..: Aktualizováno: Nelehký start pražských karet Opencard :..

Ilustrační obrázekPraha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od podzimu zavádí novinku v jízdném – bezkontaktní čipové karty Opencard, na které půjde nahrát jak samostatné jízdné, tak i mnoho dalších aplikací, využitelných při pohybu v metropoli. Její zavedení ovšem přináší i určité komplikace při zpracování a kontrole ve vlacích v síti Pražské integrované dopravy (PID). Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah informoval veřejnost, že kvůli tomu budou průvodčí na příměstských vlakových linkách od podzimu nosit s sebou hned dvě čtečky. Jeden z přístrojů bude provádět kontrolu jízdních dokladů ČD, zatímco druhý bude sloužit k prověření časových kupónů nahraných na kartu Opencard.

Je zajímavé, že ČD používají podobné In–karty, avšak po několika náročných jednáních mezi ČD a DPP vyšlo najevo, že technické zpracování pro účely kontroly není se zákaznickými kartami ČD kompatibilní. Průvodčí tedy budou na vlakových linkách S nosit s sebou dvě čtecí zařízení. Martin Opatrný, mluvčí projektu zavádění karet Opencard, soudí, že s jejich použitím v příměstských linkách nebude problém; do budoucna však nevylučuje ani bližší spolupráci s drahami, které už čipové karty delší dobu využívají. Ty kromě zákaznických aplikací v současnosti nabízejí i další zvýhodnění a do konce června byly zapojeny i do partnerského programu SphereCard.

Průvodčí ve vlacích: 2 čtecí zařízení s sebou

Ilustrační obrázek Podle slov Martina Opatrného by měl být systém městských karet zaveden v příměstských vlacích od začátku října letošního roku. Středočeský kraj zatím neplánuje užší spolupráci s projektem Opencard. Jeho mluvčí Martin Kupka informoval, že se ale kraj chystá na zavedení samostatné karty pro platbu cestovného, která by fungovala jak ve středočeské, tak i v pražské integrované dopravě. Soudí, že se tak výrazně zjednoduší pohyb cestujících napříč metropolí a krajem. V této chvíli ale nelze než čekat, jak se situace vyvine a zda se Středočeský kraj připojí k DPP a oba tyto subjekty budou na systému karet spolupracovat.

Obyvatelé metropole a lidé, kteří budou do hlavního města s použitím Opencard cestovat, mají možnost využít i její další aplikace, jako je elektronická průkazka do městské knihovny nebo aplikace pro vstupné do vybraných pražských muzeí či platby v "modrých" parkovacích zónách v Praze 1. Tyto aplikace budou rovněž platné až od října. Chtějí–li si cestující však zakoupit roční kupon pro rok 2009, budou muset již vlastnit právě tuto kartu. Při koupi ročního kuponu na rok 2009 do konce měsíce září nabízí ovšem Dopravní podnik slevu 10%, což způsobuje místy davové šílenství. Dopravní podnik se snaží stále rozšiřovat pracoviště pro OpenCard. V současné době je po Praze něco kolem 25 přepážek, kde se dá OpenCard vyřídit. Nutno však říci, že ostatní papírové časové jízdenky platí i nadále podle našich informací až do roku 2010

Ilustrační obrázek Ostrý start městských karet však provází několik značných problémů. Například software, vyvinutý speciálně pro dobíjení jízdného, nebyl před zahájením prodeje plně testován, a tak se v mnoha případech stane, že si jízdenku nelze dobít či obnovit. Potíže se objevují i v podávání samotných žádostí o kartu, odkazované informační prvky podávají rozdílné informace s médii a tak vzniká nejedna konfliktní situace u přepážek. Při zrodu projektu před třemi lety se uvažovalo o vytvoření karty, která by opravňovala ke vstupu do muzeí, knihoven a také k bezhotovostním platbám za parkování. Záměr se však setkal s neúspěchem, kdy si "Kartu Pražana" pořídilo jen asi 5 tisíc obyvatel metropole. S řešením nedávno přišel až dopravní podnik, který se nabídl, že kartu využije jako náhradu za klasické tramvajenky, čímž celý tento nákladný projekt prakticky oživil.

Více informací o kartě Opencard


Vítek_V | 26.8.2008 (9:00)
Related newsopen/close

More on Služby

More from ČR Praha


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
27.08.2008 (7:37)  
Jste velmi naivní s názorem, že by se jednalo o pracovníka magoše. Těch se navíc karta týká jen minimálně.
Registered user Lanhut 
26.08.2008 (22:04)  
Zajímá mne výše provize, kterou dostal oprávněný pracovník magistrátu od "vynálezce" Opencard.....
26.08.2008 (20:29)  
Žádost o slevu je až věcí DPP (tedy se vyřizuje jinde a jindy) a bude zapsána s aplikací kupón na kartu. Pak už dobíjení nebude problém. Proto na kartě zbylo pro DPP po redukci ze strany ochránců osobních údajů elektronicky zapsané datum narození (to ale spíše pro mládežnické slevy). Je možné, že dojde v této souvislosti i k nějakým tarifním úpravám.

Poplatek za pořízení lítačky je byť malý i teď a i ta lítačka se občas "hromadně" měnila. Sleva je věc dohody a paušál za kartu není nic neobvyklého - Praha nebude první. Tak jsem zvědavej na tu stížnost.

Kdyby ČD nepřistoupilo... Kdyby ČD vypadlo z PIDu... to jsou jen úvahy neřešící problém. Ty rychlíky z PIDu vypadnout mohou, stejně suplují mezery v taktu osobáků - bude to vlastně systémovější.

František: Opencard je postavena na stejné technologii jako jiné už fungující karty (in karta). Je tam problém s nečitelností nebo s mazáním údajů? Je pravda že dvoučipová varianta (kdo si ji ale pořídí) možná obsahuje další citlivější technologie, ale zase standardní.
26.08.2008 (19:51)  
Nikde jsem nezjistil, jak to bude s kupony pro důchodce. Na žádosti o kartu nic podobného specifikováno není. Jak se bude řešit dobíjení důchodcovskými tarify?
26.08.2008 (18:36)  
Ve věci vazby roční síťovky DPP na OPENCARD se hodlám v nejbližších dnech obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci (případně Sdružení ochrany spotřebitelů a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže), protože se vracíme do doby, kdy se kilo zadního hovězího podmiňovalo zakoupením kila bůčku. V současné době dostane sice zájemce OPENCARD zdarma, ale později za ní bude platit. Takže DPP podmiňuje vydání roční jízdenky zakoupením něčeho, co občan nepotřebuje, navíc to vydává jiný subjekt.

Nechápu, proč ČD přistupují na to, že konduktér bude mít dva čtečky. Navíc do systému jsou začleny i některé vlaky vyšší kategorie, které doprovází doprovod jiný než z Prahy. Zajímavé bude, když čtečka nenačte kartu.
26.08.2008 (17:56)  
Opět dobrá myšlenka ve špatném provedení. Místo usnadnění přijdou spíše komplikace. Jestliže místo N papírů budu mít N plastových kartiček, výhoda pro mě veškerá žádná (ještě že to jde použít i do knihovny), naopak více plastů... V době informačních technologií je čím dál větším problémem výměna informací. Domluvit se na jednotné koncepci je zřejmě pro zainteresované nadlidský úkol. Navíc jsem se dočetl, že Opencard je citlivá na střídavé elektrické a magnetické pole. Takže jsem zvědav, zda po několika jízdách podzemní drahou či vlaky v jižní části Čechozemí budu ještě stále cestujícím s platným jízdním dokladem. Každopádně si nechám vystavit potvrzení o zaplacení...
26.08.2008 (16:33)  
Co se týká financování bazmegu - tak by vše měla financovat Praha, stejně jako obdobná zařízení busdopravců.
26.08.2008 (16:18)  
Ta zpráva o nekompabilitě popek je tak nová, že to asi opravdu nikdo neví .-) Stejně jako marně někdo už před časem v nějaké diskuzi dával dotaz na dobíjecí místa a jak to z článku vyplývá, tak se stále neví (také nedostal odpověď). Oboje samozřejmě může ohrozit termín spuštění prodeje e-kupónů a to by pak dodatečně uvrhlo do trapně komické situace současné davové šílení za získání karty.
26.08.2008 (15:58)  
Bláhově jsem se domníval, že když byla v poslední aktualizaci POPů uvedena zmínka o Opencard (tuším, že nějaká neaktivní zkouška, nebo co), že další bazmeg už nebude potřeba. A ono prd. :-( Ví někdo, jak velká ta čtečka bude? Já jen abych nevypadal jak vánoční stromeček. Představa, že s dráhou "spolupracuje" ještě takový SID, mě docela děsí.
Dále by mě zajímalo, kdo to bude kupovat, jestli ČD, DPP, ROPID, Praha...? Kdo bude doplácet rozdíly ušlého zisku z jízdenek ČD, které průvodčí nestačí prodat, protože bude vyčítat karty?
Všichni to chtějí, protože ušetří pár stovek, ale už se těším na první konfrontaci až šetřílek bude řvát, proč mu to už zase musím číst, když jsem to viděl předevčírem.
26.08.2008 (13:26)  
MC: Jiné podmínky za stejnou cenu. A to se vyplatí...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko