..: Liberalizace trhu v Rakousku přinese ÖBB konkurenci :..

Stadler pro WESTbahn, foto: Stadler Rail + WESTbahn Vídeň – Rakouské státní dráhy (ÖBB) jsou v současné době hlavním železničním dopravcem v Rakousku. To se však má do několika let změnit. Díky nové legislativě, která od roku 2010 bude liberalizovat drážní dopravu, vznikne tomuto majoritnímu dopravci konkurence, a to přímo na nejvytíženější trati, tzv. "Westbahn" spojující Vídeň a Salcburk. Novým konkurentem se má stát WESTbahn GmbH, dceřinná společnost nově vzniklého RAIL Holding AG, za kterým stojí bývalý šéf ÖBB Personenverkehr Stephan Wehinger a Hans Peter Haselsteiner, šéf koncernu Strabag SE. Za zmínku stojí také předseda dozorčí rady, kterým se stal Benedikt Weibel, bývalý dlouholetý generální ředitel SBB.

Boj o Westbahn započne dle předpokladů v jízdním řádu 2011/2012. Státní dopravce bude nabízet flotilu vlaků se soupravami Railjet, z nichž prvních 11 má být úváděno do provozu v průběhu jízdního řádu 2008/2009, a spojovat Mnichov, Vídeň a Budapešť. Nasazení jednotek RJ do provozu je také motivací pro zvýšení traťové rychlosti na 230 km/h. Konkurenční WESTbahn GmbH se chce zaměřit na frekvenčně velmi vytíženou trasu Vídeň - Salcburk a v hodinovém intervalu zde provozovat spoje vedené novými jednotkami. Ty by pořídil u firmy Stadler Rail Group formou leasingu. Má jít o sedm osmivozových patrových jednotek konstrukčně odvozených od připravovaných vlaků pro systém S-Bahn v Curychu.

Součástí kontraktu je i komplexní údržba. Délka celé soupravy bude cca. 200 m, vozidla vyvinou maximální rychlost 200 km/h a budou schopna provozu s napájením 15 kV 16,7 Hz (Německo, Rakousko) a 25 kV 50 Hz (Maďarsko, ČR, Slovensko). To má v budoucnu umožnit rozšíření provozu do Bratislavy. Kapacita jednotky bude 600 míst výhradně ve standardu obvyklém v Rakousku pro první třídu; každý z vozů bude mít svého průvodce zajišťujícího prodej jízdenek, jídel a nápojů. Cena jízdenek prodávaných pouze ve vlaku má být na úrovni jízdného 2. třídy ÖBB. Zajímavé je, že se podle aktuálních informací bude uznávat slevová karta "ÖBB VORTEILScard", dále mají být zavedeny 25% slevy v méně atraktivních časech. Rentabilita je podle zástupců firmy zaručena od průměrné obsazenosti 200 cestujících na vlak.

Zdroj: WESTbahn, Railjet, námět: Raquac


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.12.2008 (15:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Rakousko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user hanaak 
12.12.2008 (13:46)  
patrová jednotka v uspořádání 2+2 a komfortní? dobrý vtip. patrové vagony používá na dálkovou dopravu sbb a pokud sedíte nahoře u okna, tak je to děs, protože se nemáte skoro kam poskládat. to více komfortu nabízí místní piňďa v uspořádání 2+2. každopádně oproti 6-ti místnému kupé öbb nebo i klasickému velkoprostoru v uspořádní 2+2 je to slabý.
Registered user waszyn 
12.12.2008 (13:41)  
Nekdo by se toho mel ujmout a napsat tady prehledny clanecek porovnavajici podnikani v doprave v rezimu ZDO a mimo ZDO, ze ktereho by se vsichni (zejmena ti mene chapavi, kteri to nevi, ci nechteji vedet) fanousci zeleznice srozumitelnym zpusobem konecne dozvedeli, ze provozovani dopravy v rezimu ZDO je velmi lukrativni zpusob podnikani a ze % zisku vzhledem k vykonu je v nem rozhodne vyssi nez u tech jejich slavnych rozinek. Analogicky mira rizika. Natoz pokud to provozuju odepsanymi vozidly jako CD.
Registered user Foxx  mail  
12.12.2008 (13:39)  
Chikatetsujin: Myslím že jsi uhodil hřebíček na hlavičku.
Registered user DJ 
12.12.2008 (13:19)  
Paninaro: Mohl byste mi prosím vysvětlit, jakou má souvislost existence autobusových linek společnosti Asiana a údajné živoření "dopravních podniků krajů"?
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
12.12.2008 (13:12)  
Pánové, bez osobních útoků, prosím!
12.12.2008 (10:52)  
Paninaro: Když byste to doporučoval soukromým dopravcům můžete mi ukázat jednou trať kterou ČD provozují bez dotatce (na vlastní podnikatelské riziko jak oni to hezky nazývají)? Jediný takový spoj je SC a to je úplně stejná vyzobávačka jako SA nebo Asiana.
12.12.2008 (8:07)  
Miroslav Zikmund: uspořádání sedaček do "letiště" nebude na téhle trati (jízdní doba v roce 2012 2h:20m pro railjet) to nejdůležitější...

Zajímavé je, že se WESTbahn pouští do konkurence zrovna na téhle trati, do které ÖBB lije spoustu peněz a na kterou nasazuje railjety. Tedy že jdou proti tomu nejlepšímu, co ÖBB mají.

A k tomu "jak se vydělává" - ano, sečte se frekvence (nebo se jinak hodnověrně doloží počet cestujících) a podle toho se rozdělí peníze vybrané v tarifním svazu. Nebo v ČR vozí ČD v PID zdarma?
Registered user M 
11.12.2008 (23:16)  
MZ - jak to souvisi s tim, co jsem psal?
Ad "skoda" - SBB nikdy zadny takovy veci nedelaly? No, asi ne... Docela by mne zajimalo, jak by vicemene se svycarskymi naklady a ceskyma prijmama z jizdneho dokazal takovej odbornik pracovat:-)
11.12.2008 (23:02)  
M : já ovšem nechápu, jak se vydělává, když cestující jezdí na jakékoli jízdenky "tarifního svazu", buď časové nebo pro jednotlivou jízdu v jedné zóně, aniž by se vědělo, v které zóně se jízda uskutečnila. Kolik, řekněmě pravidelných cestujících, jezdí v daném vlaku se dá zjistit jedině díky sčítačům frekvence.

Škoda, že se ten někdejší nejvyšší pán SBB neusadil v Praze "na nábřeží". Začal by tam rychle vymetat ten nepořádek a vlaky typu "Elton John"...
Registered user M 
11.12.2008 (21:59)  
1.Oni budou dostavat dotace?
2.Dotace dorovnavaji ztratu z nedostatecneho jizdneho. Cim mene lukrativni trat, tim vetsi dotace. V systemu dotaci NEJSOU lukrativni a mene lukrativni trate.***
3.Ty moje body "adekvatni komentare" byla ironie, jak by to nekteri hlupaci mohli okomentovat:-)

*** Trat A (lukrativni) - naklady jsou 100, vydela se 80, stat dorovna 30, vznika zisk 10. Trat B (nelukrativni, takova, kde se jezdi za trest) - naklady jsou 100, vydela se 30, stat dorovna 80. Asi jsem hloupy, ale jaksi nechapu, v cem spociva ta lukrativita, kdyz obe trate vydelaji stejne...
Jestli si myslis, ze OeBB nebo CD nebo DB nejakou trat jezdi z mesiastvi nebo cehokoliv podobneho, tak jsi idiot. Nevim, jak jinak to nazvat, omlouvam se...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko