Olomouc — Po dvou týdnech od začátku českého železničního jara se závan 21. století na kolejích přesouvá ze severních Čech do Olomouckého kraje, kam RegioJet v pátek ráno dovezl první propagační žluté Desiro Classic, zatímco druhé dorazilo v sobotu, doprovázené posílenou reklamní letkou Českých drah. Cestující na Olomoucku si tak teď mohou až tři týdny užívat úroveň železničních vozidel, jakou dosud nezažili a patrně ještě dlouho let nezažijí. Z pohledu žlutého dopravce je olomoucké hejtmanství další v řadě, které jeho nabídku na provoz osobních vlaků ani neposoudilo a smlouvu na 10-15 let uzavřelo přímo s Českými drahami, ačkoli byla o 40 milionů dražší a úřad v ní vyjednal jedny z nejhorších podmínek v oblasti obnovy vozového parku ze všech krajů ČR. RegioJet teď bude týden jezdit s cestujícími na trati Olomouc - Uničov a poté se přesune na "městskou" trať 275 v úseku Olomouc - Senice na Hané. Na druhé straně obyvatelé Nezamyslic poprvé v životě uvidí na svém nádraží CityElefanty, a to dokonce až do 31. května. Na olomouckých lokálkách zase cestující sveze Regio-Shuttle. Již teď je tedy jasné, že i když obyvatelé Olomouce letos ještě zažijí velkou rekonstrukci hlavního nádraží, největší železniční událostí roku i tak zůstane žluté jaro s modrou ozvěnou.
První žluté Desiro se na olomouckém hlavním nádraží objevilo v pátek ráno v rámci tradiční prezentace pro novináře. Předváděcí jízda do Přerova a zpět ani nemohla být lépe načasována – zástupci médií si totiž krátce předtím mohli vyslechnout vyjádření olomouckého hejtmana Martina Tesaříka k celé kauze dlouhodobé smlouvy pro ČD. Hejtman samotný přitom čelí trestnímu oznámení poté, co v médiích úmyslně uvedl chybné informace o ceně zakázky na provoz regionálních vlaků.
VIDEO: Úvod prezentace Student Agency v Olomouckém kraji
K časování akce přispělo i to, že v době konání tiskové konference ještě do Olomouce nestihla dorazil prezentační flotila ČD, a tak se zde na předpoledním jarním slunci vyhřívaly zejména červenorůžové vozy řad Btx761, Btx763 a jeden pantograf řady 460, který letos zajišťuje většinu osobních vlaků do Nezamyslic přes Prostějov a od Přerova dále na východ. Po stránce vozového parku ale i tak olomoučtí cestující v současné době nejvíce ocení dálkovou dopravu – na místních tratích z těch modernějších vozidel jezdí v podstatě jen Regionovy a motorové vozy řady 843 s odpovídajícími soupravami. Na druhé straně, častým jevem stále zůstávají krokodýli ze začátku 60. let, kulaté vozy Bmx765, a není to tak dávno, co se na trati 290 do Šumperka proháněly ještě poválečné motoráky řady 831.
V následujících třech týdnech však bude mít veřejnost na Hané možnost svézt se hned několika zajímavými exponáty, z nichž dva budou německé motoráky: zatímco žluté Desiro bude týden jezdit z Olomouce do Uničova a dalších 5 dnů z Olomouce do Senice na Hané, České dráhy odvetně nasazují od soboty až do konce měsíce dvě jednotky řady 471 na osobní vlaky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh na Moravě - Šumperk a v nezávislé trakci využijí přítomnost zapůjčeného Regioshuttlu německé Erfurter Bahn. Ten, v kombinaci s Regionovami, cestující sveze střídavě na spojích Olomouc - Troubelice, Olomouc - Moravský Beroun a od 17. do 20. května i na lokálce do Drahanovic, kde v uplynulých dvou letech Regionovy nahradily motorové vozy 810 a 850 s téměř historickými soupravami.
Jízdní řády spojů RegioJet
Uničov - Šternberk - Olomouc hl.n. (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Uničov | 5.52 | 8.57 | 12.02 | 14.10 | 17.23 | 20.20 |
Uničov zastávka | 5.55 | 9.00 | 12.05 | 14.14 | 17.26 | 20.23 |
Újezd u Uničova | 6.02 | 9.04 | 12.12 | 14.22 | 17.33 | 20.26 |
Mladějovice | ----- | 9.08 | 12.17 | 14.26 | ----- | 20.31 |
Babice u Šternberka | ----- | 9.12 | 12.21 | 14.30 | ----- | 20.34 |
Šternberk | 6.12 | 9.16 | 12.33 | 14.35 | 17.43 | 20.39 |
Štarnov | ----- | 9.20 | 12.37 | 14.40 | ----- | 20.43 |
Bohuňovice | 6.22 | 9.23 | 12.48 | 14.48 | 17.53 | 20.50 |
Hlušovice | 6.26 | 9.27 | 12.52 | 14.51 | 17.57 | 20.53 |
Olomouc hl.n. | 6.32 | 9.33 | 12.58 | 14.57 | 18.03 | 20.59 |
Olomouc hl.n. - Šternberk - Uničov (8. 5. - 16. 5. 2010) | ||||||
Olomouc hl.n. | 8.04 | 9.55 | 13.20 | 15.40 | 18.23 | 21.55 |
Hlušovice | 8.10 | 10.01 | 13.26 | 15.46 | ----- | 22.01 |
Bohuňovice | 8.17 | 10.09 | 13.30 | 15.54 | ----- | 22.09 |
Štarnov | 8.20 | 10.13 | 13.33 | ----- | ----- | 22.12 |
Šternberk | 8.25 | 10.20 | 13.38 | 16.01 | 18.36 | 22.17 |
Babice u Šternberka | 8.28 | 10.24 | 13.41 | ----- | ----- | 22.20 |
Mladějovice | 8.32 | 10.28 | 13.45 | ----- | ----- | 22.24 |
Újezd u Uničova | 8.44 | 10.44 | 13.55 | 16.14 | 18.50 | 22.29 |
Uničov zastávka | 8.48 | 10.48 | 13.58 | 16.18 | 18.54 | 22.33 |
Uničov | 8.51 | 10.51 | 14.02 | 16.21 | 18.57 | 22.36 |
Olomouc hl.n. - Olomouc město - Senice na Hané (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Olomouc hl.n. | 7.06 | 9.40 | 11.54 | 14.53 | 17.53 | 20.53 |
Olomouc-Smetanovy sady | 7.11 | 9.45 | 11.59 | 14.58 | 17.58 | 20.58 |
Olomouc-Nová ulice | 7.14 | 9.47 | 12.01 | 15.00 | 18.00 | 21.00 |
Olomouc město | 7.20 | 9.51 | 12.05 | 15.04 | 18.04 | 21.04 |
Olomouc-Hejčín | 7.22 | 9.52 | 12.06 | 15.05 | 18.05 | 21.05 |
Olomouc-Řepčín | 7.26 | 9.56 | 12.12 | 15.12 | 18.12 | 21.12 |
Horka nad Moravou | 7.30 | 9.59 | 12.15 | 15.15 | 18.15 | 21.15 |
Skrbeň | 7.33 | 10.02 | 12.18 | 15.18 | 18.18 | 21.18 |
Příkazy | 7.37 | 10.06 | 12.22 | 15.22 | 18.22 | 21.22 |
Senice na Hané | 7.43 | 10.12 | 12.28 | 15.28 | 18.28 | 21.28 |
Senice na Hané - Olomouc město - Olomouc hl.n. (17. 5. - 21. 5.) | ||||||
Senice na Hané | 6.13 | 8.13 | 10.28 | 13.28 | 16.28 | 19.28 |
Příkazy | 6.20 | 8.20 | 10.34 | 13.34 | 16.34 | 19.34 |
Skrbeň | 6.24 | 8.24 | 10.37 | 13.37 | 16.37 | 19.37 |
Horka nad Moravou | 6.28 | 8.28 | 10.40 | 13.40 | 16.40 | 19.40 |
Olomouc-Řepčín | 6.33 | 8.33 | 10.47 | 13.47 | 16.47 | 19.47 |
Olomouc-Hejčín | 6.36 | 8.36 | 10.50 | 13.50 | 16.50 | 19.50 |
Olomouc město | 6.42 | 8.42 | 10.53 | 13.53 | 16.53 | 19.53 |
Olomouc-Nová ulice | 6.44 | 8.44 | 10.55 | 13.55 | 16.55 | 19.55 |
Olomouc-Smetanovy sady | 6.46 | 8.46 | 10.57 | 13.57 | 16.57 | 19.57 |
Olomouc hl.n. | 6.51 | 8.51 | 11.02 | 14.02 | 17.02 | 20.02 |
Prodloužená propagační aktivita se nepochybně cení, přestože se nasazení CityElefantů vyhne ranní špičce z Nezamyslic, a naopak zvýšené odpolední frekvenci ze Šumperka, kdy by se jejich kapacita využila nejlépe. I tak ale posun v kvalitě cestování bude pro dojíždějící lidi drastický, byť vydrží pouze do konce května. Největším paradoxem prezentace ČD v Olomouckém kraji tak bude skutečnost, že ani jedno z dvojice představovaných nových vozidel ve skutečnosti v tomto regionu v dohledné době nebude jezdit. Národní dopravce zde naopak plánuje nákup nízkopodlažních dvousystémových jednotek s kapacitou 160-240 cestujících, které se ale na trati Zábřeh - Olomouc - Nezamyslice objeví nejdříve v roce 2014.
Jízdní řád Cityelefantů ČD
Šumperk - Nezamyslice (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3732 | Os 3736 | Os 3740 | Os 3744 | ||||||||
Šumperk | 5.21 | 7.14 | 10.54 | 12.54 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 5.48 | 7.38 | 11.38 | 13.38 | |||||||
Olomouc hl.n. | 6.31 | 8.31 | 12.31 | 14.31 | |||||||
Přerov | 7.00 | 9.00 | 13.00 | 15.00 | |||||||
Nezamyslice | 7.33 | 9.33 | 13.33 | 15.33 |
Nezamyslice - Šumperk (8. 5. - 31. 5. 2010) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Os 3708 | Os 3710 | Os 3712 | Os 3714 | ||||||||
Nezamyslice | 10.22 | 12.22 | 14.22 | 16.22 | |||||||
Přerov | 11.05 | 13.05 | 15.05 | 17.05 | |||||||
Olomouc hl.n. | 11.38 | 13.38 | 15.38 | 17.38 | |||||||
Zábřeh na Moravě | 12.16 | 14.16 | 16.16 | 18.16 | |||||||
Šumperk | 12.33 | 14.33 | 16.33 | 18.33 |
Nasazení Regioshuttlu RS1
8.-16. 5. | střídavě Olomouc hl.n. - Troubelice / Olomouc hl.n. - Moravský Beroun |
17.-20.5. | Olomouc hl.n. - Drahanovice |
Zdroj: ŽelPage, RegioJet, České dráhy
http://ekonomika.ihned.cz/c1-43408250-jancurovi-se-ve-student-agency-bouri-lide-kvuli-udajne-sikane-vznikly-odbory
Nejvyssi cas firmu prodat a delat neco jinyho:-))
Tak zrovna před 854 by přednost mít měl. 854 má sice max. rychlost 120 km/h, ale dynamika jízdy třeba s dvěma přípojnými vozy je tragická.
Je mi jasne, ze pro predjeti musi byt vhodne podminky a vzpomel jsem si i na situaci, kdy potemkina nechali jet za osobakem, protoze mel poruchu neceho (ted si nevybavim co to bylo, tusim ze opakovac navesti), co jeho rychlost omezilo na 100km/h. Zminovany osobak si to upaloval svych 120, takze zas tak vyrazne potemkina neomezoval a predjeti probehlo az na Svinove, i kdyz teoreticky mohlo byt uz o par zastavek driv.
Do toho vseho mi zapada i snaha CD nastavit na Ostravu takove razeni, aby zadna souprava nemela maximalku jako Pendolino a tim padem byl duvod potemkina poustet dopredu i za cenu zpomaleni ostatnich. Svoji logiku to ma a dokud objednavatel vlaku na Ostravu nebude tvrde vyzadovat jizdni dobu na 160 a jeste tvrdeji vymahat postihy za nedodrzeni jizdniho neradu, nema se co divit, ze CD predvadi na severni vetvi privilegovanost komercniho vlaku.
I kdyz ted me napada ... v tehle souvislosti by vlastne mel mit zluty pan prednost pred vsim motorovym, krome 854 a pujceneho RS1 :-)))
Pokud mají oba vlaky 160, tak řekněmě, že mezi Chocní a Pardubicemi mají stejnou jízdní dobu, tam dost dobře jeden vlak ten druhý nedojede. Jenže když odjede ECčko se 140 z ČT (nebo projede) na blok před Potěmkinem, jedoucím v ČT po 14. koleji, tak ho díky naklápění začne Potěmkin za chvilku dojíždět a pak by pomalejší vlak zpožďoval vlak rychlejší. Tak se prostě nechá pomalejší vlak předjet rychlejším ...
Připusťme, že na Potěmkinu přestane fungovat "kompenzace", pokud se nemýlým, tam má v tom případě omezenou rychlost na 40 km/h. Ale je to vlak IC, tak ho necháme jet 40 a rychlejší vlaky Os, R, Sp se za ním budou plazit a nabírat zpoždění ??? Podobně v případě ECčka, jehož HV bude mít poruchu "VZ", druhý pracovník nebude, takže se pojede rychlostí 30 až do místa, kde lze drhého pracovníka dosadit ... Takže ostatní vlaky (nižší kategorie) pojedou ve sledu za takovým vlakem ...
Já jsem taky zažil (ne)jedno takové předjetí mezistátního ECčka Potěmkinem na stanici, i když oba vlaky měly 160.
Pro objektivitu nutno uvést, že ECčko jelo (třebas) zpožděné, stavělo v Kolíně a v Pardubicích stál na 4. koleji pravidelný rychlík do Prahy, v protisměru se po 1. koleji jezdilo, takže v Pardubicích se to předjetí udělat nedalo a přece jen Potěmkin má oproti 151 s deseti vozy rychlejší rozjezd ...
Ono je takové rozhodnutí o předjetí nutno posuzovat ve všech souvislostech, které ve vlaku, jímž jedete nemáte a pouze v omezené míře si je, znáte-li alespoň drobet poměry, dokážete domyslet.
Pohled cestujícího, často naštvaného, je subjektivní - zejména, když to "nesmyslné" zastavení na předjetí má za následek ujetí přípoje. To je pochopitelně chyba systému - když se takové rozhodnutí udělá, mělo by se nařídit, že návazné vlaky budou čekat i přes obecně stanovený limit ... Já jako dispečer bych takový příkaz vydal ...
Bohužel (z mého pohledu), já nejsem tím, kdo by něco podobného mohl ovlivnit.
Jinak "žlutý vlak 31127" se stal 10.5. mezi Újezdem u Uničova a Uničkovem předmětem "teroristického útoku" položenými kameny na kolejích ..."
To má, ale týká se to tvorby GVD, nikoliv provozu. Tam jsou si (teoreticky) všichni rovni.
Druha vec je - pokud pomineme komercnost projektu - ze IC ma prednost pred EC. Mozna se pletu, ale mam zafixovano, ze mezinarodni vlaky maji mit prednost vyssi nez vnitrostatni a to zde zjevne neni. Nekolikrat jsem byl svedkem situace, kdy (protoze nebyla volna kolej pro letme predjeti) si EC udelal zastavku navic jen proto, aby kolem mohl prosvistet potemkin. A tady je to pro zmenu o tech "rovnejsich a jeste vice rovnejsich" - ovsem prodela na tom opet jen a pouze cestujici. Chces dojet vcas? Vysol stovku nebo dve navic a budes mit prednost. Budes ji mit i pred temi, co oficialne prednost maji.
A toci me to o to vic, ze se jedna o vysmech vsem - cestujicim, objednavatelum dopravy i danovym poplatnikum. Protoze Praha - Ostrava jde v case Pendolina vyjezdit i klasickou soupravou, takze je to zase jen a pouze o nezajmu objednavatele dopravy, ze takove casy nevyzaduje a misto toho dela mrtvyho brouka. A sype dotace za neco, co stejne neni dodrzovano - viz razeni. Takze v podstate do kanalu.
V tehle souvislosti me napada jina vec... bude si Cecensky Dostavnik narokovat "prokazatelnou ztratu" za divadylko s elefantama kvuli zlutemu panovi? Nedivil bych se tomu :-( A bohuzel bych se nedivil ani tomu, kdyby mu to nekdo zaplatil z dani. :-(((
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.