..: ČR má nového ministra dopravy - bude řešit i žalobu EK :..

Vít Bárta, foto: Ministerstvo dopravy Praha/Brusel — Včera, ve středu 14. července 2010, se v ranních hodinách ujal úřadu nově jmenovaný ministr dopravy Vít Bárta, nominovaný stranou Věci veřejné. Post převzal od svého předchůdce Gustava Slamečky, který resort řídil rok a půl jako člen tzv. úřednické vlády Jana Fischera. Uzavřená koaliční smlouva vládních stran se přitom významně dotkne i drážní dopravy — mezi hlavní úkoly v této oblasti patří zejména dokončení transformace Českých drah a vytvoření tzv. živé dopravní cesty. To v současnosti znamená mimo jiné převést zaměstnance, řídící provoz na dráze, pod hlavičku Správy železniční dopravní cesty. Může dojít také na majetkové vyrovnání Českých drah a SŽDC, týkající se zejména nádraží a staničních prostor – právě poplatky za jejich využívání byly jedním z diskutovaných problémů při přípravě výběrových řízení na dálkové linky. Nemenší důraz bude kladen na samotné otevření trhu dopravy v závazku veřejné služby, kterou v současnosti na základě desetiletých smluv zajišťují téměř výhradně České dráhy. Po ČD Cargo tak projdou personálním auditem i ČD a SŽDC. Kontrola se má zaměřit nejen na efektivitu provozu, ale také na mzdové podmínky managementu. Kromě toho bude muset nový ministr řešit také dvě žaloby — jednu od společnosti Student Agency na netransparentní výběrová řízení a druhou ze strany Evropské komise, která kritizuje nedostatečnou implementaci tzv. „prvního železničního balíčku“ ve 13 zemích Evropské unie včetně České republiky.

Koncem června tohoto roku oznámila Evropská komise médiím zahájení soudního řízení proti 13 členským státům Unie. Tyto země podle ní nedostatečně nebo chybně implementovaly do národního práva a praxe tzv. 1. železniční balíček. Ten se skládá ze tří směrnic: 2001/12/ES o rozvoji železnic Společenství, 2001/13/ES o vydávání licencí železničním podnikům, a hlavně 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti. Tyto předpisy byly připraveny a schváleny za účelem sjednocení prostředí na evropských železnicích a stimulování dopravního trhu tak, aby se zvýšil objem nákladní i osobní přepravy a noví dopravci měli zaručen nediskriminační přístup k dopravní cestě. Všechny státy měly realizovat tato opatření do 15. března 2003. Přestože Evropská komise čekala až do roku 2008, až 13 členských států EU potřebné kroky dosud nepodniklo.

Ministerstvo dopravy se zatím ke sporu nechce vyjadřovat, dokud si žalobu neprostuduje. Spolu s Českou republikou budou u soudu např. všechny okolní země, Francie, Maďarsko, Itálie nebo třeba Španělsko. Kritiku si ale ministerstvo vysloužilo také od Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten prošetřil první dva tendry na dálkové linky, které v minulosti vyhrály České dráhy. Relace Pardubice – Liberec a Plzeň – Most jsou podle kontrolorů provozovány za naprosto nereálně nízké ceny. Kritika padla také na peněžní transfery z ministerstva do drah v minulých letech a na desetileté smlouvy.

Dlouhodobé kontrakty byly narychlo připraveny na sklonku minulého roku a podepsány těsně před 3. prosincem. Právě v tento den totiž vešla v platnost Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1370/2007 a 1371/2007, která rozšířují původní 1. železniční balíček a zpřesňují některé dřívější normy. Jasný je zejména požadavek na transparentní veřejná výběrová řízení. Kromě toho byla zavedena minimální garantovaná úroveň práv cestujících v železniční dopravě, která řeší mimo jiné odškodnění při zpoždění. Zatímco původní legislativa byla přijata v České republice i jinde polovičatě, na nová nařízení byla uplatněna maximální možná předchodná období. Paradoxně se tak může stát, že větší práva získají dříve cestující v autobusové a lodní dopravě, než na železnici. V připravované normě pro tyto oblasti se totiž definují práva cestujících, náhrady za zpoždění nebo poškození zavazadel při přepravě, stejně jako před několika lety u leteckých dopravců.

Zdroj: Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/14/ES, Evropská komise, Evropský parlament, MF Dnes/iDnes [1] [2], Hospodářské noviny/iHNed [1] [2] [3], První zprávy, Vláda České republiky; foto: Ministerstvo dopravy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.7.2010 (10:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
29.07.2010 (12:13)  
Tomino151: V jednom příspěvku píšete,cituji: Takže já se jako fíra s praxí 21 let o práci nebojím. Je ale fakt, že třeba pro Jančuru bych jezdit nešel. To bych raději skončil úplně. Nemohl bych dělat pro někoho, kdo na mou současnou firmu hází špínu a tím tedy i na všechny její zaměstnance a pak říká, že o ně bude mít zájem. Pro jiného dopravce bych jezdil bez problémů. Znáte to přísloví o tom ,že odříkaného chleba největší krajíc? Uvádíte že z Klatov do Prahy jezdí Čsad a Centrum tour,já bydlím na této trase a v době začátku Centrum tour jsem jezdil do Plzně do školy. Je fakt,že ze začátku nemohli řidiči Čsad konkurenci vystát,nejednou došlo na zastávkách k blokování autobusů konkurence,slovnímu napadání a víte jak to dopadlo? Ty největší křiklouni z čsad se časem začli objevovat v autobusech konkurence. Takže jak se říká,nikdy neříkejte nikdy.
Registrierter Benutzer M 
23.07.2010 (12:50)  
Tak tedy jeste jednou - ja na zadnou porizovaci cenu nezapomnel - ja pisu to, ze pokud se 10 let od porizeni veci rozhoduji o tom, jak ji budu pouzivat, tak to, kolik byla jeji porizovaci cena je zcela nepodstatne...
A co se tyce toho tveho prikladu, tak jsou tady myslim veci jako takt, jako fixni naklady (nemyslim odpisy...), jako skutecnost, ze zivotnost nesouvisi jen s vykonem
Registrierter Benutzer SYN 
23.07.2010 (10:28)  
Netvrdím přímo že by se "delší archivací" dalo dosáhnout většího zisku (za tvých zjednodušených podmínek by to bylo právě stejně, to je jasné) ale spíš mám na mysli že by bylo možné nehonit se za každou cenu (řekněme nesnažit se o maximalizaci denního proběhu i tam kde to může přinášet komplikace technické a/nebo ekonomické)...
Tyhle úvahy totiž vyplývají právě z toho že jsem "zapomněl na pořizovací cenu" a koukám vyloženě jen na provozní náklady...
To se totiž dá jedině u takových výjimečných akcí kdy mi někdo něco vnutil napůl darem (sám zatáhl zbytek) nebo jde o prestiž atd.
Registrierter Benutzer M 
22.07.2010 (19:57)  
Sorry, ale to nechapu.
Zaprve jsou tam porad nejake fixni naklady, zadruhe i kdyby nebyly a i kdyby byla zivotnost dana jen najezdenymi kilometry, tak by to vyslo v krajnim pripade stejne.
Bud vydelavat 10 penez po dobu 10 let nebo 5 penez po dobu 20 let. Nebo proste nechapu tvoji uvahu a nevim, jak by se delsi dobou dospelo k vyssim ziskum.
Jinak pro jistotu jeste jednou pripomenu, ze ja porizovaci naklady investice neignoruji - jen rikam, ze maji smysl pri porizeni dane veci. V jakemkoliv dalsim okamziku uz do uvahy nevystupuji, protoze se hleda optimalni reseni "odted dal" a historie je jiz nezmenitelna (prinejmensim bez toho stribrnyho auta...)
Nicmene ano, teoreticky pravdu mit muzes. Akorat si nemyslim, ze je to mozne (tedy ze "archivaci" se vydela vic)
Registrierter Benutzer SYN 
22.07.2010 (14:11)  
M: Plně chápu tvou úvahu, ovem dostáváme se tu do paradoxu - nebylo by potom lepší jezdit s těma piňďama radši míň, aby nám dýl vydržely vydělávat (pravda, při nižších výkonech by vydělávaly míň, ale po delší dobu...
Prostě, nehonit to za každou cenu co nejvíc? Podle mě logický důsledek úvahy typu "pořizovací cenu už neřeším, už je to pořízený"
Registrierter Benutzer M 
21.07.2010 (17:33)  
Jugy - neni to nesmysl... Porizovaci naklady nema smysl pocitat TED. Kdyz po uplynuti zaruky vznikne na aute nejaka porucha, jejiz oprava bude nevyhnutelna, tak na jedne strane budou benefity z toho, ze budes mit auto a na strane druhe bude jenom cena te opravy. Vstupni cena auta pro rozhodovani opravit/neopravit uz rozhodujici nebude, protoze na tech penezich uz nic nezmenis, ten nakup uz nejde ani vratit, ani zmenit.

Railjety naopak koupen dosud nebyly a proto investicni rozhodnuti stoji jinak, nez v pripade provozovani pendolin.
Pokud chci koupit nejakou vec, tak se rozhoduji, co mi to prinese a za jakou cenu. Pokud uz nejakou vec mam a jeji provoz neco stoji (treba baterky do fotaku), tak v danem okamziku resim jen ty baterky. Kdyz si koupim fotak za 20 a fotim s nim jak netalentovany zak pomocne skoly, tak je sice pravda, ze s kazdou dalsi fotkou si pripomenu, jaka to byla chyba, ale kdyz uz to jednou (treba i bohuzel) mam, tak je kravina to dat do supliku jen kvuli tomu, ze to byl blbej kauf...
19.07.2010 (16:59)  
Karel Kovářík: přistavování vlaků jsem měl 10-15 munit předem namysly u dálkové dopravy, ne u eSka

OK. Jak už jsem psal, tak u dálkových vlaků je těch 10min v pohodě a při výměně lokomotivy to rychleji stejně asi nejde. Ovšem v současnosti tam často i "couráky" linek S stojí klíďo 15 minut - to už považuju za zbytečné mrhání kapacity nádraží i souprav (na tom se asi shodneme).

má k dispozici hezkou čekárnu?? kdy jste byl naposledy na stanici Praha hl.n.???

Nechce se mi to už lovit v diskuzi, ale mám pocit, že slovo "hezkou" jsem záměrně vynechal. Pokud ne, tak to mi muselo ujet - to co tam ČD předvádí je opravdu výsměch cestujícím.

Spíš mi šlo o to, že tam "něco na schování" je (tj. lepší než nic). Osobně když jsem byl na hlaváku šotoušit (jako cestující si ho moc neužiju) někdy na nový rok (tj. byla docela zima), tak sem si prostě občas zašel do hlavní budovy na klobásku nebo bagetu a horkou čokoládu. A vydržel jsem tam přes 4 hodiny šotoušení, takže těch 15min problém nebude. Samozřejmě kdyby vymysleli čekárnu na úrovni 21. století, tak by se to hodilo. Ale ona se teďka chystá rekonstrukce celé Fantovy budovy, takže snad něco udělaj i s tou čekárnou.

Myslet si, že Jančura bude klevnější je naivní hloupost.
Žluté autobusy jsou nejdražší ze všech. Možná do Hradce ještě jezdí levně, protože ještě nezničil konkurenci.


No už jste to načal - záleží na reálnosti konkurence. Pokud jsem podnikatel, chci vydělat. A pokud nemam konkurenci (= důvod tlačit ceny dolů) a zároveň naplnim autobus i za vyšší cenu, tak proč zlevňovat - zbytečně bych prodělal. Žádnej podnikatel nezbohatnul na bezdůvodným snižování cen.

Jenže u vlaků Praha - Ostrava má konkurenci docela tvrdou, takže se dá očekávat, že bude znatelně levnější, než Pendolino a nebude dražší, než IC/EC. Kafe a net je fajn, ale na to moc lidí z Pendolina nepřiláká. Na lidi z Pendolina musí mít porovnatelný luxus a nižší cenu (s tím, že se bude zajímat o lidi, kteří nepospíchají - jezdí Pinďou kvůli kvalitě) a oproti IC/EC musí nabídnout lepší komfort za stejnou (porovnatelnou) cenu. Jugy to dobře vystihnul...

Ale já bych nepředjímal - dokud bude jezdit komerčně, tak s nim jezdit nikdo nemusí, pokud nechce. Až bude jezdit dotovaný IC (na to si ale eště počkáme), pak bude na místě řešit cenu.
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
19.07.2010 (12:07)  
Karel Kovářík a čekárna v Praze hl.n.: Situace jistě není optimální a pár míst k sezení navíc by tohle nádraží určitě sneslo. Nicméně jeden tip nabídnout umím, a sice sedačky v prostoru ČD Centra. Tam se to čekání na vlak ve slušných prostorách přežít dá.
Registrierter Benutzer Jugy  mail  
19.07.2010 (11:51)  
Tady panuje taková představa, že vlak musí být buď nejrychlejší nebo nejlevnější, aby byl pro cestující atraktivní. Tak to ale není. Zákazník vždycky hledá pro sebe optimální řešení za přiměřenou cenu. Takže pokud jakýkoli dopravce na jakékoli trase nabídne spojení, které bude dostatečně rychlé (ne nutně nejrychlejší) a za přiměřenou (ne nutně nejnížší) cenu a nabídne i něco navíc jako je např. místenka zdarma, klimatizace jako garantovaný standard, elektrické zásuvky a třeba i to kafe a noviny tak si své klienty najde. To je jako se vším, kde se spolu setkávají nabídka s poptávkou. Akorát že v prostředí železniční dopravy jsme si tohle zatím ještě neměli možnost vyzkoušet.
Pokud jde konkrétně o trasu Praha Ostrava, tak tipuju, že 1/3 klientů RegioJetu přejde z Pendolin, 1/3 z EC a IC vlaků + rychlíkoví cestující z Ústí nad Orlicí a okolí a 1/3 budou noví cestující tak říkajíc z ulice.
Registrierter Benutzer Kakov 
19.07.2010 (10:00)  
Krutas57: nepřesně jsem se vyjádřil, přistavování vlaků jsem měl 10-15 munit předem namysly u dálkové dopravy, ne u eSka

má k dispozici hezkou čekárnu?? kdy jste byl naposledy na stanici Praha hl.n.??? to je na čekání snad nejhorší nádraží v ČR, není tam jediné místo k sezení uvnitř budovy (kromě kavárny) a slavná ČD Lounge??? jednou jsem tam chtel jit a zavirali už někdy v 17.00 nebo 18.00 což když jsem přijel ve zpožděném vlaku ve 20:09, kdy přípoj odjel 20.04 a já musel čekat do 22.04 na další mi moc nepomohlo
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko