..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel agent007  mail  
08.08.2008 (11:56)  
Já ve Studénce byl asi tak před 10minutama než se ten most zřítil. Jel jsem Os 23106 směr Veřovice,ze Studénky odjel ze zpožděním cca 15minut, jak sme projížděli pod tím mostem,tak se ani nezdálo,že by tam někdo něco opravoval,dělníci seděli a odpočívali, no a asi za 10minut průvodčí řekl,že ve Studéce spadl most na EC Comenius,kdyby ten most spadl o 10minut dřív,tak tady komentář ani nepíšu.... .
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.08.2008 (11:55)  
To tedy koukám...to je průser!

Nicméně zde si troufám říci, že ČD za nic nemohou, je to jezdnoznačně vina SŽDC, když zde nesprávně nebyla již dávno zavedena pomalá jízda! Dále určitou spoluvinu ponese možná i provádějící firma. Porušení nějakého technologického postupu je velmi pravděpodobné.
registrovaný uživatel Filous  mail  
08.08.2008 (11:50)  
Ojoj to není dobré.Divím se že někdo mohl takhle přemýšlet
registrovaný uživatel JK ml. 
08.08.2008 (11:49)  
To prostě není možné montovat most a nechat tam lítat vlaky 140........Čert vem krysu, tá má za ty léta služby vyděláno, to samé reko vozy, ale lidi zemřeli naprosto zbytečně. Zbytečně, ne nešťastnou náhodou........
registrovaný uživatel Pavel480  mail  
08.08.2008 (11:48)  
Na Babitronu je 10 minut zpoždění. To samé v aplikaci "Poloha vlaku" na www.cd.cz. ČD tuto službu stopli, aby se vyhnuly mnohaciferným číslům. Jak se ale pak mají cestující dozvědět, jak jsou na tom? To je fakt super komunikace dopravce.
08.08.2008 (11:48)  
A ku.va noha! To nevypadá vůbec dobře, chudák lidi, chudák fíra. Škoda banánu. Vzpoměl jsem si na Eschede, to bylo myslím před 10ti lety...
registrovaný uživatel mato H 
08.08.2008 (11:47)  
je to smutne ale dufam ze toto niekomu otvori oci a zacnu sa konecne riesit podstatne veci ...
registrovaný uživatel mrkvo  mail  
08.08.2008 (11:45)  
To mě vážně pos*rte. Neukazuje to ZASE na nějakej velkej probém?
registrovaný uživatel waszyn 
08.08.2008 (11:44)  
Koukam, ze pro CD asi predstavuje velky problem umistit na sve stranky nejakou informaci o tom jak se tisice lidi z Ostravy pracujicich v Praze vrati na vikend domu. Hlavne, ze jsou na kazdem nadrazi 3 pr*ele bilboardu na stranky s vylukama... Na co ty stranky jsou? Abych si precet pul roku dopredu planovanou dopoledni vyluku Koprivnice-Stramberk?
Jinak obdivuji "dokonalou" soucinnost stavebniku a SZDC, ze muze pod pokladajicim se mostem jezdit neco 140 km/h, za to doufam pujde nekdo z obou stran sedet, protoze to je neuveritelne pochybeni.
Jinak je to samozrejme neuveritelna tragedie a cest pamatce zahynulych, kteri dle dosavadnich informaci bohuzel asi jsou.
registrovaný uživatel cernys 
08.08.2008 (11:43)  
Info pro autora: Ten velitel bude severomoravský

Jinak to je prů..r jako vrata
  1 ... 29 30 31 32 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko