..: Olomoucká bobina do historického laku :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Uvést jednu z lokomotiv řady 141 DKV Olomouc do obnoveného historického laku - taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice. Cíl je jasný: dát jednomu z mála provozních strojů této řady, která nyní pravidelně slouží na místních výkonech s Os vlaky na trati č. 301 Olomouc - Prostějov - Nezamyslice, vzhled, v jakém začal svou službu na kolejích ČSD v polovině minulého století. Podobně, jako se již několikrát složila skupina nadšenců železniční techniky na speciální, z jejich kapes zaplacené historické jízdy, vzešel pokus sesbírat po tisícovce také na nový lak pro "bobinu". V současné době je projekt ve fázi shromažďování finanční částky, která byla s ČD dohodnuta na 200­ tisíc Kč. Zbylé náklady na uvedení vlastního stroje do LAKu PUR I, ve výši cca 70 - 80 tisíc korun, slíbily ČD doplatit. Vzhledem k tomu, že jde o zatím unikátní projekt, rozhodli jsme se čtenářům ŽP zprostředkovat podrobnosti.

Ilustrační obrázek"Hlavní výhodou tohoto projektu oproti jednodenním fotoakcím je to, že se výsledek našeho střádání bude objevovat na trati denně. Za denního (letního) světla ji projede asi šestkrát. Jestliže se tedy podaří projekt dotáhnout do zdárného konce a nedojde k provozní poruše 48 let starého stroje, bude jen na nás, kdy se rozhodneme na "Prostějovku" zajet," říká jeden z organizátorů Tomáš Kelnar. Předpovědi počasí se dnes již dají použít a organizátoři slibují i na webových stránkách dostatek informací, jestli je ostře sledovaný objekt v provozu, případně jak dlouho bude mimo a proč.

Možná se to nezdá, ale v projektu jde ještě o jinou věc, než jen o nátěr jedné mašinky do skutečně historického nátěru. "Po případném úspěchu by mohla jednání s ČD pokračovat a dojednat i další výjimky z barevného schématu pro některé z dalších lokomotiv přistavených ČD do hlavní opravy. V tomto případě pak do původního továrního laku, o který bychom v konečném důsledku nepřišli," vysvětluje Kelnar. Stále častěji navíc prosakují informace o tom, že i mateřské ČD připravují jednotné barevné schéma pro všechna svá vozidla. Případný úspěch či neúspěch olomoucké akce by tak mohl rozhodnout o tom, zda se i poté podaří alespoň občas vyjednat výjimku.

Co je doposud domluveno...

Dejme opět slovo organizátorům. "Vše začalo neoficiálním dotazem na Odboru 12 GŘ ČD, zda budou vůbec k takovému kroku svolní. Po kladných reakcích jsem představení zájmu a možností přenesl vrchnímu přednostovi DKV Olomouc Ing. Tylichovi, u kterého jsem se setkal s velmi ochotným a profesionálním přístupem. V průběhu tohoto roku se postupně vybarvovaly možnosti, ale i mnohé zápletky. Hlavně došlo k několika jednáním s lakovnami v Krnově a Přerově, které nabídly předběžnou cenu, jenž se zaměřovala na lokomotivu 141.018, neboť ta byla v době jednání nejvhodnější. V tom momentě však již bylo zapotřebí začít s projektem "hýbat" v poněkud reálnější podobě, neboť bez jistoty, že bude částka včas vybrána, nebylo vhodné zaměstnávat odborníky a slibovat nejistý projekt."

Ilustrační obrázekProto jsme se s Janem Šantrůčkem pustili do sbírky financí na nový lak, jejíž výše je určena na již zmíněných 200.000 Kč. Jelikož cena uvedení lokomotivy řady 141 je cca 280.000 Kč (s daní), bylo zapotřebí požádat vrchního přednostu o pomoc, zda může vyjednat možnost spoluúčasti/spolupráce ČD. To se Ing. Tylichovi podařilo a drobné práce se tedy budou s největší pravděpodobností provádět v depu v Olomouci. Půjde o přípravu vybraného stroje na uvedení do laku, plus případné výměny smetníků/pluhů, které jsou pod některými stroji v konstrukci pro řady 163 apod. Tady se dostáváme k otázce, která "Bobča" to vlastně bude? Byla rozjednána 141.018, ale jelikož je nejdříve potřeba sehnat peníze, což chvíli potrvá, nelze se tohoto stroje držet. Vhodná lokomotiva vzejde z aktuální provozní situace a máte slíbeno, že to nebude 141.037 (z důvodu jejího unikátního barevného schématu). Čeká nás tedy ještě spousta práce, ale to opravdu bude možné až po získání potřebných peněz, které rozjedou projekt - doufejme - ke zdárnému konci. V případě, že cokoliv krachne, vklady budou v plné výši vráceny na individuální účty, z nichž můžete jako jediným způsobem přispívat na lak. V jiných případech (třeba kdo tuto možnost nemá) kontaktujte výběrčího.

Ilustrační obrázekJak již bylo naznačeno, výběr peněz probíhá výhradně bezhotovostně - převodem na účet. Zájemce nechť kontaktuje „výběrčího“ na e-mailu jena3@post.cz, který mu obratem sdělí číslo účtu, variabilní symbol atp. - to aby věděl, kdo platbu posílá. Z důvodu reálného rizika vracení peněz je totiž nemožné, aby sbírka probíhala zcela "živelně" a anonymně stylem "Tady je číslo účtu a posílejte kdo chcete a co chcete". Mimochodem, variabilní symbol je pro prvních 61 platících jistě zajímavý! Ptáte se, kdo tím výběrčím vlastně je? Je to náš kamarád Jan Šantrůček, který už spolupořádal nejednu akci určenou pro přátele železnice a fotografy (za všechny zmiňme např. jízdu s Kyklopem či třebovskými lokomotivami ř. 180), má již dost zkušeností a spousta lidí jej zná.

Sledování aktuálního stavu a diskuse kolem tohoto projektu je i pro neregistrované nejpřehlednější zatím na diskusním fóru K-Reportu v sekci železnice / 140, 141 - bobiny, kde se lze na cokoli přeptat, doplnit projekt nápady, pomoci či upozornit na chyby. Nyní nezbývá než věřit, že se vše podaří a na jaře přivítáme úchvatnou „jedničku“ v novém laku, představeném na úvodním snímku (fotomontáži barevného schématu).

Proč lak vzor 84? Protože původní tovární lak už máme na 141.004 a lze jej znova vyjednat přes vyjímku při EH, která jistě brzo v Olomouci bude. Třeba se příště zadaří obnovit u 037-ky tento unifik. Více netřeba dodávat - vše závisí na prvním projektu: bude-li úspěšný, nebo propadne v zapomění....


Honza Beránek / JTB | 5.10.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty ŽelPage

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
05.10.2008 (22:21)  
To je hustý! Nechápu, proč Vás některé tato sbírka tolik obtěžuje:-))) Proč bychom měli cpát prachy jinde? Vždyť ty prachy budou od lidí, kteří k tomu zaplacení pro 141-ku mají své důvody a hotovo! Proč do toho pletete Rosničky, lepší využití financí na ČD a pod.? Vždyť ty Dráhy levně příjdou k laku PUR I a nic víc se tím nezmění. Schéma bude stejné, jen se bude loko více lesknout:-))) To je vše!
Mění se pouze to, že na výběr už není toliko času, protože se na nás valí nové jednotné barevné schéma, které může jako jediné projekt zastavit. Ty prachy vyberu - v to pevně věřím, protože levněji si funglovku 141-ku v historickém laku na pravidlech nikdo nekoupíte!
Jaroslav Babica: A pomyslel jste taky na ty kluky, co si zaplatí dle Vás tuctovku v laku, jakou z toho můžou mít oni radost? Vždyť nelze jen škatulkovat podle svých potřeb. Je nás tu na Světě spousta a všichni se dobíjejí jinak, tak to prosím pochopte. Místo toho, abychom se semkli a dali síly dohromady a vzájemně si své projekty podporovali, tak stále řešíme, co se nás osobně nedotýká. Jak pak chcete, abych Vaše projekty s Rosničkou někdy v budoucnu podpořil, když tu tak napadáte můj? To mi fakt hlava nebere.
pst: proužek - no! původně byla na výběr i varianta vzor 77 (bez pruhu), ale většina se naklonila napůl k původnímu schématu a druhápůl k proužku. Já osobně bych taky bral asi ten 77, ale musím naslouchat investorům. Každopádně mi za ten blbý litr stojí všechny tři varianty. Hlavně, ať se to hejbne. Díky moc za případné Vaše fin. příspěvky...

Zdar
Tomáš Kelnar
05.10.2008 (21:56)  
Řekl bych, že tyto spory jsou úplně zbytečné. I já bych rád viděl rosničku v provozu, ale částka, kterou by bylo nutno sehnat, je příliš vysoká. Ano, bobiny jsou provozní stroje. Ovšem to neznamená, že by bylo na záměru nalakovat bobinu něco špatného. Právě naopak. Bobiny jsou lokomotivy sice letité, ale právě proto si zaslouží alespoň trochu údržby. A tak není nic špatného na tom, že se jejich fandové rozhodli zajistit jim nový lak. Pokud s tím nesouhlasíte, nikdo vás nenutí abyste přispěli. Ale já nejsem takový škrt, aby se alespoň pár stovek nenašlo. :o)
registrovaný uživatel Hanys  mail  
05.10.2008 (19:39)  
Jaroslav Babica
Tak tedy vážený pane.Ta elektrika není moje.Bohužel v Náchodě žádná nejezdí a nikdy jezdit nebude.Nevím nad čím se tady pohoršujete?Pár lidí se rozhodlo něco konkrétního udělat a snaží se to dotáhnout do vysněného cíle.Co Vám na tom tak strašně vadí?Oni přece neberou peníze někomu jinému.Dávaj do toho vlastní.Nebo Vám jde o těch cca 80.000 od ČD?Někdo má radši páru jiný zase elektriku.Můžete se angažovat sám a pustit se do podobné akce.I když uznávám že ta pára je mnohem nákladnější a složitější.Nenapadejte iniciativu někoho jiného.A určitě se to nebude opravovat jen kvůli šotoušům.
dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
05.10.2008 (18:53)  
Jaroslav Babica: Já bych řekl, že jsem nic nepřehnal. Heřmanovy ironické až jízlivé komentáře k cizí snaze, aniž by on sám hnul prstem, jsou zralé podle mého názoru i na mnohem ostřejší reakci.
05.10.2008 (18:26)  
Martin Grill:
Jak se OPOVAŽUJETE kritizovat...

Jak se OPOVAŽUJETE obviňovat mne z kritizování, když jenom vyjadřuji svůj názor a nabízím námět k zamyšlení či diskuzi? Holt, někteří lídé v zápalu vzteku zřejmě větu "já osobně jakékoliv takovéto fandovské aktivity (nejen) pro alespoň vizuální zlepšení vozového parku vítám" nepochopí, ikdyby byla tučným fontem velikosti 50, že pane Grille. Příště dřív čtětě a myslete, až poté pište. Díky.
05.10.2008 (18:14)  
A co vám všem brání založit sbírku na 464.202 ? Víte vůbec kolik by bylo třeba na budoucí opravu rosni vybrat peněz ? Tahle akce je speciélně dělaná na obnovu laku na bobinu takže si svoje moudra kam by se vybraná částka měla investovat můžete tak akorát strčit za klobouk.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.10.2008 (18:13)  
Odpůrci: Jak se OPOVAŽUJETE kritizovat něco, do čeho vás nikdo nenutí investovat? Brečíte kvůli mizerným osmdesáti klackům od ČD? Není vám hanba? Brání vám někdo uspořádat podobnou záchranu pro olomoucký Špenát? NEBRÁNÍ! Takže prosím, místo bohapustého kecání do toho, po čem vám nic není, jste už mohli zřídit číslo účtu.
registrovaný uživatel taz 
05.10.2008 (17:33)  
to Jaroslav Babica, HEŘMAN kategoricky odpovídá "nesouhlasím", na nepoloženou otázku. Námětem článku je informace o tom, že někdo měl nějaký nápad, a podařilo se mu jej realizovat, nikoli dotaz kam nejúčelněji vrazit prachy...
05.10.2008 (16:48)  
ES-499009:
Je přeci jedno jestli je to pára,motorák nebo elektrika.

No tak to rozhodně není, vážený pane. Zatímco ta Vaše elektrika bude jezdit X let i bez laku, tak čtyřistadvaašedesátka bude bez platné revize kotle (podmíněné jeho repasí) odtažena do depozitáře NTM v Chomutově a uvidíte ji jednou za kdovíkolik let v rámci dne otevřených dveří. Znamená to konec veškerým nostalgickým jízdám, mikulášským atd., konec nadšených dětských úsměvů i zapálené nadšení železničních fandů. Takovéto akce jsou dělány především pro lidi, a těm nevysvětlíte, že na Rosňu se sice peníze nenašly, ale proti tomu jaká že je bomba, že do Prostějova sice pořád jedou zablešeným Bdt, které táhne tuctová lokomotiva, ale v laku z 80. let. Chápete? Jak píšu o odstavec níž, chválím a podporuju fandovské úmysly a nadšení, ale ptám se, jestli zrovna teď zrovna na střední Moravě je nutné skládat se na zaturnusovaný 45 let starý prorezlý tuctový pekáč...


Všichni:
Promiňte mi všichni, jak jsem se rozepsal, ale region střední Moravy se mě osobně úzce dotýká a nemohu přehlížet některé vaše reakce.
Např. pan Adam - neřekl bych, že by Heřman rozumoval. Vyjádřil svůj názor, který považuji, a jak je vidno nejen já, za zcela zdravý a naopak velice rozumný. je to snad trestné? Řekl bych, že jste to trochu přehnal.
05.10.2008 (16:41)  
Také souhlasím s Heřmanem. Víte, na lak mašinky nejezdí... Je hezké, že si chce někdo udělat fotky hezčí, já osobně jakékoliv takovéto fandovské aktivity (nejen) pro alespoň vizuální zlepšení vozového parku vítám, ale ptám se, jestli by ty penízky nebyly rozumnější investovat jinde. Třeba právě do té čtyřistadvaašedesátky. Jasně, každý má právo svoje peníze investovat do čeho chce, ale k zamyšlení to myslím stojí. Likvidace 141 snad zatím nehrozí a navíc zrovna na 301 už jedna v novém laku jezdí. Proč dávat přebytkové peníze do další, když jsou potřeba jinde?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko