Katovice - Počet polských vojvodství, jež si pořídila moderní elektrické jednotky FLIRT z produkce firmy Stadler, se opět zvýšil. Zatímco doposud jsme se s těmito jednotkami u našeho severovýchodního souseda mohli setkat pouze v okolí Varšavy, nyní se s nimi cestující svezou i nedaleko slezských Katovic. První jednotka byla do zkušebního provozu nasazena 1.10., a to dokonce v blízkosti česko-slovenských hranic na trati Katovice - Zwardoń. Nyní se s řadou EN75, kterou jsou flirty v Polsku označeny, setkáme na trati z Katovic na východ do Čenstochové, kde budou v provozu až do konce tohoto GVD. Poté by měly být převedeny na příměstskou relaci Katovice - Tychy-město, kde by měly zajišťovat vozbu až 39 spojů.
Jedinou vadou na kráse této ideje je špatný stav infrastruktury ve výše jmenovaném úseku, jelikož úsek ze zastávky Tychy do stanice Tychy-město dosud využívaly pouze nákladní vlaky. Proto neprocházela trať nijak intenzivní údržbou, což se projevilo především na velkém množství pomalých jízd. Ty si dal ovšem správce dopravní infrastruktury za cíl do prosince opravit a i PKP věří, že 14.12. tudy flirty opravdu vyjedou.
Slezské vojvodství momentálně vlastní 4 jednotky tohoto typu v celkové hodnotě 625 miliónů Kč. Ještě koncem letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na dalších 8 flirtů pro okolí Katovic. První ze souprav druhé série pak na polské koleje vyjede již v červenci. Náš severovýchdoní soused tak pokračuje v hromadné modernizaci vozového parku, která nyní probíhá mnohem vyšším tempem, než je tomu u nás.
Zdroj: Železniční magazín 10/2008

to IDeeSak: A co to meni na mem prohlaseni? Ja prece nerikal, ze se maji kupovat 471 na obehy a trate, kde jich neni potreba. Ja reagoval na to, ze tu nejaky tupec srovnaval cenu Flirtu (cca 150 az 160 mega) s cenou pendolina, coz je naprosty nesmysl. Proto jsem uvedl a co treba nase 471, ty pri mirne vyssi kapacite stoji "jen o neco" vice. Nehadam se zda je Flirt lepsi nez 471, zda potrebujeme vice FLIRTy ci 471, zda potrebujeme male ci vetsi jednotky, jen jsem nesouhlasil s demagogii porovnavani ceny Flirtu s pendolinem a ted zase nesouhlasim s demagogickym zacinanim flamu jen proto, ze nekteri jeidnci maji v palici nasrano a nedokazi premyslet a jen krici.
Zkusmo jsem si našel jeden denní oběh, který měří 346 km. Rozdíl při nasazení 471 a čtyřvozového Flirtu (nyní na vybrané trati jezdí 3 vozy Bdmtee) jsem si dle věstníku MF spočetl na 553,4 Kč (Flirt je levnější). Pro zjednodušení budeme uvažovat, že se jezdí denně stejný počet km. Pro trať, kterou jsem to počítal, jsou potřeba v ideálním případě 4 jednotky, které se pohybují. Výsledná úspora je potom 365 x 4 x 553,4 Kč/rok - tj. 807 964 Kč, které může kraj vynaložit účelně na zavedení nových spojů (ať busových, tak i vlakových).
Podle tebe by mělo dojít k nákupu dražších kapacitnějších vozidel s dražším provozem jenom proto, že se vyrábí jenom u nás! Ale ekononika a účelné financování dopravní obslužnosti si nemohou hrát na mecenáše domácího průmyslu jenom proto, že český průmysl nedokáže pokrýt poptávku po přiměřeně kapacitních dopravních prostředcích.
A ještě bych chtěl dodat, že pokud by na západě měla železnice stejnou politickou "podporu" jako u nás, tak by ještě ani tam nepotřebovali lokomotivy na 200km/h. Vždyť se podívejte, kolik se kde postavilo za poslední desítky let nových tratí (Německo, Francie, Španělsko, Itálie...) a u nás se tak maximálně rekonstruuje, ale zato se cpou nehorázné peníze do předražených dálnic.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
