Nova Gorica – Zřejmě každý, kdo se pokoušel využít vlak mezi Itálií a Slovinskem, byl nemile překvapen zdejší nabídkou spojení. Navíc v průběhu letošního roku byl zrušen i jediný denní přeshraniční spoj — vlak EuroCity „Casanova“ mezi stanicemi Ljubljana a Venezia Santa Lucia vedený jednotkou EMG 310 SŽ (třívozová verze pendolina). Stalo se tak paradoxně před letní sezónou, kdy tento vlak jezdíval pravidelně vyprodaný. Nicméně, začíná se blýskat na lepší časy.
Mezi zástupci společností Treintalia a Slovenske železnice začala oficiální jednání o zavedení osobní přeshraniční dopravy mezi stanicemi:
- Gorizia Centrale (I) – Nova Gorica (SLO)
- Sežana (SLO) – Trieste Centrale (I)
Jediný přeshraniční spoj
Celá tíha pravidelné osobní dopravy mezi Itálií a Slovinskem v současnosti leží na jediném páru spojů. Jde o noční spojení EN 240/241 Venezia na trase mezi Budapest–Keleti pu. (odjezd v 17:00, příjezd v 10:58) a Venezia Santa Lucia (odjezd 21:20, příjezd 7:16). Dále pak kromě nákladní dopravy zbývá ještě příležitostná osobní doprava.
Alternativou Transalpin na slovinský způsob
Nejznámější možností je využít mezistátní parní vlak „Transalpina“, který vyráží 13× za rok na trasu Gorizia Centrale - Nova Gorica - Most na Soči - Bohinjska Bistrica - Bled Jezero a zpět. Nostalgický vlak jede převážně údolími řek Soča a Bača po velice malebné trati plné viaduktů a tunelů (nejdelší měří 6,3 km). V provozu je o vybraných nedělích mezi dubnem a zářím. Případné zájemce možná odradí na první pohled vysoká cena – zpáteční jízdenka vyjde na 83 € (téměř 2 200 Kč), avšak plně jí odpovídá i nabízený zážitek z této jízdy.
Autorský text; Ilustrační foto: Tomáš Kraus (Twix)
Zdroje: Slovenske železnice – Přehled změn v novém jízdním řádu, Turistična agencija Club – Muzejskim vlakom po Bohinjski progi
1 2 | Zpráv na stránku: |
Za první světové války strategické spojení Vídně a Terstu přes Jesenici a dnešní Novou Hořici prochází krásným složitým terénem Julských Alp. A tam u Solkánu je most nad tyrkysovou Sočou, o kterém se píše, že má největší kamenný oblouk na světě. Nahrál jsem vám pár jeho snímků sem:
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/IMG_1148.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/IMG_1160.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STA_1155.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STC_1157.jpg
http://dl.getdropbox.com/u/282287/most/STD_1158.jpg
Na jednom z nich můžete pro srovnání velikosti nalézt i člověka.
Jinak vlaky svůj boj s auty ve Slovinsku už dávno prohrály. Pokud se chcete v zemi operativně pohybovat a poznat i trochu víc než Bohinj, Koper a Lublaň, je použití vlaku docela pošetilost a ani obnovené spojení do Itálie na tom nic nezmění. Po vipavské avtocestě trvá jízda z Hořice do Lublaně hodinu (6 €), vlakem to jsou tři hodiny s přestupem a za 7,70 €.
Naposled jsem dotyčnou hranici překonával autobusem Terst - Koper, a to byla taky hrůza: na dekadentním terstském autobusáku koupen s několikahodinovým předstihem lístek, ale autobus zaplnily dříve příchozí babky a řidič nás (asi 6-8 lidí) nevzal, protože stát ani sedět na zemi se prý nesmí. Když jsme odporovali, i fízly volal. Naštěstí šlo o předposlední spoj a v kase nám vystavili nový lístek. Čili doufám aspoň v zavedení přeshraničních vlaků-"cancourů" na anoncovaných trasách.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.