..: Polské FLIRTy na postupu :..

Flirt PKP, foto: Martin GrillKatovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.

Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.

Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.

Zdroj: Železniční magazín 10/2008


Samir Lepara | 19.11.2008 (5:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
20.11.2008 (10:46)  
dalik - taky by to chtělo brát v úvahu plány našich východních sousedů. Mám dojem, že slováci chtějí sjednocovat na 25 kV/50 Hz. Takže trvání na dvou systémech se do budoucna může jevit jako nevýhodné
20.11.2008 (10:35)  
Dalík:Mimochodem, 25 kV bylo určitě vymyšleno ze strategických důvodů, aby do RVHP nemohly jezdit kapitalistické šunty.
Soustava 25 kV je nejpozději zaváděna.Je takto elektrifikována většina nových vysokorychlostních tratí,např. ve Španělsku,Francii,Itálii atd..
registrovaný uživatel dalik2 
20.11.2008 (8:21)  
Naše území je tak jaksi vystrčené do prostoru s 15 kV st (OBB, DB) a někdo by mohl spočítat, jaká je frekvence spojů přes nás z DB nebo OBB do soustav 3 kV a 25 kV (hlavně směrem do PKP, ŽSR a MÁV). Možná by se zjistilo, že přizpůsobovat se 15 kV ss by nebylo efektivní, když většina spojů od nás jezdí na východ. Možná by tomu bylo (třeba s ohledem na budoucnost) přesně naopak a pak by bylo lepší jednu z našich soustav třeba i zrušit. Mimochodem, 25 kV bylo určitě vymyšleno ze strategických důvodů, aby do RVHP nemohly jezdit kapitalistické šunty.
20.11.2008 (8:13)  
to mnauprsk: Jaha vim, ale jakoby spada pod 3kV=:)

to mr.Puzzle: Tak to je dano tim, co jsem tu uz psal. Na 3kV je vice velkych mest a aglomeraci a take hlavni vychodozapadni spojka.

to Paninaro: No a kdo by to zaplatil? Vce co je na 3kV= bys musel vyhodit ci predelat, coz je vetsi cast vozoveho parku, pak bys musel predelat menirny atd. Je to naprosto nerealne, alespon v dohledne dobe. A ta dvousystemovka neni jen o trochu drazsi, jak vzvoj, tak i vyroba jsou o kus draysi, takze treba dvousystemova alternativa 471 by byla znacne pozdeji a drazsi, takze by jich ted jezdilo tak stezi dvacet. Nicmene do budocuna asi ano, snazit se kupovat jen dvou a vicesystemy.
20.11.2008 (7:53)  
JOHNZ - A v čem je to dobré? To opravdu nejsem schopen pochopit :-)
registrovaný uživatel JOHNZ 
20.11.2008 (2:06)  
Paninaro: Zistilo sa, že dve napäťové sústavy tak ako sú, sú dobre a akékoľvek menenie tohoto pomeru (až na pár výnimiek) by skôr veci pokazilo než napravilo.
20.11.2008 (1:06)  
Ty dvě napěťové soustavy byl čert dlužen. Myslím, že by se mělo začít uvažovat o sjednocení soustav na jednu a to 25 kV 50 Hz. A pokud jde o vozidla. Nechápu, proč tedy ČD , když objednávají nová elektrická vozidla (nyní zejména jednotky), tak je neobjednávají rovnou pro obě soustavy - tedy dvousystémové. Jistě by to bylo o něco dražší, ale ne zásadně dražší, ale zase by zde byla významná pozitiva. Plynulé přejíždění mezi soustavami, možnost s nimi operativně a flexibilně nákládat v rámci celé republiky. Prostě jedou by mohla jezdit v okolí Prahy a třeba za 5 let v okolí Brna a mnohem citlivěji reagovat na zvýšený nebo naopak snížení provoz v různých částech republiky.
registrovaný uživatel happy 
19.11.2008 (23:56)  
ad Mr Puzzle:Doporučuji nastudovat problematiku pohonu el.jednotek,abyste nemluvil mimo.Žádné jednotky pro čr výhradně na 25 kV se dělat nebudou,protože by se to nevyplatilo.Zatímco elektrizace tratí vyjde laciněji jednofázovou trakční soustavou o vysokém napětí (u nás 25 kV),tak výroba vozidel je zase podstatně lacinější pro stejnosměrnou trakci,neb odpadá nejdražší část a tou je trafo.Proto se ve většině případů nedělá solo jednofázová loko,ale vždy se ss částí.Protože i ta střídavá složka se vloko usměrňuje a potom opět rozstřídává pro as.motory.Jinak jednotky pro Litvu jsou vyjímka,neb Litva nemá ss trakci.Čili další jednotkou bude nejspíše řada 671 a ne 571
19.11.2008 (23:42)  
Tak se zeptejte krajů, proč se nepodílejí finančně na nákupu nových kolejových vozidel podobně jako zemské vlády v Rakousku či Německu. Když dá kraj 37 milionů a ČD taky 37 milionů, pak může být něco lepšího než 814 trio.
Prostě kraje na to u nás nemají peníze. Kraj dá třeba 3/4 miliardy na železniční dopravu, což je částka, za kterou se pořídí tři 471 a dost se diví, že za tyto "hříšné peníze" ČD jezdí se starými žabotlamy a nekoupí cestujícícm něco lepšího.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
19.11.2008 (21:18)  
Nooo...tak to by je mohli nasadit i na prestižní rameno Ostrava - Katowice :oD
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko