Pardubice-Svítkov - Ve středu 15. října bylo indikátorem horkoběžnosti umístěném před zastávkou Pardubice-Opočínek signalizováno horké ložisko na 3. nápravě vlaku R 701. Výpravčí ihned vysílačkou informoval o závadě strojvedoucího. R 701 zastavil v prostoru zastávky Pardubice-Svítkov cca 2 km před pardubickým hlavním nádražím. Postiženým byl Peršing 162.038-4. R 701 byl ve zbytku trasy zrušen, cestující pro další cestu použili R 423, který na zastávce mimořádně zastavil. V cca. 22:40 byla již souprava prázdná a zhaslá, svítilo se jen ve služením a posledním voze.
Dle slov strojvedoucího bylo ložisko po zastavení rozpálené do ruda. Žárem se na krytu ložiskové skřině vytvořily praskliny. Také krycí plech tlumiče pérování, nacházející se v blízkosti ložiska, vzal za své. Ještě v cca 22:40 bylo tak horké, že se na něm pálila podrážka boty. Okolo 22:45 dorazila od Přelouče lokomotiva 121.011-1. Byla přivěšena na konec soupravy od R 701, peršing byl odvěšen z původního čela vlaku. Bobina odvezla soupravu R 701 i s vlakovou četou do Přelouče, na místě zůstal jen nepojízdná lokomotiva se strojvedoucím. O chvíli později na místo dorazil autem technik a čekalo se na přijezd pomocného vlaku z České Třebové.
16. října nad ránem okolo 0:30 dorazil pomocný vlak tvořený sólo lokomotivou 742.196. Pracovníci z pomocného vlaku prohlédli postižené ložisko a protože vypadalo tak, že by mohlo další pomalý pohyb ustát, požádali strojvedoucího, aby se pokusil peršingem kousek popojet vzad a vpřed. Test se podařil, lokomotiva se vlastní silou pohnula o 2 metry vzad a o 4 vpřed, takže byla přivěšena za kocoura a velmi pomalu odtažena do Pardubic, kam transport dorazil okolo jedné ranní. Zde bylo rozhodnuto stroj vyzvednout na nouzový podvozek a převézt do opravy.
Tu nejzajímavější část práce nehodového vlaku si autor musel bohužel nechat ujít, zároveň se omlouvám za (ne)kvalitu první fotky z mobilu. Taktéž neručí za správnost a úplnost všech informací, vítáme každou připomínku a doplnění.
zdroj: Vlastní pozorování


Na naši železniční síti zatim nejezdí žádné vozidlo s detekcí vysoké teploty ložisek náprav.
Ložiska jsou vyráběna , ale jsou velmi drahá.
Jinak dobá prace
akorat my meli problem uz ze splitu s tim, ze zustal spalek na posledni naprave u brzd vzdycky chycenej, ale pri rozjezdu se to trhlo a odpadlo, pri jizde pak trosku drhnul a rozpaloval dvojkoli, chteli nas vyradit v kninu ale nadrazacky cestujici slozenych i z vozmistru ci co, prekecali mistniho kolotuka aby se jelo dal. V brne nas nechali dojet na vedlejsi kolej, chvilku o tom kecali a poslali nas pomalu na Brno hlavni kde o tom rozhodnou, pak nas poslali do prahy bez omezeni, jen na kazdy stanici prisel nekdo z posunovacu s bezdotykovym teplomerem a meril nam podvozek, ale dojeli sme :)
Chudák 701ka. Včera zase prda. Civilka v Žichlu.
Mně zajímalo, na které straně ložisko bylo, protože tady se ukazuje, jak málo stačí ke vzniku technické závady. Zdá se mi totiž nepravděpodobné, že by si "rozpáleného" ložiska nevšiml strojvedoucí při odjezdu vlaku z Přelouče, resp. výpravčí stojící na peroně při vjezdu vlaku (alespoň doufám, že tam stál).
Současně tato mimořádnost ukazuje nevýhodnost dlouhých mezistaničních úseků (13 km), kdy jakákoli závada na vlaku způsobicí zastavení a dlouhý pobyt výrazně ovlivní pravidelnost dopravy.
701 jela naštěstí včas, takže 9327 mohli poslat "po nesprávné" a podobně 423. V případě jízdy 9327 "na blok" za 701 by se pak musel 9327 vracet z trati, což je v případě EJ 471 celkem jednoduché, u klasické soupravy to je už poněkud složitější, především v noci (i s přihlédnutím ke zkušenostem vlakových čet s posunem).
Teď by ses mohl vyjádřit,co na tom bylo špatně.
Josef Vaňous:
Díky za informaci.Není nad info od člověka,který byl u toho.
Dost dobře nechápu o co ti vlastně jde.Mě to připadá docela dobře zvládnutý.Cestující se dostal domů asi tím nejrychlejším způsobem.Ty si seděl v tom vlaku,že víš jak byl plnej?Nikomu nic nevnucuju,jen můj názor.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
