..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
03.09.2008 (15:55)  
No, ve svetle techto cisel je ale 600 korun za in-kartu opravdu smesnych:-)))
03.09.2008 (15:33)  
M: Hahaha, ne člověk který přetáhne téměř jakéhokoliv cestujícího a letenky prodává levněji než samotný dopravce je zavrženíhodný rozikozobal. Ničí svou pofidérní firmou krásné, čisté a hodné molochy tím, že je nutí se chovat vstřícně k zákazníkům... LOL

Každopádně, tady nejde o to jestli mu někdo věří nebo nevěří, ale aby mu nikdo neházel klacky pod nohy. Ono už se to pak nějak vyvrbí - je to za jeho peníze.

Naopak letošní finační extra bonus pro ČD mě (jako plátce daní) přišel na nějakých 2500 kč plus cca 7000 kč dotací každoročních plus 200 kč nechci slevu zadarmo plus jzdné...

Pokud chci jet s SA platím jen poslední položku - jízdné - a ještě na ní můžu dostat slevu.
registrovaný uživatel M 
03.09.2008 (14:28)  
Jde o to, jestli aji Fanda Vocásek od vedle z hospody byl podnikatelem roku (nebo tak neco) a jestli aji Fanda Vocasek ma firmu, jehoz obchodni znacka ma velmi pusobivy zvuk a vysledky. Ale je mozny, ze jo - ono vlastne takovejch podnikatelu, kteri z hovna udelali top firmu u nas mame tisice, ze?:-))
03.09.2008 (10:02)  
I kdyby Jančura napsal, že ty vlaky bude provozovat firma "Fanda Vocásek od vedle z hospody", tak tomu budu věřit pořád stejně.

RT je toho příkladem.
03.09.2008 (3:09)  
Já myslím, že výhodou zahraničního investora je možnost své případně zmařené investice vymáhat v arbitráži vůči státu. A nutno řící, že Jančura nemá ani tak problém s ČD jak spíše s MD. Domácí firmy mají smůlu - pokud jim někdo politicky nahází klacky pod nohy a ony se díky tomu položí, tak se mohou bránit jen pomocí našich šnečích soudů, o mají zábavu na desítky let postaráno.

Alespoň tak jsem to pochopil. A celkem bych to rozhodnutí i chápal. Přeci jen investovat kolik miliard, zadlužit se až po uši a pak čekat, že se někdo blbě vyspí a celé podnikání zazdí je situace vyžadující krajní opatrnost.
registrovaný uživatel M 
02.09.2008 (13:35)  
Otazka je, jestli tim pravym motivem nejsou dane:-)
02.09.2008 (13:22)  
Já jsem asi neskutečný politický najfka, ale jak je možné, že zahraniční firma by měla lepší šanci ochránit svoji investici nežli česká firma? Na něco jako rovnost před zákonem se tu nehraje?
registrovaný uživatel M 
31.08.2008 (14:58)  
Payus - nicmene i jen ta moznost, ze by vyjel, na CD zapusobila. Spolecne s busama SA a tak. Nebo ma nekdo jinej napad, proc se zavelda eLiska, relacni sleva a tak? Nebudme naivni, je to jen diky konkurenci (ostatne, ze CSA teda do Londyna lita i za tisicovku taky prece neni samo sebou...).
Takze ani ja si nemyslim, ze SA neco spasi, nicmene jsou tady pomerne hmatatelne dukazy, ze urcita konkurence pozitivni vliv ma. Pokud neni ani elementarni konkurence, tak neni duvod neco menit. Ano, mame tady sice IAD, ale to je takova vzdalena konkurence.
No a i kdyby se teda nezmenilo (u CD) vubec nic, tak "alespon" vznikne alternativa - viz Ceska posta a kuryrni sluzby.
Nic jineho, od vstupu kohokoliv na koleje necekam a jsem s tim naprosto spokojen. A jestli negativa jsou, tak jsou na body jasne porazena vyhodami.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
31.08.2008 (14:11)  
pokud se neobjeví na kolejích,tak nemám důvod tomu věřit :-(
RT mě vyléčilo
31.08.2008 (1:29)  
Taz: Já nemám chuť někoho cupovat, já chtěl jen slyšet ucelený názor a toho se mi nakonec dostalo.

Pokud mám na něco reagovat, tak je to ta věc, že nemyslím, že by tu snad byl někdo kdy by si myslel, že SA bude spása železnice. SA je prostě světlo na konci tunelu ve smyslu "nabízí se tu jedna alternativa". Kdyby SA uspěla byl by to jistě podnět pro další podnikatele, které by podnikání v kolejové dopravě oslovilo. Když SA začínala v autobusech, lidi Jančuru poavožovali za šílence: nasazovat zájezdové autokary v meziměstské dopravě? Od toho je snad Karosa, ne? Český národní expres do Brna tahal nějaké vychrastěné seconhandy a jinak nic moc zajímavéjo. Dnes se podívám na Florenc, SA tam kolikrát tvoří čtvrtinu autobusů, věršina dopravců má pěkné autokary nejrůznějších značek, v nejhorším tam člověk spatří solidní Karosu/Irisbus posledních řad, semo tamo nějaký SOR. Laťka byla nasazena, ukázalo se, že finančně je často lepší nový autokar, než 9 let stará Karosa s motorem Liaz, přiláká to také víc lidí od konkurence... A když se podívám na firmu ICOM, tak vidím, že není problém pro ZDO nakoupit najednou 600 Mercedesů s Euro 5 motorem, takže v ekologii a spotřebě se nějaká 810 s 30 let starým dieselem se stonásobnými emisemi může jít zahrabat. Dosti autobusů.

Dalším efektem by byla i věší důvěra bank v podnikání na železnici, homologovalo by se více typů vozidel pro provoz na SŽDC, prostě to nějak nakopnout. Někde se ten začarovaný kruh natrhnout musí.
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko