..: Po nehodě v Moravanech musí lokomotivy na revize :..

Ilustrační obrázekPraha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.

Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.

České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.

Zdroj: iDnes


NIcKON Poslat mail autorovi | 29.5.2008 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Palko 
04.06.2008 (19:07)  
Pendolino není řízeno pulzní regulací jako naše postarší škodovky, ale plynule proměnným kmitočtem přiváděným na trojfázový asynchronní motor. Proto ruší v celém spektru. Lokomotivy 163 atd. mají kmitočty neměnné, nastavené i s ohledem na harmonické složky.
registrovaný uživatel Palko 
04.06.2008 (19:04)  
AŽD: Bavíme se o pulzním řízení. Tyristory, které regulují výkon lokomotivy pracují na pevně daných kmitočtech. Harmonické složky jsou celočíselné násobky základního kmitočtu. Takže pokud signální kmitočet KO není celočíselný násobek kmitočtu spínání tyristorů, nemůžou KO ovlivnit ani harmonické složky. Jiné kmitočty než signální se filtrují, ale je opravdu otázka, jak si filtry poradí s tak velkým výkonem - jestli jejich útlum je dostatečný.
04.06.2008 (17:51)  
To jiří Kareš: Tohle mi připomíná scénu z Krále Ubu:
UBU: Pane intendante, přineste mi zásoby jídla pro celou armádu!
Intendant: Žádné nemáme, Sire!
UBU: A co dělá naše intendantura?
Intendant: Ráčil jste je všechny hodit do díry!
UBU: Aha, já věděl, že naše skvělá administrativa prostě nemůže udělat chybu!
Na vývoji, výrobě a prodeji ESA 11 je zainteresováno příliš mnoho lidí a jde o kšeft, ve kterém lítají miliardy. Řádným vyšetřováním by se rychle zjistilo, že jde o zfušovaný shit, výroba by se musela pozastavit a závady na náklady dodavatele odstranit. To je nerealizovatelné, protože by to neodskákalo dolních deset milionů, ale horních deset tisíc! Stejné je to s odrušením Pendolina! Všichni vědí, že kompenzátor je k ničemu, ale stáhnout soupravy z provozu a tvrdě trvat na odstranění závad je neprůchodné, protože by se musely vracet už utracené úplatky. Takže se bude mlžit a čekat, co se kde stane dalšího, jako ostatně obvykle.
04.06.2008 (17:39)  
To Palko: Jak je vidět, tak asi špatně! A odfiltrovat rušicí výkon 3 MW tak, aby nedošlo k ovlivnění vinutí relé, kterému stačí k vybuzení řádově 20 V je zřejmě problém. Nejde totiž o základní kmitočet pulsních měničů, ale o harmonické složky. A těch je v proudu, který je rozsekán na obdélníkové pulsy, nemálo a jejich energie bude zřejmě k falešnému vybuzení relé dostatečná, což se potvrdilo při zkouškách Pendolina! Jak byl problém vyřešen (místo odstranění rušení se velice drasticky změkčila norma), je všeobecně známo, rovněž je známo, jak dopadli lidé, kterým se to nelíbilo! Podle vaší reakce je zřejmé, že někteří jedinci dostanou rozum teprve tehdy, až se sami stanou obětí nějaké nehody. ono totiž platí, že pokud kolejové obvody nebudou absolutně spolehlivé, nemá smysl vyvíjet, nebo stavět na jejich bázi jakékoli zařízení. P. S. Mám řešení, jak takovéto stavy podchytit a znemožnit uvolnění K. O. zpětným trakčním proudem a to i v případě, že kolejové relé falešně přitáhne.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
04.06.2008 (16:42)  
Jiří Kareš: Naprostý souhlas.
registrovaný uživatel Palko 
04.06.2008 (12:51)  
Pulzní regulace lokomotiv má tak zvolený kmitočet (resp. KO mají tak zvolený kmitočet), aby nedocházelo k ovlivňování kolejových obvodů i při maximální nesymetrii. A buďte si jisti, že toto se zkoušelo. Ne, že by se to stávalo každý den, ale že "upadne" např. propojka mezi kolejnicemi a tím vznikne nesymetrie, to se někdy stává - s tím je nutno počítat a taky se s tím počítá.
registrovaný uživatel JK ml. 
04.06.2008 (11:25)  
ažd: to je to co mi vadí a nechápu: Jak dlouho je po nehodě a nejsou zprávy o tom, že by grupa odborníků na zabzař obracela Moravany naruby, zkoumala měřila, a že by v Cerhenicích kroužil peršing + 3 bymmeka do roztrhání těla vydatně posypáván a máčen.....místotoho blábol o omezení pískování. Ne že by v něm nebyly chválihodné myšlenky (minimálně umýsl) ale je to žalostně až trestuhodně málo.....Jediné co je pozitivní co psal Martin CZ že záznam průběhu napětí v kritickém KO je k dispozici, .
04.06.2008 (10:33)  
To Jiří Kareš:
Pochopil jste to naprosto správně! Je to přesně tak. Navíc v Moravanech je hned vedle stanice měnírna, takže v prostoru stanice nejspíš dochází k masivnímu úniku bludných proudů do země (V kolejích je minus pól trakčního napětí a jak známo, teče DC proud od minus k plus). Pokud je k jedné z kolejnic K. O. ukolejněno cokoli vodivého a uzeměného, může takovouto nesymetrii právě v daném K. O. vyvolat jakékoli vozidlo, jedoucí pod výkonem v atrakčním obvodu měnírny! Tomuhle by se dalo zabránit tak, že klasické ukolejnění by se nahradilo izolovanou sběrnicí dostatečného průřezu, kterou by se všechno pospojovalo a ta by se pak připojila na střed nejbližšího stykového transformátoru. Ale pravdu máte i v tom, že se jedná o závažný systémový problém, který se vyskytl teprve s nástupem pulsních regulací a který bude nutno řešit a to nikoli teoretickými úvahami a výpočtem, protože matematický model , který by univerzálně vyhověl pro celou síť ČD nikdy nebude možno sestrojit (příliš mnoho nekontrolovatelnývh veličin, navíc případ od případu jiné hodnoty), ale praktickými zkouškami, nejlépe na okruhu ve Velimi. Jde o to, že se bude muset udělat upravený kolejový obvod s délkou 1 km, jezdit po něm vším možným v různých režimech a měřit a měřit a měřit. Tou úpravou myslím to, že na začátku a konci tohoto K. O. se odpojí přívody ke stykovým trafům a propojí izolovaným vodičem, s tím že odpojená kolejnice se bude připojovat jen bodově buď na začátku, nebo uprostřed, nebo na konci K. O., čímž se nasimuluje nejhorší možný stav, kdy dojde k totálnímu jednostrannému odizolování kol od kolejnice.
registrovaný uživatel JK ml. 
04.06.2008 (10:28)  
oprava:.......místo dokonalá velká
04.06.2008 (10:19)  
Nevím, co je ve Žďárci, ani teď v Chrastu. Vím jen tolik, že je to, alespoň podle slov toho výpravčího a tomu nemám nejmenší důvod nevěřit, shit! A o tom, že se nevyplácí a specielně u nás, říkat nadřízeným nepříjemné pravdy, ví většina z nás své.
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko