..: Metro trochu jinak - na pneumatikách a bez řidiče :..

Ilustrační obrázekLausanne - V Lausanne o uplynulém víkendu proběhly prezentační jízdy na lince M2 zdejšího metra. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Soupravy se pohybují na trati o maximálním spádu 12 % (průměrně 5,7 %) a zvládaly jízdu i plně obsazené obecenstvem, které si prišlo poprvé užít jízdu bez řidiče a čekalo v kordonech na vstupu do stanic i několik desítek minut.

5,9 km dlouhá trasa překonává převýšení 338 m. Čtrnáct stanic je vybaveno kvůli bezpečnosti automatického provozu dvojitými dveřmi (na vozidle a na nástupišti). První část trasy z Ouchy na Lausanne-Flon vede v trase někdejší ozubnicové dráhy z roku 1877, průjezd pod nádražím je i proto "jednokolejný", v další části jde o novostavbu vedenou členitým terénem a městskou zástavbou převážně v tunelu, jen 600 m trasy je na mostě nebo na povrchu.

Dvoučlánková klimatizovaná vozidla Alstom mají kapacitu 222 osob (z toho 60 sedících) a hmotnost 54 tun; na délku měří 30,7 m a 2,46 m na šířku. S maximální rychlostí 60 km/h (kterou ale lze na sotva kterém úseku trasy využít) slibuje dálkově řízený systém jízdní dobu 20 minut a přepravní kapacitu až 6600 osob za hodinu v každém směru. Plánované intervaly jsou však 3 až 6 minut ve špičce a 10 minut v ostatních hodinách.

Ani touto stavbou asi lausannské projekty nekončí. Bude-li rozvoj města pokračovat dosavadním tempem, nebude M2 kolem roku 2020 stačit. A tak se se připravují další projekty, jako je nový tramvajový provoz (tramvaje zde jezdily do roku 1964), posílení linky M1 dvojitými soupravami či městská železnice RER.

Další informace: Transport publics de la région lausannoise, Ilustrační foto: Richard Těhník


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 22.9.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
22.09.2008 (22:33)  
podobna taky na gumach a bez ridice jezdi v Parizi jiz 10 let, byl sem tam jako prcek v 98 a bylo to tam taky
registrovaný uživatel Semík  mail  
22.09.2008 (22:01)  
2 HEŘMAN: Zkus si to přečíst, celé a pořádně, koleje tam jsou taky. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Takže bez kolejí by to nikam nedojelo. Teda pokud tam nejsou zatáčky.
22.09.2008 (21:13)  
Matouš Vinš : jenže Lille má něco přes 200 000 obyvatel, tedy 1/5 toho co v Praze, taky záleží na tom, kolik vozů má souprava; neklame–li mne paměť, tak zavírací dveře mají taky v St. Peterburgu. Otázka je, co považujete za krátké intervaly. Už se to kdysi zmiňovalo, metro typu SSSR v zemi svého původu jezdí i v intervalu 70 vteřin, na relativně primitivním zabezpečovacím zařízení – v jednoduchosti je krása, zatímco v tuzemsku metro typu SSSR ve stejných intervalech jezdit nemůže. Já jsem si ve věci těchto blábolů dopisoval přes noviny s pracovníky metra původně trvrdícími, že zab. zař. neumožňuje interval kratší než 110 vteřin, ale nakonec museli přiznat, že metro je schváleno na 90 vteřin, ale nemají vagony ...
22.09.2008 (19:49)  
Minimálně ty dvojité dveře jsou dost dobrá vymoženost, sám jsem byl týden ve francouzském Lille, kde používají stejný systém, a jednotky určitě nebyly přeplněné, hlavně kvůli krátkým intervalům... i jízda je o něco pohodlnější. Já proti tomuhle systému nic nemam.
22.09.2008 (19:28)  
ZM : nejsi sám mám stejný názor
22.09.2008 (18:30)  
Úplně jsem nepobral, co tady vlastně tenhle článek chce. Železniční server -> článek o metru (čili MHD) -> ještě k tomu na pneumatikách... mám rozporuplný pocity.
22.09.2008 (15:08)  
waszyn : co považujete za nenaplnění 5 vozové soupravy ? Že budou obsazena pouze místa k sezení a nikdo nebude stát ? Trasa D pravděpodobně převezme i část frekvence z kapacitně přeplněné trasy C. Ta je sice schválena na 90 vteřinový interval, ale tento interval není možné vyjezdit, protože nejsou soupravy.
22.09.2008 (12:40)  
paninaro : tak poprvé se shodneme naprosty 100% souhlas a to ve všem!
registrovaný uživatel karel.f  mail  
22.09.2008 (11:00)  
je to podobné jak ve Frankfurtu na letišti
22.09.2008 (9:53)  
"A strojvedoucí nemají co žrát".

Připomněl jsi mi starý vtip.

Jdou takhle dva chlapi kolem stavby, kde se ohání rypadlem obrovský bagr. I zastaví se jeden z nich, zrudne, a zvolá "Tady se mohlo uživit deset chlapů s lopatami!"

A ten druhý říká:

"Nebo sto chlapů s čajovými lžičkami."
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko