Kyjov - V sobotu 28.6.2008 proběhlo další rozšíření Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Nově jsou do něj začleněny oblasti Kyjovsko a Vyškovsko. Lidé tak budou moci využít více spojů a levnější jízdenky, se kterými mohou cestovat i městskou hromadnou dopravou v samotném Brně. Prodlužují se i vlakové linky S6 a R6 na trase Brno hl.n. - Nesovice - Kyjov zastávka. Osobní vlaky na trati 300 Vyškov na Moravě - Nezamyslice budou nově označeny jako linka S71 a rychlíky nebo spěšné vlaky budou označeny jako linka R7.
Kvůli rozšíření IDS vznikly nové přestupní terminály v Bučovicích a Nesovicích tak, aby cestující mohli bezpečněji přestupovat z vlaků do autobusů a opačně. Ceny staveb těchto přestupních uzlů se dohromady vyšplhaly na zhruba 54 miliony korun.
Integrovaný dopravní systém se v kraji zavádí postupně již od roku 2004 a od soboty je do něj zapojeno 420 obcí. V prosinci se dále připojí i Hodonínsko, Veselsko a část Břeclavska, díky čemuž má být zavedeno nové přímé spojení Brno - Břeclav - Hodonín - Olomouc. „Pak už nám zůstane jen zbývající část Břeclavska a Znojemsko. Kdy bude IDS spuštěný i tam, se zatím neví. V každém případě by v integrovaném systému měl být celý kraj v roce 2010,“ uvádí Květoslav Havlík ze společnosti Kordis, která má celý projekt integrace na starosti.
Vlaky na trati Vranovice - Pohořelice již nebudou jezdit
Vranovice - Od 14. prosince letošního roku však skončí provoz osobních vlaků na trati 253 mezi stanicemi Vranovice a Pohořelice na Brněnsku. Jihomoravští krajští zastupitelé jednomyslně schválili další etapu rozšiřování Integrovaného dopravního systému, který však s tímto počítá. „Jde o největší územní rozšíření a týká se 119 měst a obcí na Hodonínsku, Břeclavsku a Hustopečsku. Na trati Vranovice - Pohořelice nelze udržet osobní vlakovou dopravu, takže vlaky od prosince nahradí autobusy,“ říká krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má dopravu v kraji na starosti. Vlaky na této trati tak vidíme pravděpodobně naposled.
- IDS JMK vydal nové jízdní řády všech linek, s platností od 28.6.2008 - k dispozici zde
Jinak souhlas s tim, ze moderni systemy integruji vlak a bus - zpravidla tak, ze bus dela svoz na paterni linku, ktera je vlakova. No a presne tohle dela i IDS JMK. Jen to staci chtit videt...
No a jestli nekdo chce srovnavat spojeni Kamenice-Jind.Hradec se spojenim Pohorelice-Brno, tak neni co dodat asi... Snad jen to, ze pres Pohorelice jezdi busy Znojmo-Brno. Pres Kamenici jezdi co?
Takze, abych tak rekl, na logicky argument se porad ceka
Za každou cenu? I v případě, že se železnice nevyplatí ekonomicky a občas ani z ekologického hlediska? Mám dojem, že zastupitelé jsou voleni mimo mnohé jiné proto, aby zajistili občanům efektivní dopravní obslužnost, nikoli za to, aby prošustrovali peníze daňových poplatníků kvůli extrémně nepohodlné a pomalé dopravě v reliktu normalizační éry (a možná tak uspokojili pár šotoušů).
Autobus má sloužit jako napaječ dráhy, připojit místa, kam koleje nemůžou a nikoliv jako její konkurent a likvidátor.
Pokud se bavíme o IDS JMK, tam to tak rozhodně není, že by autobusy fungovaly jako konkurence. V případě dálkových spojů samozřejmě konkurence vždycky bude, nebo ji chcete zakázat? Jinak pokud vím tak ČD na trase Brno Praha neztratily všechny zákazníky, přestože se o to dlouhou dobu velmi snažily a přestože Student Agency nabízela dopravu v této relaci lepší v každém směru.
Opravdu nevidím důvod, proč by měl autobus jen spojovat železniční stanice, pokud je jeho provoz pro cestující i kraj výhodnější.
Konečně když je systém nastaven tak jak je a silniční doprava je dnes levnější, tak můžeme železnici zrušit celou.
Tak to určitě nemůžeme, protože by se to a/ minimálně na většině koridorových tratí nevyplatilo, b/ na spoustě regionálních tratí by nebyla obslužnost, zvláště o víkendech, c/ silnice by kapacotně nestačily, d/ ekologie
Možná by to chtělo místo emocionálně laděných výlevů nějaký argument. To že někde na nějaké lokálce jezdí vlaky a autobusy oučasně je sice hezké, ale pokud jsou vlaky slušně obsazené tak to o něčem svědčí (koneckonců jestli to jezdí za stejnou dobu jako autobusy, tak už tímhle se na tratích Pohořelice - Vranovice a Šakvice - Hustopeče pochlubit nemohou). Pokud by tam ale jezdili jen 3 skalní fandové místní lokálky a 2 režijkáři, pak by to bylo na pováženou a nejednalo by se o nic jiného než o vyhazování peněz.
Konečně když je systém nastaven tak jak je a silniční doprava je dnes levnější, tak můžeme železnici zrušit celou. Např. Kamenice nad Lipou - Jindřichův Hradec spojuje ČD odepsaná úzkorozchodná železnice. Přesto, že Kamenici (srovnatelnou např. s Pohořelicemi) spojuje téměř stejně rychlá autobusová linka, jejíž jízdní doba se liší od jízdní doby vlaku o zanedbatelných + - pár minut, tak úzkorozchodné vlaky pořád jezdí a to nikoliv pro turisty, ale pro běžné cestující. To se týká i Nové Včelnice na trase. Všude je kvalitní silniční síť, ale prostě je zde zájem tuto dopravu zachovat. I když lokálka Vranovice - Pohořelice je trochu odlišný případ a jen "ocásek", význam bude vždy mít přesně jen takový, jaký mu přisoudíme.
Argumenty co zde padly pro rušení jsou poměrně silné a (mnohdy bohužel) pravdivé.
Ale i mne při příjezdu do Pohořelic napadlo proč vlastně nepostavit do těch fabrik vlečku? Je jich tam dost.
Aha, už vím, peníze.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.