Praha - Trať 132 zřejmě jen tak nezanikne. Nebo zanikne dříve či později. Vyberte si, která interpretace je vám sympatičtější. Obě totiž vystihují zvláštní budoucnost, která patrně čeká na kdysi živou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova. Ta je letos poprvé bez pravidelné osobní dopravy a od minulého týdne navíc i zcela mimo provoz; nad její budoucností se vznáší otazník. Trať se sice do provozního stavu ještě načas vrátí, protože je to povinností SŽDC, ta ale sama doporučuje drážnímu správnímu úřadu zvážit její zrušení.
"Trať byla vyloučena z důvodu špatného stavu mostnic na mostech a také železničního svršku a spodku," vysvětlila ŽelPage vynucenou výluku tratě Anna Kodysová ze SŽDC. Podle jejích slov by se trať měla vrátit do provozuschopného stavu, otázkou je jen kolik peněz se do oprav investuje. Je pravděpodobné, že dojde k opravení tratě tak, aby byla sjízdná alespoň sníženou rychlostí. A zanedlouho ji drážní správní úřad zruší zcela.
Zdánlivě nelogický postup vyplývá z české legislativy. "Správa železniční dopravní cesty v pozici vlastníka dráhy nemůže rozhodnout o zrušení trati. Toto rozhodnutí přísluší podle zákona o dráhách výlučně Drážnímu správnímu orgánu," vysvětluje Kodysová. Lze očekávat, že v brzké budoucnosti se o zrušení tratě skutečně jednat začne. Ve většině délky tratě totiž schází nákladní doprava, která se omezuje jen na její počáteční úseky. A od prosince 2007 už po trati nejezdí ani ještě nedávno velmi využívané osobní vlaky, které se rozhodlo po několika letech bezkoncepčních změn vedení Ústeckého kraje zcela zrušit.
I u SŽDC připouští, že za stávajícího stavu existuje pro trať v podstatě jen jedna buduoucnost. "Udržovat traťový úsek v provozuschopném stavu pouze pro občasný nebo nárazový provoz je – pokud situaci hodnotíme pouze ekonomicky – velmi neefektivní," dodala Kodysová.
zdroj: ŽelPage
Aktualizace: Omlouváme se za nepřesnou citaci. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. Tím je podle § 56 odst. a) zákona č.266/1994 Sb., o dráhách ve znění pozdějších předpisů Ministerstvo dopravy, které rozhoduje o zrušení celostátní nebo regionální dráhy po dohodě s Ministerstvem obrany, nikoliv Drážní úřad, který není účastníkem řízení.
jako jeden z mála to tady vidíte vcelku reálně... také nechápu, proč se u nás udržuje tak nějak všechno, místo toho by se investovaly peníze, tam, kde to má smysl - meziměstská doprava mezi velkými městy a příměstská... popř. regionální, ale tam kde někdo jezdí...
a turistická - pouze tam, kde jedí alespon v létě 4 vozový soupravy... viz Šumava a nebo Sázava...
A udržovat lokálky, kde se nenaplní 810 a kde není silná náklaní doprava, je z ekonomického hlediska vcelku nelogické, tam by měli jezdit busy s návazností na vlaky...
Za pár let si budeme říkat zlatý šukafon
Je sice pravdou, že před 3 lety jezdilo na Kozině 800 lidí za den. To nikdo nepopírá. Jenže už v té době jezdili souběhy s autobusy a to minimálně v úseku Děčín-Libouchec. A v těchto autobusech jezdilo lidí více. S 1. změnou jízdního řádu 2005/2006 došlo k omezení provozu právě zejména v úseku Děčín-Libouchec a to dle mého názoru s dobrým úmyslem ušetřit kraji peníze. Zároveň došlo k posílení autobusové dopravy. Co se týká provozu na trati minulý rok, je sice pravdou, že to s přípojema nebylo tak slavné, ale nikdo nikdy neřekl, jak tedy měl jízdní řád vypadat, aby to vyhovovalo (nepočítám takové návrhy, aby jezdilo vlaků 2 x tolik). Ono je u regionálních tratí dost důležité vycházet rychlíků a ne naopak.
Co se týká vzniku občanských sdružení a posléze i petic, je třeba v první řadě říci, že protest byl nejdříve veden proti přivaděči a ne pro zachování trati. A v tom je rozdíl. První sdružení mělo a úkol spojit občany místní části Děčína Horní Oldřichov, aby jim v blízkosti obydlí nevedla silnice. A kdo to tam zná, tak ví, že zde žijí poměrně bohatí a vlivní lidé. Následoval vznik dalších sdružení, které využili publicity a začaly bojovat o trať. Z mého pohledu ale v tuhle chvíli už nejde o nic jiného než o politický boj mezi ODS a opozicí v Ústeckém kraji, zejména pak z důvodu blížících se voleb do kraje.
Jinak k tomu přivaděči je třeba říci, že situace se již stává neúnosnou a Jílové a Libouchec kamiony skutečně trápí. Ano při hledání řešení je třeba důkladně vybírat, ale tady to už není o tom, zda přivaděč ano, či ne, ale o tom jak a kdy...
Níže uvedený text i další zajímavá vyjádření jsou na http://sed2008.blogspot.com/ - Diskuze o přivaděči z výše uvedené domovské stránky.
Tisková zpráva občanského sdružení SED ze dne 11.6. 2008:
Sdružení SED: Veřejný ochránce práv je velmi znepokojen situací kolem žel.
trati č. 132
Ústavní činitel a jeden ze subjektů, který může vládu ČR požádat o
řešení problému – Veřejný ochránce práv JUDr. Otakar Motejl - je velmi
znepokojen situací, která panuje kolem procesu posuzování vlivů záměru
„Přeložka silnice I/13 Děčín – D8“ (tzv. dálničního přivaděče z Děčína na
D8) a zvažuje, že celou věc předloží vládě České republiky k řešení. Takový
postup ombudsmanovi navrhovalo v podání sdružení SED, a to s ohledem na
skandální poměry, které byly zjištěny v souvislosti s procesem posuzování
EIA shora uvedeného záměru. Předložením věci vládě České republiky by
skončila výhradní pravomoc ministra dopravy Řebíčka a jeho náměstka Jiřího
Hodače, kteří v případě uvedeného přivaděče zjevně nerespektují Dopravní
politiku ČR, která mj. privileguje železniční dopravu (zachování i
regionálních tratí, resp. v případě ztráty dopravní potřeby jejich nerušení
s ohledem na budoucí zprovoznění) nebo obsahuje požadavek na zklidňování
dopravy v centrech měst a obcí např. formou budování silničních obchvatů.
> Sdružení SED na svých webových stránkách zveřejnilo značné množství
> dokumentů, z nichž jednoznačně vyplývá, že krajský radní Milan Franc,
> primátor Děčína Raška, ministr dopravy Řebíček a jeho náměstek Jiřího
> Hodač (všichni z ODS) v rozporu se zákonem navrhli či souhlasili s
> realizací varianty dálničního přivaděče z Děčína na D8 ve variantě VB.
> Tato varianta je založena na nesmyslném zrušení regionální dráhy Děčín –
> Oldřichov u Duchcova (železniční trať č. 132) a využití jejího drážního
> tělesa pro stavbu zmíněného přivaděče. Ten by měl procházet centrem Děčína
> kolem (v letošním roce najednou) nově ohlášených investičních záměrů –
> dvou obchodních center (Obchodně zábavní centrum Podmokly a Centrum
> Pivovar Děčín), jež by měla být postavena za cca 1,5 mld Kč. Aktivisty při
> znalosti věci ani už nepřekvapuje, že to byl právě děčínský primátor,
> který tato centra veřejnosti prezentoval. Jedno z nich už ve své studii
> dokonce počítá s napojením na dosud neexistující přivaděč, který by měl
> nahradit právě zmíněnou regionální dráhu. V této souvislosti sdružení SED
> podal trestní oznámení pro podezření ze spáchání tr. činu zneužívání
> informací v obchodním styku.
> Příslušné státní orgány, ministr dopravy ani zástupci krajské či
> místní samosprávy naprosto ignorují vyjádření občanů v petici proti
> zrušení žel. trati č. 132 a neučinili nic pro to, aby došlo k obnovení
> drážního provozu na uvedené trati, o který usilují občanská sdružení SED,
> SHO a PPP, jakož i některé obce podél uvedené trati s tím, že tyto vlaky
> si budou hradit ze svých prostředků. Namísto toho bylo v těchto dnech
> zcela nečekaně Správou železniční dopravní cesty, s.o. ohlášeno, že prý
> regionální dráha – žel. trať č. 132 je ve špatném technickém stavu, takže
> je potřeba zjistit rozsah jejího poškození s tím, zda vůbec bude
> opravována. V důsledku toho obcemi objednané vlaky, které měly na trať č.
> 132 vyjet 28. června, žádného cestujícího nepovezou.
> Arogance moci, neschopnosti státních orgánů relevantně řešit daný
> problém v těchto dnech dosahuje vrcholu. Věříme proto, že se Veřejný
> ochránce práv rozhodne pro postup, který jemu navrhlo občanské sdružení
> SED. A to, že celý případ k řešení Veřejný ochránce práv předloží vládě
> ČR, která je vázána zmíněnou Dopravní politikou i svým Programovým
> prohlášením o zklidňování dopravy v centrech měst a posilování železniční
> dopravy. Věříme, že jedině tímto způsobem může být Ministerstvo dopravy
> donuceno respektovat zmíněný dokument v oblasti moderní dopravní politiky.
> Věříme také, že vláda České republiky může na svém jednání posoudit
> nesmyslnou 6. variantu, která vychází z předpokladu, že železniční trať
> č. 132 sice bude zachována, ovšem souběžně vedle ní bude postaven
> přivaděč, což by vyvolalo ještě ve větším rozsahu demolice obytných domů a
> svedení tranzitní kamionové dopravy po celorepublikově významné silnici
> I/13 centrem Děčína.
> Pánové Franci, Raško, Řebíčku, Hodači, Bursíku, Robeši a další – my,
> občané Děčína žijící podél stávající silnice I/13, nechceme zrušit
> železniční trať č. 132 ani nechceme, aby nový přivaděč se vybudoval vedle
> této trati, neboť by nedošlo ke zlepšení stávající neúnosné dopravní
> situace, ale naopak k jejímu zhoršení. Nechceme onemocnět rakovinou,
> nechceme být atakováni polétavým prachem, nechceme, aby naše děti byly
> obklopeny hlučnou dopravou a aby naše město bylo novu rušnou silnicí
> přetrženo od svých obydlených čtvrtí. Nejste-li schopni respektovat
> zmíněný vládní dokument a programové prohlášení, a v případě varianty VB
> obecní či krajské zřízení (z hlediska rozhodování orgánu obce o návrhu
> takové varianty), tak nás, občany, nadále již neobtěžujte a rezignujte na
> své posty. Umožníte tak pružnější řešení celé problematiky.
Dopis Veřejného ochránce práv ze dne 9.6. 2008 je zveřejněn zde:
http://sed2008.blogspot.com
Občanské sdružení SED Děčín
Tomáš Freiberg předseda
...
I u SŽDC připouští, že za stávajícího stavu existuje pro trať v podstatě jen jedna buduoucnost. "Udržovat traťový úsek v provozuschopném stavu pouze pro občasný nebo nárazový provoz je – pokud situaci hodnotíme pouze ekonomicky – velmi neefektivní,"
No jo, jenže nákladka zrovna pořád funguje tam, kde tak "náhle" došlo ke zhoršení stavu tratě. To je pech:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.