Lovosice - První sezona muzejního provozu na trati číslo 113 byla úspěšná. Alespoň to tvrdí organizátoři, kteří za deset prázdninových sobot napočítali přes 900 cestujících. Každou sobotu celé letní prázdniny ukrajoval "hurvínek" M 131.1280 své kilometry při vozbě osobních vlaků z Lovosic do Mostu a zpět po trati, jíž se stále častěji říká Švestková dráha. Tyto turistické vlaky si u Zubrnické museální železnice, jíž dotyčný motorový vůz patří, objednal Svazek obcí Integro sdružující většinu obcí a měst podél Švestkové dráhy. Ačkoliv motoráček jezdil teprve prvním rokem, setkal se s organizátory nečekanou odezvou.
"Za 10 sobot bylo přepraveno celkem 911 cestujících a 11 jízdních kol," shrnuje letní provoz koordinátor projektu Karel Mikolášek. Jak dále prozradil, nejčastějším cílem cestujících bylo známé Muzeum českého granátu v Třebenicích následované zříceninou hradu Košťálov a expozicí třebívlické rodačky Ulriky von Levetzow. Krátce po skončení letního provozu a jeho rychlém vyhodnocení byly zahájeny přípravy na prázdninový provoz v příštím roce. "Příští rok bychom rádi nabídli možnost svezení jak v sobotu, tak i v neděli", upřesňuje. Dle jeho slov byla neděle poptávaná již letos, ale bohužel pro nedostatek financí nešlo na tuto poptávku reagovat.
Nedočkaví zájemci o svezení vlakem na této krásné lokálce ovšem nemusí čekat až do příštích prázdnin, neboť další vlaky vyjedou na lokálku již tuto sobotu. V tento den se v Třebívlicích koná sdružená oslava 690 let obce a první ročník Třebívlického vinobraní.
Třebívlické vinobraní: premiéra pro Unipetrol
"Zvláštní vlaky na vinobraní 27. září přináší na poli železniční dopravy i jednu premiéru", láká zájemce o svezení Mikolášek. V jejich čele se totiž objeví motorová lokomotiva řady 753.7 společnosti Unipetrol doprava, jež dosud v čele žádného osobního vlaku nejela. Místní obyvatelé tyto modernizované "brejlovce" ovšem již ze své tratě znají, neboť od letošního ledna přepravují po Švestkové dráze v nepravidelných intervalech soupravy prázdných nákladních vozů od čpavku a močoviny z lovosické Lovochemie.
Svou volbu lokomotivy zdůvodňuje Mikolášek následovně: "Lokálka letos slaví již 110 let od zahájení provozu, což nás přivedlo na myšlenku sestavit zajímavou a trochu netradiční soupravu a připomenout si tak i toto kulaté výročí. K motorové lokomotivě pak byly vybrány osobní vozy řady Bmx. Na trať budou během sobotního odpoledne vypraveny celkem dva páry vlaků pod čísly Os 39664 - Os 39667.
zdroj: www.svestkovadraha.cz; ilustrační foto © karloslt
Celé je to ale spíše o tom, zda vlaky nebo autobusy. A zde je zřejmé, že něco není v pořádku. Osobně se ale domnívám, že problém je jak v nedostatečném ohodnocení nákladů autobusů, tak i v nadsazených cenách vlaků. Např. taková 810 má nulové odpisy a tudíž by se měla téměř vyrovnat autobusu (poplatek za dopravní cestu zhruba vyrovná odpis autobusu). Proč tomu tak ale není???
nafta, kterou spotřebují motorové lokomotivy, je od spotřební daně osvobozena? Pokud ne, tak tvrzení, že "my motoristé si tvrdě platíme", silně pokulhává...
Co to je 801.421 to už byl jenom holý zbytek po vytěžení náhadních dílů, nebo proč to bylo sešrotováno???
To všechno si my motoristé tvrdě platíme - jednak ve spotřební dani u pohonných hmot, (daň z přidané hodnoty pomíjím), dálničními poplatky/mýtným, podnikající pak ještě silničí daní. Důsledkem toho, že z inkasa spotřební daně za PHM se vrací do dopravy jen asi 9 % (a zbylých 91 % se použije ve státním rozpočtu na něco úplně jiného) je, že naše silnice jsou v daleko horším stavu, než u našich sousedů (Rakousko, Německo..., a dokonce i Maďarsko).
Miroslav Zikmund - :-)))) No spíš to říkal, protože jsou za necelý měsíc volby... Ale i tak už by si měl pomalu balit kufry... ;-)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.