..: Železniční revoluce ve Středočeském kraji k 15. výročí ROPIDu? :..

Esko 2009, foto: ČDPraha - "Zjednodušeně řečeno, všechny kraje potvrdily objednávky z loňska, vyjma Středočeského, kde dochází k nárůstu," prohlásil na včerejší tiskové konferenci Českých drah k novému jízdnímu řádu ředitel KCOD Praha Alois Kašpar. Cestující ve středních Čechách pocítí zásadní změnu, železniční doprava od prosince totiž posílí až o 30 procent. A to bez masivního navýšení nebo modernizace parku kolejových vozidel a bez výraznějších úprav zastaralé infrastruktury - snad s výjimkou Nového spojení. V rozsahu jde bezesporu o přinejmenším evropský unikát, ale nejspíš i slabé místo tohoto projektu.

"Zatímco změny v celorepublikovém měřítku jsou relativní, ve středočeském je to revoluce," uvádí Kašpar. A změn je skutečně požehnaně - skoro by se chtělo říct, že si je ROPID připravil ke svému 15. výročí, které oslaví o víkendu.

  • Nově se zavádí poprvé skutečná taktová doprava na trati 120 z Prahy do Rakovníka a všech návazných tratích
  • Častější bude i spojení na Neratovice (hodinový interval osobních vlaků a dvouhodinový interval rychlíků), do Řevnic nebo na Městské lince (30 minut po celý den)
  • V ranní špičce pojede vlak z Radotína každých 10 minut (a to doslova co zrovna na Smíchově má kola), ze Strančic každých 15 minut, z Nučic a Rudné, jakož i z Kolína a Českého Brodu každou půlhodinu

Díky dokončení Nového spojení Praha v regionální dopravě postupně přechází na tzv. poloprůjezdný model. První vlaštovkou bude linka S9/S29, která přinese kromě zajíždění spojů ze Strančic až do Prahy-Vysočan i interval 15 minut ve špičce. Na některých víkendových párech osobních vlaků by se navíc na sklonově náročné trati 221 měly vůbec poprvé pravidelně vypravovat jednotky řady 471, o jejichž schopnosti spolehlivého provozu na takovéto trati se dlouze spekulovalo.

Velkým otazníkem zůstává už celá vize tohoto projektu. "Eska" v zahraničí zpravidla představují mnohem více, než vidíme v Praze. Již se zavedením systému dochází zpravidla na jednoduché intervalové jízdní řády ve stylu linek, cíleného dosažení a zajištění přestupních vazeb mezi linkami a na další systémy (nejen úpravou přestupního terminálu, ale i vhodným navázáním jízdního řádu), nasazení zpravidla jednotných vozidel umožňujících garanci jízdních dob a služeb jako je nízkopodlažnost, přeprava kol, invalidů, kočárků či objemných zavazadel. Takto vybudovaný systém se stává skutečně hodnotnou značkou. České Esko, přinejmenším to pražské, je ve své podstatě stále především pojmenováním současného stavu s mnoha odstrašujícími příklady, jako jsou jízdní řád linky S8 na trati 210, nasazované letité soupravy řady 451/2 nebo 714 + Btax a další, neefektivní nebo zcela nedostatečně nasazené audiovizuální informační systémy, ať už jde o ukecanou "plechovou hubu" nebo i pouhé monitory s nejbližšími odjezdy - opět např. v přestupním uzlu Praha-Vršovice. V neposlední řadě je důležitá tarifní integrace - a ta v případě okolí Prahy usnula již před několika lety na mrtvém bodě. Některé úseky eska nejsou tarifně integrovány vůbec, na některých platí předplatní jízdenky, a pouze na několika málo z nich i jízdenky jednotlivé. Další lahůdkou jsou pražská pásma P, 0 a B, která pro různé typy jízdenek platí jinak (P je dvojpásmo, B platí jen pro jednotlivé jízdy, pro předplacené jízdenky je součástí pásma 0). V mnoha úsecích tak nakonec platí dvojí tarif. Jiné jízdenky jsou k dostání ve žlutých automatech PID, jiné prodávají pokladny ČD a průvodčí. A oba subjekty se přitom tváří, že nic jiného neexistuje. A třetí se připravuje. Středočeský kraj zaintegruje, dle vlastního vyjádření páteřní železniční dopravu, do svého systému Středočeské integrované dopravy do roku 2015 (chtělo by se dodat cimrmanovské +/- 200 let). A typicky po česku - komplikuje to čipová karta, o jejímž smyslu a přínosech se pochybovat nesmí, ačkoliv to jinde jde docela dobře i bez ní.

Nabízí se otázka, zda tolikrát uváděný úspěch v počtech dosažených cestujících není dán spíše zoufalou znouzectností stále početnějších pendlerů z regionu dojíždějících do Prahy, kteří by sice rádi jezdili kulturně, ale v podstatě jinou možnost oproti přeplněné silniční síti již ani nemají, než lepší nabídkou železničních služeb. Esko přitom vzniklo z iniciativy Českých drah, které ho jako ochrannou známku i vlastní - skoro by se chtělo říct, že šlo o metropolitní dopravní linky, propagované po katastrofální povodni z roku 2002 a v následujících letech zcela vymizelé, vyvedené v bleděmodrém (barva loga Eska Českých drah) - i to po roce téměř zaniklo, označení vozů samolepkami odpadává a uhnívá, vlaječky ze stanic zmizely. Nadobro?

Esko je poměrně nová značka. Pro naše sousedy představuje moderní vlak, který vás komfortně ale především spolehlivě, včas dopraví do práce, do školy, domů, za zábavou, na nákupy, na výlet - se vším co k tomu potřebujete. U nás nemá ambice o mnoho menší. Citlivost na výpadky v příměstské dopravě je ale mnohem vyšší než v dálkové nebo regionální dopravě. A spolehlivost pražského/středočeského Eska s jeho vozidly na současné infrastruktuře s vlivem stále častějších výpadků zabezpečovacího zařízení (bez ohledu na jejich viníka) a přenosů zpoždění vlaků vyšších kategorií lze odhadovat o několik řádů za očekáváním nejen stávajících, ale především nově přestoupivších cestujících, které se snaží nalákat. Bude pro ně novou šancí nebo spíše poslední kapkou? Není na marketing bez zajištěné kvality brzo? Nezneužívá ČD jen dobré jméno městské železnice v okolní Evropě? Již brzy uvidíme - na vlastní oči, v přímém přenosu - nebo už teď v naší anketě.

Zdroje a další informace: Tiskové zprávy ČD a ROPID


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 25.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
25.11.2008 (9:36)  
Název eSko nechápu přímo jako S-bahn a myslím si, že většina lidí také netuší za písmenem S přímo Sbahn a nedokáže srovnávat s cizinou, spíše to chápou jako označení příměstské osobní pražské žel. dopravy. Nějak se to jmenovat musí, lépe jednoduché eSko než třeba IDS JMK, a pod., které spíše prodlužuje vlaková hlášení.
registrovaný uživatel waszyn 
25.11.2008 (9:30)  
Pěkný článek, uhodil jsi hřebík na hlavičku. Mi to ze všeho nejvíc připomíná zavádění pendolína a následné náhradní soupravy před 2 lety..
Marketing navozující dojem kvalitního produktu naprosto neodpovídající skutečnému stavu.
Tarifní systém, infrastruktura(kromě Kolína a Kralup) a vozový park(vše kromě 471)naprosto si nezasluhující označení S..
Tím nechci říct, že se mi nelíbí zvýšení nabídky spojů, ale nehrejme si s favoritem na formuli 1. Toto prostě není S-bahn a lidi se lákají na vzdušné zámky.
25.11.2008 (9:20)  
V článku je velký kus pravdy, uvidíme hned první dny nového GVD, jestli je to reálně vyjezditelné. Když bude vše fungovat na 100% tak nejspíš ano, ale s tím snad nikdo nemůže při přípravě ani počítat. Stačí ovšem jeden menší výpadek "něčeho" a rázem se to složí jak domeček z karet. Příkladem budiž trať 171. Lomy kolejnic tam nejsou zase tak vzácným jevem, zvláště teď v zimě to může přijít, a pokud k tomu dojde mezi Smíchovem - Radotínem - Dobřichovicema, tak se může jít celé Esko klouzat. Do toho se budou ještě motat rychlíky na Budějovice, Plzeň.
No necháme se překvapit.

SzKT: Proč by měl být problém s uznáváním Openkard?
POPy to čtou už dnes.
25.11.2008 (9:15)  
No, sám jsem asi nejvíce zvědavý, jak dopadne situace na trati 171, vlaky z Radotína na Hlavní, v praxi. Rád bych osobně poznal člověka z ROPIDu, který tento nápad vymýšlel. Pochybuji, že vůbec někdy v Radotíně byl a zná místní poměry a řešení kolejiště, což je v podobných otázkách rozhodující.
Stačí si představit komedii, která se tam v zimních měsících odehrává, kdy starost o úklid nástupiště jedna společnost a prostory před budovou druhá. Docházka jejich pracovníků je také velmi úsměvná.
Jelikož v Radotíně bydlím a na nádraží se vyskytuji poměrně často, rád bych uvedl, že pokud se stane to, co se v Radotíně poměrně často stává (myšleno poruchy výhybek, nevybavování úseků od přilehlých hradel - přivolávací návěsti, ...), bude zajímavé sledovat, jak se pilotní provoz 10 minutových vlaků zastaví. Nemluvě o situaci o pár kilometrů dále, ve Velké Chuchli, kde lze předpokládat prakticky permanentní uzavření závor. Dále k zamyšlení stojí stav, kdy během noci mrzne (současnost: dnes všechny vlaky od Smíchova /Os, R, Sv, ... / musely jet od vjezdu dále odbočkou (40kmh) a na odjezdu rychlostí 80, poněvadž díky mrazu nebyla nad výměnami kontrola) a výměny nemají ohřev.
Holt vskutku do posledních detailů promyšlený plán, tímto před zaměstnanci ROPIDu smekám a těším se na vlaky jezdící v intervalu jako metro B o víkendech a díky tomu prodloužení intervalu linek autobusů 244, 204. Otázkou bude realita, kdy vlaky budou zpožděné a autobusy svou kapacitou jen těžko zajistí poptávku. Na to si však necelý měsíc počkáme. Do té doby nezbývá nic jiného, nežli jen doufat.

Pavel Z: Naprostá pravda, bohužel :/
registrovaný uživatel SzKT  mail  
25.11.2008 (8:30)  
Jo, článek je naprosto pravdivý, ale taková už je naše realita. Navíc je otázka, jak to bude s uznáváním předplatních jízdenek na Opencard ve vlacích po Novém roce, zatím mám obavu, aby s roční jízdenkou de facto nedošlo k dezintegraci.
Jinak mě nejvíc štve ta atmosféra všeobecné a povinné chvály: je třeba říct, že na východoevropské poměry ten náš "s-Bahn" není tak špatný, ovšem chyb má víc než dost. Ale když někdo na tyto nedostatky poukáže, je ruče okřiknut, aby nerušil mohutný sebechvalný sbor!!
25.11.2008 (8:26)  
"Na vlastní bulvy, na tn.cz, pardon, teda zelpage.cz, :o)."

Hezký článek. Dnes je prostě doba marketingová, vše se papíruje, dělá se věda ze selského rozumu. ČD, a.s. je pole neorané, nyní začíná těžká orba pole reklamního, na nádražích člověk vráží do cedulí, v Pendolinu hledí na reklamu 10 cm před očima, :-).
Takt 10 či 15 minut je solidní. Vím, jaké bývaly problémy s 30 minutovým taktem Os Olomouc - Přerov, kdy zpožděné Os dávali před dálkové spoje, aby následné Os nemuseli rovnou rušit.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
25.11.2008 (8:14)  
"Bar, bar, bar" - chce se mi dopsat, na konec tohoto strasiciho clanku :) Neni to opravdu zbytecne straseni?
Nejezdim zeleznicnim PIDem casto, ale znam to v okloli Prahy pomerne dobre, takze si odpovim sam: Neni.
Vse, co se v canku uvadi, bych mohl podepsat. Riziko problemu je velke, uvidime, co z toho vzejde.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko