Katovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.
Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.
Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.
Zdroj: Železniční magazín 10/2008
SYN: na 1/2 uzemi se nedaji pouzit. To je ale zabavny argument. Na te druhe pulce se pouzit daji a stale jich cca 100ks chybi.
IDeeSák: jenze cena je nekolik desitek kc za hrtkm (hruby tunokilometr), takze zas tak velky rozdil v tom nebude, max. par stovek za denni obeh vlaku.
Nehodlám řešit jestli je to problém Černé Díry (že neobjedná jinou verzi) nebo Schadewerke (že se jí to nechce vyvíjet když zatím vyrábí 471 "na kolik stačí ČD prachy"), výsledek je ten stejnej...
To se pak nedivte že tu lidi sní o FLIRTech které samozřejmě ve vícesystémové variantě jsou dostupné, když Škoda nic podobného nemá! A že by mohla mít? Kdyby chyby, nechci čekat do důchodu :(
Kapacitně samozřejmě nejsou stejné jako 471, Koleje Mazowieckie údajně mají 4 vozovou jednotku s udávanou kapacitou 212 pasažérů (za 156 MKč), to je vcelku stejný poměr jako má 471. A že by se u nás neuživily se nebojí, tady je potřeba prakticky všechno, malé velké příměstské dálkové prostě všechno řeč může být jen o tom co víc.
A ehm, muzete nekdo sepsat kolik novych a modernizovanych vozidel v Polsku maji ci chystaji nakoupit? Kdyz tu mluvite o hromadne modernizaci u 4x vetsi zeme a je v clanku psano o ctyrech jednotkach a vyberovce na dalsich 8?
U nás se to tak zatím nedělá, ale už se o tom dost mluví. Příklad jsou potenciální Desira v Plzeňském kraji a CityElefanti a RegioNovy ve východních Čechách.
Jestli tomu dobře rozumím, tak ty vozdila jsou majetkem vojvodství (tedy něco jako u nás kraje) a ty je pronajímají PKP, aby je provozovaly na objednaných spojích? Napadá mě blbej dotaz - proč to tak nejde u nás?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.