..: Metro trochu jinak - na pneumatikách a bez řidiče :..

Ilustrační obrázekLausanne - V Lausanne o uplynulém víkendu proběhly prezentační jízdy na lince M2 zdejšího metra. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Soupravy se pohybují na trati o maximálním spádu 12 % (průměrně 5,7 %) a zvládaly jízdu i plně obsazené obecenstvem, které si prišlo poprvé užít jízdu bez řidiče a čekalo v kordonech na vstupu do stanic i několik desítek minut.

5,9 km dlouhá trasa překonává převýšení 338 m. Čtrnáct stanic je vybaveno kvůli bezpečnosti automatického provozu dvojitými dveřmi (na vozidle a na nástupišti). První část trasy z Ouchy na Lausanne-Flon vede v trase někdejší ozubnicové dráhy z roku 1877, průjezd pod nádražím je i proto "jednokolejný", v další části jde o novostavbu vedenou členitým terénem a městskou zástavbou převážně v tunelu, jen 600 m trasy je na mostě nebo na povrchu.

Dvoučlánková klimatizovaná vozidla Alstom mají kapacitu 222 osob (z toho 60 sedících) a hmotnost 54 tun; na délku měří 30,7 m a 2,46 m na šířku. S maximální rychlostí 60 km/h (kterou ale lze na sotva kterém úseku trasy využít) slibuje dálkově řízený systém jízdní dobu 20 minut a přepravní kapacitu až 6600 osob za hodinu v každém směru. Plánované intervaly jsou však 3 až 6 minut ve špičce a 10 minut v ostatních hodinách.

Ani touto stavbou asi lausannské projekty nekončí. Bude-li rozvoj města pokračovat dosavadním tempem, nebude M2 kolem roku 2020 stačit. A tak se se připravují další projekty, jako je nový tramvajový provoz (tramvaje zde jezdily do roku 1964), posílení linky M1 dvojitými soupravami či městská železnice RER.

Další informace: Transport publics de la région lausannoise, Ilustrační foto: Richard Těhník


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 22.9.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
22.09.2008 (9:18)  
waszyn - No myslím, že se mýlíte ve většině věci, které jste napsal. Přečetl jsem toho už dost o trase D. A navíc to metro zde nebude stát 5 nebo 10 let. Tedy to co se vám nyní může jevit jako lehce naddimenzované bude za jednu generaci zcela optimální dopravní řešení. A pokud jde o označení pana Steinera - rád pojmenovávám věci a lidi přesnými výrazy. A o dva příspěvky níže jsem tak učinil!!
registrovaný uživatel waszyn 
22.09.2008 (9:12)  
paninaro: smerove a vyskove vedeni decka zejmena v useku pankrac-nusle-mirak je primo planovane pro lehke metro. naklady na vystavbu jsou o dost nizsi, petivozove soupravy klasickeho metra se na teto relaci proste a jednoduse nenaplni, a vozit vzduch je drahy luxus. a jen kvuli dvoulete oprave nuselaku stavet kapacitne predimenzovanou linku? navic u lehkeho metra se da dostat na mnohem kratsi intervaly, coz se da resit nakupem vozidel ve mnozstvi, ktere umozni behem opravy nuselaku husty interval mezi pankracem a mirakem(hlavakem)a ktere bude stacit nasledne i na delsi provozni trasu decka.
jinak myslis si ze na ty tvoje modre mafie je tady nekdo zvedavy? na novinkach bys byl mozna frajer, ale tady se tim spise ztrapnujes:-@
22.09.2008 (9:00)  
MartinR - No také doufám, že se nepůjde cestou lehčího metra v případě trasy D. Ale problém je, že modrý mafián Steiner (radní přes dopravu) je toho velkým příznivcem. Byla by to však osudová chyba - Nekompatibilita s ostatními trasami metra, jiné systémy a soupravy, nutnost zcela nového a jiného servisního zazemí, kapacita odpovídající tak třem tramvajím T3 (což v případě rekonstrukce Nuselského mostu a výrazného zatížení alternativních linek - tedy zejmena D - by bylo tragicky poddimenzované). Takže doufejme, že zvítězí zdravý rozum - metro D ve standartní podobě jako trasy ostatní a nidko nezkočí na tryk cca. o 1/3 nižší ceny než u standartního metra. Totiž ta o 1/3 nižší cena je pouze za provedení staveb. Takže plus mnou vyjmenovaná negativa a jsme možná na cenně ještě vyšší než při stavbě standartního metra. A o vyšší energetické náročnosti díky zvládání vyšších stoupaní a náročnosti tras lehkého metra ani nemluvě... :-) Lehké metro by bylo ideální tak do Brna, Ostravy či Plzně.
22.09.2008 (8:30)  
Miroslaww: Strojvedoucí kteří tam jezdili s historickou zubačkou "La Ficelle" tam sice už nejezdí, ale zato spousta nových lidí pracuje na dispečinku, ve stanicích, v depu... Navíc současně se spuštěním M2 dochází i k velkému přepracování a rozšíření provozu povrchové dopravy, říkají tomu honosně réseau08.
22.09.2008 (8:07)  
Nejsem právě fanoušek vlaků na pneumatikách. Otěr z gumy uvolňuje karcinogenní částice, výrazně větší valivý odpor kol... Jediná výhoda je dobrá adheze a s tím možnost překonávat velké skony - v Lausanne zřejmě našla využití. Když se podívám na rozměr vozidla, tak nic moc. Šířka 2,46 m spolu s kapacitou celkem odpovídají tramvaji vzor 2xT3. Takže doufám, že se s tímto systémem nesetkám na budoucí pražské lince metra D.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
22.09.2008 (7:30)  
Miroslaww: Tímhle stylem bysme se nedostali z jeskyní…
22.09.2008 (3:39)  
A strojvedoucí nemají co žrát...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko