Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od podzimu zavádí novinku v jízdném – bezkontaktní čipové karty Opencard, na které půjde nahrát jak samostatné jízdné, tak i mnoho dalších aplikací, využitelných při pohybu v metropoli. Její zavedení ovšem přináší i určité komplikace při zpracování a kontrole ve vlacích v síti Pražské integrované dopravy (PID). Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah informoval veřejnost, že kvůli tomu budou průvodčí na příměstských vlakových linkách od podzimu nosit s sebou hned dvě čtečky. Jeden z přístrojů bude provádět kontrolu jízdních dokladů ČD, zatímco druhý bude sloužit k prověření časových kupónů nahraných na kartu Opencard.
Je zajímavé, že ČD používají podobné In–karty, avšak po několika náročných jednáních mezi ČD a DPP vyšlo najevo, že technické zpracování pro účely kontroly není se zákaznickými kartami ČD kompatibilní. Průvodčí tedy budou na vlakových linkách S nosit s sebou dvě čtecí zařízení. Martin Opatrný, mluvčí projektu zavádění karet Opencard, soudí, že s jejich použitím v příměstských linkách nebude problém; do budoucna však nevylučuje ani bližší spolupráci s drahami, které už čipové karty delší dobu využívají. Ty kromě zákaznických aplikací v současnosti nabízejí i další zvýhodnění a do konce června byly zapojeny i do partnerského programu SphereCard.
Průvodčí ve vlacích: 2 čtecí zařízení s sebou
Podle slov Martina Opatrného by měl být systém městských karet zaveden v příměstských vlacích od začátku října letošního roku. Středočeský kraj zatím neplánuje užší spolupráci s projektem Opencard. Jeho mluvčí Martin Kupka informoval, že se ale kraj chystá na zavedení samostatné karty pro platbu cestovného, která by fungovala jak ve středočeské, tak i v pražské integrované dopravě. Soudí, že se tak výrazně zjednoduší pohyb cestujících napříč metropolí a krajem. V této chvíli ale nelze než čekat, jak se situace vyvine a zda se Středočeský kraj připojí k DPP a oba tyto subjekty budou na systému karet spolupracovat.
Obyvatelé metropole a lidé, kteří budou do hlavního města s použitím Opencard cestovat, mají možnost využít i její další aplikace, jako je elektronická průkazka do městské knihovny nebo aplikace pro vstupné do vybraných pražských muzeí či platby v "modrých" parkovacích zónách v Praze 1. Tyto aplikace budou rovněž platné až od října. Chtějí–li si cestující však zakoupit roční kupon pro rok 2009, budou muset již vlastnit právě tuto kartu. Při koupi ročního kuponu na rok 2009 do konce měsíce září nabízí ovšem Dopravní podnik slevu 10%, což způsobuje místy davové šílenství. Dopravní podnik se snaží stále rozšiřovat pracoviště pro OpenCard. V současné době je po Praze něco kolem 25 přepážek, kde se dá OpenCard vyřídit. Nutno však říci, že ostatní papírové časové jízdenky platí i nadále podle našich informací až do roku 2010
Ostrý start městských karet však provází několik značných problémů. Například software, vyvinutý speciálně pro dobíjení jízdného, nebyl před zahájením prodeje plně testován, a tak se v mnoha případech stane, že si jízdenku nelze dobít či obnovit. Potíže se objevují i v podávání samotných žádostí o kartu, odkazované informační prvky podávají rozdílné informace s médii a tak vzniká nejedna konfliktní situace u přepážek. Při zrodu projektu před třemi lety se uvažovalo o vytvoření karty, která by opravňovala ke vstupu do muzeí, knihoven a také k bezhotovostním platbám za parkování. Záměr se však setkal s neúspěchem, kdy si "Kartu Pražana" pořídilo jen asi 5 tisíc obyvatel metropole. S řešením nedávno přišel až dopravní podnik, který se nabídl, že kartu využije jako náhradu za klasické tramvajenky, čímž celý tento nákladný projekt prakticky oživil.
Více informací o kartě Opencard

Poplatek za pořízení lítačky je byť malý i teď a i ta lítačka se občas "hromadně" měnila. Sleva je věc dohody a paušál za kartu není nic neobvyklého - Praha nebude první. Tak jsem zvědavej na tu stížnost.
Kdyby ČD nepřistoupilo... Kdyby ČD vypadlo z PIDu... to jsou jen úvahy neřešící problém. Ty rychlíky z PIDu vypadnout mohou, stejně suplují mezery v taktu osobáků - bude to vlastně systémovější.
František: Opencard je postavena na stejné technologii jako jiné už fungující karty (in karta). Je tam problém s nečitelností nebo s mazáním údajů? Je pravda že dvoučipová varianta (kdo si ji ale pořídí) možná obsahuje další citlivější technologie, ale zase standardní.
Nechápu, proč ČD přistupují na to, že konduktér bude mít dva čtečky. Navíc do systému jsou začleny i některé vlaky vyšší kategorie, které doprovází doprovod jiný než z Prahy. Zajímavé bude, když čtečka nenačte kartu.
Dále by mě zajímalo, kdo to bude kupovat, jestli ČD, DPP, ROPID, Praha...? Kdo bude doplácet rozdíly ušlého zisku z jízdenek ČD, které průvodčí nestačí prodat, protože bude vyčítat karty?
Všichni to chtějí, protože ušetří pár stovek, ale už se těším na první konfrontaci až šetřílek bude řvát, proč mu to už zase musím číst, když jsem to viděl předevčírem.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
