitého vlaku. Po dvou měsících však byla při využití této slevy ve vlacích EuroCity zavedena povinnost zakoupit si povinně místenku (v ceně 20 Kč). Nabídka doznala ještě dalších úprav, avšak k 10.12.2005 byla zrušena úplně.
Jako částečnou náhradu lze považovat akviziční mezikrajskou jízdenku eLiška zavedenou o rok později (v té době ještě za cenu 140 Kč). Nicméně, v porovnání s relační slevou není její použití zdaleka tak jednoduché. K jejímu pořízení je nutné osobně navštívit nádraží. Buď ji lze zakoupit přímo v (novější verzi) automatu anebo přes internet - ovšem v takovém případě je potřeba si ji osobně vyzvednout na pokladně či v automatu. Dalším významným rozdílem je omezená velikost dostupného kontingentu. Proto na nejatraktivnějších relacích bývají eLišky často vyprodány i na mnoho dní dopředu.
Autorský text; námět Jakub Gregor
Zdroje: České dráhy - Kompletní TR10 platný od 14.12.2008, Přehled akvizičních nabídek, Problémy s použitím akviziční slevy
Materiály s informacemi k zavedení akvizičních slev: Zpráva na Vlaksim, Neoficiální kalkulátor jízdného Českých drah, Info na ŽelPage
Mi šlo hlavně o to, že jste sčítal obyčejné jízdné, což mi opravdu stále přijde jako hloupost.
Konkurencni busy jsou levnejsi? Ale konkurencni busy jaksi nikoho nezajimaji a to "nikoho" myslim vcetne tebe (viz prispevek v 19:47)
O dost dráž: subjektivní úhel pohledu, krom toho Jančura bude za 2 měsíce zlevňovat a konkurenční busy jsou lacinější.
pekař: SoNe, ano, ale jen při 2 (15+) lidech a např. v pátek odpoledne neplatí, že? ČD net se vyplatí až při 4 lidech a více nebo pokud jedou 2 lidé tam a zpět v jeden den. (Mimochodem obojí vychází o dost dráž v porovnání s busem i s relační slevou pro jednoho)
V Tescu taky nikdo neřve zítra končí akce rohlík za 0,90 Kč.
Drivejsi diskutujici napsali hlasky jako "jsou to sycaci", "je to hruza", "CD se snazi cestujicich zbavit". Ted se clovek dozvi, ze akvizicni slevy Praha-Chomutov vyuzije ne promile, ale promile promile cestujicich. Ovsem kenzo nekenzo, predpokladam, ze i nadale budou titiz lide kricet, ze je to hruza a ze zruseni relacky Praha-Chomutov vyhani lidi do aut...
Receno jinak - relacka byla zrusena v tichosti proto, ze kdyz o ni nikdo nemel zajem, tak nebyl duvod (nebylo komu) jeji zruseni oznamovat (nemluve o tom, ze ruseni slev neohlasuje nikdo. Alespon mne osobne od aerolinek chodi newslettery s textem "od zitrka nabizime slevy tamatam"; dosud se mi nestalo, ze by mi poslali "slevy tamatam uz od vcerejska nenabizime"...)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.