Poprad - V prosinci letošního roku tomu bude přesně sto let od zahájení provozu na úzkorozchodné trati mezi Popradem a Starým Smokovcem. Po roce výstavby v kopcovitém terénu, provázené technickými komplikacemi, byla koncem roku 1908 zahájena éra Tatranských elektrických železnic - dnes známého nosného dopravního systému oblasti Vysokých Tater. Toto jubileum pochopitelně nezůstalo bez povšimnutí, a tak provozovatel sítě tatranských električek, Železničná spoločnosť Slovensko, společně s Železnicemi Slovenské republiky a dalšími partnery na příští víkend připravila program, který jistě zaujme nejednoho příznivce železnic.
Hlavní program se uskuteční o víkendu 20. a 21. září hned v několika oblíbených lokalitách tatranského regionu. Snad největším lákadlem pro železniční fanoušky bude zpřístupnění lokomotivního depa Poprad, kde bude k vidění výstava historických železničních i silničních vozidel. Nádech historie dostane i pravidelný provoz na síti TEŽ, do nějž bude v průběhu soboty i neděle nasazována historická souprava Kométa. K vidění bude rovněž parní lokomotiva 477.013, známá spíše pod přezdívkou Papoušek. Všechny vlaky, včetně známé zubačky mezi Štrbou a Štrbským plesem, budou navíc návštěvníky přepravovat bezplatně. K oslavám se připojí i pozemní lanovka na Hrebienok, jež nabídne zvýhodněnou zpáteční jízdenku za 100 Sk/3,32 €.
Kromě stálých atrakcí bude mimořádnou událost doprovázet i další program, jehož klíčovým bodem má být slavnostní umístění pamětní tabule na nádražní budově ve Starém Smokovci. Podrobnosti o dalších částech společenského programu lze nalézt přímo na webu dopravce.
zdroj: Železničná spoločnosť Slovensko
Ze železničních vozidel, která tam byla vystavena jsem si stačil poznamenat :
M 240.0042
EMU 49.001
EM 420.959-9 (Ex EMU 89.0)
EM 425.959
812.036-2
011.281-3 v dílně na pomocných podvozcích
T 466.0254
477.013
199.951-5
Kométa T.E.V.D 22
uzavřený přívěsný vůz T.E.V.D 16
otevřený přívěsný vůz T.E.V.D 12
krytý nákladní vůz T.E.V.D 35
otevřený nákladní vůz T.E.V.D 3412
úzkorozchodná podbíječka 99 56 94 24 735-5
úzkorozchodná MUVka 99 56 96 28 001-6
úzkorozchodný strojní vyměňovač pražců 99 56 96 54 190-4
společenský vůz WGmeer 61 56 89 70 001-6 dom. stanice Bratislava
WRrm 51 56 88 41 059-3 dom. stanice Košice
(obé napájeno z brejlovce 754 083-4
kabina číslo 1 visuté lanovky (bez oken)
jedna kabinka kabinkové lanovky
Mimo to byla výstava historických silničních vozidel.
Ve Starém Smokovci byla odhalena pamětní deska ke 100. výročí.
Cena 100 Sk za zpáteční jízdenku na Hrebienok je přiměřená. Standardní cena zpáteční jízdenky činí lichvářských 190 Sk. Na zbytečné zaměstnance je třeba sehnat peníze. Nechápu, proč jsou u moderní pozemní lanovky „švýcarské výroby" z roku 2007 doprovodní pracovníci a nahoře sedí strojník, pokud na mnoha pozemních i visutých lanovkách ve Švýcarsku není nikdo a celý provoz řídí automaticky počítač.
http://www.zssk.sk/fileadmin/dokumenty/2008_pdf/100_rokov_tez.pdf
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.