..: Tunel na Engelberg :..

Ilustrační obrázek Luzern – Tunel na úzkorozchodné trati Luzern – Stans – Engelberg bude do provozu uveden v prosinci roku 2010. Tuto informaci přináší občasník „zb mobil“ švýcarské železniční společnosti Zentralbahn (ZB) „léto 2008“. Stavba tunelu byla přerušena po povodních v srpnu 2005, během nichž se objevil třetí „vodní výron" a tunel byl každou vteřinu zaplavován 1 100 litry vody. Původní projekty musely být přepracovány a schváleny „Spolkovým úřadem pro dopravu“ (Bundesamt für Verkehr).

Dříve jen slabě využívaná jednokolejná elektrifikovaná dráha o rozchodu 1000 mm původně „soukromé“ společnosti LSE (Luzern – Stans – Engelberg Bahn) začínala ve Stansstadu na břehu Vierwaldstättersee. Teprve vybudováním spojky Hergiswill – Stans získala v roce 1964 možnost jízdy přímých vlaků do Luzernu. V Hergiswillu pod horou Pilatus totiž navazuje na „hlavní“ větev Luzern (436 m.n.m., 58000 obyvatel) – Interlaken, donedávna provozovanou pod značkou SBB Brünig. V roce 2005 došlo ke sloučení obou společností pod novou společnost – Zentralbahn. Trať pokračuje přes Stans do horského letoviska Engelberg (1015 m.n.m.), přičemž v závěrečném úseku využívá ozubnice.

Ve Švýcarsku dochází od devadesátých let k dramatickému rozvoji předměstské dopravy, tzv. konceptu S-Bahn. Od roku 2004 byl tento systém taktových linek zaveden i v Luzernu a okolí. Největší investice jsou kromě nákupu nových vozidel směrovány právě do úzkorozchodné trati s cílem zdvojkolejnit úsek Luzern – Hergiswill a vystavět nový tunel namísto ozubnicového úseku u Engelbergu. Dnešní provozní koncept počítá každou půlhodinu s vlakem S–Bahn Luzern – Hergiswill – Stans, z nichž každý druhý pokračuje až na Engelberg, každou půlhodinu pak s vlakem S–Bahn Luzern – Hergiswill – Giswill a každou hodinu s dálkovým IR vlakem Luzern – Interlaken. Ve srovnání s Prahou tedy můžeme jen tiše závidět.

Původní projekt předpokládal otevření tunelu v prosinci roku 2005 a stavba měla stát 68 milionů CHF. Upravený projekt počítá s náklady ve výši cca 176,5 milionů CHF, tedy prakticky dvojnásobek.

Tunel je dlouhý 4 060 metrů. Dolní portál tunelu leží v nadmořské výšce 600 metrů, horní portál ve výšce 991 metrů. Nejvyšší stoupání v tunelu je 105 ‰, takže trať bude i nadále ozubnicová, v tunelu je výhybna umožňující křižování protijedoucích vlaků, náhradou za stanici (výhybnu) Obermatt. Přestože celková délka trati zůstane prakticky stejná, jízdní doba se zkrátí o 9 minut, což umožní nasazení pouze dvou souprav. Současná jízdní doba směr Luzern – Engelberg činí 61 minutu, v opačném směru 64 minuty, takže pro hodinový interval vlaků jsou potřeba tři soupravy.

Tajemství zkrácení jízdní doby spočívá v tom, že se odstraní jízda na stoupání dosahujícím až 246 ‰ mezi stanicí Obermatt a zastávkou Grünenwald. Na ozubnicovém úseku může jet vlak nejvýše rychlostí 19,5 km/h – ostatně i při jízdě na 28 jízdní stupeň nedokáže jet elektrický vůz vezoucí dva vozy rychleji. Nájezd i sjezd z ozubnice se navíc uskutečňuje pouze pětikilometrovou rychlostí.


Miroslav Zikmund | 6.8.2008 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Švýcarsko


07.08.2008 (13:12)  
Miroslav Zikmund - trať jsem projížděl v únoru, kdy těch turistů bylo minimum a jeli v podstatě místní, jimž se ten čas ušetří. Z vypozorovaného obsazení vlaku jsem odhadl ten denní proud cestujících. V případě započítání turistů by se došlo k mnohem vyššímu číslu. A také ne všichni místní pokračují někam dále busem. Výpočet je prostě jen tak narychlo - při reálném výpočtu by se muselo zohledňovat více faktorů.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.08.2008 (12:01)  
2 Miroslav Zikmund:

Kdyz oni ti mamonem zavanejici Svycari radi a casto delaji veci proste vhodne pro (sve) lidi....
07.08.2008 (11:48)  
IDeeSák : docela zajímavý výpočet, mající jednu drobnou vadu.
Většinu těch cestujcích tam tvoří turistická klientela, netvořící žádný produkt. Relativní úspora času se týká pouze místních obyvatel dojíždějících do zaměstnání, takhle o tuhle dobu mohou jít později na vlak nebo přijdou dříve domů, u mnoha za předpokladu, že případná návazná autobusová doprava posune jízdní řády o stejnou dobu.
Úspora vozidel je fiktivní záležitost, protože se pouze zvýší provozní záloha o jednu soupravu. Jediné, co se reálně ušetří je pracovní síla jednoho strojvedoucího. Zentralbahn nakoupila řadu nových vozidel (jednotky řady 130) a ke starým vozidlům jsou nakoupeny nízkopodlažní řídící a vložené vozy, které se mohou použít jak k jednotkám 130, tak ke starým soupravám.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.08.2008 (11:04)  
Emental je jejich narodni produkt, tak proc ne dalsi tunél?! Dira skrz zem snizi i hlucnost a smysl urcite má - jsou-li k mání milí platici zakaznici. Urcite ma vetsi smyls, nez bourat, nebo stehovat historicka nadrazi v osvedcene poloze pro vystavbu nejakych multifunkcich nesmyslu...
07.08.2008 (10:26)  
Raquac - ušetřených 9 minut pro každý směr znamená pro přepravní proud (odhadem) 2 500 cestujících denně roční úsporu 16 425 000 minut, tj. 273 750 hodin. Tento čas mohou cestující využít jiným způsobem a tvořit jiný produkt. Bude-li hodnota jedné hodiny 10 CHF, tunel bude splacen za nějakých 64 - 65 let pouze úsporami času. Není započítána ještě úspora souprav a personálu, takže v reálu by se dalo uvažovat kolem nějakých 40 let.

Takže i přes zvýšené náklady na výstavbu bych to jako zbytečnou investici neviděl.
registrovaný uživatel Raquac 
07.08.2008 (9:50)  
kora: Ale na druhou stranu pribude relativne dlouhy tunel s vyhybnou postaveny se slusnym sklonem...
registrovaný uživatel Kóřa 
07.08.2008 (9:22)  
Raquac : Také se sníží max. stoupání z 246 ‰ na 105 ‰ což značně sníží hodně rizik při provozování tratě.
V našich končinách jsou takovéto projekty nemyslitelné.
registrovaný uživatel Raquac 
07.08.2008 (9:09)  
Chapu to dobre tak, ze kvuli uspore 9 minut jizdni doby a jedne soupravy se stavi tunel atd. za cca 2,6 miliardy KC?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko