..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   
22.05.2010 (17:26)  
M: Teď jsem si vzpomněl ještě na jednu věc, kterou opomíjíš a kterou jsem taky zapomněl uvést. Železniční trať totiž není rovná běžecká trať a nejen že se na ní mnohokrát mění nejvyšší povolená rychlost (jak už jsem říkal, nová lokomotiva se rozjede i zabrzdí rychleji), ale taky se na ní vyskytují sklony. A výkonnější nová lokomotiva do stoupání dokáže jet rychleji než méně výkonná stará. Takže i k tomu je ten podle tebe zbytečný vyšší výkon. Ten tvůj příměr o běžcích a plky o výkonu jsou prostě mimo a pro reálnou situaci nepoužitelné. Snad už konečně chápeš, proč nová lokomotiva bude mít kratší jízdní dobu než stará.
22.05.2010 (16:21)  
Luxian: Některá talga umí měnit rozchod, takže by se nic v pojezdu měnit nemuselo a mohli by s nimi jezdit až třeba do Ruska. :D
registrovaný uživatel Luxian  mail  
22.05.2010 (16:16)  
Talga by byl dobrý nápad. Je to jiná konstrukce, jiný design a i na to se cestující láká.
Předpoládám, že se jedná o ojetiny, takže by se musel zřejmě změnit podvozek na 1435.
22.05.2010 (12:34)  
prastravak: No ano, tuto věc M ve svém příměru velkoryse opomíjí... Přitom je poměrně zásadní.
22.05.2010 (12:23)  
pro M.
Ale rozdílný čas budete mít, když budete mít další podmínku, a to že každých druhých 10 m budete mít povolenou rychlost pouze 2 km/h.. to abyste se moc neuštval :)) vsadím moje tretry :)) nemám žádné neva? :))
22.05.2010 (12:10)  
M: To, co uvádíš s tím výkonem a padákem, je úplná blbost, kterou sis jen tak vycucal z prstu bez jakýchkoli znalostí. Na to nejde nic jiného říct. Prosím tě, přečti si aspoň třeba o tom nejdříve něco a potom tady zkus dělat chytrého na toto téma.
22.05.2010 (12:08)  
M: Ty máš spíše problém pochopit tu poměrně jednoduchou věc a vymýšlíš furt raději nějaké kraviny... Já neříkám, že stará lokomtiva nemůže vozit vlaky rychlostí 140 km/h. Tady teď ale byla řeč o srovnání 151 a 380, protože jsi říkal, že pojedou úplně stejně. A to prostě není pravda, tak jsem ti to vyvracel, tak zas neodbíhej jinam.
registrovaný uživatel M 
22.05.2010 (12:07)  
Jo a ten vykon... A k cemu te 380 ten ohromujici vykon bude? My nesrovnavame 20vagonovej vlak o rychlosi 180 kmh, ale 7vagonovej pri rychlosti 140 kmh. Ze ma 380 lepsi vykon, tak to je super, ale za techto podminek ze zcela nevyuzit.
151 by tech 7 vagonu utahla stejne aji s otevrenym padakem. Mozna...
registrovaný uživatel M 
22.05.2010 (12:05)  
Kvizova otazka - kdo bude rychlejsi - ja nebo Bolt? Podminky: oba dva muzeme "bezet" nanejvys rychlosti 6 kmh. A kdo vyuzije delsich nohou (aerodynamika) k lepsimu casu? Holt, je sice pravda, ze Bolt udela osm kroku a tu stojku ujde, zatimco ja tam pribehnu splavenej, ale cas budeme mit naprosto shodnej a Bolt za tehle podminek nebude lepsi...

Ze mas se staryma lokomotivama nejake problem, tak to je zrejme, ale na to, aby se soupalo s vlakama rychlosti 140 kmh proste staci...
22.05.2010 (11:51)  
Pokud to budou vozy od Talga, o jakých vozech/soupravách se dá uvažovat? O podobných co jsou na snímku /jedna náprava mezi 2 články/? Či o vozech stejných jako má MÁV, ty snad také vyrábělo Talgo či nějaká jeho divize...
  1 2 3 4 5 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko