..: Olomoucká bobina do historického laku :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Uvést jednu z lokomotiv řady 141 DKV Olomouc do obnoveného historického laku - taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice. Cíl je jasný: dát jednomu z mála provozních strojů této řady, která nyní pravidelně slouží na místních výkonech s Os vlaky na trati č. 301 Olomouc - Prostějov - Nezamyslice, vzhled, v jakém začal svou službu na kolejích ČSD v polovině minulého století. Podobně, jako se již několikrát složila skupina nadšenců železniční techniky na speciální, z jejich kapes zaplacené historické jízdy, vzešel pokus sesbírat po tisícovce také na nový lak pro "bobinu". V současné době je projekt ve fázi shromažďování finanční částky, která byla s ČD dohodnuta na 200­ tisíc Kč. Zbylé náklady na uvedení vlastního stroje do LAKu PUR I, ve výši cca 70 - 80 tisíc korun, slíbily ČD doplatit. Vzhledem k tomu, že jde o zatím unikátní projekt, rozhodli jsme se čtenářům ŽP zprostředkovat podrobnosti.

Ilustrační obrázek"Hlavní výhodou tohoto projektu oproti jednodenním fotoakcím je to, že se výsledek našeho střádání bude objevovat na trati denně. Za denního (letního) světla ji projede asi šestkrát. Jestliže se tedy podaří projekt dotáhnout do zdárného konce a nedojde k provozní poruše 48 let starého stroje, bude jen na nás, kdy se rozhodneme na "Prostějovku" zajet," říká jeden z organizátorů Tomáš Kelnar. Předpovědi počasí se dnes již dají použít a organizátoři slibují i na webových stránkách dostatek informací, jestli je ostře sledovaný objekt v provozu, případně jak dlouho bude mimo a proč.

Možná se to nezdá, ale v projektu jde ještě o jinou věc, než jen o nátěr jedné mašinky do skutečně historického nátěru. "Po případném úspěchu by mohla jednání s ČD pokračovat a dojednat i další výjimky z barevného schématu pro některé z dalších lokomotiv přistavených ČD do hlavní opravy. V tomto případě pak do původního továrního laku, o který bychom v konečném důsledku nepřišli," vysvětluje Kelnar. Stále častěji navíc prosakují informace o tom, že i mateřské ČD připravují jednotné barevné schéma pro všechna svá vozidla. Případný úspěch či neúspěch olomoucké akce by tak mohl rozhodnout o tom, zda se i poté podaří alespoň občas vyjednat výjimku.

Co je doposud domluveno...

Dejme opět slovo organizátorům. "Vše začalo neoficiálním dotazem na Odboru 12 GŘ ČD, zda budou vůbec k takovému kroku svolní. Po kladných reakcích jsem představení zájmu a možností přenesl vrchnímu přednostovi DKV Olomouc Ing. Tylichovi, u kterého jsem se setkal s velmi ochotným a profesionálním přístupem. V průběhu tohoto roku se postupně vybarvovaly možnosti, ale i mnohé zápletky. Hlavně došlo k několika jednáním s lakovnami v Krnově a Přerově, které nabídly předběžnou cenu, jenž se zaměřovala na lokomotivu 141.018, neboť ta byla v době jednání nejvhodnější. V tom momentě však již bylo zapotřebí začít s projektem "hýbat" v poněkud reálnější podobě, neboť bez jistoty, že bude částka včas vybrána, nebylo vhodné zaměstnávat odborníky a slibovat nejistý projekt."

Ilustrační obrázekProto jsme se s Janem Šantrůčkem pustili do sbírky financí na nový lak, jejíž výše je určena na již zmíněných 200.000 Kč. Jelikož cena uvedení lokomotivy řady 141 je cca 280.000 Kč (s daní), bylo zapotřebí požádat vrchního přednostu o pomoc, zda může vyjednat možnost spoluúčasti/spolupráce ČD. To se Ing. Tylichovi podařilo a drobné práce se tedy budou s největší pravděpodobností provádět v depu v Olomouci. Půjde o přípravu vybraného stroje na uvedení do laku, plus případné výměny smetníků/pluhů, které jsou pod některými stroji v konstrukci pro řady 163 apod. Tady se dostáváme k otázce, která "Bobča" to vlastně bude? Byla rozjednána 141.018, ale jelikož je nejdříve potřeba sehnat peníze, což chvíli potrvá, nelze se tohoto stroje držet. Vhodná lokomotiva vzejde z aktuální provozní situace a máte slíbeno, že to nebude 141.037 (z důvodu jejího unikátního barevného schématu). Čeká nás tedy ještě spousta práce, ale to opravdu bude možné až po získání potřebných peněz, které rozjedou projekt - doufejme - ke zdárnému konci. V případě, že cokoliv krachne, vklady budou v plné výši vráceny na individuální účty, z nichž můžete jako jediným způsobem přispívat na lak. V jiných případech (třeba kdo tuto možnost nemá) kontaktujte výběrčího.

Ilustrační obrázekJak již bylo naznačeno, výběr peněz probíhá výhradně bezhotovostně - převodem na účet. Zájemce nechť kontaktuje „výběrčího“ na e-mailu jena3@post.cz, který mu obratem sdělí číslo účtu, variabilní symbol atp. - to aby věděl, kdo platbu posílá. Z důvodu reálného rizika vracení peněz je totiž nemožné, aby sbírka probíhala zcela "živelně" a anonymně stylem "Tady je číslo účtu a posílejte kdo chcete a co chcete". Mimochodem, variabilní symbol je pro prvních 61 platících jistě zajímavý! Ptáte se, kdo tím výběrčím vlastně je? Je to náš kamarád Jan Šantrůček, který už spolupořádal nejednu akci určenou pro přátele železnice a fotografy (za všechny zmiňme např. jízdu s Kyklopem či třebovskými lokomotivami ř. 180), má již dost zkušeností a spousta lidí jej zná.

Sledování aktuálního stavu a diskuse kolem tohoto projektu je i pro neregistrované nejpřehlednější zatím na diskusním fóru K-Reportu v sekci železnice / 140, 141 - bobiny, kde se lze na cokoli přeptat, doplnit projekt nápady, pomoci či upozornit na chyby. Nyní nezbývá než věřit, že se vše podaří a na jaře přivítáme úchvatnou „jedničku“ v novém laku, představeném na úvodním snímku (fotomontáži barevného schématu).

Proč lak vzor 84? Protože původní tovární lak už máme na 141.004 a lze jej znova vyjednat přes vyjímku při EH, která jistě brzo v Olomouci bude. Třeba se příště zadaří obnovit u 037-ky tento unifik. Více netřeba dodávat - vše závisí na prvním projektu: bude-li úspěšný, nebo propadne v zapomění....


Honza Beránek / JTB | 5.10.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty ŽelPage

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
15.10.2008 (19:36)  
Je to hezké že se olomoučáci tak starají,koupili
REGIONOVU A teť tohle sem spokojen.oproti starému podívejte se sami na tu fotku a posuťte!
registrovaný uživatel Malape 
07.10.2008 (17:11)  
Už s tím unifikem nestrašte... pokud se něco takového už opravdu začíná provádět, tak doufám, že to bude trvat roky nebo že si to rozmyslí... :(
07.10.2008 (17:02)  
Jena : docela by mne zajímalo, kolik mají olomoucké bobiny najeto km (od výroby), protože 141.037 stála před 20 lety v ŽOS Vrútky po ES na garanci zhruba 3 roky a nejezdila.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
07.10.2008 (13:15)  
je už ten unifik někde ke shlédnutí?
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.10.2008 (11:05)  
jena: Už po tom jdu nějaký ten měsíc. Myslím si, že "zpětdosazení" sběračů by možná technicky šlo, ale dalo by to tolik práce a peněz by to stálo až hrůza. Vyjímečný nátěr by za nějaký ten milion šel udělat kdykoliv.
07.10.2008 (9:18)  
Mírně bych poopravil Jenu: Situace se razantně změnila tím, že je na obzoru nové barevné schéma ČD - UNIFIKOVANÉ - takže si těžko už některá 141 po EH přiveze lak jako 054!!!!!!!!!! Prostě konec i těmto pseudopůvodním lakům alá 054! Jestli to opravdu dopadne jako u Carga, budou všechny loko a vozy uváděny do něčeho podivného. Prej je už prováděn na jednu 754-ku a dva osobní vozy v MOVU, tak už přestaňte váhat a ukončete svým příspěvkem sbírku, ať to můžu jet vyjednat a co nejdříve najdu kapacitní prostor v lakovně, který tomu dá možná poslední kabát v historiku, protože nových unifikovaných si užijeme na Bobinách jistě dost! Jinak ano. 018 jsme vybrali pro její nejvhodnější stav - především ve spojitosti s nutností provedení předlakovacích úprav - tedy jde o loko, která by stála ze všech nejméně. Tu jsme taky nechali otipavat zástupci lakoven, ať udělaj cenu. K tomu vhodné smetníky, zachovalá skříň, bez větší potřebnosti zásahů apod. Která to ale případně bude je zatím v očekávání, protože nejdříve je potřeba vybrat částku, až poté se bude pokračovat. Doufám.:-)
registrovaný uživatel jena 
06.10.2008 (21:12)  
Honza: tak začni vyjednávat, třeba se Ti to podaří... ;-) Leč nemyslím si, že případné "zpětdosazení" sběračů by bylo někdy později současnou "modernizací" znemožněno...

BronislavJ: 009 byla taky v "úzkém výběru", ale nemá původní pluh. Ten zůstal jen na 018 a 037. Jeho sehnání a dosazení by byly další náklady navíc. Na 037 jsme nechtěli šahat, takže zbývala 018. Nakonec, každá 141 dostane za předpokladu, že půde na EH i nový lak. Pochopitelně v nejlepším případě to, co má 054. Takže se vybrala mašina, kterou ta EH brzy čeká. Té se koneckonců nevyhne ani 037 a je jen málo pravděpodobné, že ji zůstane současný lak. Jak to ale nakonec všechno dopadne je ve hnězdách, protože 141 mají nejlepší roky přece jen za sebou, můžou na těch výkonech vydržet pár let, ale i třeba jen rok a to už můžou (ale nemusí) dojezdit v tom, co mají na sobě teď.
06.10.2008 (20:39)  
BronislavJ: Řekl bych, že mašina byla vybírána podle toho, která je v nejlepší stavu a tedy která má největší šanci zůstat v provozu co nejdýl. ;)
registrovaný uživatel BronislavJ  mail  
06.10.2008 (18:51)  
A proč ne na 141 009-1 ten její lak už má "trochu" dost.
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.10.2008 (16:47)  
Stálo by také za to, zachránit poslední olomoucký (bohumínský)panťák řady 460, který se ještě může pyšnit původními sběrači proudu v počtu 4 kusů na celé jednotce a "původními" světly. Konkrétně to je panťák 460.079/080. V podstatě by dráhy na to nemusely nic vynaložit, ba naopak by ušetřily nějakých půl milionu za polopantografy a za práci. Lak se dá změnit, ale takováto úprava už ne.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko