..: Olomoucká bobina do historického laku :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Uvést jednu z lokomotiv řady 141 DKV Olomouc do obnoveného historického laku - taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice. Cíl je jasný: dát jednomu z mála provozních strojů této řady, která nyní pravidelně slouží na místních výkonech s Os vlaky na trati č. 301 Olomouc - Prostějov - Nezamyslice, vzhled, v jakém začal svou službu na kolejích ČSD v polovině minulého století. Podobně, jako se již několikrát složila skupina nadšenců železniční techniky na speciální, z jejich kapes zaplacené historické jízdy, vzešel pokus sesbírat po tisícovce také na nový lak pro "bobinu". V současné době je projekt ve fázi shromažďování finanční částky, která byla s ČD dohodnuta na 200­ tisíc Kč. Zbylé náklady na uvedení vlastního stroje do LAKu PUR I, ve výši cca 70 - 80 tisíc korun, slíbily ČD doplatit. Vzhledem k tomu, že jde o zatím unikátní projekt, rozhodli jsme se čtenářům ŽP zprostředkovat podrobnosti.

Ilustrační obrázek"Hlavní výhodou tohoto projektu oproti jednodenním fotoakcím je to, že se výsledek našeho střádání bude objevovat na trati denně. Za denního (letního) světla ji projede asi šestkrát. Jestliže se tedy podaří projekt dotáhnout do zdárného konce a nedojde k provozní poruše 48 let starého stroje, bude jen na nás, kdy se rozhodneme na "Prostějovku" zajet," říká jeden z organizátorů Tomáš Kelnar. Předpovědi počasí se dnes již dají použít a organizátoři slibují i na webových stránkách dostatek informací, jestli je ostře sledovaný objekt v provozu, případně jak dlouho bude mimo a proč.

Možná se to nezdá, ale v projektu jde ještě o jinou věc, než jen o nátěr jedné mašinky do skutečně historického nátěru. "Po případném úspěchu by mohla jednání s ČD pokračovat a dojednat i další výjimky z barevného schématu pro některé z dalších lokomotiv přistavených ČD do hlavní opravy. V tomto případě pak do původního továrního laku, o který bychom v konečném důsledku nepřišli," vysvětluje Kelnar. Stále častěji navíc prosakují informace o tom, že i mateřské ČD připravují jednotné barevné schéma pro všechna svá vozidla. Případný úspěch či neúspěch olomoucké akce by tak mohl rozhodnout o tom, zda se i poté podaří alespoň občas vyjednat výjimku.

Co je doposud domluveno...

Dejme opět slovo organizátorům. "Vše začalo neoficiálním dotazem na Odboru 12 GŘ ČD, zda budou vůbec k takovému kroku svolní. Po kladných reakcích jsem představení zájmu a možností přenesl vrchnímu přednostovi DKV Olomouc Ing. Tylichovi, u kterého jsem se setkal s velmi ochotným a profesionálním přístupem. V průběhu tohoto roku se postupně vybarvovaly možnosti, ale i mnohé zápletky. Hlavně došlo k několika jednáním s lakovnami v Krnově a Přerově, které nabídly předběžnou cenu, jenž se zaměřovala na lokomotivu 141.018, neboť ta byla v době jednání nejvhodnější. V tom momentě však již bylo zapotřebí začít s projektem "hýbat" v poněkud reálnější podobě, neboť bez jistoty, že bude částka včas vybrána, nebylo vhodné zaměstnávat odborníky a slibovat nejistý projekt."

Ilustrační obrázekProto jsme se s Janem Šantrůčkem pustili do sbírky financí na nový lak, jejíž výše je určena na již zmíněných 200.000 Kč. Jelikož cena uvedení lokomotivy řady 141 je cca 280.000 Kč (s daní), bylo zapotřebí požádat vrchního přednostu o pomoc, zda může vyjednat možnost spoluúčasti/spolupráce ČD. To se Ing. Tylichovi podařilo a drobné práce se tedy budou s největší pravděpodobností provádět v depu v Olomouci. Půjde o přípravu vybraného stroje na uvedení do laku, plus případné výměny smetníků/pluhů, které jsou pod některými stroji v konstrukci pro řady 163 apod. Tady se dostáváme k otázce, která "Bobča" to vlastně bude? Byla rozjednána 141.018, ale jelikož je nejdříve potřeba sehnat peníze, což chvíli potrvá, nelze se tohoto stroje držet. Vhodná lokomotiva vzejde z aktuální provozní situace a máte slíbeno, že to nebude 141.037 (z důvodu jejího unikátního barevného schématu). Čeká nás tedy ještě spousta práce, ale to opravdu bude možné až po získání potřebných peněz, které rozjedou projekt - doufejme - ke zdárnému konci. V případě, že cokoliv krachne, vklady budou v plné výši vráceny na individuální účty, z nichž můžete jako jediným způsobem přispívat na lak. V jiných případech (třeba kdo tuto možnost nemá) kontaktujte výběrčího.

Ilustrační obrázekJak již bylo naznačeno, výběr peněz probíhá výhradně bezhotovostně - převodem na účet. Zájemce nechť kontaktuje „výběrčího“ na e-mailu jena3@post.cz, který mu obratem sdělí číslo účtu, variabilní symbol atp. - to aby věděl, kdo platbu posílá. Z důvodu reálného rizika vracení peněz je totiž nemožné, aby sbírka probíhala zcela "živelně" a anonymně stylem "Tady je číslo účtu a posílejte kdo chcete a co chcete". Mimochodem, variabilní symbol je pro prvních 61 platících jistě zajímavý! Ptáte se, kdo tím výběrčím vlastně je? Je to náš kamarád Jan Šantrůček, který už spolupořádal nejednu akci určenou pro přátele železnice a fotografy (za všechny zmiňme např. jízdu s Kyklopem či třebovskými lokomotivami ř. 180), má již dost zkušeností a spousta lidí jej zná.

Sledování aktuálního stavu a diskuse kolem tohoto projektu je i pro neregistrované nejpřehlednější zatím na diskusním fóru K-Reportu v sekci železnice / 140, 141 - bobiny, kde se lze na cokoli přeptat, doplnit projekt nápady, pomoci či upozornit na chyby. Nyní nezbývá než věřit, že se vše podaří a na jaře přivítáme úchvatnou „jedničku“ v novém laku, představeném na úvodním snímku (fotomontáži barevného schématu).

Proč lak vzor 84? Protože původní tovární lak už máme na 141.004 a lze jej znova vyjednat přes vyjímku při EH, která jistě brzo v Olomouci bude. Třeba se příště zadaří obnovit u 037-ky tento unifik. Více netřeba dodávat - vše závisí na prvním projektu: bude-li úspěšný, nebo propadne v zapomění....


Honza Beránek / JTB | 5.10.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty ŽelPage

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pst 
05.10.2008 (15:08)  
Nápad je to dobrý, ale škoda že byl zvolen právě tento nátěr. Netrvám na původním nátěru, i když zatím bohužel není (004 neodpovídá původnímu), ale proužky prostě nemám rád. Na mašiny byly doplněny administrativním opatřením, než bylo nařízeno svícení. Být to bez proužku, hned jdu do toho. Přitom starší nátěr (cca 1980) by nebyl špatný a kdo má rád proužky, tak není problém ho tam doplnit třeba samolepkou na určitou akci (stejně jako se zpočátku domalovávaly).
registrovaný uživatel Hanys  mail  
05.10.2008 (14:09)  
Některý lidi nechápu.Já osobně sem rád,že je tady snaha udělat dobrou věc.Je přeci jedno jestli je to pára,motorák nebo elektrika.Nikomu se se meze nekladou.Každý může přijít s návrhem na tu či onu mašinku.
Schvaluji a rád přispěji.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
05.10.2008 (13:13)  
HEŘMAN: Co ti brání zorganizovat podobnou akci pro 464.202? Nic. Těmto lidem záleží na Bobině, chtějí ty peníze investovat do ní, tak běž rozumovat jinde.
registrovaný uživatel taz 
05.10.2008 (11:52)  
to HEŘMAN cituji: "Nesouhlasím," - já zas nechápu, "...taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice..." každý máme jiný vkus, tento fanoušek je milovníkem bobiny, kdyby se jednalo o to, že se vybraly prašule na úpravu jakékoliv lokomotivy a použily se přednostně na tuto, byl by to námět k diskusi. Takhle můžeme být jenom rádi, že někdo přišel s proveditelným nápadem, a někdo jiný jej byl ochoten realizovat. Třeba je to první vlaštovka a budou následovat další nápady.
05.10.2008 (11:41)  
Zajímalo by mě, zda ona částka odpovídá podílu na potřebnosti obnovy laku, nebo zda ČD ty peníze vyhodí zbytečně, místo aby je investovaly (ty 'dráhy') do služeb pro cestující. V každém případě to bude hezké pokoukání. Rosničku by také mohli opravit, i historickými vlaky jezdí dost lidí.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
05.10.2008 (11:27)  
Herman: ja tuto aktivitu naopak vitam, ackoliv me stav 464.202 dost mrzi. Nabizi se ale moznost vyjednat si s majitelem (NTM) podobnou akci jako si kolegove vyjednali s CD. Tak hura do toho!
05.10.2008 (10:56)  
Nesouhlasím.
Lokomotiv řady 141 je pořád poměrně dost, a díky tomu, že jsou zaturnusované a ještě pár GVD zcela určitě budou, neb není náhrada, můžou být nadšenci týhletý řady naprosto klidní. Kdyby se ty peníze radši investovaly do olomoucké Rosničky 464.202, které končí revize kotle...
Je hezký, že budou na 301 dvě 141 v novým laku, ale že budou provozní páry odtažený v Chomutově, to už je asi jedno.
NTM na generálku kotle nemá peníze a v současném stavu by revizí neprošel. Vzpomeňme, jak dopadla přerovská šlechtična - zde to bylo to samé. No, je jedno, že na Moravě už zůstanou provozní páry jenom v Ově, Valmezu a Brně, že, hlavně že se budou šotouši skládat na zaturnusovaný stroje...
Už vidím, jak pojedete s krásně nalakovanou 141 na mikuláše na Tovačovku nebo Ramzovou :-)
05.10.2008 (9:21)  
A co rudá hvězda, bude?
05.10.2008 (8:49)  
inu tak by dráhy mohli doplatit více nebo se pletu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko