Praha - Trať 132 zřejmě jen tak nezanikne. Nebo zanikne dříve či později. Vyberte si, která interpretace je vám sympatičtější. Obě totiž vystihují zvláštní budoucnost, která patrně čeká na kdysi živou trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova. Ta je letos poprvé bez pravidelné osobní dopravy a od minulého týdne navíc i zcela mimo provoz; nad její budoucností se vznáší otazník. Trať se sice do provozního stavu ještě načas vrátí, protože je to povinností SŽDC, ta ale sama doporučuje drážnímu správnímu úřadu zvážit její zrušení.
"Trať byla vyloučena z důvodu špatného stavu mostnic na mostech a také železničního svršku a spodku," vysvětlila ŽelPage vynucenou výluku tratě Anna Kodysová ze SŽDC. Podle jejích slov by se trať měla vrátit do provozuschopného stavu, otázkou je jen kolik peněz se do oprav investuje. Je pravděpodobné, že dojde k opravení tratě tak, aby byla sjízdná alespoň sníženou rychlostí. A zanedlouho ji drážní správní úřad zruší zcela.
Zdánlivě nelogický postup vyplývá z české legislativy. "Správa železniční dopravní cesty v pozici vlastníka dráhy nemůže rozhodnout o zrušení trati. Toto rozhodnutí přísluší podle zákona o dráhách výlučně Drážnímu správnímu orgánu," vysvětluje Kodysová. Lze očekávat, že v brzké budoucnosti se o zrušení tratě skutečně jednat začne. Ve většině délky tratě totiž schází nákladní doprava, která se omezuje jen na její počáteční úseky. A od prosince 2007 už po trati nejezdí ani ještě nedávno velmi využívané osobní vlaky, které se rozhodlo po několika letech bezkoncepčních změn vedení Ústeckého kraje zcela zrušit.
I u SŽDC připouští, že za stávajícího stavu existuje pro trať v podstatě jen jedna buduoucnost. "Udržovat traťový úsek v provozuschopném stavu pouze pro občasný nebo nárazový provoz je – pokud situaci hodnotíme pouze ekonomicky – velmi neefektivní," dodala Kodysová.
zdroj: ŽelPage
Aktualizace: Omlouváme se za nepřesnou citaci. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. Tím je podle § 56 odst. a) zákona č.266/1994 Sb., o dráhách ve znění pozdějších předpisů Ministerstvo dopravy, které rozhoduje o zrušení celostátní nebo regionální dráhy po dohodě s Ministerstvem obrany, nikoliv Drážní úřad, který není účastníkem řízení.
Jen na okraj, kdyby třeba trať 134 ležela ve kterémkoliv státě co s námi sousedí, už dávno by po ní osobní vlaky nejezdily. Neříkám že je to směrodatné, ale je to tak.
Obecně je ale pravda, že některé tratě v Ústeckém kraji jsou perspektivní, jiné méně. Například zrušení pravidelné dopravy na trati 113 zcela schvaluji, ten motorák se nikdy nenaplnil a frekvence cyklistů tam pokud vím nikdy nebyla. Teď jezdí autobusy ve stejném rozsahu a přípoje v Lovosicích zůstaly. Totéž autobusy na trase Roudnice - Budyně - Libochovice. Na Moldavu by také v pracovní dny nic jezdit nemuselo.
Mnozí si tu stěžují, jak Ústecký kraj hromadně ruší vlakové spoje. Já nemám před sebou číselné údaje, ale pohledem do JŘ bych řekl že oproti loňsku vlaků naopak přibylo - kdy předtím se v pracovní dny odpoledne dalo jet každou hodinu z Loun do Litoměřic, Domoušic, nebo Žatce? Stejně tak luxusní mi přijde nabídka vlaků ve Šluknovském výběžku.
Mnohem horší kraje jsou v tomto ohledu například Jihočeský a Vysočina. V Jihočeském kraji se během 15 let jízdní řády téměř nezměnily a bez úhony přežívá trať do Netolic, odkud i v neděli odpoledne jedou v prvním vlaku dva lidi a ve druhém tři. Na Vysočině se škrtá a škrtá, spoje se čím dál více trhají na úseky a o víkendu jede v celém kraji tak deset regionálních autobusů. Spojení do druhého největšího města Pelhřimova je příšerné. Zónový IDS, který by se dal krásně postupně zavést, kraj ani do budoucna neplánuje, že to prý nejde. Tak nevím, jestli není zcestné dělat z Šulce lucifera.
Opravdu neznám lokální poměry právě na této dráze. Je jasné, že pokud se "znesmyslní" jízdní řád, lidé přestanou určitý druh dopravy využívat, a pak je lehké najít argumenty pro zrušení.
Opakuji: problém je 1) v zaslepenosti 2) v nedostatku relevantních podkladů
Ad zaslepenost:
Pokud se problém zvrhne v politicky podbarvený boj, ve kterém se obě strany sporu obviňují velkými slovy a zaštiťují zájmy všech občanů, naší krásné vlasti, neporušené přírody a podobných emotivních spojení, konce se dobrat nelze.
Je ale fakt, že na tohle obvykle slyší novináři, zejména ti aktivističtí, respektive ti, kteří praktikují tzv. názorovou žurnalistiku i u zpravodajských textů (Respekt, Reflex, Aktuálně.CZ) Když to přeženu jen trochu, stačí své nové občanské sdružení pojmenovat ve stylu "Zdrcení občané neporušené přírodní krajiny proti obludné devastaci betonovou dálnicí", máte v očích velké části novinářů automaticky vyhráno, a nikdo se neptá na relevanci argumentů, či na to, koho vlastně zastupujete. Automaticky jste "ti dobří". Jak říkám studentům, nezáleží na tom, co se děje, ale jak to zvenku vypadá. (Viz filmy Vrtěti psem či Děkujeme, že kouříte)
Ad nedostatek relevantních podkladů
Předpokládám, že nikdo nikdy neviděl racionální čísla.
Autobus (jeho dotování krajem) stojí tolik, vlak (jeho dotování krajem směrem k ČD, potažmo dotování státem směrem k SŽDC) stojí tolik. Milí občané, při teoretické maximální obsazenosti X - chcete-li dotovat oba druhy dopravy, bude to kraj stát Y peněz (které si stáhne od obcí), chcete-li to jinak, pojďme se dohodnout jak.
Takto racionální diskuse asi hned tak neproběhne, protože vděčnější jsou mediální přestřelky s emocemi a politikou...
On někdy někoho nakonec ukřičí.
A dráha chátrá.
Ale znovu: opravovat něco jen proto, že by tam něco mělo jezdit, je argument aktivistický. Bez racia (tedy bez toho, kdo to bude platit) to, bohužel, nejde.
http://supermapy.atlas.cz/?bbox=3431730,5594780,3442850,5599580&poi=2,6,7 (přibližte si mapu na max)
V mapě chybí železniční trať z Vraňan do Děčína!
:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.