..: Symbol budoucnosti ÖBB: railjet byl představen :..

Ilustrační obrázek Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!

Ilustrační obrázek Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".

Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázekFlotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Fotografie: Josef Petrák

Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 16.9.2008 (10:26)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Rakousko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
16.09.2008 (15:20)  
Vosecek - u nas zase (u VF) nemas nutnou smlouvu na 24 mesicu... Nicmene jo, co se dat tyce, tak je to v Nemecku levnejsi
registrovaný uživatel M 
16.09.2008 (15:10)  
Rekl bych, ze rychlost vozidla neni uplne ten nejvetsi problem... A pokud jde o rychlost toho free netu v buse nebo vlaku, tak asi to bude tim, ze to ma byt hlavne pro pripojeni na mail a precteni par zprav, neni to urcene na sledovat 1 Mbs streamu... Kazdopadne "furt to vypadavalo" je jeste dobry - i s kartou to casto byva "semtam to naskocilo" a to pisu zrovna o tech OeBB a konkretne o paterni trase na Mnichov...:-(

A pokud jde o Vmax busu, tak podle zakona 130 a technicak autobusu jsem nevidel, takze si netroufam tvrdit...
16.09.2008 (15:06)  
M-Paul: 9-15 €, To je pěkná cena, u nás dáte za bezdrátový internet asi osm stovek. Tedy asi třikrát víc, než v bohatším Německu.
16.09.2008 (14:44)  
Ad mobilni prijem ve vlaku ...

OBB maji ve casti vagonu antenu na strese a GSM opakovac signalu ve vagonu, takze stineni se jaksi neresi. A co se tyce pripojeni, tak zde je momentalne mobilni pripojeni (3G HSDPA/UMTS) s nekolika destikami GB za mesic za cenu 9 - 15 eur. Takze jak rikal M - ano notebook a datova karta a kazdy ma tu svoji...
Co se tyce rychlosti tak pokud vim je UMTS schopny pracovat do cca 250 km/h, takze staci vyresit to stineni. Bohuzel v Cesku ne...
16.09.2008 (14:32)  
sAd: tak je otázka, kde má autobus anténu a kde by ji měl vlak. Rychlost 130? Není náhodou Vmax 100 km/h?
registrovaný uživatel sAd 
16.09.2008 (14:10)  
sames1: Ad internet ve vlacích. Měl jsem tu čest jet linkou Liberec-Praha od SA i ČSAD Liberec. Bylo to pomalé jak ďas a furt to vypadávalo. A to jsme jeli max 130 (kontrola podle GPS). A teď si představte, jak by to asi vypadalo ve vlaku, který je sám o sobě ještě více odstíněný než autobus, a který pojede od 160 km/h a více. Už víte, kam tím mířím?
registrovaný uživatel M 
16.09.2008 (13:25)  
sames - jestli by mel byt net ve vlaku samozrejmost, tak proc neni samozrejmost, ze kdo ma ntb, tak ma i vlastni datovou kartu?
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
16.09.2008 (13:11)  
sames1: Myslim tim, ze kupovat nejake stupidni pendolina byla pekna blbost, dalsi vec, nova rada vozu BMZ CD maji dedadla na ho...
16.09.2008 (12:56)  
sames1: Internet - někde v evropě v běžných soupravách je internet? V rychlících?

Já jsem nad tímhle přemýšlel, jak to realizovat. Ale aby to fungovalo po celém vlaku, tak by v každém vagoně musel být wifi router. Kam ho jako umístit? A i kdyby bylo vyřešené umístění - jak nasdílet data z výchozí jednotky - lokomotivy, kde by byl přijímač mobilního netu? Nevím na jakém principu jsou přenášena data mezi vagony, zda by se do toho dal implementovat běžný protokol.

Tohle je myslím v pohodě možné třeba u nové soupravy jako je Pendolino, myslet na to už při výrobě a rozvést to klasicky UTP kabely. U autobusů to je úplně něco jiného, tam stačí jeden wifi router a je vystaráno.
registrovaný uživatel JOHNZ 
16.09.2008 (12:34)  
sames1: elektriky je vo vlaku habadej, ale keby si si do neh pichol NTB tak by sa z neho vyvalil akurat dym ... a zdroj schopny vystabilizovat z toho napatia (mozu tam byt tusim 4 ci 5 napati, jednosmerne i striedave) 220V/50Hz s rozumnym vykonom, stoji minimalne niekolko sto tisic Kc ...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko