Lausanne - V Lausanne o uplynulém víkendu proběhly prezentační jízdy na lince M2 zdejšího metra. Jde o první metro bez řidiče ve Švýcarsku, dvouvozové jednotky navíc jezdí po pneumatikách na kovových pásech; systém kolo-kolejnice totiž slouží jen ke směrovému vedení a případnému nouzovému dosednutí soupravy. Soupravy se pohybují na trati o maximálním spádu 12 % (průměrně 5,7 %) a zvládaly jízdu i plně obsazené obecenstvem, které si prišlo poprvé užít jízdu bez řidiče a čekalo v kordonech na vstupu do stanic i několik desítek minut.
5,9 km dlouhá trasa překonává převýšení 338 m. Čtrnáct stanic je vybaveno kvůli bezpečnosti automatického provozu dvojitými dveřmi (na vozidle a na nástupišti). První část trasy z Ouchy na Lausanne-Flon vede v trase někdejší ozubnicové dráhy z roku 1877, průjezd pod nádražím je i proto "jednokolejný", v další části jde o novostavbu vedenou členitým terénem a městskou zástavbou převážně v tunelu, jen 600 m trasy je na mostě nebo na povrchu.
Dvoučlánková klimatizovaná vozidla Alstom mají kapacitu 222 osob (z toho 60 sedících) a hmotnost 54 tun; na délku měří 30,7 m a 2,46 m na šířku. S maximální rychlostí 60 km/h (kterou ale lze na sotva kterém úseku trasy využít) slibuje dálkově řízený systém jízdní dobu 20 minut a přepravní kapacitu až 6600 osob za hodinu v každém směru. Plánované intervaly jsou však 3 až 6 minut ve špičce a 10 minut v ostatních hodinách.
Ani touto stavbou asi lausannské projekty nekončí. Bude-li rozvoj města pokračovat dosavadním tempem, nebude M2 kolem roku 2020 stačit. A tak se se připravují další projekty, jako je nový tramvajový provoz (tramvaje zde jezdily do roku 1964), posílení linky M1 dvojitými soupravami či městská železnice RER.
Další informace: Transport publics de la région lausannoise, Ilustrační foto: Richard Těhník
Připomněl jsi mi starý vtip.
Jdou takhle dva chlapi kolem stavby, kde se ohání rypadlem obrovský bagr. I zastaví se jeden z nich, zrudne, a zvolá "Tady se mohlo uživit deset chlapů s lopatami!"
A ten druhý říká:
"Nebo sto chlapů s čajovými lžičkami."
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.