..: Linka Praha-Ostrava od prosince komerčně, ale složitěji :..

682.005, Lupěné - Hoštejn, foto: Zdeněk Šnajdr Hranice„Již pouze měsíc má veřejnost možnost vyjádřit se k připravovaným jízdním řádům na rok 2012 a zaslat své podněty,“ upozorňuje tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podněty je možné směřovat na krajské úřady v případě regionální dopravy, a ministerstvo dopravy v případě vlaků dálkových – a právě v dálkové dopravě bude jízdní řád 2011/2012 průlomový. Ačkoliv nás bývalý ministr dopravy Vít Bárta několikrát ujišťoval, že vlaky IC/EC už v podstatě dotované nejsou, skutečná změna v tomto směru nastane teprve v prosinci letošního roku. „Ministerstvo dopravy se rozhodlo neobjednávat vlaky linky 'Ex1' mezi městy Praha a Ostrava,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Místo kamufláže, kdy velká část vlaků zůstala dotována jen díky papírovému přeznačení kategorie z IC na Ex, se tak poprvé dočkáme financování podle skutečných dopravních linek. Jestli ale ryze komerční provoz této trase prospěje, zůstává i nadále otázkou. Jako příklad zcela nové komplikace poslouží dopravní obslužnost Hranicka, Valašskomeziříčska a Vsetínska, kde se část nové úspory obratem utratí za zcela nové rychlíky, které ještě letos nebyly potřebné.

Do Ostravy už jen za vlastní – a bez ohledu na kategorii

V současnosti na tratích 010 a 270 tvoří dálkovou dopravu vlaky linek Ex 1 a Ex 2 s tím, že mezi Prahou a Olomoucí je k dispozici hodinový interval expresních spojů. Mezi Olomoucí a Ostravou je objednán dvouhodinový interval, zatímco ostatní vlaky z Olomouce a Hranic pokračují do Vsetína, popř. Žiliny, nebo na jih do Zlína, Luhačovic a Veselí nad Moravou. Spoje směřující na Valašsko (4 páry expresů a 4 páry rychlíků) zároveň znamenají zahuštění intervalu spojení na Ostravsko díky přestupu v Hranicích na Moravě, kde navazují rychlíky linky R8 (Brno - Bohumín). Pravý komerční provoz tak v současnosti představují pouze vlaky SC Pendolino a tři páry vlaků InterCity/EuroCity: Praha, Hutník a Ostravan. Zbytek bude až do prosince dotován.

Poznamenejme, že na trase je také stanice Zábřeh na Moravě, která je expresními vlaky střídavě obsluhována a projížděna. Díky tomu se v letošním roce povedlo rozbít časovou pravidelnost v jízdním řádu – vlaky z Ostravy tak mají v Olomouci jiné časy odjezdů než vlaky z Valašska, ačkoli do/z Prahy dojíždějí a vyjíždějí shodně v 48. resp. 17. minutě a v minulém roce k této asymetrii nedocházelo vůbec. Ministerstvo dopravy jí vysvětluje střídavou obsluhou Zábřehu pomocí expresů a rychlíků, u nichž si zastavování objednalo jednou za dvě hodiny.

Pokud tento systém označíme za ideální, měli bychom hledat správné označení pro změny, které lze vyčíst z dosavadních návrhů JŘ 2012. Prozatím je zřejmé, že v provozu budou jak expresní vlaky a pendolina Českých drah, tak InterCity vlaky dopravce RegioJet. Radim Jančura v nedávném online rozhovoru pro deník iHNed naznačil, že příští rok na trati Praha - Ostrava přinese „cenový masakr“ díky ostřejší konkurenci dopravců. Kromě zvýšení úrovně cestovního komfortu ale podle něj odstranění této linky z objednávky státu ročně ušetří 100 milionů korun, které lze použít jinde. Je ovšem na místě ptát se, zda tato úspora nebude vykoupena zhoršením dostupnosti dálkové dopravy, nebo dokonce – jak naznačují návrhy JŘ – nutností objednávat a dotovat další spoje.

Nedotovaný vlak nezastaví – a tak se doobjednal rychlík

InterCity-EuroCity, 160 km/h, Rychle a komfortně (logo 151.001 ČD), foto: GeorgoAčkoliv budou všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou provozovány na podnikatelské riziko dopravce, ministerstvo dopravy se této trasy co do objednávání ZDO tak úplně nevzdalo. „MD hodlá i nadále zachovat standard rychlého spojení mezi Olomoucí a Ostravou, přičemž je zapotřebí obsloužit významné nácestné stanice (Lipník nad Bečvou, Hranice na Moravě, Suchdol nad Odrou či Studénka),“ vysvětluje Martin Novák pozadí nové rychlíkové linky Olomouc - Bohumín. České dráhy se následně v návaznosti na tuto objednávku rozhodly vyškrtnout město Hranice z jízdního řádu svých expresů. Důvodem je snaha o zrychlení cesty mezi Prahou a Ostravou, k němuž má, vedle škrtání zastávek, přispět také dodržování předepsaného řazení souprav. Ty by po mnoha letech měly být konečně bez výjimky způsobilé pro jízdu rychlostí 160 km/h, čímž se na cestovním čase mezi Prahou a Ostravou ušetří 11 minut. K plné připravenosti vozového parku v současnosti chybí už jen dodání opravných restauračních vozů řady WRmee816 z ŽOS Vrútky. První tři kusy jsou očekávány na přelomu roku, ostatních 18 pak postupně od jara 2012. Než budou do provozu zařazeny náhrady starých jídelních vozů, které dnešní vlaky rychlostně omezují, lze přítomnost palubního občerstvení očekávat jen v případě, že budou právě k dispozici modernější vagony WRmz.

Na otázku, zda mezi MD a ČD došlo k jednání o zachování letošního rozsahu zastávek i pro příští grafikon, odpověděl Martin Novák negativně: „MD není oprávněno nařizovat dopravcům jezdícím mimo závazek veřejné služby, kde mají jejich vlaky zastavovat.“ Nabízí se ovšem otázka, co vlastně ministerstvo vedlo k objednání nových rychlíků Olomouc - Ostrava, když ČD zastavování svých vlaků v Hranicích zrušily teprve na základě této objednávky. Podle Petra Šťáhlavského měly být objednávané rychlíky původně vedeny už z Prahy, poté ale ČD s MD došly ke kompromisu, kdy resort dopravy zaplatí tyto spoje až od Olomouce, zatímco ČD budou zbytek trasy za hanáckou metropolí projíždět bez zastavení, jak jim radila interní ekonomická analýza.

Stanice Hranice na Moravě byla a je hojně využívána k přestupu mezi regionálními spoji z Valašska a dálkovými vlaky do Prahy, a to i v situaci, kdy je Valašsko obslouženo 8 páry přímých spojů s hlavním městem. V příštím roce se z některých dnešních rychlíků stanou expresy, a to i díky dodávce zánovních vozů Bmz z Rakouska pro České dráhy, které momentálně čekají na schválení DÚ. Celkový počet přímých spojů mezi Vsetínem a Prahou tak zůstane beze změny, končí pouze možnost přestoupit v Hranicích na některý z ostravských expresů. Rychlé spojení na střední Moravě by přeslo mohlo být řešeno i jinak, než objednáváním a dotováním nových rychlíků, které v podstatě jen nahradí nestavějící expres. Vlaky ČD a RJ by místo toho i nadále zastavovaly v Hranicích, s možností přestupu na regionální vlaky a rychlíky Brno - Bohumín. Ty sice v současnosti každou druhou hodinu projíždějí Suchdol a Studénku, jejich (taktová) jízdní doba ale bez problémů umožňuje zastavování v těchto městech obnovit.

Zavedení nových rychlíků ale můžeme stejně dobře chápat jako autentickou snahu o změnu konceptu dopravy ve prospěch zkvalitnění obsluhy regionálních center v Olomouckém a Moravskoslezském kraji podél 3. koridoru – byť do jisté míry stírá deklarované výhody plné liberalizace linky Ex 1.

Rozdílní dopravci, rozdílné zastávky

Zatímco ČD vsadily na zrychlení své ostravské linky, RegioJet spoléhá na odlišný seznam zastávek – a Hranice na Moravě svými vlaky obslouží. Cestující z Hranic se tak do Prahy letos s ČD dostanou nejdříve v 7.48, v příštím roce by to bylo teprve 9.24. Díky žlutému vlaku ale bude možný příjezd do metropole v 8.31. Naopak pro zpáteční cestu letos lze využít poslední IC v 20.17, od prosince bude nutné vyjet už v 19.33 (v neděle 20.33) a s Regiojetem; neboť poslední spoj národního dopravce vyjíždí už 18.52. I v této perspektivě se ale může ještě leccos změnit – Petr Šťáhlavský připouští, že v okrajových časech mohou tři z uměle zrychlených modrých expresů v moravských stanicích přeci jenom zastavovat. Politika státem vlastněného dopravce se tak může ještě do konce srpna změnit.

ČD 971.061 v schématu Najbrt, Lipník nad Bečvou, foto: Dennis HübschJe jen škoda, že nová interregionální linka Olomouc - Bohumín byla zadána v rámci desetileté smlouvy s ČD a nebyla nabídnuta, alespoň pro následující roky, ve veřejném tendru všem dopravcům. Postoj MD přesto lze pochopit – zatímco ČD jsou dlouhodobě připraveny zajistit (alespoň v základní „koženkové“ kvalitě) jakýkoliv spoj, který by si ministerstvo objednalo, do karet RegioJetu vidět nebylo a chyběla jistota, kdy a v jakém rozsahu svůj provoz rozběhne. O riziku, že neřízený komerční provoz by mohl ve skutečnosti omezit kapacitu dostupných spojů, jsme již v dřívějších textech psali. Ministerstvo v takových případech musí výpadky v obslužnosti vykrývat zase jen další objednávkou subvencovaných spojů. Přestože přesná čísla nemáme, stačí porovnat dřívější částku 350 milionů korun v dotacích na ostravské IC/EC, a sumu 100 mil. Kč, s niž momentálně operuje Radim Jančura.

Záplata záplaty, nebo šance na reálné zlepšení?

Ze systému přesto může cestující profitovat – pokud dojde k rozumné dohodě o společném odbavení cestujících ČD a RJ, budou moci Vsetíňané volit mezi přímými expresy ČD a přestupem mezi dopravci v Hranicích. Důležité je, aby u obou možností mohl využít stejnou jízdenku. V případě takového scénáře nejvíc získají obyvatelé Lipníka nad Bečvou, kteří budou mít k dispozici spojení do Prahy v mnohem většímu rozsahu než dosud.

Nové řešení rychlých spojů na ostravské lince chce ministerstvo zachovat i v následujících letech. Od roku 2013 tak v provozu budou hned čtyři komerční produkty: pendolina ČD, expresy ČD, InterCity RegioJet a Leo Express – a vedle nich dotované rychlíky Olomouc - Bohumín. Rozsah zastávek komerčních spojů pak bude výhradně na rozhodnutí jednotlivých dopravců. Objednávání tras ze strany zájemců končí v dubnu 2012.

Zdroj: iHNed, České dráhy, RegioJet, Ministerstvo dopravy ČR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 11.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
11.08.2011 (12:56)  
Meridian9 V Poříčanech Českém brodě.Ty tam je toho dost těch Os.A za druhé tam není duvod zastavování EC atd.Ale Studénka ty já např.i hodně cestuji do Ostravy no a pokud by ti R 126/ v 19:40(nějak tak) ujel tak tam nic nejede.No a rád bych jel z Prahy bez Přestupu.no a ktěm přestupům se stává že vlaky maj zpoždění a tak ti přípoj ujede stalo se mi to v Hranicích když sem tam cestoval nějakým EX.Proto bych rád jel načisto.No a ze Studénky přece je lepší jet Přímým.Jezděj tam lidi i s kuframa na letiště no a věř že se to blbě tahá...
11.08.2011 (12:47)  
Marek Hanzlík: Nevím, i v Poříčanech nebo v Č. Brodě nastupuje hodně lidí. Mimochodem co mají říkat Opavaci?
11.08.2011 (12:40)  
Meridian9 No a co kdyby ve Studénce stavily ty Expresy.To by pak nikdo nikde nepřestupoval;)
11.08.2011 (12:38)  
vantju: To já jezdím Ostravanem docela často směr Praha.No výborně:Tak jako to je fakt řešení.Co ty bydlíš někde v Hranicích.Kdybys nebydlel a bydlel by si například v Suchdole tak bys to tak nechtěl.To ale nikoho nebaví furt přesstupovat.Jako jedou tam vlaky no to by se tolik stalo co kdyby aspoň v té Studénce zastavil...Jo a to ses asi blbě díval.Právě že nedávno sem jel jak Ostravanem tak Hutníkem tak ve Studénce bylo úplně plné nástupiště.
11.08.2011 (12:38)  
vantju Ahoj, musel jsem se zaregistrovat. Před každým Expresem do Prahy pojede přece R do Olomouce, tak nebudou lidi přestupovat v Hranicích, ale v Olomouci
editor nebo admin ŽP Adam Vanting  mail  
11.08.2011 (12:12)  
Já v Hranicích bydlím, a EN 402/403 mě minimálně pobavila. Staví v Suchdole, ve Studénce, ale Hranice projíždí. Co jsem jel jednou Ostravanem z Ostravy, tak Studénka +30, Suchdol +25 a Hranice +5x. Ačkoliv tedy z těchto tří měst bude Hranice projíždět, tak v Hranicích nastupovalo nejvíc lidí. A ohledně Studénky a Suchdola by se to dalo vyřešit takhle: R 83x/84x by stavěli ve Studénce a v Suchdole, a lidi by na ně přestupovali v Hranicích. Kdo by třeba chtěl jet EC Praha do Studénky, jel by do Hranic, a tam by přestoupil na R 837 (nebo jaké by měl číslo) a ten R by ve Studénce stavěl. Současná logika že to navazuje v Hranicích na R co všecko projíždí mi přijde zcestná.
11.08.2011 (12:00)  
Jim: Tento případ je trochu odlišný. Jedná se o to, že vlak zastavuje v "oblasti" Ostravska a nabírá lidi v začátku své dálkové trasy. Poté na většině délce trasy nezastavuje v menších lokalitách jako Zábřeh, Ústí, Choceň. Opakem jsou pak "valašské" rychlíky, které v průběhu celé trasy Vsetín-Praha zastavují spíše jako Sp.
registrovaný uživatel chio 
11.08.2011 (11:40)  
Expresy mi ani nevadia: viď naroznej. Ale zastavovanie Pendolina mi prijde ako syndróm ČT (spomínal všetky vlaky). Podobne ako výkriky o potrebe zastavenia Pendolina v Čadci.
11.08.2011 (11:35)  
Ad zastavování Suchdol,Studénka atd....
Víte , jak řešili dálkoví busoví dopravci , když jim začalo klesat množství cestujících v busech ??
Začaly se přidávat zastávky.
Ač je trasa Praha-Ostrava z českého pohledu lukrativní , vzhledem k množství cestujících není zas tak lukrativní , aby se zde uživilo tolik vlaků. Takže dopravce , který bude mít vlaky nevyužité , začne přemýšlet , jak zvýšit jejich obsazení. A jednou z možností je zastavování tam , kde konkurence zastavovat nebude.
registrovaný uživatel Kakov 
11.08.2011 (11:17)  
honzatvs: ad systémovost svatá pravda divoký kapitalismus na železnici nepatří...

ale na druhou stranu jsou příkazy a zákazy jedinou cestou? co z pozice MD jednat s jednotlivými dopravci? mnohdy by určitě šlo lecos dojednat...

jenže pro úředníka je jednoduší říct mi nemůžeme nic nařizovat a vykašlat se na to....
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko