Vídeň – Rakouské státní dráhy (ÖBB) jsou v současné době hlavním železničním dopravcem v Rakousku. To se však má do několika let změnit. Díky nové legislativě, která od roku 2010 bude liberalizovat drážní dopravu, vznikne tomuto majoritnímu dopravci konkurence, a to přímo na nejvytíženější trati, tzv. "Westbahn" spojující Vídeň a Salcburk. Novým konkurentem se má stát WESTbahn GmbH, dceřinná společnost nově vzniklého RAIL Holding AG, za kterým stojí bývalý šéf ÖBB Personenverkehr Stephan Wehinger a Hans Peter Haselsteiner, šéf koncernu Strabag SE. Za zmínku stojí také předseda dozorčí rady, kterým se stal Benedikt Weibel, bývalý dlouholetý generální ředitel SBB.
Boj o Westbahn započne dle předpokladů v jízdním řádu 2011/2012. Státní dopravce bude nabízet flotilu vlaků se soupravami Railjet, z nichž prvních 11 má být úváděno do provozu v průběhu jízdního řádu 2008/2009, a spojovat Mnichov, Vídeň a Budapešť. Nasazení jednotek RJ do provozu je také motivací pro zvýšení traťové rychlosti na 230 km/h. Konkurenční WESTbahn GmbH se chce zaměřit na frekvenčně velmi vytíženou trasu Vídeň - Salcburk a v hodinovém intervalu zde provozovat spoje vedené novými jednotkami. Ty by pořídil u firmy Stadler Rail Group formou leasingu. Má jít o sedm osmivozových patrových jednotek konstrukčně odvozených od připravovaných vlaků pro systém S-Bahn v Curychu.
Součástí kontraktu je i komplexní údržba. Délka celé soupravy bude cca. 200 m, vozidla vyvinou maximální rychlost 200 km/h a budou schopna provozu s napájením 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko) a 25 kV 50 Hz (Maďarsko, ČR, Slovensko). To má v budoucnu umožnit rozšíření provozu do Bratislavy. Kapacita jednotky bude 600 míst výhradně ve standardu obvyklém v Rakousku pro první třídu; každý z vozů bude mít svého průvodce zajišťujícího prodej jízdenek, jídel a nápojů. Cena jízdenek prodávaných pouze ve vlaku má být na úrovni jízdného 2. třídy ÖBB. Zajímavé je, že se podle aktuálních informací bude uznávat slevová karta "ÖBB VORTEILScard", dále mají být zavedeny 25% slevy v méně atraktivních časech. Rentabilita je podle zástupců firmy zaručena od průměrné obsazenosti 200 cestujících na vlak.
Zajímavé je, že se WESTbahn pouští do konkurence zrovna na téhle trati, do které ÖBB lije spoustu peněz a na kterou nasazuje railjety. Tedy že jdou proti tomu nejlepšímu, co ÖBB mají.
A k tomu "jak se vydělává" - ano, sečte se frekvence (nebo se jinak hodnověrně doloží počet cestujících) a podle toho se rozdělí peníze vybrané v tarifním svazu. Nebo v ČR vozí ČD v PID zdarma?
Ad "skoda" - SBB nikdy zadny takovy veci nedelaly? No, asi ne... Docela by mne zajimalo, jak by vicemene se svycarskymi naklady a ceskyma prijmama z jizdneho dokazal takovej odbornik pracovat:-)
Škoda, že se ten někdejší nejvyšší pán SBB neusadil v Praze "na nábřeží". Začal by tam rychle vymetat ten nepořádek a vlaky typu "Elton John"...
2.Dotace dorovnavaji ztratu z nedostatecneho jizdneho. Cim mene lukrativni trat, tim vetsi dotace. V systemu dotaci NEJSOU lukrativni a mene lukrativni trate.***
3.Ty moje body "adekvatni komentare" byla ironie, jak by to nekteri hlupaci mohli okomentovat:-)
*** Trat A (lukrativni) - naklady jsou 100, vydela se 80, stat dorovna 30, vznika zisk 10. Trat B (nelukrativni, takova, kde se jezdi za trest) - naklady jsou 100, vydela se 30, stat dorovna 80. Asi jsem hloupy, ale jaksi nechapu, v cem spociva ta lukrativita, kdyz obe trate vydelaji stejne...
Jestli si myslis, ze OeBB nebo CD nebo DB nejakou trat jezdi z mesiastvi nebo cehokoliv podobneho, tak jsi idiot. Nevim, jak jinak to nazvat, omlouvam se...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.