Bratislava - Železničná spoločnosť Slovensko pokračuje v nastoleném trendu obnovy vozového parku a po první vlně, v niž se prováděly především rekonstrukce, se od letošního roku soustřeďuje především na nákup nových vozidel. Zatímco dodávka nových vozů řady Bmpeer se v této chvíli nachází přesně ve své polovině, novou řadu dálkových vozů 1. třidy uvidíme poprvé na podzim na InnoTransu v Berlíně a nabídky na stovku dalších rekonstrukcí se právě posuzují, na stole už leží další tendry na další vozidla: další sérii vozů pro dálkové spoje a dvoupatrové příměstské jednotky.
Prvním tendrem je zakázka na dodávku dvacítky osobních klimatizovaných vozů pro dálkovou dopravu - 5 vozů 1. třídy a 15 kusů 2. třídy - pro rychlost 160 km/h, která navíc zahrnuje opci na dalších 10 kusů klimatizovaných vozů druhé třídy s možnou úpravou až na 200 km/h. Rozhodovat přitom bude nejen celková cena, ale také technicko-provozní parametry vozů, včetně hmotnosti a účinnosti brzd. Tento krok je zcela logický vzhledem k plánovanému zavedení traťové rychlosti 160 km/h na rekonstruovaném koridoru z Bratislavy do Trenčína. Má se tak stát od GVD 2009/2010, kdy bude ve všech úsecích zprovozněn zabezpečovací systém ETCS L1 a zároveň bude pro toto řešení upraven dostatečný počet lokomotiv. Stávající flotila více než 200 rekonstruovaných klimatizovaných vozů sice konstrukčně tyto rychlosti zvládne, nicméně jejich brzdný účinek nedosahuje požadovaných hodnot pro reálny provoz. Do začátku GVD 2010 budou převážně novými vozy pokryty všechny vlaky InterCity a některé rychlíky; dalších 20 až 30 vozů pak posilní stav vhodných vozidel. Doba realizace kontraktu je 48 měsíců od podpisu smlouvy, nabídky se přijímají do 19. září 2008. Zajímavostí je i předpokládaná cena zakázky, která činí 1,25 - 1,415 miliardy slovenských korun (1 - 1,14 mld Kč) - po přepočtu na kus téměř dvakrát tolik, za kolik v současnosti ZSSK pořizuje vozy Bmpeer/Ampeer.
Předmětem druhé veřejné soutěže je 10 kusů regionálních dvoupodlažních jednotek pro trakční systémy 3 kV ss a 25 kV/50 Hz, jež mají být nasazovány v okolí Žiliny a Košic. Dopravce požaduje soupravy složené z hnacího, vloženého a řídícího vozu, s možností vícečlenného řízení minimálně tří spojených jednotek, tedy shodný model, jaký je uplatněn u řady 471 ČD. Požadovaná maximální rychlost je 160 km/h. Ačkoli je tento záměr známý už delší dobu, poprvé se na veřejnosti objevuje jasnější specifikace. Zakázka v hodnotě 2,5 - 2,9 mld. Sk (2 - 2,33 miliard Kč) může představovat příležitost i pro ostravskou Vagonku, která podle vlastních slov má připraven projekt jednotek řady 671. O nákupu podobného typu vozidla před časem informovaly i ČD s odkazem na rok 2010, přestože konkrétní termín zadání je zatím nejistý. O výsledcích soutěže se má rozhodnout koncem října letošního roku; cestující by se ale novými jednotkami mohli poprvé svézt až v roce 2015.
Ale k te kvalite provedeni: je potreba si uvedomit, ze lokomotiva/mot. vuz/jednotka je nesmirne slozite zarizeni, ktere sestavuje nekolik tymu a vyroba ma radu ruznych dodavatelu, takze odladit to je problem nekolika let.
Navic, stroje, ktere jsou dnes vychvalovany pro svou spolehlivost (napr. 843, brejlovce, 714 atp.) zacinaly velmi pododbne, ne-li hure, jako soucasne elefanty ci regionovy.
Ostatni: Podle informaci, co mam, vagonka kapacitu rozsiruje. Kapacita je snad zatim asitak kolem 10 jednotek rocne. V kazdem pripade se urcite bude kapacita zvysovat i diky prikoupeni Sumperka. Nicmene i v Spk jsou velke potize se shanenim kvalifikovaneho personalu.
Takze myslim, ze i kdyz CD maji uz pod postarem pekny balik penez, nejakych vyrazne vyssich dodavek se asi nedockame.
traťové rychlosti 160 km/h na rekonstruovaném koridoru z Bratislavy do Trenčína.no je to iba po Nove Mesto nad Vahom.
ovými jednotkami mohli poprvé svézt až v roce 2015.
No najneskor v roku 2015 maju byt dodane. Nie ze az vtedy vyjdu prve na trat.
[b]ali.t[b] mas asi trocha zle informacie. ZSR stiha zatial vsetko co sa tyka ETCS. V leopoldove naprklad sa pripravuje na osadenie baliz a kablov k nim.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.