..: Zastavit nebo projíždět? :..

stanice Chabařovice, foto: prumysl.unas.czChabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.

Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.

V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.

Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.

Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.

Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.

Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.

Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 26.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.11.2008 (17:37)  
2 M:

CV nádrazi je "uzlová" stanice", více trati atp., nedavno se tam i preprahalo ("draty - nedraty"). CV Mesto je zastavka, vhodneji umistena vzhledem ke kumulaci obyvatelstva. V CV to dává smysl a je to milými platícími vyuzivano.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.11.2008 (17:31)  
M: IDS ovsem neni psenice, ze :)
Jose: Chomutov - prestupni vazby; Chomutov mesto - blizkost centra,kamencoveho jezera, zooparku; Jirkov - samostatne mesto. Takze toto zastavovani je "proboha" v poradku.
waszyn: Coze?!? Kozel zahradnikem?! To snad nemyslis vazne s tou kontinuitou.
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (17:28)  
Dobre, ale to vysvetluje, proc to stavi v Chomutov-mesto, nevysvetluje, proc to stavi v Chomutove 2x:)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.11.2008 (17:18)  
2 Jose:

Ale on ten CV mesto má jaksi vetsi potencial prichozich cestujicich. Proste je to tam blize z mist, kde se bydlí, nez kde je (hlavni) nadrazi ...
registrovaný uživatel waszyn 
26.11.2008 (16:47)  
Zrovna jsem cetl, ze se Mr.Sulc stane radnim pro dopravu, cili snad alespon elementarni kontinuita dosavadniho vyvoje dopravni politiky v usteckem kraji zustane zachovana, cimz nerikam, ze se mi libi to okolo...
registrovaný uživatel José 
26.11.2008 (16:34)  
když už byl v článku zmíněn chomutov a spol.. Proč proboha staví rychlíky ve stanici Chomutov, pak zase Chomutov město, za chvilku Jirkov a podobně??

edit: poznamenavam ze vzdalenost CH a CH m je 2 km
registrovaný uživatel karosa  mail  
26.11.2008 (15:37)  
ad Přednosta stanice : Můžete, prosím, být konkrétní, kam jste v Náchodě chtěl jet tím busem a kdy(čas a datum) to bylo?
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (15:00)  
Tomas Zaruba - jiste. Jen jsem tim chtel rict, ze v nekterych regionech se IDS zavadi a organizuje snaze. Psenici taky nelze stejne uspesne pestovat vsude:-)

happy - takze lide to vymlaceni vnimaji pozitivne, protoze jim to prineslo vice spoju, kraj to take uvital, ale celkove je to smutne prvenstvi? Aha:-)
26.11.2008 (14:44)  
Přednosta stanice - Dovolím si nesouhlasit. Zastavováním vlaku v každé pr..., tak se smazávají výhody především rychlého spojení. Takže pokud je zastávka dostatečně obsloužena MHD a frekvence je 0 0 prd, není co řešit. Cestující mají pocit, že jedou rychleji, úspory na trakci jsou taky prokazatelné. Jediní, co na tom prodělají, jsou zaměstnanci ČD - ti si budou muset nově hradit jízdné do centra ÚL. A jenom kvůli nim ponechávat nákladné zastavovaní vlaku mi přijde docela ujeté. Přeci jen doba koňských povozů, která dala vzniknou mnoha zastávkám, je překonaná.
26.11.2008 (14:04)  
happy: No něco na tom je. Jenže ani toto není udržitelné, i kdyby všechno ostatní pořád "nějak šlo", peršing nebude žít věčně. Proto bychom raději měli v úhradě na ZDO zohlednit energetickou náročnost vlaků, nízkopodlažnost, komfort atd. Dopravce si pak doufejme spočítá, že když si to nové vozidlo pořídí na leasing, ušetří spoustu peněz na elektrické energii, údržbě a práci posunovačů, že se mu to vyplatí. Samozřejmě ušetří i na průvodčích, bude to jezdit jako integrované S-ko s občasnou návštěvou revizora (klasiku s lokomotivou bych bez průvodčího neprovozoval). A ten peršing se střelí nebo pronajme jinému zájemci, a nebudeme lpět na argumentu, že nám s naší krásnou mašinkou začne konkurovat. Třeba jsem to všechno dost přibarvil, ale jednou se současná skladba vozového parku řešit musí, a "řešení" by také potom mohl být konec provozu.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko