Šanghaj - Po více než ročním zdržení bylo definitivně schváleno rozšíření první komerční linky maglevu, která nyní vozí pasažéry na 30km úseku mezi šanghajským letištěm Pudong a stanicí metra Longyang road na východním okraji města. Rozhodnutí o realizaci stavby bylo oznámeno minulý týden na prezentaci rozvojového plánu provincie Zhejiang pro roky 2008-2012. Nově by měla být postavena trasa do města Hangzhou, které je od Šanghaje vzdálené přibližně 170 kilometrů.
Součástí stavby bude také odbočka spojující dvě hlavní šanghajská letiště Pudong a Hongqiao. Celková délka tratě bude po dokončení činit 199,4 km. Se zahájením provozu se počítá v roce 2014 a celkové náklady na stavbu by měly činit 22 miliard yuanů (cca 50 miliard Kč). Jednotky Maglev by na trati měly dostahovat maximální cestovní rychlosti 450 - 500 km/h, což je mírný nárůst oproti současným 431 km/h.
Železniční spojení Šanghaj - Hangzhou patří k velice oblíbeným mezi turisty i obchodními cestujícími. V současné době je obsluhované kromě pravidelných dálkových vlaků také několika páry vysokorychlostních jednotek, které dosahují maximální rychlosti 170 km/h. Cesta mezi jižním šanghajským nádražím a centrálním nádražím v Hangzhou tak trvá přibližně 1 hodinu a 18 minut.
zdroj: Shanghai Daily
Komentář autora: Na čínské poměry je zajímavý hlavně důvod, proč se s projektem tak otálelo a proč se nepodaří stihnout původní termín (rok 2010, kdy bude v Šanghaji výstava EXPO). Panovaly totiž velké obavy o životní prostředí v okolí trati, zejména o vliv silného magnetického pole na obyvatele okolních domů. Dle (bohužel neověřených) názorů v místním tisku je bezpečnostní zóna kolem trati široká jen jednu třetinu oproti doporučením v Evropě. Současná trať do Hangzhou (i předpokládaná trasa Maglevu) totiž vede kolem luxusních příměstských rezidencí movitých Číňanů, kteří nemají problém prosadit svůj názor i v podmínkách státem řízeného hospodářství. Nakonec bylo rozhodnuto, že trať oddělí od domů mimo jiné souvislý pás zeleně široký minimálně 22,5 metru.
Mám dojem, že si vůbec nedovedeš představit jaké aerodynamické vlivy panují při rychlostech 300 km/h a více (a 500 km/h je z hlediska odporů neskutečně více). Když kolem tebe v dnešní době projede rychlovlak 300 km/h tak dozajista uslyšíš zejména pisklavý hluk ne nepodobný letícímu letadlu.
http://www.youtube.com/watch?v=DDmH7dfpl0Y&feature=related
Na tomto videu jsou hezky zaznamenané vnitřní i vnější projevy. :-)
Friseur: to ja vim , jenze tam neni stejnosmerny proud , a to je rozhodujici pro vysilani EM zareni :-) ... a jelikoz se magnety pritahujou , tak prave nelze ponechat stejnosmerny proud :-)
Někdo tu psal o kolech - Transrapid žádné nemá. Na trať dosedne až po úplném zastavení.
Ten hluk je minimální, kola jako taková se ničeho nedotýkají, než u klasické želznice, a celá souprava jakoby letí pár centimetrů nad tratí. Jediné co může dělat randál (a to zanedbatelný) je tření vzduchu. Ani motory nedělají randál, protože maglev má "motor" - spíše tedy hnací sílu - ve trati a to jen v místě soupravy a kousek před ní a za ní - a není v soupravě samotné při rychlosti do 100 km/h (zhruba do 100 km/h to ještě jede po kolech a vlastní silou, než je MP natolik účinné, že soupravu vyzdvihne).
23.08.2008 (0:51)
Naprosty souhlas:(!
Chikatetsujin: Vždycky je pod napětím jen ten segment trati, kde je vlak. Takže, když nic nejede, není ani mg. pole. Myslím si to samé co ty, že nejhorší to bude ve voze, né podel trati. Tam opravdu vadí jen ten hluk.
No nicmene - libi se mi jak jsou v clanku oddelena "fakta" a komentar autora a budiz chlapec pochvalen - vecer si muze vzit malou cokoladku:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.