Praha - České dráhy zatím marně čekají na kupce jedné ze svých nejcennějších realit, Sweerts-Šporkovského paláce v centru Prahy. Do elektronické aukce dražební společnosti Clanroy Sales se nikdo nezaregistroval, a proto byla následně zrušena. Další pokus o prodej historické budovy se zřejmě uskuteční nejdříve na podzim.
Zájem soukromých investorů tlumí silná koruna, která zvyšuje ceny v eurech, dolarech i librách. Dráhy chtějí prodat nejméně za 500 milionů korun, což je nyní téměř 21 miliónů eur; začátkem roku to bylo o dva milióny méně. V dolarech nebo librách je dopad silné koruny ještě větší. "Za těchto podmínek je pro privátní investory koupě této nemovitosti vysoce riziková a podle jejich vyjádření raději počkají na zklidnění kurzu," komentuje člen představenstva Clanroy Sales Přemysl Jirák. Prodeji podle něj nenahrává ani situace na hotelovém trhu, kde kvůli silné koruně ubývají hosté. "Protože palác by svou polohou mohl být nejpravděpodobněji využitelný jako hotel," doplnil Jirák.
Silná koruna ale podle realitních odborníků není jedinou příčinou, proč se do dražby historického paláce nepřihlásil žádný zájemce. "Argument o silné koruně jistě platí, ale podle mého názoru byla cena nastavená příliš vysoko - 500 milionů korun je na dnešním trhu nereálné," řekl Dušan Šťastník z realitní poradenské společnosti King Sturge. Pro mnohé zájemce prý není akceptovatelná ani forma prodeje se zaplacením kauce. "Doba, kdy si prodávající mohli diktovat takové podmínky, je dnes passé," podotkl odborník.
Podle mluvčího drah Ondřeje Kubaly chtějí dráhy prodejem paláce v Hybernské ulici ušetřit náklady. "Kromě výnosu z prodeje výrazně ušetříme na provozních nákladech budovy, které definitivně odpadnou," prohlásil Kubala. Zdejší zaměstnance dráhy přestěhují do ostatních budov ve svém vlastnictví.
Sweerts-Šporkovský palác byl postaven v letech 1725 až 1789. Moderní nástavbou ho ve 20. letech doplnil jeden z nejvýznamnějších českých architektů 20. století Josef Gočár. Poté palác sloužil jako sídlo Anglo-československé banky. Nyní celý slouží jako kancelářská budova; sídlí zde některé odbory Českých drah a také jejich dceřiná společnost ČD Reality.
Palác v Hybernské není první nemovitostí, které se dráhy zbavují. Nedávno prodaly jako nepotřebné například nádraží Plzeň - Jižní předměstí (4,6 milionu Kč), vyšehradské nádraží v Praze (42,5 milionu Kč) a část nákladového nádraží na Žižkově (136 milionů Kč).
Zdroj: ČTK
Ano, je to vlastne totez, co rika ten nadpis, ale soucasne je to i (velmi) jine.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.